Jamey Stegmaier is blijkbaar al lange tijd een groot fan de boekenserie Red Rising. Jaren geleden nam hij contact op met auteur Pierce Brown om de ‘bordspel-rechten’ van deze boeken te krijgen. Uiteindelijk is dit gelukt en sloeg hij er in om samen met Alexander Schmidt het Red Rising bordspel te ontwikkelen.
In dit blog laat ik je foto’s zien van het speelmateriaal, geef ik de Nederlandse speluitleg én deel ik mijn Red Rising bordspel review met je!
Voordat je begint met lezen: Stonemaier Games gaf mij het bordspel Red Rising zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Én ik wil benadrukken dat ik de Collector’s Edition heb. Dit kan en zal betekenen dat speelmateriaal kan verschillen met een reguliere editie!
Zoals de dystopische wereld van Pierce Brown bestaat uit meerdere kasten, zo bestaat dit blog uit meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-6 Personen
- Speelduur: 45-60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: Stonemaier Games
- Spelauteur: Jamey Stegmaier & Alexander Schmidt
- Illustrator: Jacqui Davis, Miles Bensky & Justing Wong
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Red Rising:
- 1 Speelbord
- 6 Huistegels
- 112 Karakterkaarten
- 1 Rising dobbelsteen
- 1 Soevereintoken
- 1 Startspelertoken
- 6 Vloot tokens (6 kleuren, 1 per kleur)
- 60 Invloedtokens (6 kleuren, 10 per kleur)
- 6 Overzichtskaarten
- 60 Heliumtokens
- 1 Scoreblok
- 1 Boekje spelregels
- Voor de automa:
- 22 Automakaarten
- 4 Automa Prioriteitskaarten
- 1 Automa Luna bonuskaart
- 1 Automa Scorekaart
- 2 Automa Overzichtskaarten
- 1 Automa spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En de achterkant van de doos:
De binnenkant, als die gevuld is (minus speelbord en spelregels):
En er zit een mooie kunststof afdekplaat overheen, zodat niet alles door de doos wordt geslingerd zodra je de doos rechtop zet:
Je vind de Red Rising spelregels terug in een boekje van 8 bladzijden:
Het speelbord ziet er zo uit:
Hieronder zie je een impressie van de 112 karakterkaarten die als motor van het spel fungeren:
Voor elke speler is er een huistegel:
Voor elke speler zijn er 10 invloedstenen (influence tokens):
En 1 vloot figuur (fleet tokens):
En nog een dubbelzijdige overzichtskaart:
Dan is er een fraaie startspelertoken in de vorm van een maan:
En deze houden Soeverein figuur (sovereign token):
Er zijn 60 helium tokens die je kunt bewaren in een fraaie vossenhouder:
Ook is er een Rising dobbelsteen:
En een scoreblok om de puntentelling te vereenvoudigen:
Je kunt Red Rising ook solo spelen met de ‘Tull Au Toma’ spelregels:
Hier krijg je automakaarten, prioriteitkaarten, een luna bonus kaart, een dubbelzijdige score kaart én twee dubbelzijdige overzichtskaarten:
3 – Red Rising: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte Red Rising speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Red Rising?
Red Rising is gebaseerd op de romans van Pierce Brown en speelt zich af in een dystopische wereld waar diverse families strijden voor macht. In het bordspel zijn jij en je tegenstanders elk één familie en proberen jullie de juiste volgers (kaarten op hand) te krijgen.
Als je aan de beurt bent kunt je een handkaart spelen, van een voordeel genieten en een nieuwe kaart pakken óf je plaatst een kaart van de trekstapel op het speelbord (omdat je je hand intact wil houden).
Elke volger an sich is punten waard, maar als je erin slaagt om de juiste combinaties te maken, levert dat nog veel meer punten op. En dan kun je ook nog punten verdienen met invloed, helium en de kracht van je vloot. De speler met de meeste punten wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Red Rising. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Locaties
- Kaarten
- Einde van het spel
- Puntentelling
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord midden op tafel, schud alle karakterkaarten en leg een trekstapel op het bord. Plaats ook de heliumtokens in de vos op het bord en leg alvast 2 kaarten op de 4 locaties (Jupiter, Mars, Luna en The Institute). Zet het soeverein figuur naast het speelbord.
Geef elke speler 5 kaarten, een huistegel en bijbehorende overzichtskaart en invloedstenen. De vloot tokens van alle spelers worden op veld 0 van het betreffende spoor gelegd. Als Apollo (geel) meedoet krijgt hij of zij het startspeler figuur. Zo niet, dan wordt een speler startspeler door loting.
Je hebt nu ongeveer zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Het principe van Red Rising is vrij simpel. Als je aan de beurt bent, voer je één van onderstaande 2 acties uit:
- Lead
- Scout
Kies je voor Lead? Dan plaats je een handkaart op één van de vier locaties naar keuze en voer je, indien mogelijk, een deploy actie uit die op de kaart beschreven staat. Vervolgens neem je:
- óf de bovenste kaart van één van de andere drie locaties en neemt bijbehorende locatiebonus.
- óf de bovenste kaart van de trekstapel en gooi je met de Rising dobbelsteen voor een bonus.
Kies je voor Scout? Dan pak je de bovenste kaart van de trekstapel en die leg je op een locatie naar keuze. Je voert niet de deploy actie uit, maar krijgt wel de bonus van de betreffende locatie.
3.3 – Locaties
In Red Rising bevinden zich 4 locaties op het speelbord waar kaarten op worden gelegd. Hieronder zie je welke dit zijn én welke bonus ze geven:
- Jupiter: Ga 1 stap vooruit op het vlootspoor.
- Mars: Neem 1 helium token.
- Luna: Neem* het soeverein figuur en voer de actie op je huistegel uit.
- The Institute: Plaats 1 van je invloedstenen op het veld rechts bovenin.
*Als je het soeverein figuur al hebt, voer je alsnog de actie op je huistegel uit.
Kies je na de Lead actie om een kaart van de trekstapel te pakken? Dan werp je de Rising dobbelsteen waar niet alleen bovenstaande bonussen op staan, maar ook onderstaande 2 bonussen:
- Verwijder de bovenste kaart van een locatie naar keuze.
- Plaats de bovenste kaart van de trekstapel op een locatie naar keuze.
3.4 – Kaarten
Op de kaarten kunnen verschillende onderdelen staan. Hieronder zie je welke ik bedoel:
- Naam
- Kleur
- Standaard punten
- Deploy eigenschap
- Extra punten
- Einde van het spel eigenschap
Als je een kaart uit je hand op een locatie legt moet (of mag als dat is aangegeven) je, indien mogelijk, de deploy eigenschap uitvoeren. De deploy eigenschap, de extra punten én de einde van het spel eigenschap verwijzen vaak naar andere kaarten. En die verwijzing kan via naam of kleur gebeuren.
3.5 – Einde van het spel
Het spel eindigt als aan onderstaande 3 condities wordt voldoen door welke combinatie van spelers dan ook óf als 1 speler aan 2 van de condities voldoet:
- Een speler heeft 7+ helium tokens.
- Een speler heeft 7+ invloedstenen op het Institute veld.
- Een speler heeft veld 7 of hoger van het vlootspoor bereikt.
In Red Rising krijgen alle spelers hetzelfde aantal beurten (behalve, Apollo, die krijgt er 1 extra). Zodra bovenstaande dus gebeurt, worden alle beurten tot aan de startspeler nog uitgevoerd.
3.6 – Puntentelling
Je krijgt punten voor:
- Standaardpunten op karakterkaarten (variabel).
- Extra (min)punten op karakterkaarten (variabel).
- Je positie op het vlootspoor (variabel).
- Het aantal helium tokens in je bezit (3 per stuk).
- Als je het soeverein figuur hebt (10 punten).
- Het aantal invloedstenen op het Institute veld (variabel).
Heb je meer dan 7 kaarten? Dan krijg je per kaart 10 minpunten.
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met het soeverein figuur.
4 – Red Rising Bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Red Rising spel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Ik heb de boeken van Red Rising nooit gelezen. Ik kan dus niks zinnigs zeggen over hoe het verhaal is uitgewerkt in het bordspel.
Wel kan ik zeggen dat ik niet echt een thema ervaar tijdens het spel. Ik ben niet bezig met m’n huis, het krijgen van volgers of het herkennen van karakters (zoals het hoofdpersonage Darrow). Het enige dat ik doe is combinaties zoeken. Voor mij voelt dat een beetje als Tapestry, Pendulum en in mindere mate bij Wingspan.
Dus het thema voegt voor mij niet echt iets toe. Maar nogmaals, ik heb het boek niet gelezen. Misschien is het des te leuker voor mensen die het boek wél hebben gelezen.
Zoals we van Stonemaier Games kunnen verwachten, is de productiewaarde weer erg hoog. Het speelbord en de kaarten zijn van hoge kwaliteit. En ik heb de Collector’s Edition, waarbij de invloedstenen, vloot token, soeverein figuur en startspelerfiguur van metaal zijn. Dat geeft wel echt een toffe finish aan hoe het er uit ziet.
Ik vind het overigens wel jammer dat bepaalde kleuren op elkaar lijken. Blauw en groen, geel en bruin/goud en rood en paars zijn met het verkeerde licht toch wat lastig van elkaar te onderscheiden.
Daarnaast heb je voor elke speler een kaartenstandaard. Alleen bij, ik dacht 7, kaarten, valt de houder best snel naar achter door het gewicht van de kaarten. Voor mij is dat niet erg, want ik houd de kaarten toch liever in m’n hand ;).
Tot slot wil ik benoemen dat ik het artwork erg mooi vind.
Spelregels & Toegankelijkheid
De spelregels vind ik echt geweldig. Korte stukjes tekst, veel illustraties en een duidelijke indeling. Dit maakt Red Rising erg toegankelijk. Momenteel is deze board game alleen in het Engels uitgebracht. Dus als je niet zo goed Engels kunt, is de toegankelijkheid wel weer een stuk minder natuurlijk.
Maar hey, je mag me natuurlijk altijd om hulp vragen bij de Red Rising spelregels, liefst via een reactie onderaan dit blog!
Goed. Je leert dus snel hoe je Red Rising moet spelen. Maar is het zo makkelijk dan?
Nou, je komt wel voor wat keuzes te staan. Elke beurt wil moet je jezelf afvragen: Wil je een handkaart wegdoen of ben je tevreden met je huidige hand? En als je een handkaart wegdoet, welke dan?
Maar het zijn precies die dilemma’s die ik waardeer. Elke beurt weer moet je even een afweging maken in wat je gaat doen. Wat levert je het meeste op?
En wat je meestal ook kiest: je blijft met goede combinaties zitten. Hierdoor heb je denk ik al snel een aangename of bevredigende spelervaring. Ik zeg bewust goede combinaties, omdat het niet altijd de perfecte zijn. Daarover lees je hieronder meer.
Dus ja, ik wil Red Rising in deze review niet alleen als eenvoudig en toegankelijk bestempelen, maar ook als uitdagend.
Strategie of Geluk?
Red Rising heeft naar mijn mening een hoge geluksfactor.
Kijk, of je Red Rising wint hangt af van de kaarten die je tijdens het spel kunt bemachtigen. Maar het gaat nu eenmaal voorkomen dat je bepaalde combinaties niet kunt maken. Simpelweg omdat niet alle kaarten in het spel zullen komen. En soms dus ook jouw benodigde kaart niet.
Dit is vooral bij een spel met weinig spelers een probleem. Want bij meer spelers is het verloop van kaarten wat groter en kom je dus meer kaarten tegen tijdens het spel.
Daartegenover staat dan wel weer dat je bij een spel met meer spelers minder invloed kunt uitoefenen op de kaarten die je kunt pakken. Want des te meer spelers er voor jou aan de beurt zijn, des te meer er verandert op het speelbord.
Dit maakt dat ik het bordspel Red Rising best een hoge geluksfactor vind hebben.
MAAR.
De keren dat ik Red Rising heb gespeeld, kon ik wel altijd combinaties maken. Niet per se de perfecte combo’s, maar nog steeds goede combinaties. Je zult alleen, bij elke nieuwe kaart, moeten afwegen wat je de meeste punten gaat opleveren. En soms kun je ervoor kiezen om een gokje te wagen, maar je hebt ook de keuze om dat niet te doen en een ‘goede combo’ voor lief te nemen.
Doordat je on the spot combinaties moet maken, zie ik Red Rising meer als een tactisch bordspel waar je geluk moet hebben voor de hoogste scores.
Interactie
Er zit niet veel agressieve interactie in Red Rising. Volgens mij is het meest agressieve dat je kunt doen het soevereinfiguur wegkapen bij een ander. Voor de rest zul je vooral onbewust worden genaaid, omdat kaarten die jij graag wil worden geblokkeerd op het speelbord.
Een leuke vorm van interactie is ook dat je bij enkele kaarten niet alleen jezelf, maar ook andere spelers van een voordeel voorziet. Voorbeelden zie je hierboven. En dat is natuurlijk ook een vorm van interactie.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Red Rising ligt naar mijn mening hoog.
Ten eerste ontstaat er veel variatie door de 112 karakterkaarten en unieke spelereigenschappen. Ten tweede ga je bijna nooit door de volledige trekstapel heen. De kans dat in een potje Red Rising dus dezelfde karakters terugkomen, is niet heel groot. Met meer spelers natuurlijk wat groter.
Mijn Red Rising bordspel review in het kort?
Ik vind Red Rising een uitermate toegankelijk, doch uitdagend bordspel. Je kunt snel van start, maar zult bijna elke beurt voor een dilemma komen te staan. Dat kan leuk zijn, behalve als je vatbaar bent voor ‘Analysis Paralysis’. Daarnaast moet je ook wat geluk hebben met de kaarten die je trekt. Al is mijn ervaring dat je vrijwel altijd een goede combinatie kunt maken. Misschien niet de beste, maar een goede. En daarom denk ik dat Red Rising voor velen een aangename spelervaring zal geven. Elke keer weer.
5 – De Crew Missie Diepzee: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Red Rising online bestellen bij o.a. bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je over Red Rising van Stonemaier Games, bedacht door Jamey Stegmaier en Alexander Schmidt. Voor de goede orde, ik heb de Collector’s Edition mogen ontvangen van dit spel, dat gebaseerd is op de romans van Pierce Brown.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf de speluitleg én deelde mijn Red Rising review met je.
Wat vind jij van Red Rising? Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!