Veel spellen van Red Raven Games worden geprezen om hun prachtige artwork die de fictieve wereld ‘Arzium’ leven inblaast. Ook het bordspel Roam speelt zich af in deze wereld.
White Goblin Games heeft de eer om dit fraaie spel in Nederland uit te geven. In dit blog laat ik je foto’s zien van het spel, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Roam bordspel review met je!
Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel Roam zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de wildernis van Arzium talloze, ronddwalende karakters vindt, zo vind je in dit blog talloze onderwerpen over het Roam bordspel:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 40 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: White Goblin Games
- Spelauteur: Ryan Laukat
- Illustrator: Ryan Laukat
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – WhiteGoblinGames.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het bordspel Roam:
- 43 Speelkaarten (dubbelzijdig met land- en karakterzijde)
- 12 Startkaarten:
- 3x Groen
- 3x Rood
- 3x Blauw
- 3x Geel
- 94 Reisstenen:
- 24x Groen
- 24x Rood
- 24x Blauw
- 24x Geel
- 24 Artefacttegels
- 36 Munten:
- 30x Waarde 1
- 6x Waarde 5
- 1 Buitenpostkaart
- 4 Overzichtskaarten
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En de achterkant:
De binnenkant heeft geen inlay, maar wel fraai artwork:
Je vindt de Roam spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden:
Voor elke speler zijn er 3 startkaarten in zijn of haar kleur:
Ook zijn er 24 reisstenen in die betreffende kleuren:
En indien gewenst kan een speler een overzichtskaart pakken:
Je speelt Roam met speelkaarten. Aan de ene kant staan karakters en aan de andere kant landen. Dit zijn voorbeelden van de karakterzijde:
En dit zijn voorbeelden van de landzijde:
Tijdens het spel kun je munten verdienen:
Je kunt Roam uitbreiden met 2 dingen. De eerste zijn artefacttegels:
De tweede is de Buitenpostkaart:
3 – Roam: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte Roam speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je het spel Roam?
In Roam gaan jij en je tegenstanders op zoek naar ronddwalende karakters in de wereld van Arzium. Je gebruikt karakters om reisstenen op gebieden te leggen. Is een gebied vol? Dan krijgt de speler met de meeste reisstenen de betreffende kaart, dat tevens een nieuw karakter is. Daarnaast kun je met geld artefacten kopen, die als hulpmiddel dienen tijdens je queste. Zodra een speler 10 karakters heeft, eindigt na die ronde het spel en wint de speler met de meeste punten.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Roam. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler 3 startkaarten (met karakterzijde naar boven) en 24 reisstenen in dezelfde, gewenste kleur. Leg de munten in een algemene voorraad op tafel. Bepaal de startspeler. Hij of zij krijgt 0 munten. De tweede en derde speler ontvangen 1 munt en de vierde speler ontvangt 2 munten.
Schud de speelkaarten en vorm een gedekte stapel met de landzijde naar boven. Trek dan 6 kaarten en vorm midden op tafel een raster van 2 (hoog) bij 3 (breed).
Speel je met de artefacten? Schud deze dan, vorm een gedekte stapel en leg er 4 open. Je hebt nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Roam om de beurt, te beginnen met de startspeler. Als je aan de beurt bent, kies je één van de karakters voor je. Je bekijkt de vorm van het patroon en plaatst jouw reisstenen in diezelfde vorm in het raster van het speelgebied. Dan draai je het ‘gebruikte’ karakter om en is de volgende speler aan de beurt.
Reisstenen plaatsen
Enkele regels bij het plaatsen van reisstenen:
- Je moet alle reisstenen van het patroon plaatsen.
- Je mag de patronen niet spiegelen en/of draaien.
- Leg je een reissteen over een of meer munten? Dan krijg je die direct.
- Het patroon moet binnen het raster van het speelgebied passen.
- Blanco vierkantjes (met stippellijn) hoeven niet binnen het speelgebied te passen.
Als je een patroon met blanco vierkantje wil leggen, mag je dat met of zonder het blanco vierkantje doen. Wil je op de blanco vierkantjes wél een reissteen leggen? Dan betaal je 2 munten per blanco vierkantje.
Er mag niet meer dan 1 reissteen op een vakje in het speelgebied liggen. Ligt er op een vierkant dus al een reissteen van je tegenstander en leg jij je patroon eroverheen? Dan komt op dat veld geen reissteen van jou te liggen.
Landkaarten voltooien
Liggen er aan het einde van een beurt 6 reisstenen op een landkaart? Dan is deze voltooid en een nieuw, ronddwalend karakter is wakker geschut.
De speler met de meeste reisstenen krijgt dit karakter en legt het open in zijn of haar speelgebied. Vervolgens leg je een nieuwe landkaart op de lege plek.
Is er sprake van een gelijke stand met reisstenen? Dan gaan de gelijkspelende spelers munten bieden. De speler die aan de beurt is biedt als eerste, gevolgd door de andere spelers met de klok mee. Elke speler mag eenmaal bieden en zijn of haar bod moet minimaal 1 munt hoger zijn dan het vorige bod. De speler met het hoogste bod betaalt zijn bod en claimt de kaart.
De andere spelers die een bod uitbrachten hoeven niet te betalen!
Karakters heractiveren
Zodra je het patroon van een karakter hebt gespeeld, moet je dit karakter omdraaien.
Liggen aan het begin van je beurt al jouw karakters omgedraaid? Dan moet je ze heractiveren: je legt alle karakters weer open en voert je beurt uit.
Je mag karakters vroegtijdig heractiveren. Je betaalt dan 1 munt per karakter dat open ligt. Je moet alle karakters heractiveren!
Artefacten
Een speler mag aan het einde van zijn of haar beurt maximaal 1 artefact kopen (maar een onbeperkt aantal in het hele spel). Hij of zij mag één van de vier open artefacten op tafel kopen.
Artefacten leveren bonussen op tijdens het spel én punten aan het einde van het spel.
Je mag zoveel artefacten in je eigen beurt gebruiken als je wil, maar nadat je er eentje hebt gebruikt draai je deze om. Pas tijdens het heractiveren van je karakters, mag je deze weer omdraaien. Bij vroegtijdig heractiveren betaal je geen munten voor artefacten.
3.3 – Einde van het spel
Heeft een speler 10 karakters in zijn of haar persoonlijke speelgebied (inclusief 3 startkaarten)? Dan eindigt het spel na deze ronde. Iedereen komt dus even vaak aan de beurt.
Tel nu de punten van je karakters en artefacten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijkspel wint de speler met de meeste munten.
4 – Roam bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Roam spel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Dit blijft natuurlijk puur een kwestie van smaak, maar ik vind de artwork van Roam echt prachtig. De levendige stijl zorgt ervoor dat je echt een bepaalde wereld wordt ingetrokken. Ondanks dat het spel eigenlijk vrij simpel en statisch is, krijgt het door de artwork meer body.
Het enige wat ik eigenlijk jammer vindt zijn de reisstenen. En dat komt vooral door de doffe kleuren die ze hebben. Blauw en geel gaan nog wel, maar de gebruikte tinten van groen en rood… blugh, beetje oubollig als je het mij vraagt. Misschien was het zelfs tof geweest als het bijvoorbeeld meeples waren geweest.
Overall ben ik wel erg te spreken over de look & feel van Roam. Goede kwaliteit en het ziet er erg mooi uit!
Spelregels & Toegankelijkheid
De Roam spelregels hebben een aangenaam formaat en zijn snel door te lezen.
Wel moet ik bekennen dat ik met de Nederlandse spelregels de uitleg over de ‘blanco’ vierkantjes niet goed snapte.
Ik kreeg namelijk de indruk dat zodra je een karakter met blanco vierkant gebruikte, je voor 2 munten overal een gebied mocht bezetten. Na het lezen van de Engelse spelregels bleek dit niet het geval. Het gaat écht om het blanco vakje dat je mag bijkopen.
Maar wauw, wat is Roam toegankelijk zeg. De regels zijn supersimpel en dus snel uitgelegd aan anderen. Pas als je speelt kom je voor bepaalde keuzes te staan die wat meer uitdaging geven. No worries: al spelende leer je dat. En dan duurt het spel ook niet eens lang!
Strategie of Geluk?
Ik bestempel Roam niet als strategisch en ook niet als geluksspel. Ik bestempel het als een tactisch spel. Je kunt in het begin namelijk niet echt een doel met middelen bepalen. Elke beurt weer zul je gewoon moeten kijken welk karakter je het beste kunt gebruiken, of je munten kunt verdienen of wat je punten oplevert.
Door de artefacten, buitenpost en het stapelen van reisstenen toe te voegen (volgens de spelregels zijn dit aparte modules) wordt Roam wel iets strategischer, al blijft een gedegen strategie wel uit.
Interactie
Interactie speelt een belangrijke rol in Roam. Je probeert namelijk meer reisstenen op specifieke kaarten te leggen dan je tegenstanders. Je zult merken dat je snel in elkaars vaarwater zit.
Met een 2 speler spel is dat iets minder trouwens, al merkte ik dat ik me bijna verplicht voelde om een ander te gaan naaien. Met 2 personen hoeft dat echter niet per se.
Kom je uit op een gelijkspel? Dan krijg je nog een interessante veiling waarbij elke speler 1 bod mag uitbrengen. Als je als eerst een bod moet uitbrengen is het zaak om goed te anticiperen op je tegenstanders.
Herspeelbaarheid
Roam zal geen enkele keer hetzelfde zijn. Het speelveld is altijd anders, karakters die je krijgt (en gebruikt) zijn anders en ook de artefacten zorgen voor variatie. In principe is dit een mooie basis voor een hoge herspeelbaarheid.
Ik denk alleen wel dat Roam niet vaak achter elkaar op tafel zal worden gelegd, omdat het spelverloop zelf zo simpel is. Dat eentonige spelverloop is wat de herspeelbaarheid naar mijn mening ietwat doseert.
Final thoughts…
In de Roam spelregels staat beschreven dat je 3 ‘modules’ kunt toevoegen: artefacten, buitenpost en stapelen.
Ik vind de artefacten sowieso een must have voor als je Roam speelt. Immers, het is een extra onderdeel wat je munten voor kunt besteden (naast het bieden) én een extra manier om punten te scoren.
De buitenpost en het stapelen van reisstenen zijn grappig, maar je kunt wel zonder.
Mijn Roam bordspel review in het kort?
Ik vind Roam een mooi en uitermate toegankelijk bordspel. De simpele regels en het vloeiende spelverloop zullen casual boardgamers ongetwijfeld aanspreken. Sterker nog, het puzzelen en de mate van interactie zal hen zelfs uitdagen! Ik denk alleen wel dat de echte strategen onder ons Roam wat te mager zullen vinden.
5 – Roam bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Roam online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, WhiteGoblinGames.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Roam, bedacht (én geïllustreerd!) door Ryan Laukat. Internationaal uitgegeven door Red Raven Games en in Nederland door White Goblin Games.
Ik liet je foto’s zien van het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Roam bordspel review met je.
Wat vind jij van Roam? Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!
Hele sterke blog weer Hans. Ik merk dat mijn medespelers en ik erg verdeeld zijn over het spel. Dat vind ik eigenlijk wel erg leuk omdat je merkt hoe het spel een eigen identiteit heeft door de eigenzinnige look and feel. Sluit mij overigens helemaal bij je aan over de onduidelijkheid omtrent het ‘witte’ blokje en de herspeelbaarheid wat betreft meerdere potjes achterelkaar.
Thanks Tijmen, appreciate it :)!
Ook bedankt voor je reactie.
Het is maar goed dat smaken verschillen, anders zou de wereld maar saai zijn, toch ;)?
Veel speelplezier!
Groet,
Hans van Spellenwijs.nl
Hoi Hans, het spel net een week in mijn bezit. De spelregel met het blanco vierkantje was voor ons ook niet helemaal duidelijk. Maar verder vonden wij het echt een heel leuk spel en met veel sfeer! Bovendien goed mee te meten op vakantie door het handzame doosje. Wij zijn super fan. En zoeken eigenlijk naar vergelijkbare spellen qua niveau, spelduur, spelwijze en snel op te zetten. Heb jij misschien nog een tip?
Beste Marloes,
Bedankt voor je vraag.
Precies zo’n spel als Roam vind ik lastig… maar als je het hebt over niveau, speelduur en eenvoud van opzetten denk ik toch aan bijvoorbeeld:
– Splendor
– Sagrada
– Cascadia
– Azul (en dan zou ik Azul Zomerpaviljoen aanraden)
Kun je daar iets mee?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl