Nessie Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Nessie Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Bestaat ie nou wel of niet, dat Monster van Loch Ness? Nou, in het kinderspel Nessie bestaat het monster wel. Je moet alleen nog even genoeg foto’s maken om z’n bestaan te bewijzen!

In dit blog laat ik VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Nessie spel review. Duik je mee?

Voordat je begint met lezen: Jumping Turtle Games gaf mij het bordspel Nessie zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de geschiedenisboeken meerdere ‘foto’s’ van Nessie vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Kinderspel (Zoekspel)
  • Aantal Spelers: 2-4 Personen
  • Speelduur: 20 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 6 Jaar
  • Uitgever: Jumping Turtle Games
  • Spelauteur: Jens-Peter Schliemann & Bernhard Weber
  • Illustrator: Sergey Kardakov
  • Te koop bij: Spellenrijk.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Nessie:

  • 4 Camerategels
  • 24 Vierkante Nessie-fiches (4 per soort)
  • 4 Duikerspionnen
  • 1 Meerbodem
  • 1 Meeroppervlak met 17 duikgebieden
  • 17 Meerdeksels met kijkgaten
  • 68 Ronde fiches:
    • 12 Delen van Nessie (2 per soort)
    • 6 Waterdieren die lijken op Nessie
    • 4 Geluksvissen
    • 46 Fiches met visjes, planten, schelpen of bubbels
  • 1 Nessie spelregels (Nederlands)

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Nessie Bordspel: Voorkant Doos

En dit is de achterkant:

Nessie Bordspel: Achterkant Doos

De binnenkant van de doos vormt de Meerbodem:

Nessie Bordspel: Meerbodem

Op de Meerbodem komen alle Ronde Fiches:

Nessie Bordspel: Meerbodem met Ronde Fiches

Daar komt vervolgens het Meeroppervlak bovenop:

Nessie Bordspel: Meerbodem met Ronde Fiches en Meeroppervlak

Tot slot sluit je het Meeroppervlak af met de zogenoemde Meerdeksels:

Nessie Bordspel: Meerbodem met Ronde Fiches, Meeroppervlak en Meerdeksels

Je vindt de Nessie spelregels terug in een boekje van 4 bladzijden (inclusief voorkant):

Nessie Bordspel: Spelregels

Elke speler krijgt een camerategel. Hij is dubbelzijdig, maar alleen de zijde met Nessie is belangrijk:

Nessie Bordspel: Camerategels

In dat raster van Nessie passen onderstaande vierkante fiches (van deze fiches bestaat een set voor elke speler):

Nessie Bordspel: Vierkante Fiches van Nessie

Deze delen van Nessie zie je ook terug op de ronde fiches:

Nessie Bordspel: Ronde Fiches van Nessie

Daarnaast zijn er onderwaterwezens die lijken op Nessie:

Nessie Bordspel: Ronde Fiches die op Nessie Lijken

Dan zijn er ook nog een paar geluksvissen waarmee je een extra beurt krijgt:

Nessie Bordspel: Ronde Fiches Geluksvissen

En allerlei kleine visjes, schelpen, planten en luchtbellen. Die hebben geen functie en zijn puur voor de opvulling:

Nessie Bordspel: Ronde Fiches

Tot slot is er nog voor elke speler een duikerpion:

Nessie Bordspel: Duikerpionnen

3 – Nessie: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Nessie? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Nessie speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Nessie?

In Nessie gaan jij en je medespelers op zoek naar het mysterieuze wezen van Loch Ness. Elke beurt mag je jouw duiker verplaatsen en/of laten duiken. Als je duikt til je het waterdekseltje op om te zien wat er onder ligt. Zie je een deel van Nessie? Leg dan snel een overeenkomstig fiche op je fototoestel. Laat je trouwens niet voor de gek houden door andere waterdieren. Want die lijken nogal op Nessie. De speler die Nessie als eerste compleet op zijn of haar fototoestel heeft wint!

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Nessie. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel
  4. Extra regels voor meer uitdaging

3.1 – Voorbereiding

Leg de doos met meerbodem op tafel. Vul de bodem met alle 68 ronde fiches en leg het meeroppervlak er bovenop. Vul de gaten met meerdeksels. Geef elke speler een camera, 6 vierkante Nessie-fiches (die samen een hele Nessie maken) en een duikerspion. Tot slot plaatst elke speler zijn of haar pion op één van de meerdeksels aan de rand van het meer. Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder:

Nessie Bordspel: Startopstelling voor 4 Personen

3.2 – Spelverloop

Nessie wordt om de beurt gespeeld. De speler die als laatste een bad heeft genomen, begint.

Je beurt bestaat uit de volgende 3 stappen:

  1. Duikgebied kiezen
  2. Duiken
  3. Duikgebied leegmaken

1. Duikgebied kiezen

Nessie Bordspel: Duikerspion op Bord

Bij deze stap kun je uit 3 dingen kiezen:

  1. Laat je duiker liggen en ga naar stap 2.
  2. Verplaats je duiker naar een aangrenzend veld en ga naar stap 2.
  3. Verplaats je duiker naar een niet-aangrenzend veld en beëindig je beurt.

NB: Op elk veld mag maar 1 duiker liggen!

2. Duiken

Bij deze stap verwijder je jouw duiker van het bord en haal je het deksel van het meer. Nu zie je allemaal ronde fiches. Fiches moeten volledig zichtbaar zijn om ze te gebruiken. Je mag, als het lukt, fiches met je nagels of vingertoppen onder het meeroppervlak vandaan schuiven.

Je kunt verschillende soorten fiches vinden:

  • Delen van Nessie
  • Geluksvissen
  • Waterdieren die lijken op Nessie
  • Visjes, planten, schelpen of bubbels

Vind je een deel van Nessie? Leg dan het overeenkomstige vierkante fiche op je camera. Vind je meer delen? Dan mag je die allemaal plaatsen. Vind je een deel dat je eerder al hebt gevonden? Dan gebeurt er niets.

Nessie Bordspel: Geluksvisje Zichtbaar

Vind je een geluksvis? Dan maak je je beurt af en vervolgens mag je nog een keer. Vind je in één beurt 2 geluksvissen? Dan krijg je toch maar één extra beurt. Vind je een geluksvis en in de direct opvolgende beurt nog een? Dan krijg je niet nog een extra beurt. Je hebt bij het vinden van een geluksvis dus altijd maar 1 extra beurt!

Vind je waterdieren die lijken op Nessie? Dan gebeurt er in het standaard spel niets. Behalve dat er misschien enige frustratie ontstaat haha. In 3.4 licht ik kort wat extra regels toe voor deze fiches om meer uitdaging te geven.

Vind je visjes, planten, schelpen of bubbels? Dan gebeurt er niets.

3. Duikgebied leegmaken

Nessie Bordspel: Ronde Fiches Onder Meeroppervlak Schuiven

Nadat ja alle ronde fiches hebt gebruik, schuif je ze allemaal een kant op onder het meeroppervlak. Zodra je geen rond fiche meer kunt zien, leg je het deksel terug en zet je daar weer je pion op.

Nu is de volgende speler aan de beurt.

3.3 – Einde van het spel

Heeft een speler de afbeelding van Nessie op zijn camera voltooid? Dan eindigt het spel direct en wint hij of zij.

Nessie Bordspel: Nessie Compleet op Camerategel

3.4 – Extra regels voor meer uitdaging

Je kunt ervoor kiezen om de ronde fiches met waterdieren die op Nessie lijken een eigenschap te geven. Als een van deze fiches zichtbaar wordt MOET je de eigenschap ervan uitvoeren. Uiteraard mag dit nadat je andere fiches hebt afgehandeld. Hieronder zie je wat de eigenschappen zijn:

  • Hoofd-vis: Bekijk in het geheim een willekeurig veld waar geen duiker op ligt.
  • Buik-krab: Verplaats je duiker naar een ander leeg veld.
  • Voorpoot-vis: Wissel 2 duikers om van plaats.
  • Achterpoot-schildpad: Kantel de doos of schud ‘m zachtjes (duikers moeten blijven liggen!).
  • Rug-schelp: Wissel één van jouw vierkante fiches om met een vierkant fiche van een andere speler (die jouw vierkante fiche nog niet heeft!).
  • Staart-inktvis: De speler met de meeste vierkante fiches op zijn camera moet er daar één van weggeven aan de speler geven met de minste vierkante fiches op zijn of haar camera. Bij een gelijkspel kiest de actieve speler wie een fiche geeft en/of ontvangt.

4 – Nessie Spel: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Nessie bordspel recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Nessie duiken de spelers in het meer van Loch Ness en proberen ze Nessie op de foto te krijgen. Het monster is alleen zo groot, dat je het beetje bij beetje op de foto moet zetten. Vervolgens zul je zien dat al die kleine foto’s toch een beeld van Nessie weten te vormen. Raak niet gefrustreerd van alle planten, schelpen en luchtbellen. En laat je vooral niet misleiden door onderwaterwezens die op Nessie lijken!

Nessie Bordspel: Fiches op die Nessie Lijken

Ik heb zelf altijd interesse gehad in de verhalen rondom Loch Ness. Het zal je dan ook niet verbazen dat het thema van Nessie mij heel erg aanspreekt. De belangrijkere vraag is echter, spreekt het mijn kinderen aan?

Ja, dat doet het. Mijn zoontje van 4,5 lijkt vooral geïntrigeerd door die grote hagedis op de doos, terwijl mijn dochter van 7 vooral geboeid lijkt door de ingenieuze constructie in de doos.

Het artwork is stiekem best gedetailleerd en ondanks het duistere leefgebied van Nessie, juist kindvriendelijk ingestoken. Qua speelmateriaal ben ik ook erg tevreden. De duikerpionnen zijn lekker dik en goed op te pakken met de vingers. Ook al het karton is van goede kwaliteit. De doos, de meerbodem, het meeroppervlak en de deksels.

Kritische noot is dat het soms voor kinderen wat lastig kan zijn om de deksels fatsoenlijk terug te leggen. Als een zijde in het gat valt, kunnen ze dat moeilijk herstellen. Op zich niet erg, want daar leren de kinderen ook weer van. Met name ook goed voor de fijne motoriek natuurlijk. Het kan in het begin alleen wat frustrerend zijn.

Een groot pluspunt vind ik hoe het meer in de doos in elkaar steekt. Er heerst een mysterie om Nessie heen, omdat ze onderwater leeft. In een gebied waar je niet alles kunt zien.

Nessie Bordspel: Hoofd van Nessie Zichtbaar

En dat mysterie komt geweldig tot zijn recht in Nessie. Kinderen weten wel dat er iets onder het meeroppervlak zit, maar ze kunnen niet alles zien. Dat zorgt voor teleurstelling als ze iets niet vinden en euforie als ze het wél vinden. Maar het zorgt vooral voor een gezonde spanning die kinderen lang geboeid houden.

Spelregels & Toegankelijkheid

De Nessie spelregels zijn slechts een paar pagina’s. Veel illustraties en weinig tekst. Ideaal voor bijvoorbeeld papa’s, mama’s, opa’s en oma’s die niet zo vaak spelletjes spelen, maar wel gewoon iets tofs met hun (klein)kinderen willen doen.

Nessie Bordspel: Spelregels (in detail)

Ik denk dat het thema (en het grote Monster van Loch Ness voorop) veel kinderen aanspreekt en het spel toegankelijk maakt.

Op de doos staat 6 jaar en ik denk dat dit een prima en zelfs veilige inschatting is.

Mijn zoontje van 4,5 snapt hoe het spel werkt, al gaat er nog wel eens wat mis bij het verplaatsen van zijn duikerspion. Hij begrijpt namelijk nog niet wat aangrenzend is. Hij legt z’n pion dus vaak op een niet-aangrenzend veld en wil dan duiken, maar dat mag niet. Dat is eigenlijk het enige wat bij hem nog niet lekker loopt.

Mijn dochter van 7 had de basisregels zó door. Ik was eigenlijk bang dat ze het dan juist snel saai zou vinden. Niets bleek minder waar! Want bij Nessie kun je een variant toepassen op het spel. Namelijk dat de onderwaterdieren die op Nessie lijken ook eigenschappen activeren. Onthouden wat die eigenschappen zijn en ze goed uitvoeren vraagt weer iets meer van de kinderen.

Al met al denk ik dat veel kinderen van 5 jaar dit ook al kunnen. Met 6 jaar zit je veilig en voor de wat oudere kinderen kun je wat extra regels toevoegen om het minder eentonig te maken.

Strategie of Geluk?

In Nessie draait het om geluk, geheugen en een klein beetje tactiek.

Nessie Bordspel: Meerdeksel Optillen

Je zet je duikerspion ergens neer en opent vervolgens de deksel om te zien welke fiches eronder liggen. Soms ligt er niks van Nessie en dan heb je pech. Soms liggen er 2 of 3 stukjes van Nessie en dan heb je geluk. Wat er, aan het begin van het spel, onder je ligt wordt bepaald door geluk.

Daarna moet je geheugen aan het werk. “Bij Papa ligt het hoofd van Nessie, dus ik moet die kant op verplaatsen. Daarna kan ik nog naar de buik en staart van Nessie, want die lagen in de buurt van Thomas.” Nouja, dat zou mijn dochtertje dan denken ;).

Tot slot de tactiek. Aan het einde van je beurt moet je alle ronde fiches onder het meeroppervlak wegschuiven. Hier kun je een lichaamsdeel van Nessie bijvoorbeeld uit de richting van je tegenstanders schuiven. Of schuif ’t fiche precies tussen 2 opening in, dan wordt deze minder snel zichtbaar. Plus het wordt lastiger om te bepalen waar die uiteindelijk terecht komt.

Spelmechanisme

Ik definieer Nessie als een zoekspel waar geheugen bij nodig is en elementen heeft van worker placements en set collection.

In een Zoekspel ben je op zoek naar iets. Een plaatje, een patroon, een combinatie of iets anders. In Nessie ben je op zoek naar delen van Nessie om vervolgens een volledige foto van haar te kunnen maken.

Andere zoekspellen zijn bijvoorbeeld Dobble Minions, Lynx en MicroMacro.

Zoals ik net al beschreef speelt Geheugen ook een rol. Het is niet noodzakelijk, maar wel erg handig voor de winst als je kunt onthouden waar bepaalde fiches ongeveer liggen. Daarmee lijkt Nessie ook wel op een memory spel.

Nessie voelt soms als een Worker Placement. Als je aan de beurt bent verplaats je jouw duikerspion naar een leeg veld. Is het een aangrenzend veld? Dan mag je een actie uitvoeren (namelijk zoeken). Is het een niet aangrenzend veld? Dan is je beurt voorbij. Het verplaatsen van je duikerspion voelt als het plaatsen van een arbeider in een worker placement. Er zijn wel degelijk verschillen met een worker placement, maar het lijkt er wat op.

Andere spellen met worker placement zijn bijvoorbeeld Stenen Tijdperk, Everdell en PARKS.

Nessie Bordspel: Fiche op Camerategel Leggen

Het meest duidelijke mechanisme is Set Collection. Dit betekent dat je setjes probeert te maken van fiches, kaarten of ander materiaal om vervolgens beloningen te krijgen of punten te ontvangen. In Nessie is de beloning voor een complete set zelfs nóg groter, want de speler die als eerste zijn of haar set met 6 Nessie fiches compleet heeft wint het spel.

Misschien ken je set collection wel uit Sushi GO!, 7 Wonders en Wingspan.

Interactie

In principe zit er niet veel interactie in Nessie. Spelers kunnen het niveau zelf wat opkrikken met hun gedrag.

Dat zit zo. Elke speler zoekt zelf naar fiches en probeert te onthouden waar bepaalde fiches liggen. Spelers zijn wel bezig met de fiches die andere spelers ontdekken, maar niet met de spelers zelf.

Je kunt er echter voor kiezen om wat viezer te spelen, puur om de ander te naaien. Schiet fiches bijvoorbeeld wat harder weg onder het oppervlak of ga expres op een deksel liggen waar een andere speler moet zijn.

Nessie Bordspel: Potje met 4 Spelers

Speel je met de extra regels voor de onderwaterwezens die op Nessie lijken? Dan komt er wel wat meer interactie in het spel. Je verwisselt dan bijvoorbeeld duikerspionnen en vierkante Nessie fiches óf je kunt zelfs de doos lichtjes schudden zodat veel ronde fiches een iets andere plek krijgen.

Al met al: In de basis heb je weinig interactie al kun je ervoor kiezen om ietwat gemeen te spelen. Voeg je de extra regels toe? Dan voeg je automatisch meer interactie toe.

Herspeelbaarheid

Ik vind de herspeelbaarheid van Nessie goed. Het basisspel an sich blijft leuk om zo nu en dan op tafel te leggen. De ronde fiches liggen namelijk altijd weer anders en spelers kunnen op andere plekken beginnen.

En wordt het eentonig? Dan kun je de extra functies van ronde fiches gaan toevoegen. Begin eerst met de geluksvisjes (zodat je een extra beurt kunt krijgen) en daarna de extra regels van onderwaterwezens die op Nessie lijken.

Natuurlijk blijft het een kinderspel dat overzichtelijk moet blijven. Ik ervaarde zelf als volwassene dat ik het na meerdere potjes wel wat eentonig begin te vinden. Mijn kinderen daarentegen? Die hadden er geen last van. Helemaal niet toen we de extra regels gingen toevoegen!

Nessie Bordspel: op Tafel

Mijn Nessie spel review in het kort?

Ik vind Nessie een mooi vormgegeven zoekspel voor kinderen vanaf 5 à 6 jaar. Het artwork is vriendelijk en de kwaliteit van het speelmateriaal is goed. Mijn kinderen vonden de dubbele laag in de doos erg interessant. Hierdoor zit Nessie namelijk ‘onder water’, maar je weet niet precies waar. Dit brengt een leuke vorm van spanning met zich mee en mijn ervaring is dat het kinderen geboeid houdt. Groot pluspunt is dat het met wat extra regels uitdagender wordt en langer leuk blijft!

5 – Nessie Bordspel: Waar te koop?

Je kunt het bordspel Nessie online bestellen op Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het kinderspel Nessie. Het werd bedacht door Jens-Peter Schliemann & Bernhard Weber en internationaal uitgebracht door Lifestyle Boardgames. Jumping Turtle Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Nessie bordspel review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Josef Pichler via Pixabay.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *