Met PixBlocks voegt Jumping Turtle Games een puzzelspel toe aan hun uiteenlopende gamma van kinder- en familiespellen. Het is bedacht door Dr. Krzysztof Krzywdziński – onderzoeker aan de faculteit wiskunde en informatie aan de universiteit in Poznan (Polen). Hij wilde niet alleen een plezierig, maar ook een leerzaam spel.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn PixBlocks review.
Voordat je begint met lezen: Jumping Turtle Games gaf mij het bordspel PixBlocks zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals de konijnen van PixBlocks meerdere uitdagingen vinden, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: PixBlocks
- EAN: 5900221323726
- Soort spel: Puzzelspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 15-30 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 7 Jaar
- Uitgever: Jumping Turtle Games
- Spelauteur: Krzysztof Krzywdziński
- Illustrator: Gerard Lepianka
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij PixBlocks:
- 1 Speelbord
- 30 Ronde fiches:
- 12 Wortels
- 2 Rode portalen
- 2 Blauwe portalen
- 2 Groene portalen
- 1 Blauwe sleutel
- 1 Rode sleutel
- 5 Pijlen
- 5 Ballen
- 50 Vierkante fiches:
- 22 Planten
- 4 Blauwe sloten
- 4 Rode sloten
- 20 Platformen
- 64 Kaarten:
- 16 Kaarten voor niveau Starter
- 20 Kaarten voor niveau Junior
- 20 Kaarten voor niveau Expert
- 8 Kaarten voor het Competitieve spel
- 1 PixBlocks spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Je vindt de spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden:
Dit is het speelbord dicht gevouwen:
En dit is het speelbord als je ‘m openvouwt:
Op het speelbord kun je verschillende variabelen plaatsen. Bijvoorbeeld houten konijnen:
Wortels:
Portalen:
Sleutels en sloten:
Pijlen:
Ballen:
Planten:
En platformen:
Met al die variabelen moet je puzzels oplossen. Die puzzels staan op kaarten:
Hieronder zie je de voorkant van die kaarten. Op de voorkant staat altijd de opdracht. De rode kaarten zijn voor het competitieve spel en bevatten op zowel de voor- als achterkant een scenario dat je kunt spelen.
En dit is de achterkant. Op de achterkant staat altijd een – er zijn er soms meer – oplossing:
3 – PixBlocks: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van PixBlocks? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte PixBlocks speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je PixBlocks?
PixBlocks is eigenlijk een grote breinbreker met verschillende opdrachten. Voor elke opdracht vorm je met fiches een scenario op het bord. Tot slot krijg je een paar fiches en een konijn. Deze moet je zó op het bord plaatsen, dat het konijn alle wortels kan opeten. Zodra je alles hebt geplaatst laat je het konijn lopen in de richting waarin je het dier hebt gezet. Bij het verplaatsen volg je de logica op van elke variabele in het spel.
Het konijn zelf loopt altijd naar links of rechts en verandert van richting als het ergens niet verder kan. Hij kan niet springen of klimmen, maar wel naar beneden vallen. Door sleutels te pakken open je sloten, via het ene portal kan het konijn teleporteren naar een ander veld met hetzelfde portaal en door pijlen verandert het beestje van richting. Lukt het jou om het konijn alle wortels op te laten eten?
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van PixBlocks. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Competitief spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord voor je, neem een opdrachtkaart en bouw het speelbord op zoals afgebeeld staat op de kaart. Pak tot slot de onderdelen die onderaan de kaart staan aangegeven. Dit zijn altijd fiches en meestal een konijn. In een enkel geval staat het konijn al klaar en moet je alleen nog fiches plaatsen.
3.2 – Spelverloop
Het doel van elke opdracht is om het konijn alle wortels op te laten eten die op het speelbord liggen.
Nadat je alle fiches en het konijn hebt geplaatst, voer je als het ware jouw programma uit en laat je het konijn bewegen in de richting waarin het kijkt. Tijdens die beweging moet het konijn zich houden aan een aantal verplaatsingsregels én zal het reageren op de verschillende soorten fiches die het tegenkomt.
Hieronder beschrijf ik de regels waar je mee te maken krijgt.
Zwaartekracht
Vierkante fiches worden niet beïnvloed door zwaartekracht en blijven altijd liggen. Ronde fiches én het konijn worden wel beïnvloed en zakken in principe altijd naar beneden. Net zolang totdat ze op het konijn, een (ander) rond fiche of een vierkant fiche landen. Ze kunnen ook buiten het speelbord vallen. Gebeurt dat met je konijn en liggen er nog wortels op het bord? Dan verlies je direct.
Konijn
Deze verplaatst zich altijd in de richting waarin het kijkt. Is het veld naast het konijn leeg? Dan verplaatst het naar dat veld. Loopt het konijn tegen een obstakel (zoals een platform of slot) aan? Dan draait het om en loopt het in de andere richting verder. Loopt het konijn naar een veld met een rond fiche? Dan handel je het effect van dit fiche af.
NB: Als er 2 ronde fiches boven elkaar liggen en het konijn verplaatst zich naar de onderste, dan blijft het bovenste fiche boven het konijn liggen. Pas als het konijn verplaatst zakt het naar beneden.
Wortels
Komt het konijn op een veld met een wortel? Dan eet het deze op. Je neemt het fiche van het bord en speelt verder. Wordt de laatste wortel opgegeten? Dan win je direct het spel. Wortels die zich achter, boven of onder het konijn vinden worden niet opgegeten.
Pijlen
Komt het konijn op een veld met een pijl? Dan verwijder je de pijl en beweeg je het konijn voort in de richting waarnaar de pijl wees. Deze fiches plaats je meestal voor een afgrond, om te voorkomen dat het konijn naar beneden valt.
Sleutels
Komt het konijn op een veld met een sleutel? Dan verwijder je het fiche met de sleutel én alle sloten met dezelfde kleur als de sleutel. Sloten zijn normaliter obstakels en platformen waar het konijn respectievelijk tegenaan- en overheen loopt. Groeide er een plant uit een slot dat verdwijnt? Dan verdwijnt de plant ook.
Portalen
Komt het konijn op een veld met een portaal? Dan verplaats je het konijn naar het andere veld met hetzelfde portaal. Vervolgens haal je beide portalen van het bord af.
Planten
Komt het konijn op een veld met een plant? Dan eet het deze op. Je verwijdert nu direct alle plantfiches die geen directe verbinding meer hebben met gras. Indien nodig handel je daarna het effect van de zwaartekracht af. Het konijn eet een plant alleen op als het deze van links of rechts tegenkomt. Loopt het beest er bovenlangs? Dan gebeurt er niets.
Obstakels
Je hebt 2 soorten obstakels: platformen en sloten. Voor beide geldt dat ze niet door zwaartekracht worden beïnvloed, het konijn erover heen kan lopen, het konijn er tegenaan kan lopen én dat er planten uit kunnen groeien. Het verschil is dat een platform altijd blijft liggen. Een slot zal verdwijnen als het konijn de bijbehorende sleutel pakt.
Ballen
Komt het konijn op een veld met een bal? Dan duwt het de bal naar achteren. Behalve als er een ander fiche (rond of vierkant) op het veld achter de bal ligt. In dit geval is de bal een obstakel, loopt het konijn er tegenaan en verandert van richting.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt direct als het konijn de laatste wortel opeet. Je wint deze opdracht en kunt daarna aan een nieuwe opdracht beginnen of stoppen.
Het spel eindigt ook als er nog wortels op het speelbord liggen waar het konijn niet meer bij kan. Dit gebeurt bijvoorbeeld als wortels te hoog liggen, het konijn van het speelbord afvalt of het konijn in een ‘lus’ (van links naar rechts en weer terug) is terecht gekomen. In al deze gevallen heb je de opdracht niet gehaald en zul je het opnieuw moeten proberen.
3.4 – Competitief spel
PixBlocks biedt een aantal scenario’s (maar je kunt ook gerust zelf een scenario verzinnen) die je voor competitieve spellen kunt gebruiken.
Als je tegen elkaar wil spelen krijgt elke speler een konijn. Daarna verdeel je alle wortels evenredig over de spelers. Vervolgens plaatsen de spelers om de beurt één ding (konijn of wortel) op het speelbord.
Zodra alle spelers hun onderdelen hebben geplaatst voeren de spelers om de beurt één bewegingsreeks uit met hun konijn. Een bewegingsreeks is een beweging totdat het konijn bij een fiche komt of tegen een obstakel aan loopt. Je handelt het effect van het fiche af (volgens de regels uit 3.2) en daarna is de volgende speler aan de beurt.
Kan je konijn niet bewegen? Dan verlies je elke keer je beurt, totdat je konijn weer kan bewegen.
Valt je konijn van het speelbord? Dan speel je niet meer mee, maar kun je nog wel winnen als je alsnog de meeste wortels hebt verzameld.
Het spel eindigt zodra alle wortels zijn verzameld of als geen enkel konijn meer kan bewegen. In beide gevallen wint de speler die de meeste wortels heeft verzameld.
4 – PixBlocks: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze PixBlocks recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Konijnen die niet zelf kunnen nadenken en alleen maar vooruit kunnen lopen. Behalve als ze ergens tegenaan botsen. Sloten kunnen ze wel openen, voetballen kunnen ze ook en zich door tijd en ruimte verplaatsen via portalen behoort ook tot de eigenschappen. Ja, thematisch gaat PixBlocks nergens over. En dat zeg ik met een lach, want het thema doet er ook niet zo toe.
Het belangrijkste is dat de elementen in het spel begrijpelijk zijn voor kinderen en volwassenen. Je ziet de symbolen, leest wat ze zijn en daarmee kun je al een voorstelling maken van wat diens effecten zijn als het konijn erbij komt. Dat gaat erg goed in het spel. Ik denk ook dat de 2D en minimalistische artwork daaraan bijdraagt.
De voetbal is daarbij, naar onze ervaring, de meest complexe om uit te leggen. Althans, m’n dochter had daar de meeste moeite mee. Ja, een bal kan naar achteren rollen. Maar ligt daar iets? Dan is het geheel te zwaar, wordt het een obstakel en maakt het konijn rechts (of links) ommekeer.
Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van het materiaal. Het speelbord en alle fiches zijn lekker dik, liggen goed in de hand en slijten niet snel. Het enige wat spijtig is, is dat de boel nogal makkelijk op het bord verschuift als je de route van het konijn gaat lopen. Ik als volwassene loop voorzichtig, maar mijn dochter was iets vrijer in haar bewegingen ;).
Maargoed. Om dat op te lossen heb je echt een soort inlay nodig waar je fiches in kan zetten, zodat ze niet meer verschuiven. Daarmee schiet de prijs van het spel natuurlijk ook omhoog.
Het is verder begrijpelijk, doch jammer dat er geen insert bij zit. Je kunt de fiches, die je voor een specifiek spel nodig hebt, gewoon uit de doos zoeken. De kaarten worden met een papieren ‘elastiek’ bij elkaar gehouden. Ik raad je ten zeerste aan om die dat papier te bewaren en elke keer weer om de kaarten heen te schuiven. Het is niet erg dat fiches los in de doos liggen. Zouden het losse kaarten zijn? Dat is wat vervelender.
Nog een tip: wij draaiden elke keer de laatst gespeelde opdrachtkaart om alvorens we ‘m terug in de stapel kaarten deden. Zo konden we makkelijk onthouden bij welke level we waren.
En ik zeg ‘we’, want hoewel m’n dochter het eigenlijk speelde, speelde ik net zo goed mee :).
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de PixBlocks spelregels prima. Sommige zinnen moest ik 2 of 3 keer lezen voordat ik ze begreep. Maar toegegeven, wat er staat is eenduidig en voorkomt meerdere interpretaties (in ieder geval bij ons). Het is aangenaam dat de spelregels beschreven staan in een klein boekje. Dit nodigt uit tot lezen en je pakt het er makkelijk bij wanneer je een regel bent vergeten.
PixBlocks is eigenlijk een breinbreker. Als breinbreker is het qua complexiteit vergelijkbaar met bijvoorbeeld Smart Games. Het voornaamste verschil is dat je PixBlocks ook tegen elkaar kunt spelen. Daarmee wordt het echt meer een bordspel-idee.
De vanaf leeftijd is 7 jaar. Mijn dochter is nu 7 en had bij de uitleg echt mijn hulp nodig. Ook werd al snel duidelijk dat zij PixBlocks al doende sneller leerde. Alleen wat theorie bleef niet hangen.
Dit resulteerde erin dat we elk spel echt samen gingen spelen. Met elkaar. We zette elk spel samen op en gingen beide nadenken over de oplossing. Die vond ik sneller dan haar (waarschijnlijk omdat ik beter abstract kan nadenken dan een kind), maar dat maakte dat ik haar wel kon helpen.
Als zij het konijn op een bepaalde positie plaatste, kon ik haar vragen wat ze verwachtte dat het konijn op plek X of Y zou doen. Daarmee gaf ik haar abstracte denkvermogen wat richting en dat hielp haar verder.
Mijn punt is:
PixBlocks is niet pe se een spel dat je uitlegt aan je kind zodat hij of zij het zelf kan spelen. Ik denk echt dat de meeste kinderen er een volwassene bij nodig hebben. Voor ons was dat niet erg. Ik vind het juist leuk om samen aan tafel te zitten, samen iets op te lossen én te kijken hoe mijn dochter cognitief te werk gaat.
Ik zou PixBlocks dus zeker aanraden, maar alleen als je de tijd hebt om je kind erbij te helpen.
Strategie of Geluk?
Je kunt PixBlocks solo en/of samen spelen. In dat geval is het puur een breinbreker waarbij je tactisch te werk moet gaan om een oplossing te zoeken.
De beste tip die ik je daarbij kan geven is om het speelbord in stukken op te delen en vervolgens te kijken waar een konijn slechts op één manier goed doorheen kan lopen. Hierdoor kun je meestal ook bepalen hoe het konijn in dat gebied loopt én hoe deze eruit loopt. En dat geeft informatie over die andere stukken van het speelbord.
Enfin, dat klinkt nog steeds abstract. Onthoud: oefening baart kunst. Door dit te spelen krijg je vanzelf slimmigheidjes door.
Je kunt PixBlocks ook tegen elkaar spelen. In die hoedanigheid wordt het een mengelmoes van geluk en tactiek. Je bent nu namelijk afhankelijk van waar spelers hun wortels OF hun konijn neerzetten.
De beste tip die ik je hierbij kan geven? Plaats eerst al je wortels en dan pas je konijn. Des te sneller je jouw konijn plaatst, des te beter kunnen je tegenstanders daarop anticiperen met hun wortels. Wij hebben slechts enkele keren mee gemaakt dat we ons konijn eerder dan de laatste wortels plaatsten.
Spelmechanisme
Eigenlijk zie ik maar één spelmechanisme in PixBlocks en dat is Grid Movement. Dit betekent dat een speelfiguur over het speelbord verplaatst en dat verplaatsingen tussen vakjes (grids) gebeurt. Dat is in PixBlocks precies hetzelfde. Door te verplaatsen verandert het speelbord want fiches verdwijnen, zakken naar beneden of worden ineens een obstakel.
Je kent Grid Movement misschien wel uit spellen als Scythe, De Zoektocht naar El Dorado en Karuba. Dat het ‘grid’ meer als puzzelveld dient zie je terug in bijvoorbeeld het Verboden Eiland, Flash Point en Magic Maze. Toch zijn dit allemaal meer spellen met beurten, terwijl PixBlocks vooral een breinbreker is.
Interactie
De interactie zit spel-technisch alleen in de competitieve variant. In deze variant leg je om de beurt een wortel of je konijn neer. Als iedereen zijn of haar wortels en konijn heeft geplaatst voeren spelers om de beurt een beweging met hun konijn uit.
Plaats je jouw konijn te vroeg? Dan kunnen andere spelers hun wortels zó neerleggen dat jouw konijn er niet meer bij kan.
Plaats je jouw konijn te laat? Dan heb je kans dat andere spelers de beste startposities hebben ingenomen en veel meer wortels kunnen eten.
Zoals ik eerder beschreef heb ik met mijn dochter ook veel interactie gehad tijdens het bespreken van mogelijkheden. Dát vind ik zelf de leukste vorm van interactie.
Herspeelbaarheid
PixBlocks heeft een goede herspeelbaarheid.
Je hebt 56 levels om op te lossen en voordat je daar doorheen bent, ben je wel even verder. Speel je het daarna weer opnieuw? Dan denk ik niet dat de meeste mensen onthouden waar elk fiche moest worden geplaatst, maar je hebt het wel sneller door. Dit kun je leuk vinden, al kan ik me ook voorstellen dat je dan de uitdaging kwijt bent.
Als competitieve variant kun je langer variëren. Hierbij mag je namelijk zelf levels in elkaar zetten. Dit zorgt voor veel meer variatie. Combineer dat met het gegeven dat iedereen wortels en een konijn mag plaatsen, en geen enkel competitief potje zal ooit hetzelfde zijn!
Mijn PixBlocks review in het kort?
Ik vind PixBlocks een veelzijdig puzzelspel omdat je het als breinbreker én als bordspel kunt gebruiken. Speel je ‘m solo of coöperatief? Dan is het een breinbreker waarbij je 1 van de 56 opdrachten moet oplossen (lees: jullie konijn moet alle wortels opeten). Speel je ‘m tegen elkaar? Dan wordt het meer een spel waarbij jouw konijn de meeste wortels moet opeten. Naar mijn mening is PixBlocks bijzonder leerzaam voor kinderen, maar ik raad wel aan om de opdrachten samen te doorlopen zodat je kunt helpen indien nodig. Mijn dochter is 7 jaar (gaat richting de 8) en ze kon mijn hulp nog goed gebruiken. Puzzel je als volwassene dus graag mee? Dan kan ik PixBlocks van harte aanraden.
5 – PixBlocks: Waar te koop?
Je kunt het bordspel PixBlocks online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel PixBlocks. Het werd bedacht door Krzysztof Krzywdziński en internationaal uitgebracht door Granna. Jumping Turtle Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn PixBlocks review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!