In 2021 werd het bordspel My City uitgebracht. Nu, in 2023, volgt de dobbelvariant: My City Roll & Write. De Engelstalige naam luidt overigens My City Roll & Build, waarschijnlijk omdat we, net als in het origineel, weer gebouwen gaan bouwen.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn My City Roll & Write review!
Oja, het betreft een verhalend spel waarin je 12 campagnes doorloopt. Ik deel hier en daar wat foto’s en informatie uit latere campagnes omdat ik het verhaal niet bijster spannend vindt. Wil je dat liever niet zien? Lees dan tot m’n review en niet verder!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het dobbelspel My City: Roll & Write zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in een stad meerdere gebouwen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: My City: Roll & Write (Roll & Build in het Engels)
- EAN: 8720289474539
- Soort spel: Dobbelspel (roll & write)
- Aantal Spelers: 1-6 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Reiner Knizia
- Illustrator: Michael Menzel
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij My City Roll & Write:
- 144 Dubbelzijdige Speelvellen
- 2 Blauwe dobbelstenen
- 1 Witte dobbelsteen
- 1 My City Roll & Write spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Je vindt de My City Roll & Write spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:
Je krijgt een scoreblok met 144 dubbelzijdige speelvellen:
Tot slot krijg je 3 dobbelstenen. Dat zijn 2 blauwe met vormpjes en 1 witte met een vulling:
3 – My City Roll & Write: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van My City Roll & Write? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte My City Roll & Write speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je My City Roll & Write?
In My City: Roll & Write gooi je elke beurt 3 dobbelstenen. De blauwe dobbelstenen bepalen samen de vorm die je moet tekenen. De witte dobbelsteen bepaalt de vulling van de vorm. Alle spelers tekenen de vorm met vulling op zijn of haar scoreformulier conform een aantal regels. Kun of wil je niet tekenen? Dan krijg je minpunten, behalve als je permanent past. Als alle spelers zijn gepast stopt het spel en volgt de puntentelling.
Je speelt met My City: Roll & Write 4 hoofdstukken die elk uit 3 spellen bestaan. In totaal dus 12 spellen. Na een hoofdstuk tel je de punten van de 3 gespeelde spellen bij elkaar op en wint de speler met de meeste punten. Met elk spel komen er een paar wijzigingen in de spelregels. Zo kun je dus 12 spellen spelen die toch elke keer weer anders aanvoelen.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van My City Roll & Write. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef iedere speler een zelfde speelvel van het hoofdstuk en spel dat jullie moeten spelen. Leg de dobbelstenen op tafel. Pak voor iedere speler een potlood (deze zitten niet bij het spel inbegrepen!). Leg iedereen de spelregels voor het betreffende hoofdstuk uit. Dan ben je klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
NB: Elk spel veranderen er wat spelregels. Ik beschrijf hieronder alleen de spelregels die vanaf spel 1 gelden, maar niet de regels die vanaf spel 2 worden toegevoegd.
Je speelt My City Roll & Write in een onbepaald aantal beurten. Spelers voeren hun beurt tegelijkertijd uit.
Elke beurt worden de 3 dobbelstenen gegooid. Door de blauwe dobbelstenen met het grijze halve rondje aan elkaar te leggen ontstaat de vorm die getekend moet worden. De witte dobbelsteen bepaalt de vulling van de vorm.
Daarna kunnen spelers één van de volgende 3 acties kiezen:
- Tekenen
- Passen
- Stoppen
Tekenen
De gedobbelde vorm stelt een gebouw voor, die je op je speelvel kunt tekenen.
Belangrijk: Teken gebouwen altijd binnen de velden en niet lang de gedrukte lijnen. Zo kun je goed zien waar een gebouw eindigt en het volgende begint.
Daarbij gelden de volgende regels:
- Het eerste gebouw dat je tekent moet aan de rivier grenzen (bij hoofdstuk 1).
- Elk volgende gebouw moet met ten minste 1 zijde grenzen* aan een eerder getekend gebouw.
- Het gebouw moet precies in vakjes passen en mag niet buiten het speelveld worden getekend.
- Je mag gebouwen over bomen tekenen, maar dat kost je 1 punt per boom.
- Je mag gebouwen over stenen tekenen, dat scheelt je 1 minpunt per boom.
- Je mag gebouwen niet over andere gebouwen, bos, bergen en de rivier tekenen (wel ernaast).
- Je mag niets meer aanpassen van vorige beurten nadat de dobbelsteen is geworpen.
*Gebouwen grenzen aan elkaar als de rivier er tussen loopt.
Passen
Wil of kun je een gebouw niet tekenen, maar wil je nog niet stoppen? Dan mag je passen. Je kleurt dan het meest linkse, open rondje in bij Gebouw niet bouwen. Ingekleurde rondjes leveren minpunten op. Zijn alle rondjes ingekleurd en kun je niets kleuren? Dan moet je stoppen.
Stoppen
Een speler mag, nadat de dobbelstenen zijn gegooid, beslissen om het spel voor zichzelf te beëindigen. Je hoeft dan geen rondje in te kleuren (zoals je bij passen wel doet), maar je mag dus ook geen gebouwen meer tekenen voor de rest van het spel.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt als alle spelers zijn gestopt. Daarna volgt de puntentelling.
Je krijgt:
- 1 Punt per boom dat je niet hebt overbouwd.
- 1 Minpunt per steen die je niet hebt overbouwd.
- 1 Minpunt voor elk veld waar je niet hebt gebouwd.
- X Minpunten voor het aantal keer dat je bent gepast.
Tel alle punten bij elkaar op en noteer deze rechtsonder op je speelvel. De speler met de meeste punten wint dit spel.
Maar.
Na elk spel kun je verder spelen met een volgend spel. Er veranderen dan een paar spelregels en gebruikt een nieuw scoreformulier. Ik ken diverse mensen die liever niets van het verhaal weten. Daarom leg ik al die spelregels hier in de speluitleg niet uit.
Mocht je nog vragen over hebben over de hoofdstukken 2 t/m 12? Stel ze dan gerust in een reactie (onderaan dit blog).
Tot slot: nadat je klaar bent met een campagne (dus 3 hoofdstukken) tel je de scores van de 3 spellen bij elkaar op om de winnaar van dat hoofdstuk te bepalen.
Aan het einde van het spel tel je zelfs de scores van alle campagnes bij elkaar op:
4 – My City Roll & Write: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze My City Roll & Write recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In My City: Roll and Write ga je steden bouwen. Je tekent na elke worp een gebouw op je scorevel. Daarbij probeer je onbruikbare gronden met rotsen, te overbouwen. Later moet je rond bronnen bouwen, komen er kerken, houtzagerijen en goud in het spel. Goud trekt weer gevaarlijke bandieten aan. Gelukkig kun je hier en daar wat sterke vestigen bouwen!
Voor een simpel dobbelspelletje kun je thematisch veel uitleggen. Dat vind ik knap gedaan. Uiteindelijk is het enige wat je doet dobbelen en tekenen, maar door de thematische uitleg voelt dat logisch aan. En als een thema dat doet – zeker bij een dobbelspel – is het thema geslaagd.
De kwaliteit van het speelmateriaal is goed. De dobbelstenen zijn van kunststof en je kunt bij enkele vlakken zien dat er nog wat lucht onder de sticker zit. Voor het spel maakt dit niet uit. En na meer dan 12 potjes zijn de dobbelstenen nog in hele goede staat.
Ik waardeer het altijd als scoreformulieren dubbelzijdig zijn. Goed voor het milieu en voor de portemonnee. En dat is bij My City Roll and Write ook het geval. In totaal heb je voor elk hoofstuk maar liefst 12 dubbelzijdige scorevellen (dus 24 in totaal). Je kunt de campagne dus best vaak doen. Ook met 6 spelers.
Moet je goed kunnen tekenen? Mwuah, het helpt, maar het is niet per se nodig. De meeste symbolen die je tekent zijn duidelijk genoeg. Lijntjes, kruisjes en krasjes. Een tikkeltje lastig zijn de bandieten en vestingen. Maak het je zelf gewoon niet te moeilijk. Teken iets wat erop lijkt en wees vooral consistent in wat je tekent :).
Oja, er zitten dus geen potloden of pennen bij dit spel inbegrepen. De meeste mensen hebben dit thuis wel liggen dus het is vast geen probleem. Alleen als je het verwacht is het misschien jammer.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de My City Roll en Write spelregels goed. Gedurende de volledige campagne was er één vraag die we niet eenduidig beantwoord vonden. En dat ging over de bandieten. Die moet je aan ‘alle kanten ombouwen’. De vraag is, moet je dan iets tekenen op alle 8 vakjes om de bandiet heen of alleen de 4 orthogonale (horizontaal en verticaal) vakjes? Dit bleek de laatste te zijn. Scheelt weer uitzoekwerk voor je ;).
De opmaak vind ik redelijk. Ik vind tekst soms teveel op elkaar gedrukt en er is wel erg veel dikgedrukt. Met een bold lettertype kun je iets laten opvallen en/of benadrukken. Maak je teveel tekst dik? Dan valt dat niet meer op en schiet het naar mijn mening het doel voorbij.
My City is zonder twijfel een toegankelijke roll & write. Je kunt de complexiteit (niet de volledige gameplay) vergelijken met spellen als:
- Jaipur
- Lost Cities
- Machi Koro
- King of Tokyo
- Next Station London
- Railroad Ink Blauw en Rood
Leggen we ‘m naast andere, bekende roll & writes? Dan zijn titels als Keer op Keer en Qwixx makkelijker en titels als Clever en Railroad Ink Geel en Groen iets lastiger.
Een leuke twist is dat je My City Roll and Write als campagne kunt spelen. En ik zeg ‘kunt’, want het hoeft niet. Maar het kan door het verhalende aspect wat er in zit. Je hoeft geen boekwerk met verhaal te lezen. Slechts enkele nieuwe regels gedurende de campagne. Dit maakt het een soort verhalende roll & write.
Nog zo’n populair element in bordspellen van de laatste jaren: polyomino puzzelstukken. Ofwel, spellen waarbij je met tetris-achtige stukken moet puzzelen. Alleen bij My City Roll en Write doe je dat niet met echte puzzelstukken, maar door ze te tekenen.
Dus ja, My City Roll & Write biedt veel elementen die het toegankelijk maken.
Het is een lichtelijk verhalend dobbelspel waarbij je tetris-achtige vlakken moet tekenen. Elk afzonderlijk onderdeel is an sich niet vernieuwend, maar in deze combinatie wel.
Het lijkt in mijn optiek het meeste op Trek 12: Himalaya en Trek 12: Amazonië.
Strategie of Geluk?
In My City Roll & Write draait het niet om strategie, wel om geluk en tactiek.
De geluksfactor zit in de dobbelstenen. Je weet immers niet wat er elke keer wordt gegooid. En je kunt hier gigantische pech mee hebben, alsook een goed getimed geluksmoment. Beide zijn ze mijn medespeler en mijzelf geregeld overkomen ;).
My City Roll & Write is niet alleen geluk. Je kunt wel degelijk slimme keuzes maken. En dat maakt dit dobbelspelletje ook wat tactisch van aard.
De belangrijkste tactiek die ik je kan geven? Spreid je kansen!
Je weet dat de volgende gebouwen statistisch gezien het vaakst worden gegooid:
- Twee velden
- L van twee velden
Als je de keuze hebt om een gebouw te tekenen en de vorm zó kunt plaatsen dat je een van bovenstaande vormen overhoudt, dan heb je een grotere kans die te vullen dan wanneer je twee losse vakjes van één veld overhoudt. De kans dat die wordt gegooid is immers kleiner.
Helemaal als Kerken en Vestingen meedoen. Dan dient de passer de eerste paar keer dat deze word geworpen, niet als geen veld. Je hebt dan maar 1 mogelijkheid om die te gooien en dat maakt de kans dus nóg kleiner.
Oja, nog een van m’n tips: begin, als het niet hoeft, niet aan de rand. Zorg altijd dat je zoveel mogelijk kanten op kunt. Dan kun je dezelfde soort gebouwen enigszins bij elkaar houden.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende mechanismen terug bij My City Roll en Write.
De eerste is Roll & Write. What’s in a name, right? Dit betekent simpelweg dat je dobbelstenen gooit (Roll) en afhankelijk van het resultaat iets op je scorevelletje invult (Write). Het is een populair mechanisme dat meestal gepaard gaat met simultane beurten. In My City Roll and Write is dat net zo. Spelers tekenen tegelijk hetzelfde gebouw. Er is dus geen sprake van een actieve speler en passieve spelers.
Je kent dit mechanisme ongetwijfeld uit titels als Keer op Keer, Clever, Qwixx, Railroad Ink, Trek 12 Amazonië, Riverside en yes, zelfs het klassieke Yahtzee.
Het tweede mechanisme dat ik zie is Grid Coverage. Hierbij moet je een bepaald raster van X bij X op een bepaalde manier vullen dat het punten oplevert en minpunten voorkomt. Dit is natuurlijk een soortgelijk iets als Tile Placement, alleen vul je het raster bij My City Roll & Write niet met tegels, maar met tekeningen.
Andere bekende spellen met dit mechanisme zijn bijvoorbeeld Patchwork, The Isle of Cats, Sagrada, Cartographers, The Castles of Burgundy en de voorganger van deze roll & write: My City.
Tot slot hebben we nog Campaign Game. Het spel dat je speelt bevat meerdere campagnes, of verhaallijnen. Je speelt stap voor stap en krijgt steeds wat nieuwe regels. Bij een Legacy spel pas je ook echt spelregels en speelmateriaal aan. Dat is bij My City Roll and Write niet het geval. Je kunt alle 12 campagnes (of niveaus) gewoon opnieuw spelen.
Vergelijkbare spellen waarbij een verhaal zorgt voor potjes met andere elementen en regels zijn o.a. Trek 12: Himalaya, Paleo, De Crew: Missie Diepzee, De Avonturen van Robin Hood en MicroMacro City. Bij de laatste twee verandert er niets aan het materiaal, maar heb je wel kans dat je elementen onthoudt waardoor je ze op korte termijn (en misschien wel nooit) opnieuw kunt spelen.
Interactie
Er zit weinig interactie in My City: Roll & Write.
De enige interactie die je eigenlijk hebt, zit ‘m in het behalen van tussentijdse ‘doelen’. Zo heb je in latere campagnes dat de speler(s) die als eerste alle bosvelden, goudvelden heeft overbouwd, extra punten of goudbuidels krijgt.
In het verlengde geldt dat de speler die de meeste geldbuidels heeft, ook nog eens extra punten krijgt.
Deze concurrentie tijdens het spel is de enige interactie in My City Roll and Write.
Tot slot kreeg ik een paar keer de vraag:
- “Spelers tekenen altijd hetzelfde gebouw. Gaan ze dan niet hetzelfde tekenen?“
Dit gebeurde bij ons incidenteel (en dus bijna niet). Alleen de eerste 2-3 gebouwen waren dan hetzelfde. Daarna gingen spelers toch hun eigen weg.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van My City Roll and Write goed.
Of nouja, voor een dobbelspel dan. Want het spelverloop is natuurlijk veelal gelijk: Je dobbelt en tekent gebouwen. Daarbinnen zit, dankzij de 12 verschillende hoofdstukken, genoeg variatie. En omdat je de hoofdstukken ook los van elkaar kunt spelen, kun je dus ook genoeg variëren en je favoriete spel pakken. Je kunt ook een hele campagne – of gewoon het hele spel nog een keer – spelen, maar dat hoeft niet.
Ik denk dat de liefhebber van strategische spellen dit af en toe leuk vinden, maar ik verwacht dat liefhebbers van korte spelletjes hier niet snel op uitgekeken zijn.
Mijn My City Roll & Write review in het kort?
Ik vind My City Roll & Write een bijzonder toegankelijk dobbelspel. Reiner Knizia is erin geslaagd om met 3 populaire elementen (roll & write, storytelling en puzzelen met tetris-achtige stukken) een verfrissend dobbelspel te creëren. Deels vergelijkbaar met Trek 12. Het is geen legacy spel zoals diens voorganger: My City. Want er wordt niks permanent aangepast of verwijderd. Hierdoor kun je er voor kiezen om niet per se de volledige campagne te spelen, maar ook gewoon één willekeurig hoofdstuk. Al raad ik je aan om de campagne wel helemaal te doorlopen. Dobbelstenen – en dus het toeval – bepalen welke gebouwen je precies mag tekenen. Dit geeft minder grip op het spel dan bij het bordspel het geval was. Daar staat wel tegenover dat het iets onvoorspelbaarder is en een hogere herspeelbaarheid heeft!
5 – My City Roll & Write: Waar te koop?
Je kunt het dobbelspel My City: Roll & Write online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, 999Games.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het spel My City Roll & Write. Het werd bedacht door Reiner Knizia en internationaal uitgebracht door KOSMOS. 999 Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn My City Roll & Write review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Mooie review ,
Misschien dat u hem beantwoorden kan, een kerk moet je die aangrenzend van een gebouw intekenen of mag je die wel vrij een plek geven op de nog vrije vakken?
Beste Remko,
Bedankt voor je vraag bij m’n My City Roll & Write review.
Als ik het mij goed herinner moet je kerken – net als andere gebouwen – aangrenzend tekenen.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hai hans.
Weet jij wat ze bedoelen in hoofdstuk 4 spel 11 : volledige groep van een soort gebouw?
Moet je dan van elke vorm een gebouw in een groep hebben?
Wij snappen hem.even niet
Beste Sabine,
Bedankt voor je vraag.
Je hebt 3 soorten gebouwen: met kruis, streepjes en egaal. Per soort kun je 3 punten verdienen.
Aan het einde van het spel kijk je per soort of alle gebouwen horizontaal en/of verticaal aan elkaar grenzen. Zo ja? Dan krijg je 3 punten. Zo nee? Dan is die soort 0 punten.
Per soort wil je dus één grote groep maken die allemaal met elkaar verbonden zijn.
Je kunt per soort scoren. In totaal dus 0, 3, 6 of 9 punten.
Hopelijk helpt dit!
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl