Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing!

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Review, Speluitleg + Unboxing!

Nog nét op de valreep van 2021 bracht White Goblin Games het bordspel Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk uit.

Het is een vervolg op Architecten van het Westelijk Koninkrijk. En ik ben ook blij dat we in 2022 ook nog het laatste deel van de trilogie kunnen verwachten: Burggraven van het Westelijk Koninkrijk.

Maargoed, eerst maar eens naar Paladijnen kijken :). In dit blog laat ik je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk review.

Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals meerdere paladijnen zich naar jouw stad bewegen om te helpen, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Worker Placement Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Spelauteur: Shem Phillips & S. J. Macdonald
  • Illustrator: Mihajlo Dimitrievski
  • Te koop bij: Spellenrijk.nlbol.comWhiteGoblinGames.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk:

  • 1 Speelbord (2 delen)
  • 4 Spelersborden
  • 1 Startspelerfiche
  • 112 Meeples:
    • 22 Werkers
    • 18 Verkenners
    • 18 Handelaren
    • 18 Strijders
    • 18 Priesters
    • 18 Criminelen
  • 32 Werkplaatsen
  • 28 Monniken
  • 28 Buitenposten
  • 28 Potten
  • 12 Eigenschapschijven:
    • 4 Blauwe (Invloed)
    • 4 Zwarte (Geloof)
    • 4 Rode (Kracht)
  • 50 Zilver
  • 40 Proviand
  • 116 Grote kaarten:
    • 48 Paladijnkaarten
    • 32 Inwonerkaarten
    • 36 Buitenstaanderkaarten
  • 129 Kleine kaarten:
    • 10 Gunst van de Koning kaarten
    • 6 Bevel van de Koning kaarten
    • 24 Verdenkingskaarten
    • 24 Taveernekaarten
    • 24 Muurkaarten
    • 24 Schuldkaarten
    • 17 Plotkaarten (voor solospel)
  • 1 Grondstofspeelstuk (voor solospel)
  • 1 Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Voorkant Doos

En dit is de achterkant:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Achterkant Doos

De binnenkant van de doos bevat een inlay en ziet er zo uit:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Binnenkant Doos

Je vindt de spelregels terug in een boekje van 28 bladzijden.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels

Op het midden van de tafel leg je het speelbord dat bestaat uit onderstaande 2 delen:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Speelborden

Elke speler krijgt een spelersbord:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelersborden

Dit is de voorzijde:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelersbord (Voorkant)

En de achterzijde (voor het solospel):

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelersbord (Achterkant)

De startspeler krijgt onderstaand fiche:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Startspelerfiche

In het spel zitten allerlei soorten meeples. De witte meeples zijn de werkers:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Werkers

De groene meeples zijn de verkenners:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Verkenners

De blauwe meeples zijn de handelaren:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Handelaren

De rode meeples zijn de strijders:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Strijders

De zwarte meeples zijn de priesters:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Priesters

En de paarse meeples zijn de criminelen:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Criminelen

Daarnaast zitten er in Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk werkplaatsen:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Werkplaatsen

Buitenposten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Buitenposten

Potten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Potten

En monniken:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Monniken

Net als in andere ‘Westelijk Koninkrijk’ spellen zitten er ook bij Paladijnen zilveren munten en proviand:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Zilver Munten
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Proviand

En dan de helden waar het in dit spel allemaal om draait, de paladijnen. Deze vind je terug op de paladijnkaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Paladijnkaarten (Achterkant)

Voor elke speler is er een setje van onderstaande paladijnen (Anséis, Bérengier, Engelier, Girard, Gérin, Ivoire, Ivon, Oliver, Otton, Gérier, Samson en Roland:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Paladijnkaarten (Voorkanten)

Je houdt de kaarten uit elkaar doordat de achtergrond (dus niet de achterkant) verschillend is:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Paladijnkaarten (Verschillende Achtergronden)

Dan zijn er ook nog inwonerkaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Inwonerkaarten (Achterkant)

Hieronder zie je hoe de inwoners er uit zien (en yes, je kunt ze herkennen uit Architecten van het Westelijk Koninkrijk). Je hebt de Abt, Misdienaar, Architect, Schuldeiser, Samenzweerder, Poortwachter, Verdediger, Zendeling, Marskramer, Schildknaap en Wachter.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Inwonerkaarten (Voorkant)

En dan zijn er nog de Buitenstaanderkaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Buitenstaanderkaarten (Achterkant)

Je hebt 3 soorten, namelijk de Byzantijnen (groen icoontje), Saracenen (geel icoontje) en Vikingen (blauw icoontje). En yes, de Vikingen ken je misschien uit Rovers van de Noordzee.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Buitenstaanderkaarten (Byzantijnen)
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Buitenstaanderkaarten (Saracenen)
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Buitenstaanderkaarten (Vikingen)

Hieronder zie je ook de ‘Bevel van de Koning’ (rood) en de ‘Gunst van de Koning’ (groen) kaarten er uit zien.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Bevel van de Koning Kaarten
Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Gunst van de Koning Kaarten

Dan zijn er ook nog verdenkingskaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Verdenkingskaarten

Taveernekaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Taveernekaarten

Muurkaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Muurkaarten

Schuldkaarten:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Schuldkaarten

En plotkaarten voor het solospel:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Plotkaarten

Tot slot hoort er nog een grondstofspeelstuk bij het solospel.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Grondstofspeelstuk

3 – Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Speluitleg

Mocht je een vraag hebben over de spelregels van Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk? Stel ‘m dan gerust in een reactie!

Hieronder lees je eerst mijn korte Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk?

In Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk zijn jij en je tegenstanders nobele stedelingen die hun stad proberen te beschermen tegen kwaad van buitenaf.

Aan het begin van elke ronde verzamel je 6 arbeiders die je middels worker placement op je eigen spelerstableau plaatst om acties te doen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld je stad versterken met muren, monniken uitzenden naar het buitengebied en buitenstaanders aanvallen met je strijders. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van acties.

Sommige acties leveren directe bonussen op, zoals extra arbeiders, munten krijgen en het aflossen van schulden. De meeste acties leveren je echter kracht, invloed en geloof op. Deze eigenschappen zorgen tijdens het spel dat je betere acties kunt doen en leveren aan het einde van het spel punten op.

De speler die na 7 rondes de meeste punten heeft, wint Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Belasting, Inquisitie & Schulden
  4. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Vorm met de 2 speelborden één tableau op tafel. Schud de inwonerkaarten, plaats 5 open inwonerkaarten linksboven het bord en leg de stapel links naast het bord. Plaats rechts van de inwoners de gedekte stapel muurkaarten. Leg rechts daarvan, afhankelijk van het aantal spelers, een aantal munten (belastinggeld) naast het bord. Daar weer rechts van leg je de stapels schuldkaarten en verdenkingskaarten.

Schud de buitenstaanderkaarten, leg er 6 rechtsonder het speelbord en plaats de stapel rechts van het bord. Schud de ‘Bevel van de Koning’ en ‘Gunst van de Koning’ kaarten. Leg er respectievelijk 3 en 5 gesloten links op het speelbord en draai dan de linkse kaart open. Leg daaronder de gedekte stapel met taveernekaarten, de overige munten en proviand (dit is de algemene voorraad).

Geef elke speler een spelersbord en zet de werkplaatsen, monniken, buitenposten en potten op hun plek. Leg de eigenschapschijven op veld 0. Neem vervolgens het setje paladijnkaarten dat bij jouw spelersbord hoort. Schud deze en leg ‘m gedekt naast je spelersbord. Tot slot krijgt elke speler 3 munten en 1 proviand.

Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel liggen:

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Startopstelling voor 2 Personen

3.2 – Spelverloop

Je speelt Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk in 7 rondes. Elke ronde bestaat uit de volgende fasen:

  1. Voorbereiding nieuwe ronde
  2. Arbeiders & Paladijn kiezen
  3. Acties uitvoeren

3.2.1 – Voorbereiding nieuwe ronde

In de voorbereiding van de nieuwe ronde leg je eerst de meest rechtse inwonerkaart af (indien aanwezig), schuift de rest door naar rechts en vult dan de rij aan. Daarna leg je de meest linkse buitenstaanderkaart af (indien aanwezig), schuift de rest door naar links en vult dan de rij aan. Leg alle open taveernekaarten af en plaats de arbeiders die op de ‘Gunst van de Koning’ kaarten staan terug in de voorraad.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Speelbord Links

Geef daarna het startspelerfiche aan de volgende speler en draai de eerst volgende ‘Bevel van de Koning’ en/of ‘Gunst van de Koning’ kaart open. Boven de kaarten staat aangegeven in welke ronde je ze moet opendraaien.

NB: In de eerste ronde ligt alleen de meeste linkse ‘Bevel van de Koning’ kaart open!

3.2.2 – Arbeiders & Paladijn kiezen

Leg een aantal taveernekaarten (aantal spelers + 1) open naast elkaar. Daarna neemt elke speler de 3 bovenste paladijnkaarten en

  • plaatst er één gedekt op zijn of haar spelerstableau
  • legt er één gedekt terug op de stapel
  • schuift er één gedekt terug onder de stapel

De paladijnkaart op je spelersbord is de paladijn die je deze ronde zal helpen. Alle spelers draaien deze kaart tegelijk open.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Arbeiders Nemen

Daarna neemt de startspeler, gevolgd door de andere spelers in beurtvolgorde, de 2 arbeiders op de paladijnkaart staan én de 4 arbeiders van één taveernekaart. Spelers mogen niet dezelfde taveernekaart kiezen.

3.2.3 – Acties

Tijdens de laatste fase gaan spelers om de beurt arbeiders plaatsen op hun spelerstableau (of vanaf ronde 3: ‘Gunst van de Koning’ kaarten) om acties uit te voeren. Elke beurt mag je 1 actie uitvoeren. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende acties.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelersbord Links

Ontwikkelen: Plaats 2 willekeurige arbeiders en betaal 4 munten om de meest linkse werkplaats op een actieveld (met stippellijn) aan de rechterkant van je spelersbord te plaatsen. Je ontvangt de vrijgekomen bonus én hoeft geen arbeider meer op het bedekte actieveld te plaatsen.

Rekruteren: Plaats 1 willekeurige arbeider, leg een inwonerkaart af en neem de beloning rechtsboven op de kaart OF plaats 1 willekeurige en 1 rode arbeider om een inwonerkaart open naast je spelersbord neer te leggen. Deze inwoner levert je soms een directe bonus op, maar geeft altijd een permanent effect tijdens andere acties.

Voor zowel het afleggen als opnemen moeten ook de kosten (schuldkaarten en munten) die onder de inwonerkaarten staan worden betaald.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Inwonerkaarten en Kosten

Jagen: Plaats 1 willekeurige arbeider voor 1 proviand OF plaats 1 willekeurige en 1 groene arbeider voor 3 proviand.

Ruilen: Plaats 1 willekeurige arbeider voor 1 munt OF plaats 1 willekeurige en 1 blauwe arbeider voor 3 munten.

Voor zowel jagen en ruilen geldt: plaats je 1 arbeider? Dan mag je deze ronde in een latere beurt geen arbeider meer bijplaatsen!

Bidden: Plaats 1 zwarte arbeider en betaal 2 munten om alle arbeiders van één actieveld aan de rechterzijde van je spelersbord, terug in de voorraad te leggen. Op deze manier zou je die actie nogmaals kunnen doen (als je de arbeiders hebt).

Samenzweren: Plaats 1 willekeurige arbeider om 1 paarse arbeider te ontvangen. De paarse arbeider is een joker en mag voor elke kleur arbeider worden ingezet. Let wel: elke keer dat je een paarse arbeider ontvangt, krijg je ook 1 verdenkingskaart.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelersbord Rechts

Uitzenden: Plaats 1 groene, 1 willekeurige en 1 zwarte arbeider en betaal 1, 2 of 3 proviand om de meest linkse monnik op een veld op het speelbord te plaatsen. Neem de bonus van dit veld en schuif je blauwe invloedschijf 1 vakje omhoog.

De hoogte van je zwarte geloofschijf bepaalt waar je de monnik mag plaatsen. Er zijn 6 velden waar je 0, 2, 4, 6, 8 en 10 geloof voor nodig hebt.

Bezetten: Plaats 1 blauwe, 1 willekeurige en 1 rode arbeider en betaal 1, 2, of 3 proviand om de meest linkse buitenpost op een veld op het speelbord te plaatsen. Neem de bonus van dit veld en schuif je zwarte geloofschijf 1 vakje omhoog.

De hoogte van je rode krachtschijf bepaalt waar je de buitenpost mag plaatsen. Er zijn 6 velden waar je 1, 3, 5, 7, 9 en 11 kracht voor nodig hebt.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Speelbord Rechts

Versterken: Plaats 1 blauwe, 1 willekeurige en 1 groene arbeider en betaal 1, 2 of 3 proviand om een muurkaart op het linkse veld boven je spelersbord te plaatsen. Schuif je rode krachtschijf omhoog en ontvang eventueel direct een bonus.

De hoogte van je blauwe invloedschijf bepaalt of je een muur op het meest linkse vrije veld mag plaatsen. Hier heb je namelijk 0, 1, 3, 5, 7, 8 en 9 invloed voor nodig.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Bovenkant Spelersbord

Vergeven: Plaats 1 zwarte, 1 willekeurige en 1 blauwe arbeider en betaal 1, 2, of 3 munten om de meest linkse pot op een veld rechts van de potten te plaatsen. Neem de bonus van dit veld en schuif je zwarte geloofschijf 1 vakje omhoog.

De hoogte van je blauwe invloedschijf bepaalt of je een pot mag plaatsen. Hier heb je namelijk 0, 1, 3, 5, 7, 8 en 9 invloed voor nodig.

Aanvallen: Plaats 1 groene, 1 willekeurige en 1 rode arbeider om een buitenstaander aan te vallen. Neem de bonus die rechtsboven op de buitenstaanderkaart staat, schuif je blauwe invloedschijf 1 vakje omhoog en leg de buitenstaanderkaart af.

De hoogte van je rode krachtschijf bepaalt welke buitenstaander je mag aanvallen. Er zijn 6 velden waar je 1, 3, 5, 7, 9 en 11 kracht voor nodig hebt. Je mag zilver betalen om extra kracht te krijgen. Voor elke munt krijg je alleen tijdens deze aanval 2 extra kracht.

Bekeren: Plaats 1 rode, 1 willekeurige en 1 zwarte arbeider en betaal het aangegeven aantal munten (onderaan je spelersbord) om een buitenstaander te bekeren. Schuif je rode krachtschijf het aangegeven aantal vakjes omhoog en schuif de buitenstaanderkaart zó onder je spelerstableau, dat alleen de onderkant nog zichtbaar is.

De hoogte van je zwarte geloofschijf bepaalt welke buitenstaander je mag bekeren. Er zijn 6 velden waar je 0, 2, 4, 6, 8 en 10 geloof voor nodig hebt.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Onderkant Spelersbord

Passen: Als een speler niet meer kan of niet meer wil, moet/mag hij of zij passen. De speler legt alle arbeiders op zijn spelersbord terug in de voorraad. Van de ongebruikte arbeiders mag de speler er maximaal 3 meenemen naar de volgende ronde.

3.3 – Belasting, Inquisitie & Schulden

Bij het uitvoeren van sommige acties kan het voorkomen dat je belasting moet innen. Dit wordt weergegeven met roodgekleurde munten. Je neemt de aangegeven hoeveelheid munten uit de belastingvoorraad. Is de voorraad niet toereikend? Dan mag je de overige munten uit de algemene geldvoorraad halen.

Maar!

Wanneer de belastingvoorraad leeg is, vindt er direct een Inquisitie plaats. Nu wordt er gekeken welke speler(s) de meeste verdenkingskaarten heeft (hebben). Hij of zij krijgt een schuldkaart en mag vervolgens de helft (naar beneden afgerond) van zijn verdenkingskaarten afleggen. Tot slot krijgt deze speler een schuldkaart.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Verdenkingskaarten & Schuldkaarten

Schuldkaarten leg je met de onafgeloste zijde naar boven. Elke onafgeloste schuld levert je aan het einde van het spel 3 minpunten op. Na enkele acties mag je als bonus een schuld aflossen. Je draait dan de schuldkaart om. Elke afgeloste schuldkaart is aan het einde van het spel 1 punt waard.

3.4 – Einde van het spel

Na de 7e ronde eindigt het spel. Spelers krijgen nu punten voor:

  • Voltooide ‘Bevel van de Koning’ kaarten
  • Posities van schijven op het eigenschapsspoor
  • 6 of meer Ontwikkelingen
  • 5 of meer Uitzendingen
  • 5 of meer Bezettingen
  • 5 of meer Vergevingen
  • 5 of meer Versterkingen (en op Muren zelf)
  • Bekeringen (variabel per buitenstaander)
  • Schulden (1 punt per afgeloste schuld, 3 minpunten per onafgeloste schuld)
  • Zilver & proviand (1 punt voor 3 stuks)

De speler met de meeste punten wint Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Bij een gelijkspel wint de gelijkspelende speler met de meest behaalde ‘Bevel van de Koning’ kaarten. Ook gelijk? Dan wint de gelijkspelende speler met de minste verdenkingskaarten. Nog gelijk? Dan delen de gelijkspelende spelers de overwinning.

4 – Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Op het eerste oog vind ik het thema van Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk ver te zoeken. Het voelt echt aan als een klassieke eurogame.

Echter, op het moment dat ik naar de details ging kijken, zag ik wel degelijk doordachte thematiek terug.

Groene arbeiders zijn verkenners die jagen en op zoek gaan naar eten. De rode arbeiders zijn krijgers die inwoners helpen zichzelf nuttig te maken. En combineer je verkenners met krijgers? Dan krijg je een soort leger dat buitenstaanders opspoort en ze verslaat.

Er zitten meer van dit soort thematische details in het spel en dat vond ik leuk om te ontdekken.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Paladijnkaarten naast Speelbord

Het artwork valt weer helemaal in lijn met Architecten van het Westelijk Koninkrijk en Rovers van de Noordzee. Nog leuker is dat het artwork uit die 2 spellen zelfs terugkomt in dit spel! Zo vind je architecten tussen de inwoners en Vikingen tussen de buitenstaanders terug.

Als je mijn reviews van Architecten en Rovers hebt gelezen, dan weet je dat deze artwork van Mihajlo Dimitrievski mij heel erg aanspreekt. Het is kleurrijk, duidelijk en bovendien eigenzinnig. Mihajlo heeft echt een eigen wereld gecreëerd.

Het speelmateriaal is van prima kwaliteit. Niet uitzonderlijk of noemenswaardig, maar gewoon goed. Het is fijn dat Paladijnen een insert in de doos heeft waar alles bijna goed in past. Alleen de kaarten kunnen net niet helemaal lekker worden verdeeld. En in het kader van muggenziften: het is jammer dat de solo-zijde van alle spelertableaus aan de randen niet helemaal mooi bedrukt is.

Is bovenstaande erg? Nee hoor. Ik wilde ze alleen even benoemen :).

Al met al: Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk springt er thematisch niet uit, maar is van prima kwaliteit en ziet er weer prachtig uit.

Spelregels & Toegankelijkheid

Oef. De spelregels van Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk zijn pittig. Ik kan niet anders zeggen. Het is een fors boekje, dat ik er tijdens het spel met regelmaat bij moest pakken.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Spelregels (in Detail)

Wel heb ik tot nu toe alle antwoorden op mijn vragen kunnen vinden. De spelregels lijken dus wel volledig en uitputtend. Ook vind ik de beschrijving en indeling goed. Ja, je moet er even doorheen. Maar het is logisch beschreven.

Ondanks de duidelijke (doch uitgebreide) spelregels, blijft Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk een pittig spel. Daarmee is het per definitie niet toegankelijk voor iedereen.

Bovendien kan een potje erg lang duren. Solo, met z’n tweeën is goed te doen. Met z’n drieën wordt het al een ander verhaal. Met 4 of 5 personen moet je wel echt een lange zit verwachten. Zelfs als je met ervaren spelers speelt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Analysis Paralysis die het spel de nodige vertraging kan geven.

Dus ja. Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk is pittig en niet toegankelijk voor het grote publiek. Spelers die wel van een zwaardere euro houden zullen dit daarentegen wel echt waarderen.

NB: Paladijnen is naar mijn mening een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld Architecten en Rovers!

Strategie of geluk?

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk is vooral een strategisch spel. Met name dankzij de ‘Bevel van de Koning’ kaarten heb je een mooi vertrekpunt voor je strategie. Deze dicteren enigszins welke locaties je het beste op kunt focussen.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: op Tafel van bovenaf

Om acties uit te voeren heb je wel weer arbeiders nodig. En dan ben je weliswaar afhankelijk van de arbeiders die je krijgt via taveerne- en paladijnkaarten (en daar komt een geluksfactor bij kijken), maar gelukkig kun (en moet) je elke kleur arbeider wel een keer in het spel gebruiken.

En dat is te danken aan hoe de 3 eigenschappen geloof, invloed en kracht met elkaar verweven zijn. Als je de ene eigenschap wil verhogen, dan moet de andere eigenschap ook al wat hoger zijn. Dit betekent simpelweg dat je meerdere soorten acties zult moeten doen en dus ook meerdere kleuren arbeiders zult nodig hebben.

Bovendien heb je met de paarse arbeider ook nog altijd een joker in het spel.

Ik kan dus niet anders dan concluderen dat Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk een strategisch spel is waar geluk een bijzonder kleine rol speelt.

Wel is het zo dat je weinig ruimte hebt om fouten te maken. Dat doet me denken aan Marco Polo I en Brass: Birmingham. Ook in die spellen is no room for error. Een klein slippertje tegen ervaren spelers en je kunt grandioos achter gaan lopen.

Spelmechanisme

Ik zie 2 noemenswaardige mechanismen in dit bordspel. De grootste is zonder twijfel worker placement. Shem Phillips en S. J. Macdonald zijn echt koningen in het tweaken van dit genre.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Zijkant Speelveld

In Rovers van de Noordzee plaatste je een arbeider en nam je een andere terug.

In Architecten van het Westelijk Koninkrijk wordt de beloning groter naarmate je meer arbeiders op eenzelfde locatie zet.

En in Paladijnen? Hier moet je meerdere arbeiders met specifieke kleuren gebruiken om een actie te kunnen doen.

Een interessant gegeven is echter, dat worker placement spellen normaliter veel concurrentie kennen. Dat valt bij Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk wel mee. Je hebt namelijk je eigen spelerbord waar jij, en niemand anders, arbeiders op plaatst.

Het tweede mechanisme is engine building. Deze is niet zo prominent aanwezig en kan ontstaan dankzij inwonerkaarten. Door inwoners vroeg in het spel te rekruteren kun je profiteren van diverse bonussen bij acties. Op deze manier kun je er in slagen om met 1 actie een kettingreactie van meerdere acties en/of bonussen te ontketenen.

Deze laatste komt niet altijd voor, maar als die voorkomt voelt het extra goed!

Interactie

Er zit niet veel interactie in Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Ik noemde net al dat spelers hun eigen tableaus hebben waar arbeiders op worden gezet. Hierdoor hoef je daar al niet te concurreren met elkaar.

Wél is er wat concurrentie op- en rondom het algemene speelbord. Zo geldt bij inwonerkaarten, Gunst van de Koning kaarten, buitenstaanderkaarten én diverse bonusvelden wel “Wie eerst komt, eerst maalt.”

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Speelbord Links

Tot slot is er nog de Inquisitie. Tijdens deze fase moet de speler met de meeste verdenkingskaarten een schuldkaart pakken. Hier wil je in veel gevallen (maar niet altijd) minder verdenkingskaarten dan je tegenstander(s) hebben.

Kortom, er zit dus wel wat interactie in Paladijnen, maar niet veel. En de interactie die er in zit is vooral passief. Je kaapt veelal een plek of kaart voor iemands neus weg omdat je er zelf beter van wordt. Niet omdat je de ander wil naaien.

Herspeelbaarheid

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk heeft een erg hoge herspeelbaarheid. Er zijn meerdere wegen die leiden tot de overwinning en geen enkel spel is hetzelfde.

De ‘Bevel van de Koning kaarten’ liggen meestal anders. Er zijn altijd andere inwoner- en buitenstaanderkaarten beschikbaar. De taveernekaarten en paladijnkaarten komen altijd in een andere volgorde. En volgens mij is er ook nog een uitbreiding van op komst.

Dit bordspel zal niet snel vervelen. En dat houdt de herspeelbaarheid hoog. Wél kunnen poten dus lang duren. Zeker met 3, 4 of 5 spelers. En de ene keer nodigt dat misschien niet uit tot spelen, terwijl je er de andere keer simpelweg geen tijd voor hebt. Dat zou de herspeelbaarheid dus weer een beetje in de weg kunnen staan.

Maar in de basis is de herspeelbaarheid dus wel degelijk hoog.

Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Op Tafel

Mijn Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk review in het kort?

Als ik kon, zou ik Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk ridderen tot de beste van de reeks tot nu toe. Het ziet er weer prachtig uit, het is uitermate gestroomlijnd en je kunt, ondanks dat je niet eens superveel acties hebt, talloze strategieën volgen naar de overwinning. Paladijnen zal echter niet voor iedereen weggelegd zijn. Je moet goed plannen en dat kost tijd. Downtime, en een relatief lange speeltijd zit er dus zeker in. Bovendien kan een klein foutje tegen een ervaren speler je al gauw de kop kosten. Maar dat zie ik als een mooie uitdaging ;).

5 – Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk: Waar te koop?

Je kunt Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk in het Nederlands o.a. bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, WhiteGoblinGames.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk. Het werd bedacht door Shem Phillips en S.J. MacDonald. Internationaal werd dit spel uitgegeven door Garphill Games en in Nederland door White Goblin Games.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog zijn foto’s gebruikt van Rudolf Kirchner via Pexels en Gerhard Janson via Pixabay.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *