999 Games staat voor velen bekend als uitgever die internationale spellen naar Nederland haalt. Afgelopen jaren bracht de uitgever ook daadwerkelijk meer eigen producties uit, zoals Sneaky Basterd, Zinga en Blasting Billy.
Queensland is het eerste grote bordspel dat ze zelf hebben ontwikkeld.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Queensland spel review met je!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Queensland zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je het Australische Queensland meerdere padden vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Matt Wolfe
- Illustrator: Marlies Barends
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Queensland:
- 1 Kompastableau met scorespoor
- 1 Markttableau
- 4 Scorestenen in spelerskleuren
- 4 Sets van 4 Starttegels in spelerskleuren
- 4 50/100 Punten-tegels
- 4 Overzichtskaarten
- 50 Boerderijtegels
- 60 Houten Padden
- 5 Queensland Spelregels (NL, EN, FR, DE en ES)
- 1 Roze scoresteen voor het solospel
- 5 Solo spelregels (NL, EN, FR, DE en ES)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
De binnenkant heeft een handige inlay om het speelmateriaal op te bergen:
Je vindt de Queensland spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden. Daarbij krijg je de regels in het Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans:
De solo spelregels staan beschreven in een apart boekje van 4 pagina’s (tevens in de 5 talen zoals de reguliere spelregels):
Het speelbord bestaat uit een kompastableau met scorespoor…
…en een markttableau. Deze is overigens dubbelzijdig. Een zijde is voor een spel met 2-4 spelers en de andere kant voor het solospel:
Voor elke speler zijn er 4 starttegels. Je herkent ze aan de achterkant.
En hoewel de voorkant voor het spel gelijk is, zitten er wat subtiele verschillen in:
De boerderijtegels zien er zo uit van de achterkant:
Hieronder zie je enkele voorbeelden van de voorkant. Zoals je kunt zien heb je vijvers, suikerriet (groen), graan (geel) en aarde (bruin). Ook vind je pijltjes en symbolen (koe, vogelverschrikker en trekker) terug op de tegels:
Het meest schattige uit dit spel zijn natuurlijk die roze, houten padden. De zogenaamde Cane Toads die tot de dag van vandaag een plaag vormen in het Australische Queensland:
Tot slot krijg je er 4 dubbelzijdige overzichtskaarten bij waarop staat beschreven hoe je punten scoort:
3 – Queensland: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Queensland? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Queensland speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Queensland?
Queensland is een tile placement spel waarbij je je boerderij moet uitbreiden en moet zorgen dat je zoveel mogelijk padden van je terrein verwijdert. Alleen… die beesten blijven maar komen. Een echte plaag!
Elke beurt neem je een tegel en bijbehorende padden van het markttableau. Je legt de tegel in je speelgebied en plaatst de padden erop. Daarna verplaats je alle padden in je speelgebied in de richting van de pijl die op de zojuist geplaatste tegel staat. Sommige pijlen maken zelfs dat andere spelers hun padden ook mogen verplaatsen.
Als padden in vijvers belanden, blijven ze daar. Totdat er 5 of meer padden in zitten. Dan haal je ze eruit en scoor je punten. Voor de eindtelling verwijder je alle tegels uit je speelgebied met padden. Daarna scoor je punten voor je grootste velden suikerriet en graan, het aantal vijvers én diverse symbolen op de tegels. De speler met de meeste punten wint.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Queensland. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het kompastableau in het midden van de tafel met het markttableau eronder en plaats de scoreblokjes op veld 0. Schud de boerderijtegels, vorm een gedekte trekstapel en leg 3 tegels open op het markttableau. Leg er een voorraad van houten kikkers naast.
Geef elke speler zijn of haar 4 starttegels. Leg deze neer in een raster van 2×2 en van links naar rechts en boven naar beneden A, B, C en D. Zorg dat dit startveld is uitgelijnd met de windrichtingen van het kompas. Ofwel, elke grens tussen 2 tegels komt overeen met een windrichting (Noord, Oost, Zuid en West). Bepaal de startspeler en je kunt beginnen.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
De startspeler begint met Queensland en daarna zijn spelers na elkaar aan de beurt. Alle spelers komen even vaak aan de beurt. Tijdens je beurt voer je de volgende stappen uit:
- Tegel leggen
- Padden verplaatsen
- Eventueel: scoren
- Markt aanvullen
1. Tegel leggen
Kies één van de drie tegels op het markttableau. Deze leg je in je speelgebied tegen een andere tegel. Paar regels: je mag de tegel naar believen draaien, de tegel moet verticaal of horizontaal tegen een andere tegel worden gelegd én daarbij moeten de patronen aan de zijdes kloppen.
Afhankelijk van de tegel die je kiest moet je ook 1, 2 of 3 padden pakken. Deze padden plaats je op de tegel die je zojuist hebt geplaatst.
2. Padden verplaatsen
Op elke tegel staat een pijltje. Afhankelijk van hoe je deze hebt neergelegd, wijst die in een bepaalde windrichting. Nu moet je alle padden in je speelgebied 1 stap in die richting verplaatsen. Als een pad een vijver bereikt blijft deze in die vijver liggen. En als padden van een tegel af op tafel zouden stappen, dan blijven ze op de tegel staan.
Staan er twee pijltjes op de tegel? Dan bewegen alle padden 2 stappen in plaats van 1.
Staat er een blauwe pijl op de tegel? Dan mogen de andere spelers AL hun padden ook in de gespeelde windrichting verplaatsen. Let op: de actieve speler moet zijn of haar padden verplaatsen!
3. Eventueel: Scoren
In deze stap mogen alle spelers die 5 of meer padden in hun vijver hebben punten scoren.
- Heb je precies 5 padden in een vijver? Dan krijg je 5 punten.
- Heb je 6 of meer padden in een vijver? Dan krijg je 3 punten.
Verwijder de padden en leg ze terug in de algemene voorraad.
4. Markt aanvullen
Tot slot schuiven alle tegels op het markttableau door naar rechts en leg je een nieuwe tegel op het eerste veld.
3.3 – Einde van het spel
Zodra in fase 4 het markttableau niet meer kan worden aangevuld, eindigt het spel direct.
Nu volgt de puntentelling. De speler met de minste padden krijgt 3 punten. De speler met de meeste padden verliezen 3 punten. Daarna verwijderen de spelers alle tegels met padden uit hun speelgebied.
Vervolgens scoor je nog punten voor:
- Je grootste, complete suikerrietveld (2 punten per tegel)
- Je grootste, complete graanveld (1 punt per tegel)
- Elke vijver in je speelgebied (1 punt per vijver)
- Het aantal Koeien, Vogelverschrikkers en/of Trekkers (variabel)
De speler met de meeste punten wint. Bij een gelijke stand is de tiebreaker de meeste eigen boerderijtegels die nog in het speelveld liggen. Daarna is de tiebreaker het grootste, complete graanveld, en daarna het grootste, complete suikerrietveld. Nog gelijk? Dan delen jullie de winst.
4 – Queensland: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Queensland spel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In de jaren ’30 beschadigde kevers de suikerrietplantages in het Australische Queensland. Men besloot de Cane Toads, een exotische, giftige paddensoort, vanuit Hawaï te importeren en uit te zetten. Deze reuzepadden konden de kevers opeten. Maar… dat gebeurde niet. Ze aten andere insecten, hadden geen natuurlijke vijanden en trokken naar vijvers om voort te planten. In no time ontstond er een ware paddenplaag die vandaag de dag nóg voortduurt.
In het bordspel Queensland ga je je eigen boerderij uitbreiden maar kom je die vervelende padden ook tegen. Thematisch klopt dat. Minder thematisch vind ik dat spelers de windrichting (en dus de verplaatsingsrichting van padden) bepalen met het plaatsen van tegels. Wat dan wel weer klopt is dat de padden naar vijvers trekken en daar gevangen (en verwijderd) kunnen worden.
De symbolen (koeien, vogelverschrikkers en trekkers) vind ik thematisch dan weer minder. Ze voelen er wat ingeplakt om de eindscore wat minder voorspelbaar te maken.
Dus op zich… sommige elementen zijn leuk verwerkt in dit tile placement spel, andere elementen passen minder goed.
Dan de look&feel. Het speelmateriaal is van goede kwaliteit. De speelborden en tegels zijn van dik karton en de houten zijn, als ik het goed zie, afgewerkt met een glanzende, beschermende coating. Het artwork vind ik prima. Het spreekt mij persoonlijk niet echt aan, maar het is duidelijk. Bovendien past het kleurgebruik wel bij het plattelandse leven.
Al met al een interessant thema dat matig is verwerkt, speelmateriaal van hoge kwaliteit en goed, passend artwork.
Spelregels & Toegankelijkheid
Over het algemeen ben ik erg te spreken over de Queensland spelregels. De structuur is logisch, de opmaak is zeer gebruiksvriendelijk en illustraties worden goed gebruikt. Voor zover ik kan beoordelen zijn de regels ook uitputtend.
Het boekje lijkt op het eerste gezicht misschien wat lang, maar dat valt dus reuze mee. Het enige waar ik moeite mee had, was het stukje in de voorbereiding dat beschreef hoe je jouw starttegels moest plaatsen t.o.v. het kompas. Misschien lag het aan mij, maar ik heb herhaaldelijk zitten lezen en proberen uit te vogelen wat ze bedoelden. Totdat het kwartje na 5 minuten viel. Wellicht had dit iets duidelijker gemogen.
Qua spelregels is Queensland niet moeilijk. Je hebt het spelverloop snel uitgelegd aan andere spelers. Een korte speluitleg maakt dit spel dan ook toegankelijk.
De uitdaging van het spel ontstaat pas tijdens het spelen. Dan begint namelijk de grote puzzel. Gelukkig duurt het puzzelen niet al te lang. Je hebt immers beperkte opties voor het plaatsen van een tegel. Bovendien mogen alle spelers soms iets in hun beurt. Hierdoor hoef je minder lang te wachten en blijf je betrokken. Ook dit zal veel mensen aanspreken.
Oké. Queensland is toegankelijk voor veel mensen. Maar voor wie dan niet?
Nou, ten eerste is het niet toegankelijk voor strategische spelers. Queensland is spel waarbij je geen plan kunt maken. Je zult moeten roeien met de riemen die je hebt en beurt voor beurt moeten kijken hoe je het meeste er uit haalt.
Daarnaast vind ik Queensland niet echt origineel. Heb (en ken) je al veel tile placement spellen en krijg je er geen genoeg van? Dan zul je deze ook gewoon leuk vinden. Maar heb (en ken) je al veel tile placement spellen en zoek je juist iets vernieuwends? Dan zal Queensland niet aan je behoefte kunnen voldoen.
Strategie of Geluk?
Queensland is een klassiek tactisch spel waarbij geluk ook een rol speelt.
Je bent afhankelijk van de tegels die er liggen. Dat is een geluksfactor. Ook de plek van de tegel (1, 2 of 3) en het aantal padden dat je moet pakken, is een kwestie van geluk. En dan heb je ook nog de onzekere factor van hoe andere spelers tegels met blauwe pijlen neerleggen. Dit kan gunstig zijn voor jou of totaal niet. Op die vlakken speelt geluk een rol.
Dat neemt echter niet weg dat je best wat slimme keuzes kunt maken.
Kies bijvoorbeeld de tegel die naast een vijver past, waarmee je zoveel padden krijgt om de vijver te vullen én een pijltje die naar de vijver wijst. Dan vul je direct de vijver met precies 5 padden, krijg je maximale punten en ben je die padden alvast kwijt.
Of richting het einde van het spel, als je merkt dat je geen padden meer in de vijvers gaat krijgen. Verplaats dan zoveel mogelijk padden uit je complete graan- en suikerrietveld zodat die intact blijft en je nog punten oplevert.
En onderschat ook zeker de verschillende symbolen (koe, vogelverschrikker en trekker) niet. Ga je daarvoor? Focus dan, als dat kan, op maximaal 2 symbolen. Meer symbolen van één soort levert je meer op dan een paar symbolen van alle soorten.
Ik vind Queensland geen strategisch spel. In een strategisch spel kun je namelijk een route bepalen voor de lange termijn, plannen en goed anticiperen op wat er komen gaat. Bij Queensland kan dit niet. Het enige dat je kunt doen is, als geluk niet aan je zijde staat, jezelf flexibel opstellen en tactische keuzes maken.
Spelmechanisme
Ik zie 2 noemenswaardige spelmechanismen terug in Queensland.
De voornaamste is natuurlijk Tile Placement, ofwel het leggen van tegels. In Queensland leggen spelers tegels in hun eigen speelgebied. Zo proberen ze punten te scoren door padden naar vijvers te verplaatsen én een groot graan- en suikerrietveld te creëren. Ook probeer je minpunten te vermijden door zo min mogelijk padden in je speelgebied over te houden.
Tile Placement ken je misschien wel van The Isle of Cats, Patchwork en Azul. Bij deze spellen plaats je enkel tegels. Er iets opzetten komt bijvoorbeeld voor in Carcassonne, Cascadia en Terraforming Mars. Hetgeen je erop zet laten bewegen? Dat gebeurt bijvoorbeeld in Karuba.
Waar Queensland in dat opzicht vernieuwend is, zijn de padden. Met elke tegel die je legt dwing je jezelf om alle padden op je boerderij te laten verplaatsen.
Dan is er nog een mechanisme met een iets kleinere rol: Set Collection. Op de tegels staan verschillende symbolen, de zogenaamde boerderijkenmerken. Dit kan een koe, vogelverschrikker of trekker zijn. Door zo groot mogelijke setjes te maken van hetzelfde symbool, scoor je aan het einde van het spel ook punten.
Het maken van setjes ken je wellicht uit Ticket to Ride: Europe, It’s a Wonderful World, Jaipur en Sagrada.
Interactie
Op het gebied van interactie vallen me 2 dingen op.
De eerste is concurrentie. Tijdens het spel wil je graag specifieke tegels. Bijvoorbeeld omdat ze je suikerrietveld groter maken of omdat ze een boerderijkenmerk bevatten die je spaart en jou dus punten opleveren. Het gaat alleen gebeuren dat spelers tegels voor je neus wegkapen. Mijn ervaring is dat dit meestal niet bewust, maar puur omdat iemand de tegel ook gewoon nodig heeft. Al kun je dus wel met kwade wil iemand proberen te dwarsbomen.
De tweede vorm van interactie ontstaat bij het spelen van tegels met blauwe pijlen. Nu mogen alle spelers namelijk hun padden laten verplaatsen (als ze dat willen). De speler die de tegel met blauwe pijl plaatst doet er op zo’n moment goed aan om even te kijken of er een windrichting is waar hij of zij baat bij heeft en de andere spelers niet.
De blauwe pijlen zorgen er dus voor dat spelers, ook buiten hun eigen beurt, soms een actie mogen doen. Dit creëert niet alleen een mate van betrokkenheid, maar geeft ook interessante situaties waarbij je een andere speler soms onbewust helpt.
Er komt in ieder geval geen agressieve vorm van interactie voor in Queensland. Als de actieve speler een blauwe pijl speelt mogen de passieve spelers kiezen of ze hun padden verplaatsen. Iemand forceren of dwingen tot iets is dan ook nooit een optie. Je kunt een ander niet naaien.
Herspeelbaarheid
Bij de herspeelbaarheid heb ik een dubbel gevoel.
Op zich heeft het spel voldoende elementen die voor veel variatie zorgen. Je kunt de 4 starttegels anders positioneren t.o.v. het kompas, je speelveld wordt altijd anders, de padden verplaatsen zich elk spel weer anders over je bord én je kunt op verschillende manieren punten scoren. Dus in dat opzicht is de herspeelbaarheid goed.
Maar.
Qua spelverloop doe je elke keer hetzelfde. Je legt een tegel aan, zet er padden op, verplaatst de padden en that’s it. Dus in dat opzicht vind ik de herspeelbaarheid weer wat minder.
Daarmee kom ik tot de volgende conclusie. Voor spelers die van dit kaliber spel (relatief eenvoudig) houden zal de herspeelbaarheid goed zijn. Spelers die liever een spel hebben met een gevarieerder spelverloop zullen sneller uitgekeken zijn op Queensland.
EDIT: Na publicatie heb ik waardevolle feedback ontvangen van een aantal lezers op Bordspelmania. Op basis daarvan heb ik onderstaande, korte Queensland review ietwat aangepast.
Mijn Queensland spel review in het kort?
Queensland is een relatief licht bordspel dat een grote groep spelers zal aanspreken. De look&feel is prima, het spelverloop steekt erg goed in elkaar, semi-simultane beurten houden spelers betrokken én je kunt elkaar weinig dwarsbomen. Het spel lijkt in veel opzichten op andere tile placements, maar er is een element dat zorgt voor een vernieuwend laagje: de gedwongen verplaatsing van padden op je boerderij nadat je een tegel hebt aangelegd. Houd je van tile placements? Dan zou ik Queensland zeker eens proberen.
5 – Queensland Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Queensland online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, 999Games.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Queensland. Het werd bedacht door Matt Wolfe en internationaal uitgebracht door 999 Games, die tevens de Nederlandse uitgave verzorgt.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Queensland bordspel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Hoe speel je het solo-spel ?
Beste Wilfried,
Bedankt voor je vraag over het bordspel Queensland.
Toegegeven, ik heb het spel niet meer. Wat ik mij kan herinneren was dat je verschillende scenario’s kon spelen. Bij elk scenario moest je een bepaald doel halen. Denk aan een veld van riet dat uit X aantal vakken bestaat. Dat soort dingen.
Hopelijk helpt het iets.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl