Korte review – Pirates of Maracaibo (Geronimo Games)

Pirates of Maracaibo: Review

Pirates of Maracaibo is een op zichzelf staand vervolg op het bordspel Maracaibo (dat in 2020 uit kwam). Ik vind die nog steeds tof. Dus rijst de vraag: zal Pirates of Maracaibo minstens net zo leuk zijn?

Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het spel Pirates of Maracaibo zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Korte speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!

In Pirates of Maracaibo zijn spelers piraten die door de Caribische Zee varen, schatten verzamelen en Maracaibo verkennen.

Je speelt 3 rondes. Elke ronde spelers zijn na elkaar aan de beurt. Tijdens een beurt voert een speler de volgende stappen uit:

  1. Varen
  2. Acties

Met varen verplaats je jouw schip 1, 2 of 3 velden naar een andere kaart. Deze kaart moet minimaal een kolom rechts van de huidige kolom liggen.

Eindig je op een kaart met andere schepen? Dan betaal je de eigenaren 1 dubloen.

Je kunt op 5 soorten kaarten eindigen:

  1. Upgradekaart
  2. Residentiekaart
  3. Locatiekaart
  4. Baai
  5. Maracaibo

Eindig je op een (1) upgrade? Dan kun je 5 dubloenen nemen óf de kaart kopen. De kaart biedt een permanent effect en levert symbolen om aan missies te voldoen. Vervolgens trek je een nieuwe kaart om het lege veld op te vullen.

Eindig je op een (2) residentie? Dan mag je de kosten betalen en een van je markers op het linkse veld leggen. De kaart levert, volgens een bepaalde voorwaarde, punten op aan het einde van het spel.

Eindig je op een (3) locatie? Dan:

  • Verhoog je de schatwaarde van de aangegeven kleur,
  • activeer je een eventuele, aanwezige zwarte markt van jou,
  • upgrade je je schip eenmaal én
  • mag je de aangegeven actie uitvoeren.

Als acties kun je schatten roven, schatten begraven, verkennen, missies nemen en upgradekaarten kopen.

Funfact: Als je een schat rooft (geel, groen of wit) neem je die van het betreffende eiland. Schatten leveren punten op, maar des te meer je van één kleur rooft, des te minder punten die kleur zal opleveren.

Je legt schatten op je spelersbord. Boven de aangegeven lijn. Begraaf je ze? Dan schuif je ze naar beneden.

Met verkennen zet je je verkenner vooruit op het verkenningsspoor. Het veld waar je eindigt levert bonussen op.

Met missies verzamel je persoonlijke doelen die aan het einde van het spel extra punten opleveren.

Kom je op de (4) Baai? Dan stopt je de beweging direct, krijg je de upgrade voor je schip én en kies je een aangegeven actie.

Kom je op (5) Maracaibo? Dan krijg je een upgrade en 6 punten. Dan eindigt de ronde direct.

Aan het einde van de ronde krijgt elke speler munten en punten als inkomen (die je via kaarten en upgrades verzamelt). Vervolgens zet iedereen zijn of haar schip terug naar het begin. De speler links van de speler die Maracaibo bereikte wordt de nieuwe startspeler.

Bereikt een speler in de 3e ronde Maracaibo? Dan wordt de ronde afgemaakt (iedereen komt even vaak aan de beurt), volgt nog 1 keer een inkomstenfase en tot slot is de puntentelling.

Je krijgt punten voor:

  • 4 Punten voor elke rivier die je verkenner heeft overgestoken
  • 1 Punt voor elke 5 dubloenen in je bezit
  • X Punten voor verzamelde upgradekaarten
  • X Punten voor geclaimde residentiekaarten
  • X Punten voor schatten
  • 2 Punten extra voor elke begraven schat
  • X Punten voor behaalde missies
  • 10 Extra punten als je ten minste 6 missies hebt voltooid.

De speler met de meeste punten wint.

Bekijk het spel in een slideshow:

Pirates of Maracaibo: op Tafel

Pirates of Maracaibo: Varen

Pirates of Maracaibo: Upgrade Kaart Kopen

Pirates of Maracaibo: Schip Upgraden

Pirates of Maracaibo: Boegbeeld Toevoegen

Pirates of Maracaibo: Dobbelen voor Roven

Pirates of Maracaibo: Schat Roven

Pirates of Maracaibo: Schatten op Spelersbord

Pirates of Maracaibo: Missiekaart Nemen

Pirates of Maracaibo: Verzamelde Kaarten

Pirates of Maracaibo: Verkennen

Pirates of Maracaibo: Residentie Claimen

Korte review

Pirates of Maracaibo is een prima productie. Je krijgt veel en degelijk speelmateriaal. Al gaat het verkenningsbord wel krom staan. Niet handig als je daar scoremarkers omheen hebt liggen die dan makkelijk van plek verschuiven. Maar oké, komen we wel overheen.

Het speelveld bestaat uit kaarten. Toegegeven, in het begin was ik bang dat er veel zou verschuiven. Dit viel gelukkig reuze mee.

Wel wil ik benoemen dat het opzetten relatief lang duurt. Ik stoor me daar overigens niet aan.

Pirates of Maracaibo heeft natuurlijk het DNA van Maracaibo. Je vaart, verkent en verbetert je schip. En hoewel de schatten anders zijn, is het mechanisme vergelijkbaar met de drie landen waar je allianties mee sluit in het originele spel.

Toch voelt Pirates of Maracaibo anders genoeg. Dat komt vooral door de manier van varen en de opties die kaarten je bieden.


Daarbij vind ik dat beurten in Pirates of Maracaibo altijd goed voelen. Je kunt altijd wel iets. Lukt je originele plan niet? Dan kun je wel iets anders.

Het is niet dat je elke beurt knetterveel punten binnenhaalt. Dat niet. Je activeert met name veel acties. Pirates of Maracaibo voelt dus niet als een enorme point salad.

En ik vind dat het tempo er best goed in blijft. Dit komt ook omdat je je beurt al enigszins kunt voorbereiden als andere spelers aan de beurt zijn. Wij redden dit met 2 of 4 (ervaren) spelers makkelijk onder de respectievelijke 60 of 120 minuten.

Over andere spelers gesproken: er zit aardig wat interactie in Pirates of Maracaibo. Meestal met een Race element. Je moet altijd in de gaten houden hoe snel je tegenstanders varen. Immers, bereiken zij Maracaibo? Dan eindigt de ronde direct. Ongeacht hoe ver je bent.

Deze vorm van interactie zorgt voor spanning én maakt je keuzes iets uitdagender. Ga je nog wel voor die ene kaart? Of kun je beter vooruit varen?

Spelers kunnen ook nog weleens wat kaarten voor elkaars neus wegpakken. Maar zoals ik al zei. Meestal kun je nog wel iets anders.

Het mechanisme achter de schatten vind ik ook leuk. Investeer je vol in goud? Dan wordt elk goud an sich minder waard. Er zijn manieren om het meer waard te maken, dus daar moet je rekening mee houden.

Het speelveld is altijd anders. En die variërende basis maakt dat je nooit dezelfde route vaart. Al komt het er wel op neer dat je meestal een beetje van alles doet en je verzamelde missiekaarten bepalen waar je meer van doet. Tot nu toe blijft die puzzel mij boeien.

Tot slot wil ik benoemen dat je moeilijk kunt zien wie er nou echt voor staat. Dat weet je meestal pas na de puntentelling. Dat houdt het spannend tot het eind!

Samenvattend: ik vind Pirates of Maracaibo een van de leukere spellen van de laatste tijd. Dit is vooral te danken aan de bevredigende beurten die je elke keer weer hebt. Niet dat het te makkelijk is. Dat zeker niet. Maar de opties waar je uit kunt kiezen zijn altijd goed, beter en best. Daarbij vaar je nooit dezelfde route en kun je genoeg variëren. En dat alles binnen een aangename speelduur voor een kennerspel. Toppertje hoor.

Algemene informatie

  • Naam: Pirates of Maracaibo
  • EAN: 5430002001982
  • Soort spel: Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 60-90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
  • Uitgever: Geronimo Games
  • Spelauteur: Ralph Bienert, Ryan Hendrickson & Alexander Pfister
  • Illustrator: Christian Fiore & Odysseas Stamoglou

Waar te koop?

Je kunt Pirates of Maracaibo o.a. bestellen bij deze webshops:

bol.com
Spellenrijk.nl
Spellenwinkel.nl
Spelhuis.be

Nu ben jij aan de beurt!

Heb jij Pirates of Maracaibo al gespeeld? Wat vond je ervan?

Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!

Vond je dit interessant?

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Vind je dit artikel interessant?

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

2 reacties

  1. Ja deze is leuk! Wat betreft interactie aangaande het race-element had ik daar nog niet echt aan gedacht. Dat is absoluut een belangrijk element.

    1. Thanks voor je reactie Tijmen! Fijn om te lezen dat deze jou ook bevalt :D!

      Groet en veel speelplezier,
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *