Monuments Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Monuments Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Steeds vaker verschijnen spellen van Nederlandse auteurs op de markt. Maar zelden zie ik bordspellen van eenzelfde kaliber als Monuments. Deze civilization game werd bedacht door Martin Looij en na een succesvolle Kickstarter uitgegeven door Keep Exploring Games.

In dit blog vind je foto’s van het speelmateriaal, de speluitleg én mijn Monuments bordspel review!

Voordat je begint met lezen: Keep Exploring Games gaf mij het bordspel Monuments Deluxe zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd. Bovendien heb je een Standaard en Deluxe versie van het bordspel Monuments. In dit blog zie je het speelmateriaal van de Deluxe versie.

Zoals je vroeger en nu meerdere wereldwonderen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Monuments versus Scythe
  6. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 60-120 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: Keep Exploring Games
  • Spelauteur: Martin Looij
  • Illustrator: Pablo Blayker & Trieu Thai
  • Te koop bij: Spellenrijk.nlbol.comSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Monuments:

  • 1 Speelbord
  • 4 Monumenten, elk in 5 delen:
    • Kolos van Rhodos
    • Vuurtoren van Alexandrië
    • Tikal
    • Machu Picchu
  • 1 Startspelerskroon
  • 4 Spelersborden (dubbelzijdig)
  • 132 Speelfiguren voor spelers:
    • 60 Werkers (15 per kleur)
    • 12 Forten (3 per kleur)
    • 12 Dorpen (3 per kleur)
    • 12 Fabrieken (3 per kleur)
    • 12 Luchtmachten (3 per kleur)
    • 12 Marines (3 per kleur)
    • 12 Legers (3 per kleur)
  • 40 Actiekaarten (10 per speler)
  • 20 Persoonlijke doelkaarten
  • 4 Scorekaarten
  • 32 Algemene bonuskaarten
  • 4 Speciale eigenschapskaarten
  • 48 Doelkaarten
  • 158 Speelfiguren voor iedereen
    • 25 Hout
    • 25 Schapen
    • 25 Metaal
    • 25 Voedselfiches
    • 25 Wapens
    • 25 Bruggen/Ponten
    • 2 Paarden
    • 3 Werkplaatsen
    • 3 Boerderijen
  • 11 Dobbelstenen
  • 2 Eiland- en wateroverlap tegels
  • 1 Scoreblok
  • 8 Solo actiekaarten
  • 2 Solo scorekaarten
  • 10 Solo doelkaarten
  • 1 Monuments spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Monuments Bordspel: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Monuments Bordspel: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant:

Monuments Bordspel: Binnenkant Doos

Veel speelmateriaal zit verpakt in handige inserts:

Monuments Bordspel: Speelmateriaal in Inserts

Je vindt de Monuments spelregels (ook solo) terug in een boekje van 20 bladzijden:

Monuments Bordspel: Spelregels

Hieronder zie je het speelbord:

Monuments Bordspel: Speelbord

Het spel draait grotendeels om de monumenten. Daar zijn er 4 van. Hieronder zie je Machu Picchu en Tikal uit- en in elkaar:

Monuments Bordspel: Machu Picchu en Tikal uit elkaar
Monuments Bordspel: Machu Picchu en Tikal in elkaar

En de Vuurtoren van Alexandrië en de Kolos van Rhodos uit- en in elkaar:

Monuments Bordspel: Vuurtoren van Alexandrië en Kolos van Rhodos uit elkaar
Monuments Bordspel: Vuurtoren van Alexandrië en Kolos van Rhodos in elkaar

De startspeler krijgt een mooie kroon:

Monuments Bordspel: Startspelerskroon

Er is voor elke speler een spelersbord. Dit bord is dubbelzijdig en bevat een horizontale- en verticale uitvoering:

Monuments Bordspel: Spelersborden

Spelers krijgen het volgende speelmateriaal. Te beginnen met werkers:

Monuments Bordspel: Werkers

Dorpen:

Monuments Bordspel: Dorpen

Fabrieken:

Monuments Bordspel: Fabrieken

Forten:

Monuments Bordspel: Forten

Luchtmachten:

Monuments Bordspel: Luchtmacht

Marines:

Monuments Bordspel: Marines

En Legers:

Monuments Bordspel: Legers

Elke speler krijgt ook 10, dubbelzijdige actiekaarten:

Monuments Bordspel: Actiekaarten

Hieronder zie je de rode voorkant:

Monuments Bordspel: Actiekaarten (Voorzijde)

En de achterkant (de groene, opgewaardeerde kant):

Monuments Bordspel: Actiekaarten (Achterzijde)

Spelers krijgen ook een stapeltje persoonlijke bonuskaarten:

Monuments Bordspel: Persoonlijke Bonuskaarten

En een speciale eigenschapskaart:

Monuments Bordspel: Speciale Eigenschapskaarten

Bij 3 van de 4 speciale eigenschappen krijg je extra speelmateriaal, namelijk Paarden, Werkplaatsen en Boerderijen:

Monuments Bordspel: Paarden
Monuments Bordspel: Werkplaatsen
Monuments Bordspel: Boerderijen

Zodra je verschillende lagen van je monument bouwt, kun je aanspraak maken op algemene bonussen:

Monuments Bordspel: Algemene Bonuskaarten

Gedurende het spel kun je, afhankelijk van het niveau van je monument, Doelkaarten verzamelen om extra punten te krijgen:

Monuments Bordspel: Doelkaarten

Ook is er voor elke speler nog een scorekaart. Deze kaarten hebben een gelijke kant (vanille) en een ietwat verschillende kant. Hierdoor ontstaat een asymmetrisch karakter:

Monuments Bordspel: Scorekaarten

Uiteindelijk wil je werkers maken, gebouwen bouwen en een legermacht opzetten. Daarvoor heb je grondstoffen nodig. Daarom is er Hout, Schaap, Metaal en Voedsel:

Monuments Bordspel: Hout
Monuments Bordspel: Schapen
Monuments Bordspel: Metaal
Monuments Bordspel: Voedsel

Dan kun je nog wapens maken:

Monuments Bordspel: Wapens

Ponten en Bruggen bouwen (dat doe je met hetzelfde speelfiguur):

Monuments Bordspel: Ponten en Bruggen

Voor de gevechten zijn er nog dobbelstenen:

Monuments Bordspel: Dobbelstenen

Afhankelijk van de modus die je speelt, moet je soms gebieden bedekken (die dan doen niet mee) of een eiland toevoegen. Dat doe je met deze tegels:

Monuments Bordspel: Eiland- en Wateroverlaptegels

Uiteraard is er ook nog een scoreblok:

Monuments Bordspel: Scoreblok

Tot slot heb je voor de solo variant nog aparte solo actiekaarten, scorekaarten en doelkaarten:

Monuments Bordspel: Actiekaarten (Solo)
Monuments Bordspel: Scorekaarten (Solo)

3 – Monuments Bordspel: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Monuments? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Monuments speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je het bordspel Monuments?

In Monuments leiden jij en je tegenstanders ieder een beschaving.

Elke beurt kun je een kaart spelen om een actie te doen óf alle gespeelde kaarten terugnemen. Met acties kun je o.a. arbeiders maken, goederen verzamelen, arbeiders of legers verplaatsen, gebouwen plaatsen, oorlog voeren én natuurlijk aan je monument bouwen.

Er zijn 4 monumenten: Tikal, Machu Picchu, de Kolossus van Rodos en de Vuurtoren van Alexandrië. Elke beschaving bouwt laag voor laag aan diens ‘Wereldwonder’. Zodra één speler alle 5 de lagen van zijn of haar monument heeft gebouwd, eindigt het spel als de ronde afgelopen is. De speler die dan de meeste punten heeft wint het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Monuments. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Acties
  4. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Afhankelijk van het aantal spelers verschilt hetgeen je gebruikt op het speelbord. Ook wordt er bij verschillende spelersaantallen aangeraden om met specifieke beschavingen te spelen. Tot slot staat er op Algemene Bonuskaarten voor hoeveel spelers een kaart geschikt is. Die details zet ik in dit blog niet uiteen.

Leg het speelbord midden op tafel. Sorteer de algemene bonussen, schud ze apart en vorm 5 stapels. Sorteer alle doelkaarten, schud ze apart en vorm 4 stapels. Leg al het algemene speelmateriaal als voorraad naast het bord.

Geef elke speler zijn of haar spelersbord, speelmateriaal, bijbehorend monument (uit elkaar) en 10 actiekaarten (rode zijde naar boven). Elke speler pakt 2 doelkaarten van de Start-stapel en legt er 1 af. Daarna neemt elke speler willekeurig een scorekaart, een stapel persoonlijke bonuskaarten en een speciale eigenschap en legt deze op zijn of haar spelersbord.

Tot slot zet elke speler 3 werkers op zijn of haar monumentsgebied en 2 grondstoffen op een gebied of gebieden naar keuze. Kies een startspeler en geef hem of haar de kroon. Nu heb je zoiets als hieronder op tafel liggen:

Monuments Bordspel: Startopstelling voor 2 Spelers

3.2 – Spelverloop

Je speelt een onbepaald aantal rondes en spelers zijn na elkaar aan de beurt. De startspeler begint.

Tijdens je beurt kun je één van de volgende 2 acties doen:

  • Een actiekaart spelen
  • Alle gespeelde actiekaarten terug op handen nemen

Belangrijk: actiekaarten hebben een basis- (rood) en opgewaardeerde zijde (groen). Je begint met alle rode zijdes. Zodra je een kaart opwaardeert, wordt deze groen. Zorg dat je voor de rest van het spel met de juiste zijde van je kaarten speelt. Bijvoorbeeld door deze altijd omhoog te laten.

Als je een actiekaart speelt, leg je deze voor je neer. Is de kaart rood? Dan wijst de rode zijde omhoog. Is deze groen? Dan wijst groen omhoog. De actiekaart die je speelt beschrijft de actie die je mag doen. Er zijn 10 acties die je kunt uitvoeren. Die leg ik uit in 3.3 – Acties.

Monuments Bordspel: Actiekaart Spelen

In plaats van een actiekaart te spelen, kun je ook alle gespeelde actiekaarten terug op handen nemen. Zorg ervoor dat als je kaarten terug op handen neemt, dat de juiste zijde naar voren wijst.

3.3 – Acties

Tijdens het Monuments bordspel kun je 10 acties doen:

  1. Opwaarderen
  2. Beweging
  3. Productie
  4. Bouw een gebouw
  5. Populatie
  6. Bouw je monument
  7. Train een militaire eenheid
  8. Aanvallen
  9. Trek doelkaarten
  10. Handelen

Hieronder leg ik de acties kort uit.

Met de actie opwaarderen mag je een hand- of gespeelde kaart omdraaien naar de groene zijde. Je betaalt de opwaardeerkosten van de op te waarderen kaart en draait deze permanent naar de groene zijde. Deze actie is vanaf nu beter, sterker of goedkoper.

Met de actie beweging mag je eenheden laten bewegen. Elke eenheid mag zoveel stappen zetten als op het spelersbord is aangegeven. Elke werker mag 1 grondstof meenemen. Je kunt alleen over rivieren heen met een brug en over zeeën heen met een pont.

Monuments Bordspel: Schaap Plaatsen

Met de actie productie mag je grondstoffen produceren op enkele gebieden. Je kiest daarbij gebieden, geen werkers. Werkers en fabrieken produceren 1 grondstof. Een fabriek produceert 1 grondstof extra als er een werker bij staat. Per gebied produceer je nooit meer dan 3 grondstoffen en elk gebied kan maximaal 5 grondstoffen bevatten.

Monuments Bordspel: Pont Plaatsen

Met de actie bouw een gebouw mag je een gebouw bouwen. De bouwkosten staan op je spelersbord en de actiekaart. Bij een dorp kun je nieuwe werkers maken, een fort maakt je gebied sterker, een fabriek produceert grondstoffen, een brug helpt eenheden over rivieren en een pont helpt eenheden over zeeën.

Met de actie populatie mag je nieuwe werkers maken. Dit kan bij dorpen waar je 2 werkers hebt staan.

Monuments Bordspel: Machu Picchu

Met de actie bouw je monument mag je de eerstvolgende laag van je monument bouwen. Je moet daarbij grondstoffen betalen, werkers laten doodgaan en een specifiek aantal gebieden beheren. Na de bouw mag je een Algemene Bonus kiezen uit de trekstapel en deze op je bord leggen. Ook krijg je een Persoonlijke Bonus.

Met de actie train een militaire eenheid mag je jouw leger uitbreiden. Let op: hier heb je wel een Algemene Bonus voor nodig! Met legers (landmacht) beheer je het land, met marines beheer je de zeeën en met de luchtmacht beheer je beide. Je kunt ook wapens maken en die aan werkers geven. Zo worden ze een minder sterke variant dan de landmacht.

Met de actie aanvallen kun je het gebied van een ander binnenvallen. Je telt dan de kracht van alle aanvallende eenheden bij elkaar op en die van de verdedigende eenheden. Beide partijen gooien met zoveel dobbelstenen als het aantal kracht dat ze hebben en berekenen hun totale waarde. De partij met de hoogste waarde wint. Elke geworpen punt levert de andere partij schade op. Zo zullen werkers sneuvelen, legers verdwijnen en gebouwen beschadigen.

Monuments Bordspel: Doelkaart Pakken

Met de actie pak doelkaarten mag je een 2 of 3 doelkaarten pakken (gelijk aan het niveau van jouw monument) en er minimaal 1 houden. Doelkaarten kunnen 1, 2 of 3 punten opleveren als je het doel behaald. Haal je het doel niet? Dan kan je dat soms punten kosten.

Met de actie handelen mag je grondstoffen ruilen met de bank. Normaal gesproken mag je 2 tegen 1 ruilen. Heb je de actie opgewaardeerd? Dan mag je 1 tegen 1 ruilen.

3.4 – Einde van het spel

Zodra een speler de 5e laag van zijn of haar monument heeft gebouwd, wordt de ronde afgemaakt. Spelers komen dus evenvaak aan de beurt. Als de laatste speler zijn of haar actie heeft gedaan, eindigt het spel.

Nu volgt een puntentelling. Je krijgt punten voor:

  • Monumentslagen
  • Algemene Bonuskaart voor ‘laag 5’
  • Grondstoffen
  • Werkers
  • Bezette landgebieden
  • Militaire kracht
  • Opgewaardeerde actiekaarten
  • Behaalde doelen (kunnen ook minpunten zijn)
Monuments Bordspel: Punten scoren met je Scorekaart

NB: Als je met de verschillende scorekaarten speelt, zijn sommige onderdelen meer of minder waard dan bij andere spelers.

Tel alles bij elkaar op. De winnaar met de meeste punten wint het spel.

4 – Monuments Bordspel: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Monuments bordspel recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Monuments zijn jij en je tegenstanders ieder een beschaving die in de Oudheid een imperium willen opbouwen. Je stuurt er werkers op uit, verzamelt grondstoffen, bouwt gebouwen en zet een leger op. Ondertussen probeer je te laten zien hoe goed je het doet door een torenhoog monument (tegenwoordig beter bekend als wereldwonder) te bouwen.

Het algehele thema is niet zo vernieuwend. Is dat erg? Niet per se. Ik vind dat het thema een spel smoel moet geven én dat het vanzelfsprekend moet maken wat je aan het doen bent. En in Monuments draagt het thema aan beide onderdelen bij. Dat is dus top.

Monuments Bordspel: Vuurtoren van Alexandrië en Kolossus van Rhodos

Monuments is losjes gebaseerd op de Klassieke en Moderne Wereldwonderen. Immers, De Kolossus van Rhodos en de Vuurtoren van Alexandrië behoren tot de klassieke (en bestaan helaas niet meer) wereldwonderen. Machu Picchu en Tikal behoren tot de moderne wereldwonderen (en die bestaan gelukkig nog wel).

Enfin, die werledwonderen waren groot en imposant. En dat is het bordspel Monuments ook. In elk opzicht.

De doos is groot. Misschien wel te groot. Aan de andere kant… het past goed bij het spel en je krijgt allerlei mooie inserts om het speelmateriaal netjes op te bergen.

Het speelbord is groot. Dit is fijn, want dan heb je genoeg ruimte om eenheden, gebouwen en grondstoffen op het speelbord kwijt te kunnen.

De tafelvulling is groot. Immers, naast het speelbord komen nog spelersborden, trekstapels en een algemene voorraad van grondstoffen. Een slim detail vind ik wel dat de spelersborden dubbelzijdig zijn. Afhankelijk van je tafel kun je ze horizontaal of verticaal plaatsen.

Bottom line komt het erop neer dat je veel ruimte nodig hebt voor Monuments. Dat het veel ruimte inneemt is alleen maar goed voor het spel. Maar dan moet je de ruimte wel hebben natuurlijk.

Mijn kritische noten zitten in de bedrukking en symbolen.

Zo zitten er een drukfout op de doelkaarten. In plaats van een puntensymbool wordt er een graansymbool getoond. Wel top dat Keep Exploring Games hier de juiste doelkaarten beschikbaar heeft gemaakt.

Hoe mooi de grondstoffen er ook uit zien (helemaal in de Super Deluxe versie), de figuren en symbolen van voedsel en metalen verschillen onnodig van elkaar. Dit kan wat verwarrend zijn. Voedsel is een boterham als figuur en graan als symbool. Metaal is een bergje als figuur en een staaf als symbool.

Daarnaast vind ik dat rivieren iets duidelijker hadden gemogen. Toegegeven, als je goed kijkt zie je ze wel. Maar toch valt me op dat spelers tijdens hun eerste potje de rivieren over het hoofd zien.

Ook had ik in het begin wat moeite met de afdruk van de wereldkaart en de daadwerkelijke gebieden die land en water waren. Alleen hexagons waar grondstofsymbolen op staan zijn land. De rest is, ook al staat er nog wat land op, water. Eerlijk is eerlijk, het went. Maar ik vind het niet optimaal.

Monuments Bordspel: Bruine Kleur

M’n laatste kritische noot zit in de spelerskleuren. Ik vind vooral bruin storend. Je kunt namelijk niet altijd in één oogopslag zien of er op een veld bruine eenheden, boterhammen (voedsel) of boomstammen (hout) liggen. Persoonlijk had ik voor iets sprekendere, meer onderscheidende spelerskleuren gekozen denk ik.

Hmm, heb ik al iets over de monumenten gezegd? Alleen dat ze groot zijn hè? Nou, ik vind ze ook netjes afgewerkt. Ze hebben een mooi formaat, zijn netjes afgewerkt en maken het speelbord minder plat. Helaas passen ze niet allemaal goed op hun hexagonvelden.

Samenvattend. Monuments heeft een duidelijk thema, is lekker groot en ziet er gaaf uit. Ondanks een paar “foutjes” vind ik het een mooie productie!

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Monuments spelregels logisch opgezet. De beschrijvingen hadden hier en daar iets beknopter gekund, maar elke vraag die ik had, heb ik wel terug kunnen vinden. Dus volgens mij is het spelregelboekje uitputtend. Het enige dat ik iets vaker moest doorlezen, was het bewegen van de pont. Dat werkt iets gecompliceerder dan de beweging van andere eenheden.

Monuments Bordspel: Spelregels (in Detail)

Monuments wordt ook wel een civilization game genoemd. Je hebt een beschaving die je stap voor stap laat ontwikkelen en uitbreiden. Meestal zijn dit soort spellen best zwaar. En oké, Monuments is nog best een lange zit en niet voor iedereen geschikt. Echter, voor dit kaliber spel vind ik het wel erg toegankelijk.

Het is een mooie instap voor het genre I guess.

Ik denk dat dit vooral komt door de ‘eenvoudige’ en overzichtelijke acties. Je speelt een kaart of neemt een kaart terug. Dat is de basis van het hele spel.

Een ander element dat de toegankelijkheid ten goede komt, zijn de verschillende spelmodi. Of je nu met 2, 3 of 4 spelers speelt, je kunt kiezen voor een overvloedsmodus en tekortmodus kiezen. Daar speel je respectievelijk vriendelijk (want er is land en grondstoffen in overvloed) of vijandig (want er is een tekort aan land en grondstoffen).

Ik ken bijvoorbeeld mensen die totaal niet van naaien houden. Die maak je blij met de overvloedsmodus. Hoewel je elkaar in die modus ook kunt aanvallen, gebeurt dat veel minder. Weer anderen willen juist hard tegen hard. En voor hen is de tekortmodus weer ideaal.

Dus… Het eenvoudige spelverloop en de verschillende speelmodi maken Monuments een toegankelijke civilization game.

Houd er wel rekening mee dat de speelduur, net als de meeste ‘civ games’, wat langer duurt.

Strategie of Geluk?

Monuments bevat een mix van tactiek en strategie. Geluk speelt een kleine rol.

Je kunt prima een plan maken voor de lange termijn. Bovendien kun je focussen op verschillende doelen. Denk aan je monument, doelkaarten, grondstoffen, militaire kracht of bezette gebieden.

Het kan (en zal) voorkomen dat tegenstanders jou in de weg zitten. Ze kapen bijvoorbeeld een gebied weg die jij graag wilde hebben of ze vallen je misschien ineens aan.

NB: Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dit onder een gelukfactor vinden vallen. Ik niet. Dit is iets wat je in principe kunt voorspellen. Het gaat meer om een vaardigheid als mensenkennis. Het is niet echt het lot dat bepaalt dat een speler jou aanvalt.

Anyway, op die momenten krijgt het spel een tactischer karakter. Je moet op de korte termijn keuzes keuzes maken om te dealen met hetgeen je overkomt. Heb je dat gedaan? Dan kun je meestal weer verder met het najagen van je lange termijn strategie.

Monuments Bordspel: Handkaarten

De geluksfactor speelt een rol op 2 momenten. Bij het trekken van doelkaarten en oorlogsvoering.

Als je doelkaarten trekt, trek je er 2 (of bij een opwaardering 3) en moet je er minimaal 1 houden. Je kunt de pech hebben dat je voor jou moeilijk haalbare doelen trekt en dus met minpunten komt te zitten. Al kun je ook geluk hebben dat je doelkaarten trekt die je al bijna hebt behaald. Dan heb je weer geluk natuurlijk.

Bij oorlogsvoering is je militaire kracht belangrijk. Echter, die bepaalt niet de overwinning. Je kracht bepaalt met hoeveel dobbelstenen je mag gooien. Het resultaat van de worp (en de worp van de tegenstander) bepaalt wie er wint. Ook hier kun je pech én geluk hebben met het gegooide aantal ogen. Weer een geluksfactor dus.

Spelmechanisme

Er zitten een aantal opvallende spelmechanismen in Monuments.

Ten eerste zien we Hand Management terug. Hierbij is het vooral belangrijk dat je kaarten in een specifieke volgorde speelt. Daardoor kun je het maximale uit je beurten halen. Hand management ken je misschien wel van spellen als Wingspan, Everdell, Terraforming Mars en Brass: Birmingham.

Daarnaast is een leuke het zogenaamde Action Retrieval. In essentie betekent dit dat je acties kunt doen met bepaalde onderdelen (kaarten en meeples bijvoorbeeld). Elke actie die je speelt, kun je niet meer spelen totdat je alle gespeelde onderdelen terughaalt. En het terughalen van onderdelen kost vaak een beurt.

Monuments Bordspel: Kaarten op Hand

Bij Monuments speel je kaarten om acties uit te voeren. Op een gegeven moment moet je kaarten wel weer terugpakken (en een beurt opofferen), want anders kun je niks meer. Dit idee zie je ook terug in bijvoorbeeld Root, Roam, Honey Buzz en Meadow.

Het meest voor de hand liggende mechanisme is misschien wel Grid Movement i.c.m. Area Control. In Monuments verplaats je jouw eenheden naar verschillende vakken om zo je beschaving uit te breiden. Die verplaatsingen zijn cruciaal. Daarbij kan het tot conflict met andere spelers leiden. Dit ken je misschien wel van Tapestry, Small World en Spirit Island.

Monuments Bordspel: Grondstoffen Plaatsen

Dit mechanisme toont voor mij de sterkste gelijkenissen met Scythe. Het produceren van werkers en grondstoffen werkt bijna hetzelfde. Het verplaatsen van werkers, legers en grondstoffen werkt bijna hetzelfde. Alleen een conflict verloopt anders.

Waar je bij Scythe goed kunt sturen met kaarten, ben je bij Monuments afhankelijk van je dobbelstenen worp. Daarbij geldt wel een Push Your Luck principe. Want des te meer eenheden jij inzet bij een gevecht, des te groter de kans op een geslaagde aanval.

Ook voelen Doelkaarten een beetje aan als Push Your Luck. Je wil namelijk wel doelkaarten pakken, maar sommige doelen zijn lastig te halen. En die gaan je dan minpunten opleveren.

Tot slot kun je Monuments een asymmetrisch tintje geven met de verschillende scorekaarten. Hoewel spelers op dezelfde manier punten blijven scoren, leveren specifieke onderdelen meer of minder op dan bij andere spelers.

Interactie

Ik zie 3 momenten van noemenswaardige interactie in Monuments.

Ten eerste heb je de voortdurende concurrentie om land en algemene bonuskaarten. Oorlogsvoering kost de aanvallende partij bijna altijd wel een eenheid. Persoonlijk val ik liever niet aan, maar neem ik juist een regio eerder in dan de andere speler(s) – zonder te vechten. Hierdoor ontstaat concurrentie. Want wie het eerst komt, eerst maalt.

Dit gevoel heerst ook bij de algemene bonussen. Wie de eerste laag van zijn of haar monument bouwt, mag als eerste een bonus kiezen. Des te eerder je bouwt, des te ruimer je keuze. Des te later je bouwt, des te beperkter je keuze.

Concurrentie is dus een belangrijke vorm van interactie.

Dan de volgende: (de dreiging van) Oorlog. Of je nu de Overvloedsmodus of de Tekortmodus speelt, in beide gevallen kan er worden aangevallen. Het hoeft niet, maar het kan. De dreiging is een meer passieve vorm van interactie die voor een continue spanning zorgt. Het daadwerkelijk aanvallen zorgt voor agressieve interactie. Er wordt echt iets stuk gemaakt wat van jou is.

Monuments Bordspel: Spel voor 3 Personen

Dan is er nog als laatste de race naar het einde. In mijn optiek zijn het niet de punten van een 5e monumentslaag en de algemene bonuskaart die het einde interessant maken, maar juist de controle over wanneer je het spel einde maakt.

Als je de mogelijkheid hebt om het spel einde te maken, dan kun je eerst punten gaan tellen (of schatten) en kijken of het wel zo’n slim idee is om het spel te stoppen. Alleen des te langer je wacht, des te meer kunnen je tegenstanders doen.

Ik heb een potje meegemaakt waarin m’n tegenstander het spel einde had moeten maken om te winnen, maar nog wachtte om extra punten te scoren. Het resultaat? De paar beurten die ik extra kreeg leverde mij zoveel meer punten op, dat ik alsnog won.

Daarom vind ik de controle die je hebt over het spel (en dus over de andere spelers) bij de race naar het einde, ook een boeiende vorm van interactie hebben.

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid van Monuments is prima.

Op zich heeft het spel veel potentie om te variëren, maar die variatie ontstaat vooral pas verder in het spel. In het begin, vooral tot het bouwen van je eerste monumentslaag, doen de meeste spelers hetzelfde. Althans dat is mijn ervaring. Naarmate de monumenten hoger worden, des te meer de variatie toeneemt.

De Tekortmodus zorgt wel voor meer variatie dan de Overvloedsmodus. Dit komt omdat de kans op een aanval van je tegenstander reëler wordt. Je zult jezelf dus moeten verdedigen. En áls je dan al wordt aangevallen, dan heeft dat impact op hetgeen je aan het doen bent. Dat wordt onderbroken en zorgt dus voor variatie.

Het zijn de verschillende scorekaarten die er uiteindelijk voor zorgen dat spelers anders te werk gaan. Maar ook dit doe je pas nadat je al even onderweg bent.

Monuments Bordspel: op Tafel

Mijn Monuments bordspel review in het kort?

Ik vind Monuments een goed en imposant bordspel dat het genre ‘civilization game’ een stuk toegankelijker maakt. Dit is vooral te danken aan de korte, overzichtelijke acties die voor een lekkere flow zorgen en de speelduur relatief kort houden alsook de verschillende speelmodi (solitair of aanvallend) die je kunt kiezen. Het mist wel wat originaliteit. Hierdoor zullen echte die hard bordspelers Monuments wellicht wat saai vinden. Voor spelers die dit genre nog niet goed kennen en het graag zouden verkennen, is Monuments absoluut een aanrader!

5 – Monuments versus Scythe

Monuments en Scythe lijken veel op elkaar. De overeenkomsten kan ik niet ontkennen, maar er zijn ook zeker verschillen. Hieronder heb ik een aantal verschillen en overeenkomsten opgesomd:

Verschillen:

  • Monuments speelt zich af in de oudheid, Scythe in een post-apocalyptische jaren 1920.
  • In Monuments voer je acties uit met kaarten, in Scythe met een tableau en pion.
  • De acties in Monuments zijn compacter. In Scythe kun je binnen 1 actie vaak wat meer doen.
  • Bij Monuments is de uitkomst van oorlog gevoeliger voor willekeur (dankzij dobbelstenen), bij Scythe is het beter schaalbaar (dankzij de kaarten).
  • Bij Monuments kun je op meer manieren punten halen dan bij Scythe.
  • Bij Scythe worden punten per onderdeel vermenigvuldigd met ‘Populariteit’.

Overeenkomsten:

  • De manier van produceren, vervoeren en beheren van grondstoffen op het bord.
  • Het verplaatsen van eenheden werkt grotendeels hetzelfde.
  • De nadruk ligt niet op oorlogsvoering.
  • Één speler kan het einde activeren (door 5e monumentslaag bij Monuments of 6e prestatie bij Scythe).
  • De speler die het einde inluidt, wint niet per se het spel.

6 – Monuments Bordspel: Waar te koop?

Je kunt het bordspel Monuments online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Monuments. Het werd bedacht door Martin Looij en uitgebracht door de Nederlandse uitgever Keep Exploring Games.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Monuments bordspel review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

2 reacties

  1. Het mag dan een deluxe versie zijn, maar ik vind de houten spelonderdelen niet erg mooi. De opdruk is gewoon een vreemde stijl, ik had ze blanco mooier gevonden.

    P.S. in het artikel haal je denk ik de forten en dorpen door elkaar?

    1. Beste Gerjan,

      Bedankt voor je reactie op m’n Monuments bordspel review.

      Dat snap ik wel.

      Ik zie inderdaad dat ik dezelfde foto van Dorpen bij de Forten heb staan. Heb nu die bij Forten aangepast.

      Thanks voor je scherpe blik!

      Groet en veel speelplezier,
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *