MLEM Space Agency: Review, Speluitleg + Unboxing!

MLEM Space Agency Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Oké, MLEM: Space Agency trok mijn aandacht vanwege een paar dingen. Eerst zag ik de naam Reiner Knizia. Die maakt mij altijd wel benieuwd. Toen zag ik katten (En ja, ik houd van katten. Ook van honden trouwens). Tot slot zag ik de naam én probeerde ik die uit te spreken met gelach tot gevolg.

In dit blog laat ik VEEL foto’s zien, geef ik je de speluitleg én deel ik mijn MLEM: Space Agency review.

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel MLEM Space Agency zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de ruimte meerdere planeten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Naam: MLEM: Space Agency
  • EAN: 5902650618923
  • Soort spel: Push your luck
  • Aantal Spelers: 2-5 Personen
  • Speelduur: 45 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: Rebel Studio
  • Spelauteur: Reiner Knizia
  • Illustrator: Joanna Rzepecka
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij MLEM Spacey Agency:

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

MLEM Space Agency Bordspel: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

MLEM Space Agency Bordspel: Achterkant Doos

En de binnenkant ziet er zo uit:

MLEM Space Agency Bordspel: Binnenkant Doos

Je vindt de MLEM Space Agency spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden. Je krijgt overigens een boekje in het Nederlands en in het Frans:

MLEM Space Agency Bordspel: Spelregels

Je krijgt geen speelbord, maar een oprolbare speelmat. Hieronder zie je ‘m uitgerold:

MLEM Space Agency Bordspel: Speelmat

Op de speelmat plaats je deze houten raket en het crashfiche:

MLEM Space Agency Bordspel: Houten Raket
MLEM Space Agency Bordspel: Crashfiche

Elke speler krijgt een spelersbord:

MLEM Space Agency Bordspel: Spelersborden

En 8 bijbehorende astronautenfiches in dezelfde kleur:

MLEM Space Agency Bordspel: Astronautenfiches

De spelers leggen deze fiches tijdens het spel op het raketbord:

MLEM Space Agency Bordspel: Raketbord

Met dobbelstenen proberen ze vervolgens zo ver mogelijk de ruimte in te reizen:

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen

Onderweg kunnen ze punten verdienen:

MLEM Space Agency Bordspel: Puntenfiches

En bepaalde doelen behalen:

MLEM Space Agency Bordspel: Doeltegels

Je kunt een houten UFO, expeditiefiches en UFO-fiches toevoegen met de UFO variant:

MLEM Space Agency Bordspel: Speelmateriaal UFO Variant

Je kunt ontdekkingsfiches toevoegen met de ontdekkingsvariant:

MLEM Space Agency Bordspel: Speelmateriaal OntdekkingsVariant

En je kunt “geheime missie”-fiches toevoegen met de “Geheime Missie”-variant:

MLEM Space Agency Bordspel: Speelmateriaal Geheime Missie Variant

3 – MLEM Spacey Agency: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van MLEM Spacey Agency? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte MLEM Spacey Agency speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je MLEM Spacey Agency?

In MLEM: Space Agency sturen spelers katstronauten de ruimte in. Alle spelers kiezen een katstronaut en plaatsen deze op het raketbord. De commandant gooit alle dobbelstenen en mag, afhankelijk van waar de houten raket staat, resultaten gebruiken om de houten raket naar voren te verplaatsen. Gekozen dobbelstenen met ogen mag je niet meer gebruiken. Dobbelstenen met het nabrander symbool mag je wél opnieuw gebruiken. Bereikt de raket na een worp een planeet of maan? Dan mogen spelers daar hun katstronaut op laten landen voor punten. Je kunt ook wachten en verder reizen voor meer punten. Maar! Dobbelstenen zullen opraken. Gooi je geen bruikbare resultaten meer? Dan crasht de raket en nemen alle spelers hun katstronauten terug. Daarna wordt de volgende speler de actieve speler. Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn of haar achtste astronaut in de ruimte heeft achtergelaten of als de raket 11 keer is gecrasht. De speler met de meeste punten wint.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van MLEM Spacey Agency. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Eigenschappen van astronauten
  4. Einde van het spel
  5. Varianten

3.1 – Voorbereiding

Leg de speelmat op tafel, zet de houten raket op veld 0 van het ruimtespoor en het crashfiche op veld 0 van het crashspoor. Plaats de 4 doeltegels en alle puntenfiches naast de mat. Geef elke speler een spelersbord en bijbehorende 8 astronautenfiches. Bepaal de startspeler (dit wordt de eerste commandant) en geef hem of haar de 6 dobbelstenen en het raketbord. Je bent nu klaar om te beginnen.

MLEM Space Agency Bordspel: Startopstelling voor 4 Spelers

NB: Voor de Ontdekkingsvariant, “Geheime missie”-variant en UFO-variant gelden wat andere voorbereidingen.

3.2 – Spelverloop

Je speelt MLEM: Space Agency in een onbepaald aantal expedities (rondes). Elke expeditie bestaat uit de volgende fasen:

  1. Lanceren
  2. Reizen en landen
  3. Eindigen

Fase 1 – Lanceren

MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten op Raket

De actieve speler kiest één van zijn of haar astronauten en plaatst deze op het bovenste veld van het raketbord. Met de klok mee kiest elke speler ook een astronaut en legt deze steeds op het vrije vakje onder de laatst geplaatste astronaut.

De speler wiens astronaut bovenaan ligt is de commandant. Dit kan gedurende de expeditie veranderen. Daarover later meer.

Fase 2 – Reizen en landen

Laten we eerst eens kijken naar het REIZEN.

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen Werpen

De commandant neemt alle dobbelstenen, gooit ze en groepeert ze (alle enen bij elkaar, alle tweeën bij elkaar, enzovoorts). Je vindt de volgende resultaten in diens hoeveelheid op elke dobbelsteen:

  • Een (1x)
  • Twee (2x)
  • Drie (1x)
  • Vier (1x)
  • Nabrander (1x)

Vervolgens kijk je naast de houten raket op de speelmat om te zien welke dobbelstenen je mag gebruiken. Leg de dobbelstenen die je niet mag gebruiken tijdelijk opzij.

Daarna kies je uit de resterende dobbelstenen welke groepen je wil gebruiken. NB: Kies je een groep met meerdere dobbelstenen? Dan moet je alle dobbelstenen in deze groep gebruiken! Groepen die je niet gebruikt leg je ook tijdelijk opzij.

MLEM Space Agency Bordspel: Raket Verplaatsen

Tel dan de waarde van alle dobbelstenen bij elkaar op die je wel wil gebruiken en verplaats de houten raket zoveel stappen vooruit op het ruimtespoor. De waarde van nabranders kan 1, 2 of 3 zijn, afhankelijk van het symbool naast de houten raket.

Na het verplaatsen leg je alle gebruikte dobbelstenen permanent opzij. Deze dobbelstenen mag je tijdens deze expeditie niet meer gebruiken en komen vanaf de volgende expeditie weer in het spel. De uitzonderingen zijn dobbelstenen met het nabrander-symbool. Deze dobbelstenen blijf je houden.

Op dit moment kunnen spelers mogelijk LANDEN.

Als de houten raket is geëindigd bij een maan of planeet, dan mogen astronauten hier landen.

  • Maan: Hier kan 1 astronaut op en die krijgt direct het aangegeven aantal punten.
  • Planeet: Hier kunnen meer astronauten op. Punten worden aan het einde van het spel verdeeld naar gelang de meerderheid.
MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten in de Ruimte

Te beginnen met de commandant (en vervolgens met de klok mee) geeft elke speler aan of ze hun astronaut op (het achterste veld van) de maan of planeet willen plaatsen. Spelers die dit niet doen reizen verder. Voor spelers die dit wel doen eindigt de reis.

Verlaat de commandant de raket? Dan wordt de eerstvolgende speler wiens astronaut nog in de raket ligt de nieuwe commandant.

Na de landingsfase reizen de overgebleven spelers verder.

De commandant neemt alle tijdelijk opzij gelegde dobbelstenen, gooit ze en groepeert ze. Vervolgens doorloop je de eerder beschreven stappen opnieuw.

NB: Begint de commandant een reisfase zonder dobbelstenen (omdat ze permanent zijn afgelegd)? Dan neemt hij of zij één dobbelsteen terug. De commandant moet altijd minstens 1 dobbelsteen hebben.

De eerste speler die tijdens de landingsfase aan de voorwaarden van een doeltegel voldoet, krijgt direct de doeltegel die 5 punten waard is.

Fase 3 – Eindigen

De expeditie kan op 3 manieren eindigen:

  1. Alle astronauten zijn op een maan of planeet geland
  2. De raket bereikt de verre ruimte (het laatste veld op de speelmat)
  3. De raket crasht
MLEM Space Agency Bordspel: In Verre Ruimte

Bereikt de raket de VERRE RUIMTE? Dan zet de commandant zijn of haar astronaut op de komeet en krijgt meteen 7 punten. De andere meegereisde astronauten zetten hun astronaut op het sterrenstelsel en krijger ieder meteen 5 punten.

Heeft geen van de gegooide dobbelstenen dezelfde waarde als de afgebeelde dobbelstenen naast de huidige locatie van de raket? Dan CRASHEN jullie en eindigt de expeditie direct.

De commandant schuift het crashfiche 1 stap opzij. Alle spelers die nog astronauten op het raketbord hadden leggen deze terug op hun spelersbord. Astronauten die vroegtijdig op een maan of planeet waren geland blijven liggen.

MLEM Space Agency Bordspel: Crashfiche op Spoor

Of de expeditie nu op manier 1, 2 of 3 eindigt: de speler die deze expeditie begon geeft het raketbord altijd door aan de speler links. Dit wordt de commandant voor de volgende expeditie.

3.3 – Eigenschappen van astronauten

Elke speler krijgt 8 astronauten en elke astronaut heeft een unieke eigenschap. De uitleg vind je hieronder:

  • Satelliet: Begin deze expeditie op het 3e veld.
  • +1 en -1: Deze astronaut mag 1 plek verder of terug landen.
  • Parachute: Deze astronaut mag alsnog landen als de raket crasht.
  • 2x Maan: Als dit fiche op een maan ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • 2x Planeet: Als dit fiche op een planeet ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • 2x Komeet: Als dit fiche in de verre ruimte ligt scoort de eigenaar twee keer de punten.
  • Kruisje met dobbelsteen: Als dit fiche de raket verlaat moet de commandant 1 dobbelsteen permanent opzij leggen.
  • Dobbelsteen met 1 oog: De commandant mag elk van deze fiches in de raket gebruiken om een stap extra te verplaatsen.*

*De commandant hoeft ze niet allemaal tegelijk te gebruiken, maar mag ze wel alleen gebruiken als de vertreklocatie naast de raket een dobbelsteen met waarde 1 weergeeft. Gooit de commandant geen dobbelstenen die overeenkomen met de gevraagde waarden naast de raket en staat er een één bij? Dan mag hij een of meer fiches gebruiken om niet te crashen.

3.4 – Einde van het spel

Het spel eindigt na de ronde waarin:

  • Ten minste één speler alle 8 astronauten op de speelmat heeft liggen.
  • De raket voor de 11e keer is gecrasht.
MLEM Space Agency Bordspel: Verzamelde Punten

Dan volgt de puntentelling. Spelers krijgen punten voor:

  • Astronauten op manen (krijg je tijdens het spel)
  • Astronauten op planeten
  • Astronauten in de verre ruimte (krijg je tijdens het spel)
  • Behaalde doeltegels (krijg je tijdens het spel)

Per planeet verdeel je de punten naar gelang de meerderheid. De speler met de meeste astronauten krijgt goud. De tweede speler zilver. De derde speler brons. Bij een tiebreaker wint de speler die eerder op de planeet is geland.

Tel alle punten op. De speler met de meeste punten wint.

3.5 – Varianten

Je hebt 3 varianten voor gevorderde spelers die je los kunt spelen en met elkaar kunt combineren. Dat zijn:

  1. UFO
  2. Ontdekkingen
  3. Geheime Missies

UFO

MLEM Space Agency Bordspel: Expeditietegel naast Raket

Bij deze module leg je de houten UFO op het laatste veld van het ruimtespoor, kun je UFO-fiches verdienen als de raket op hetzelfde veld als de UFO eindigt én draai je aan het begin van elke expeditie een expeditie-fiche om.

Op dit fiche staat hoeveel stappen de UFO zuidwaarts reist, met hoeveel dobbelstenen je de expeditie begint én een extra eigenschap die je eenmaal kunt gebruiken. Dit kunnen extra dobbelsteen-ogen zijn alsook dat je geen dobbelstenen hoeft af te leggen én dat je zelfs opnieuw mag dobbelen. Na gebruik leg je het fiche af.

Ontdekkingen

MLEM Space Agency Bordspel: Raket bij Ontdekking

Bij deze module leg je ontdekkingsfiches op bepaalde locaties van het ruimtespoor. Eindigt de raket hierop? Dan handel je het effect direct af. Zo kun je extra punten verdienen, dobbelstenen terugkrijgen en stappen vooruit gaan via een wormgat.

Geheime Missies

MLEM Space Agency Bordspel: Persoonlijke Doelen

Bij deze module krijgen elke spelers aan het begin van het spel 4 “Geheime missie”-fiches waarvan ze er 3 houden. Op deze fiches staan bepaalde manen en planeten afgebeeld waar je astronauten van jou op moet plaatsen. Aan het einde van het spel krijg je 2, 5 of 10 punten als je respectievelijk 1, 2 of 3 missies hebt volbracht.

4 – MLEM Spacey Agency: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze MLEM Spacey Agency recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In MLEM: Space Agency heeft de mensheid zichzelf uitgeroeid en zijn de katten aan de macht. Wacht, je zou toch bijna denken dat katten ons hebben uitgeroeid? Ah well, maakt ook niet uit. Deze eigenzinnige beestjes moeten nu toch zelf aan het werk (want hun bedienden zijn er niet meer) en besluiten de lat zó hoog te leggen, dat ze de verre ruimte gaan verkennen.

MLEM Space Agency Bordspel: Raket bij UFO

Je hebt weleens spellen waarbij een thema echt volledig willekeurig aanvoelt. Nou, dat gevoel heb ik ook bij MLEM: Space Agency. Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het thema geinig, het kleed het geheel leuk aan én het ondersteunt het spelverloop. Ik denk alleen dat veel verschillende thema’s op dit spelmechanisme geplakt hadden kunnen worden. Toegegeven, katten als astronaut… het valt wel op.

Ik ben onder de indruk van de productiewaarde. Je krijgt een mooie, lange (echt lang) mat. De houten speelstukken zijn erg netjes afgewerkt en bedrukt. En het kartonnen speelmateriaal voelt iets dikker dan normaal én is dus lekker stevig. De insert van de doos is prima voor spelersbordjes en de speelmat. De rest zit gewoon in zakjes en moffel je weg in de doos.

Het artwork vind ik leuk gedaan. Als kattenliefhebber vind ik katten meestal schattig. Dat is bij MLEM: Space Agency iets minder. Het is gemaakt door Joanna Rzepecka en dit is blijkbaar haar eerste en enige bordspelopdracht, behalve dat ze de mini uitbreiding (BLEP: Cosmic Pioneers) ook voor haar rekening heeft genomen. De iconografie vind ik verder erg duidelijk.

Al met al vind ik MLEM: Space Agency een hoogwaardige productie met een willekeurig, doch ondersteunend thema waar je van houdt, of niet.

Spelregels & Toegankelijkheid

Voor het grootste deel ben ik tevreden over de MLEM: Space Agency spelregels. De structuur is logisch, al had ik het idee dat het soms wat korter had gekund. De opmaak vind ik verder gebruiksvriendelijk en de illustraties verduidelijken goed.

MLEM Space Agency Bordspel: Spelregels (in detail)

Het stukje waarin wordt uitgelegd hoe je op de maan moet landen sprak zichzelf helaas wat tegen. Maar mijn grootste bezwaar (en dat ligt misschien helemaal aan mezelf) is dat ik de uitwerking van een ronde niet heel duidelijk vond. In het bijzonder miste ik expliciet een beschrijving over of je verder mocht dobbelen en met welke dobbelstenen je dit mocht doen.

Want je legt dobbelstenen opzij die je niet kunt gebruiken omdat ze niet overeenkomen met de symbolen naast de raket. Én je legt dobbelstenen opzij die je hebt gebruikt. Maar ‘opzij’ zou dan een bakje worden van 2 soorten dobbelstenen. Hier had ik graag een expliciet voorbeeld gehad van wat je met dobbelstenen doet. Middels een video van Rebel Studio werd dit duidelijk.

MLEM: Space Agency is een eenvoudig bordspel.

Je kunt het qua complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met titels als:

Ik zou het vooral classificeren als gevorderd familiespel.

Je kunt alleen de basis spelen of modules toevoegen. Dit laatste geeft iets meer diepgang aan het spel (omdat je meer keuzes en/of richting krijgt). Persoonlijk speel ik het liefst sowieso met de modules. Het standaardspel voelt voor mij iets te mager.

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen Kiezen

Ik zou MLEM: Space Agency als toegankelijk spel bestempelen met de kanttekening dat het een lichtgewicht spel is. Heb je liever iets zwaarders? Dan zou ik dit links laten liggen.

Daarbij zijn er thematisch 2 elementen die in mijn optiek extremen met zich mee brengt. Voor zowel katten als de ruimte geldt: je hebt lovers en haters. Daarom denk ik dat dit ook een rol speelt in of het jou aanspreekt of niet.

Strategie of Geluk?

MLEM: Spacy Agency is een mix tussen geluk en tactiek.

Je kunt eigenlijk niks vooruit plannen. Wij hebben vaak zat gehad dat we een kat toevoegde aan het ruimteschip die baat had om ver de ruimte in te komen. En wat gebeurt er? De eerste 2-3 worpen zijn waardeloos waardoor het schip vroegtijdig strandt (nog niet per se crasht) en waardoor jij de keuze moet maken om de astronaut toch naar een planeet of maan te sturen.

MLEM Space Agency Bordspel: Dobbelstenen Gooien

Alles valt of staat simpelweg met jouw worp of de worp van je tegenstanders. Je kunt wel wat tactische keuzes maken, maar die zijn veelal gericht op korte termijn. Met de extra modules voeg je overigens wel wat meer tactiek toe.

Tactieken zijn bijvoorbeeld:

Let op wat je tegenstanders in de raket plaatsen. Suggereren ze dat ze ver de ruimte in willen? Voeg dan een astronaut toe die ook ver de ruimte in gaat. Of wil je het gemeen spelen? Dan zou ik een astronaut toevoegen die een dobbelsteen verwijdert bij het verlaten van de raket. Uiteraard zou ik dan wel vroegtijdig het schip verlaten. Des te leuker omdat spelers vóór jou moeten kiezen of zij willen landen.

Probeer je katten zo goed mogelijk te spreiden. Ik had laatst bijvoorbeeld 2 katten op 2 planeten waar ik sowieso als eerste was geland. Mijn tegenstanders hadden op elk van die planeten 1 kat en hun andere katten op manen gezet. Dit betekent eigenlijk dat 2 katten van mij niks opleverde en ik schandalig hard verloor.

MLEM Space Agency Bordspel: Raket bij UFO

Denk ook goed na over hoeveel stappen je wil nemen. Persoonlijk land ik liever op plekken met 3 symbolen omdat je dan de volgende ronde een grotere kans hebt om een succesvolle worp te gooien en niet te crashen. Houd bij die kansberekening rekening met het gegeven dat het resultaat ’twee ogen’ 2 keer op de dobbelstenen voorkomt!

Ondanks alle tactieken blijft MLEM: Space Agency een push your luck spel. Dat betekent dat je gokjes kunt (en soms moet) nemen. Globaal komt het dus meestal neer op maximaliseren van je kansen. En dat pakt soms goed uit en soms niet.

Spelmechanisme

Het belangrijkste spelmechanisme van dit gezelschapsspel is Push Your Luck. Dit houdt in dat je gedurende het spel gokjes kunt wagen. Neem je genoegen met een huidige beloning? Of waag je een gokje voor een grotere beloning? Vaak is de beloning die je krijgt na het wagen van een gok aanzienlijk groter dan als je de gok niet waagt. In MLEM: Space Agency worden beloningen wel groter, maar neemt het gestaag toe. Dat vind ik zelf wat jammer.

Je kent Push Your Luck ongetwijfeld uit titels als De Kwakzalvers van Kakelenburg, Clank!, Port Royal, Cubitos en Celestia. Laatstgenoemde heb ik nooit gespeeld, maar iemand uit mijn spelersgroep noemde dat MLEM: Space Agency veel op Celestia leek. Mocht je die al kennen, dan is het misschien goed om even te kijken of MLEM wel vernieuwend genoeg voor je is.

MLEM Space Agency Bordspel: Punten voor Persoonlijke Doelen

Twee andere, kleinere spelmechanismen zijn Area Majority en Hidden Goals. Bij MLEM wil je op planeten de meerderheid hebben (area majority) om meer punten te krijgen dan de ander. En met de module ‘geheime missies’ krijg je een hidden goal die je aan het einde van het spel extra punten oplevert.

Area Majority speelt ook de hoofdrol in bijvoorbeeld El Grande, Tikal en Wolven. Hidden Goals zit ook spellen als Ticket to Ride, Wingspan en Concordia.

Interactie

MLEM: Space Agency zit boordevol interactie. De meeste interactie is passief van aard. Incidenteel wordt het ook agressief.

Het hele spelverloop zijn spelers afhankelijk van elkaar. Want elke ronde is er een hoofdcommandant die grotendeels bepaalt waar een raket stopt en hoever de raket de ruimte in gaat. Andere spelers in de raket mogen met elke tussenstop, indien mogelijk, de raket verlaten. Het is echter maar de vraag of de hoofdcommandant ook op jouw gewenste locatie stopt.

MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten op Manen

Ook hebben diverse astronauten krachten die van invloed zijn op andere spelers. Neem de astronauten met een extra dobbelsteen van 1 oog. Dit geeft de hoofdcommandant de mogelijkheid om verder te reizen. Meestal gebruik ik deze alleen als ik zelf hoofdcommandant bent (of denk te worden). Toch kwam deze astronaut vaak in het beheer van een andere commandant.

Waar de vorige astronaut positief was, is er ook een negatieve. Dit is de astronaut waarmee je een dobbelsteen uit het spel verwijdert. Dit is zonder twijfel de meest vervelende astronaut in je raket als jij hoofdcommandant bent. Jij moet namelijk vóór de eigenaar van die astronaut bepalen of je de raket verlaat of niet. Dit geeft hem of haar de mogelijkheid om je doelbewust te dwarsbomen. Dit is tevens de meest gemene vorm van interactie.

Interactie kan ook gemene vormen aannemen bij de tussenstops van de raket. De hoofdcommandant bepaalt namelijk waar de raket stopt. En áls hij of zij een plek kan kiezen waar andere spelers niet kunnen (of willen) uitstappen, dan doet de commandant dat maar al te graag. Meestal wordt richting het einde van het spel duidelijker waar spelers hun astronauten willen plaatsen. En dan worden keuzes van de commandant ook tactischer.

MLEM Space Agency Bordspel: Astronauten op Planeet

Je kunt MLEM: Space Agency met 2 tot 5 spelers doen. Hoewel het prima werkt met 2 of 3, vind ik het wel echt leuker met 4 of 5 spelers. Dit betekent niet alleen meer verschillende commandanten met ieder hun eigen visie, maar ook meer verschillende astronauten in de raket om rekening mee te houden.

Herspeelbaarheid

Ik vind de herspeelbaarheid van MLEM: Space Agency prima, zolang je maar met modules speelt.

Kijk ik puur naar het spelverloop van het standaardspel, dan voelt het geheel toch wat eentonig en je kunt ook niet variëren in speelmateriaal. De enige factor die voor verrassingen zorgt zijn de dobbelstenen. En dat is vooral leuk als mensen gokjes gaan wagen. Speelt iedereen safe? Dan vind ik het wat saai.

MLEM Space Agency Bordspel: Nieuwe Ontdekkingstegel Pakken

Voeg je de modules toe? Dan wordt het beter. Door de UFO, ontdekkingen en geheime missies komt er meer variatie in het speelverloop en dat maakt het vanzelfsprekend minder eentonig. Met name de geheime missies maken ook dat je andere keuzes gaat maken dan normaal.

MLEM: Space Agency is voor mij een spel dat ik niet kapot zal spelen, maar dat af en toe op tafel zal komen.

MLEM Space Agency Bordspel: op Tafel

Mijn MLEM Spacey Agency review in het kort?

Ik vind MLEM: Space Agency een familiespel met hoogwaardig speelmateriaal. Het thema voelt wat willekeurig, maar ondersteunt het spelverloop goed. Als je van katten en/of de ruimte houdt is dat mooi meegenomen. MLEM is, net als Regenwormen en Kwakzalvers van Kakelenburg, een ‘push your luck’ spel. Neem je genoegen met de huidige punten of waag je een gok voor meer punten met het risico alles kwijt te raken? Dit mechanisme is prima verwerkt, maar ik had graag grotere beloningen gezien bij het wagen van een gok. Nu namen wij vaak genoegen met de huidige punten en miste ik de spanning die bij zo’n gok ontstaat. Wat ik wel echt leuk vond was dat je elke ronde meereist met elkaar, elke ronde deels afhankelijk bent van de keuzes die een ander maakt en het hele spel dus betrokken blijft. Het push your luck mechanisme én de interactie komen naar mijn mening het beste tot zijn recht met meer spelers. Daarom zou ik MLEM: Space Agency vooral aanraden met 4 of 5 spelers.

5 – MLEM Spacey Agency: Waar te koop?

Je kunt het bordspel MLEM Spacey Agency online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel MLEM Spacey Agency. Het werd bedacht door Reiner Knizai en internationaal uitgebracht door Rebel Studio. Asmodee verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn MLEM Spacey Agency review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *