Ik ken weinig bordspellen met een religieus thema. Sterker nog, als ik in m’n spellenkast kijk zie ik alleen het spel Pilgrimage van Just Entertainment die in dat plaatje past.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Pilgrimage bordspel review!
Voordat je begint met lezen: Just Entertainment gaf mij het bordspel Pilgrimage zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je op de wereld meerdere bedevaartsoorden vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 6 Jaar
- Uitgever: Just Entertainment
- Spelauteur: René Groen
- Illustrator: John van Es
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Pilgrimage:
- 1 Speelbord
- 4 Karakterbordjes
- 4 Avonturiers
- 6 Artefacten
- 20 Routefiches
- 44 Kaarten:
- 4 Vliegtuigen
- 4 Boten
- 4 Voetstappen met Waarde 1
- 8 Voetstappen met Waarde 2
- 12 Voetstappen met Waarde 3
- 8 Voetstappen met Waarde 4
- 4 Voetstappen met Waarde 5
- 1 Pilgrimage spelregels (Nederlands)
- 1 Pilgrimage spelregels (Engels)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
De binnenkant heeft een mooie insert. Hieronder zie je ‘m zonder speelbord en regels:
Je vindt de Piligrimage spelregels terug in een uitklapbaar leaflet:
Dit is het speelbord. Linksboven is plek voor routefiches, linksonder voor artefacten en rechts gaan spelers hun avonturiers (speelfiguren) verplaatsen:
Dit zijn de routefiches:
Dit zijn de artefacten:
En natuurlijk nog de avonturiers:
Om duidelijk te maken welke avonturier bij welke speler hoort krijgen spelers karakterbordjes:
Dan zijn er nog de kaarten:
En hieronder zie je hoe alle kaarten er uit zien:
3 – Pilgrimage: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Pilgrimage? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Pilgrimage speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Pilgrimage?
In Pilgrimage gaan spelers op reis naar bedevaartsoorden in Europa. Elke beurt mag je een kaart spelen om jezelf 1-5 stappen te verplaatsen. Soms kun je een boot of vliegtuig pakken. Tijdens je bedevaart probeer je zoveel mogelijk schelpen te verzamelen. Bovendien heeft elke speler een unieke eigenschap die het verplaatsen of het verkrijgen van schelpen makkelijker maakt.
De speler die als eerste 12 schelpen heeft wint!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Pilgrimage. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler willekeurig een karakterbordje óf beslis samen om zelf te kiezen. Geef elke speler de volgende kaarten en doe wat overblijft in de doos:
- 1 Boot
- 1 Vliegtuig
- 1 Voetstappen met Waarde 1
- 2 Voetstappen met Waarde 2
- 3 Voetstappen met Waarde 3
- 2 Voetstappen met Waarde 4
- 1 Voetstappen met Waarde 5
Plaats het speelbord op tafel en leg de artefacten op hun plek. Schud alle routefiches, vorm een gedekte stapel en leg er 4 open op het bord. Zet de avonturiers van alle spelers op de startpositie, midden in Duitsland. Je hebt nu zoiets liggen als hieronder:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Pilgrimage in een onbepaald aantal rondes en spelers zijn na elkaar aan de beurt.
Tijdens je beurt speel je één handkaart. Met deze kaarten kun je stappen zetten (1 t/m 5), naar een blauw vakje verplaatsen (met de boot) óf naar een locatie te vliegen waar je een routefiche van hebt (met het vliegtuig).
Zodra alle spelers nog maar 2 kaarten hebben, worden alle kaarten geschud en opnieuw opgedeeld. Vanaf nu speel je niet meer met dezelfde kaarten.
Verplaatsingsregels:
- Iedereen mag op een rood vakje lopen.
- Je kunt alleen naar een blauw vakje toe met een bootkaart.
- Alleen de bergbeklimmer (geel) mag over gele vakjes heen lopen.
- Verplaats je vanaf een groen veld naar een ander veld? Dan kun je 1 stap minder zetten dan je kaart.
- Er mogen meer avonturiers op eenzelfde vakje staan.
- Je moet precies het aangegeven aantal stappen zetten.
- Je mag in één beurt niet twee keer over eenzelfde vakje lopen.
- De startpositie wordt, nadat iedereen er weg is, niet meer gebruikt.
Soorten vakjes:
Eindigt je avonturier op de volgende soorten vakjes, voer dan bijbehorende actie uit:
- Romeins Cijfer: Neem het routefiche, mits je deze kunt aanleggen aan je routekaart**.
- Artefact: Neem het aangegeven artefact.
- Wisselaar: Leg een routefiche van het speelbord af en trek een nieuwe.
- Boot: Hier mag je alleen heen met een bootkaart.
- Haven: Wijs iemand aan die een bootkaart aan jou moet geven, mits hij of zij die heeft.*
- Vliegveld: Wijs iemand aan die een vliegtuigkaart aan jou moet geven, mits hij of zij die heeft.*
*Indien je zo’n kaart krijgt, moet je ook een stappenkaart teruggeven!
**Je moet routefiches, zonder ze te draaien, aan elkaar kunnen passen via de zwarte lijn. Zo maak je een routekaart. Kun je een routefiche pakken, maar past deze niet aan je kaart? Dan mag je dat fiche niet nemen.
Avonturiers en eigenschappen:
Avonturiers hebben elk een unieke eigenschap:
- De Uithouder (Groen): Mag gratis verplaatsen vanaf een groen veld.
- De Bergbeklimmer (Geel): Mag als enige over gele vakjes lopen.
- De Fotograaf (Roze): Ontvangt extra schelpen voor sommige routefiches.
- De Archeoloog (Grijs): Ontvangt extra schelpen voor artefacten.
3.3 – Einde van het spel
Zodra een speler 12 schelpen heeft eindigt het spel direct. Deze speler wint.
4 – Pilgrimage Bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Pilgrimage recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Pilgrimage heeft een religieus thema. Je bezoekt immers kerken door Europa die zelf een bedevaartsoord zijn óf op een bedevaartroute liggen. Op sommige locaties kun je zelfs artefacten vinden die een belangrijke betekenis hebben binnen het geloof. Tijdens de reis verzamel je schelpen en die staan symbool voor pelgrims en zouden ze (vroeger vooral) moeten beschermen tegen struikrovers.
Thematisch zitten er best wat details in die leuk zijn. En iemand die tot het Christendom behoort of pelgrimstochten maakt zal het een en ander ongetwijfeld herkennen.
Het spel heeft een eigenzinnige uitstraling. Ik ben persoonlijk niet zo’n van die stijl. Het voelt een beetje als een onafgemaakte strip. Daarbij komt het kleurgebruik een beetje somber over en het nodigt mij daardoor niet snel uit om het spel uit de kast te trekken. Maargoed, dat is persoonlijk. Een vriend van me vond de stijl juist wel mooi.
Ik vind de kwaliteit van het speelmateriaal goed. De routefiches en artefacten zijn stevig en de speelfiguren op het bord zijn erg fraai. Je kunt ze zelfs schilderen volgens mij. M’n enige feedback vind je terug bij de kaarten.
Deze zijn niet per se gebruiksvriendelijk voor linkshandigen omdat het cijfer (aantal stappen) alleen links bovenin staat. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden door het cijfer ook rechts bovenin te zetten. Daarnaast zou ik hebben overwogen om de kaarten aan de achterzijde een wit randje te geven zodat slijtage minder snel opvalt en belangrijker, de herkenning van kaarten uitgesloten blijft.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Pilgrimage spelregels zijn naar mijn mening netjes opgezet, duidelijk en volledig. Maar… ik heb echt een hekel aan uitvouwbare spelregels. Een boekje is zoveel makkelijker voor de gebruiker. Meestal lees ik spelregels op de bank, in de auto of in bed. Enorme uitgevouwen leaflets hebben dan niet de voorkeur. Ook als je tijdens het spel iets wil opzoeken (en alles op tafel ligt) is dit gewoon niet handig.
De spelregels van Pilgrimage zijn zeer toegankelijk. In essentie speel je een kaart en verplaats je jouw speelfiguur om een routefiche te halen. De ‘uitdaging’ zit in het onthouden wat symbolen betekenen én het goed puzzelen met je routefiches omdat je ze wel goed moet laten aansluiten met het lijntje.
Qua niveau is het vergelijkbaar met Ticket to Ride: Europa, Carcassonne en Pandemic. Ik denk dat Pilgrimage zelfs nog iets makkelijker is dan deze spellen. Ik durf het zelfs te definiëren als gateway game.
NB: Gateway games zijn spellen die mensen laten kennis maken met de wondere wereld van moderne bordspellen. Veel spelers beginnen met Risk, Monopoly en Mens Erger Je Niet, maken daarna kennis met gateway games als Catan, Carcassonne en Ticket to Ride en zijn vervolgens verkocht voor het nieuwere segment.
Dit soort spellen zijn toegankelijk voor een breed publiek, maar voor de gevorderde bordspeler vaak toch wat saai. Behoor jij tot die groep? Dan is Pilgrimage niks voor jou. Vind je de spellen die ik hierboven noemde wel leuk? Dan denk ik dat je Pilgrimage ook zult waarderen.
Houd dus alleen even rekening met het feit dat de kaarten niet afgestemd op linkshandigen!
Strategie of Geluk?
Pilgrimage bevat een mix van geluk en tactiek, maar de hoge geluksfactor overheerst.
Op zich beginnen spelers allemaal met dezelfde kaarten. Maar de eerste set aan handkaarten is gespeeld wordt alles bij elkaar gegooid, geschud en opnieuw verdeeld. Vanaf dit moment is er geen evenredige verdeling meer. Je kunt pech hebben en alleen maar hoge of lage kaarten hebben of geluk dat je een mooie spreiding hebt.
NB: Je wil niet alleen maar hoog of laag, maar juist een spreiding omdat je geen stap meer of minder mag zetten. Je moet precies uit kunnen komen bij een routefiche en daar kun je een spreiding in kaarten het beste bij gebruiken.
Daarnaast moet je geluk hebben met nieuwe routefiches die op het bord komen. Je kunt namelijk het geluk hebben dat het nieuwe routefiche bij een locatie hoort die vlakbij jouw speelfiguur is. Andersom kun je daar dus ook pech mee hebben. Het nieuwe routefiche bevindt zich dan mijlenver van jouw speelfiguur. Of erger, belandt naast de concurrent!
Bovendien vind ik het opvallend dat je rondom de startpositie meerdere routefiches kunt claimen, mits ze beschikbaar zijn. Dat geeft de startspeler best een groot voordeel. Speltechnisch had ik deze fiches een stuk minder waard gemaakt. Ze zijn nu wel iets minder waard dan fiches die verder weg liggen, maar ik vind het verschil te klein.
Waar zit de tactiek? Eigenlijk alleen in het benutten van de eigenschap die je Karakter heeft. Ben je groen? Reis naar het zuiden omdat de concurrentie waarschijnlijk lager is. Ben je rood? Focus niet op artefacten maar op routefiches. Ben je grijs? Probeer dan minstens 2 artefacten te pakken. Ben je geel? Dan is er niet echt een tactiek.
Spelmechanisme
Ik zie een aantal spelmechanismen terug in Pilgrimage.
De eerste is Movement Points. Dit betekent niets meer dan dat je een bepaald aantal stappen mag zetten op het speelbord. Soms staat het aantal stappen vast en soms wordt dat bepaald door iets anders. In Pilgrimage zijn het de kaarten die bepalen hoeveel stappen je mag zetten.
Andere spellen met dit mechanisme zijn Mariposas, The Hunger en Maracaibo.
De tweede is Network & Route Building. Bij dit mechanisme bouw je een netwerk of route om bijvoorbeeld bonussen, acties of punten te krijgen. In Pilgrimage moet je met routefiches een netwerk bouwen. Kun je een routefiche niet aansluiten? Dan mag je ‘m ook niet bouwen. Dit bouwen gebeurt in je eigen speelgebied waardoor het wat minder opvalt.
Network & Route Building ken je wellicht uit Ticket to Ride Europa, Catan en Railroad Ink.
Tot slot is Pilgrimage een Race. In race spellen win je niet met de meeste punten, maar moet je als eerste aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je moet bijvoorbeeld als eerste over een finish line bewegen of als eerste 12 schelpen verzamelen (zoals in Pilgrimage). De speler die dit als eerste doet wint het spel.
Misschien heb je het Race mechanisme wel eens ervaren in De Zoektocht naar El Dorado, Splendor en Cubitos.
Interactie
In de meeste gevallen ben je gewoon aan het proberen om ergens als eerste te komen. Als spelers ieder een andere richting op gaan, dan concurreer je niet echt. Ga je dezelfde kant op? Dan ontstaat er wel concurrentie. Dit is de meest voorkomende vorm van interactie in Pilgrimage.
Daarnaast is er incidentele, agressievere vorm van interactie. Er zijn namelijk een paar vakjes op het bord waarmee je, mits je erop staat, een andere speler mag vragen om een boot- of vliegtuigkaart. Als de speler de gevraagde kaart heeft moet hij of zij deze aan jou geven. Je moet er wel een kaart voor teruggeven trouwens.
Zoals gezegd. Concurrentie komt veel voor. Het swipen van kaarten veel minder.
Herspeelbaarheid
Pilgrimage biedt voldoende speelmateriaal waardoor geen enkel potje exact hetzelfde zal zijn. De 4 open routefiches bepalen aan het begin van het spel in welke richting spelers zullen trekken. En dat zal bijna altijd anders zijn. Ook zullen de kaarten die je later in het spel krijgt steeds verschillen, waardoor je andere keuzes zult moeten maken omtrent bewegen.
Dat gezegd hebbende is het spelverloop zelf wel eentonig. Voor iemand die juist van eenvoud houdt en af en toe een spel speelt ligt de herspeelbaarheid hoger dan voor iemand die van zwaardere spellen houdt én vaker spellen speelt.
Ofwel, speel je af en toe een licht spelletje? Dan zul je Pilgrimage lang genoeg waarderen.
Mijn Pilgrimage spel review in het kort?
Ik vind Pilgrimage een prima productie, al had ik zelf voor een ander kleurenpalet gekozen. Het spel voelt voor mij als een echte ‘gateway game’. Je kunt het vergelijken met Ticket to Ride en Pandemic, maar Pilgrimage behoeft minder tactiek en heeft een hogere geluksfactor. Toegegeven, dit maakt het spel voor de gevorderde speler te weinig uitdagend. Daar staat wel tegenover dat Pilgrimage uitermate toegankelijk is voor een breder publiek van beginnende en casual bordspelers.
5 – Pilgrimage Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Pilgrimage online bestellen op bol.com en Spellenrijk.nl.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Pilgrimage. Het werd bedacht door René Groen en internationaal uitgegeven door Just Entertainment.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Pilgrimage bordspel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van Alex Does Pictures via Pexels.
Welke bedevaartsoorden zijn er zoal?
Beste Luna,
Bedankt voor je vraag bij m’n Pilgrimage spel review.
Hieronder zijn er een paar die ook op de kaartjes op de foto staan:
– Our Lady of Banneux (Maagd der Armen)
– Holy Land Jerusalem (Heilige Land)
– Sanctuary of Our Lady of Fátima
– Hagia Sophia
– Bardsey Island
– Holy Dormition Cathedral
Is dat wat je zoekt :)?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Vragen:
1. Kan ik dus maar 1x. Ik mag dus niet naar een blauwbootvakje lopen.?
Zit je zonder bootkaart dan gevangen op UK?
2. De uithouder mag lopen zoveel hij wil op groen? Elke keer 5 bv?
Beste Cees,
Bedankt voor je vragen.
Je mag naar een blauwbootvakje lopen met een blauwe kaart. Heb je die niet? Dan kun je daar niet heen. In het geval van Engeland en jouw voorbeeld zit je dus vast.
Als je vanaf groene vakjes wil lopen, verplaats je altijd 1 stap minder (bij een kaart van 3 zet je dus 2 stappen). De uithouder heeft die beperking niet en mag alle stappen zetten.
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl