999 Games heeft een mooie samenwerking met internationale uitgever Devir te pakken. Na Bosbuit en Het Witte Kasteel van Himeji mag 999 Games nu ook De Rode Kathedraal in het Nederlands uitgeven.
In dit blog deel ik mijn De Rode Kathedraal review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel De Rode Kathedraal zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel De Rode Kathedraal. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn De Rode Kathedraal review in het kort
Ik vind De Rode Kathedraal een fraaie productie. Je krijgt relatief veel spel voor relatief weinig geld. De overall kwaliteit is goed. Vanuit een mechanisme-standpunt vind ik het knap ontwikkelt. Het verplaatsen van dobbelstenen over een rondel voelt uniek en levert – mits goed gepland – vaak bevredigende beurten op. Ook het scorespoor is noemenswaardig: je kunt erkenningspunten en overwinningspunten scoren. De eerste krijg je makkelijker, maar met laatstgenoemde ga je harder vooruit. Dat geeft interessant keuzes tijdens het spel. Verwacht geen talloze strategieën. Je doet elke keer min of meer hetzelfde en probeert dit zo efficiënt mogelijk te doen. Persoonlijk zou ik aanraden om het met 3 of 4 spelers te doen. Dan wordt de bouw van de kathedraal (en bijbehorende area majority) veel dynamischer. Al met al vind ik De Rode Kathedraal een knap bedachte en uitdagende puzzel die leuk blijft als je ‘m af en toe op tafel legt.
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is De Rode Kathedraal iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: De Rode Kathedraal
- EAN: 8720289477042
- Soort spel: Engine Builder
- Aantal Spelers: 1-5 Personen
- Speelduur: 90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Connie Vogelman
- Illustrator: Clémentine Campardou
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
Korte speluitleg
In De Rode Kathedraal proberen spelers als bouwmeester een zo groot mogelijke bijdrage aan de bouw van de Basiliuskathedraal in Moskou te leveren. Tijdens je beurt kun je drie dingen doen. Je kunt (1) een dobbelsteen zoveel vakken als het aantal ogen verplaatsen. Zo krijg je middelen, kun je invloedskaarten activeren én mag je soms bonussen van andere dobbelstenen nemen. Je kunt (2) een deel van de kathedraal claimen die jij wil bouwen. Of je kunt (3) drie verzamelde bouwmaterialen verplaatsen naar een deel dat jij wil bouwen. Is het deel voltooid? Dan levert dat erkenningspunten op. Bouw je decoraties? Dan kun je prestigepunten verdienen (erkenningspunten zijn een soort van ‘sub-prestigepunten’). Zodra iemand zijn of haar 6e kathedraalkaart voltooit komt elke andere speler nog eenmaal aan de beurt. Spelers verzamelen tijdens het spel punten en krijgen uiteindelijk nog punten voor hun bijdrage aan de kathedraal. De speler met de meeste punten wint.
Is De Rode Kathedraal iets voor jou?
Ik kan De Rode Kathedraal aanraden als je…
- relatief veel spel voor relatief weinig geld wil.
- een uitdagende puzzel van 90 minuten zoekt.
- een bordspel voor 3 of 4 spelers wil kopen.
- qua complexiteit iets zoekt bovenin het kenner-segment (tegen de expert aan).
- het spel af en toe op tafel zal leggen.
Ik zal De Rode Kathedraal afraden als je…
- een spel zoekt voor 2 spelers.
- graag veel verschillende strategieën wil proberen.
- een spel wil om – bij wijze van – elke week te spelen.
Vergelijkbare spellen
De Rode Kathedraal is een spel waarbij dobbelstenen over een rondel worden verplaatst om middelen te verzamelen, die je vervolgens gebruikt om een kathedraal mee te bouwen waar je de meerderheid wil halen. Deze elementen zitten (deels) in onderstaande spellen. Mocht je daar iets leuk van vinden? Dan denk ik dat je De Rode Kathedraal ook leuk vindt.
- Burggraven van het Westelijk Koninkrijk
- Wonderland’s War
- Troyes
- Merlin
- Virtù (stuk pittiger wel)
Uitgebreide review
Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van De Rode Kathedraal? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
De Rode Kathedraal speelt zich af in de 16e eeuw. Tsaar Ivan de Verschrikkelijke wil zijn militaire overwinningen herdenken en beveelt diverse bouwmeesters om een tempel te bouwen die later bekend zal staan als de Basiliuskathedraal.
Je verzamelt bouwmaterialen op de markt en gebruikt die om verschillende delen van de kathedraal te voltooien. Niet alleen het bouwwerk, maar ook de decoraties. Daarnaast gebruik je je invloed op de geestelijkheid en gilden in de stad. Alles om zo’n groot mogelijke bijdrage aan de kathedraal te leveren en de gunst van de tsaar voor je te winnen.
Ik zie wel dat je in dit spel een bijdrage levert aan de bouw van de Basiliuskathedraal. Het verzamelen van bouwmaterialen en het voltooien van kathedraalkaarten ligt het dichtst bij een thematische aankleding. Het andere, innovatieve onderdeel van dobbelstenen over een rondel verplaatsen, doet dat minder (of eigenlijk niet). Daarom heeft De Rode Kathedraal in mijn optiek een matig thema.
Je kunt er uiteraard wat van vinden dat je ‘slechts’ kaarten omdraait bij het bouwen van de kathedraal. Voor mij zelf was dat niet zo’n probleem. Het is vooral praktisch én zorgt ook dat de productie zo klein en betaalbaar kon blijven. Want je kunt zeggen wat je wil, maar voor €29,99 krijg je echt veel spel. Net als met Het Witte Kasteel van Himeji. En alles past prima in de relatief kleine doos.
Het meeste artwork vind ik mooi. Behalve de invloedskaarten en die op het speelbord. Die stijl lijkt op oude stripverhalen en dat spreekt mij minder aan. De illustraties op kathedraalkaarten en spelersborden vind ik wel fraai vormgegeven.
De dobbelstenen zijn trouwens strakke kubussen. Of hoe zeg je dat. Ze hebben een minimale afronding aan de randen. Hierdoor rollen ze gevoelsmatig minder snel om dan klassieke dobbelstenen. I know, het is puur gevoelsmatig. Maar ik vond het wel een interessant detail.
De bouwmaterialen vind ik het tofst van De Rode Kathedraal. Mooie, houten speelstukken én voor de juwelen zelfs fraaie paarse en groene, kunststof stukken. Deze elementen spraken het meest tot m’n verbeelding.
Over het algemeen is de kwaliteit gewoon goed. De doos is stevig, het bord is degelijk, de kaarten zijn prima en dobbelstenen, bouwmaterialen en muntjes zijn ook netjes afgewerkt.
Ik kan dus niet anders dan concluderen dat dit een geslaagde productie is. Een matig thema. Dat wel. Maar productie-wise is het elke euro waard.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de spelregels van De Rode Kathedraal erg netjes. Vooropgesteld wil ik het formaat boekje noemen. Dit nodigt mij altijd zoveel meer uit om te lezen, dan van die grote vierkante regelboekjes. Dus dat is top.
De inhoud verdient echter ook lof. De regels staan in logische volgorde, bevatten een aangename opmaak én voor zover ik nu kan beoordelen zijn ze ook volledig. De enige kritische noot zit in het font voor bepaalde koppen. De ‘oude’ stijl vind ik niet altijd goed leesbaar.
Oja, de puntentelling van de torens vond ik wel wat lastig te bevatten zonder voorbeeld. Gelukkig dat de regels gewoon een duidelijke illustratie gebruikten om de puntentelling van meerdere torens uit te leggen.
Ik bestempel De Rode Kathedraal als kennerspel. En dan het hogere segment. Qua complexiteit (niet de gameplay!) kun je het vergelijken met spellen als:
- Tikal
- Wolven
- Everdell
- Five Tribes
- Wyrmspan
- Castles of Burgundy
Het is dus niet het meest toegankelijke spel, maar ook zeker niet een extreem moeilijke. Je hebt relatief veel grip (en weinig geluk), aardig wat interactie én, ook niet geheel onbelangrijk, het spelverloop voelt over het algemeen best bevredigend. Je kunt met goede planning veel middelen tijdens je beurt krijgen.
Op dit moment van schrijven kan ik me trouwens voorstellen dat je niet per se zit te wachten op een bordspel met Russisch thema. Het spel is overigens niet door Russen ontwikkeld (maar door Spanjaarden) en werd in 2020 al internationaal uitgegeven. Vóór de invasie van Oekraïne. Het enige dat je misschien opmerkelijk kunt vinden is dat 999 Games ‘m alsnog in 2024 uitgaf in het Nederlands.
Strategie of Geluk?
De Rode Kathedraal voelt voor mij als een mix tussen een tikkeltje geluk en grote dosis tactiek.
Geen strategie? Nou, niet echt. Ik zie niet meerdere wegen naar de finish. Je probeert gewoon zo efficiënt mogelijk je beurten in te steken. De juiste bouwdelen claimen, de juiste dobbelsteen verplaatsen en op het juiste moment decoraties bouwen. Dit zijn stuk voor stuk keuzes op de korte termijn, die je elke keer weer doet. De strategie is dus: je moet alles doen. In dit geval noem ik een spel niet strategisch.
Dan, de geluksfactor. Waar zit die? Bij de dobbelstenen natuurlijk. Op zich hoef je niet te dobbelen aan het begin van je beurt. Je moet echter wel dealen met de dobbelstenen die je hebt. Je mag weliswaar eenmalig een punt betalen om alle dobbelstenen van een vak opnieuw te dobbelen. Dat is fijn, maar of je goed gooit blijft de vraag.
Bij ons kwam het 1 of 2 keer per potje voor dat iemand niks goeds met de dobbelstenen kon doen. Dat is misschien jammer, maar ik vind het ook verwaarloosbaar.
De tactiek speelt een grotere rol.
Probeer altijd mee te doen met de hoge torens. Als je hier punten laat liggen doet dat echt zeer. Maar houd wel rekening met de slechts 4 decoraties die je hebt. Ze bieden extra flexibiliteit om de meerderheid te krijgen. Al is het timen van genoeg bouwmaterialen hebben soms lastig. Wordt de meerderheid lastig? Neem dan genoegen met de laatste plaats en ga snel door naar een volgende toren.
Krijg je punten in een vroeg stadium? Dat is altijd mooi want dan ga je harder op het scorespoor. Maar staat je scoremarker 1 of 2 vakjes vóór een punt en kun je zo punten krijgen? Overweeg dan eerst ergens een erkenningspunt vandaan te halen. Anders scoor je een hele punt, maar ga je maar één vakje vooruit voor de eerste punt. En dat is jammer als er tussen de punten nog 3 of 4 erkenningspunten zitten.
Dit zijn zo enkele voorbeelden van slimmigheidjes die je kunt toepassen. Ze zijn echter voor de korte termijn. En daarom vind ik De Rode Kathedraal dus vooral een tactisch bordspel.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende twee grote mechanismen in De Rode Kathedraal.
De eerste is de Rondel. Bij dit mechanisme staan acties op een ronde cirkel en verplaatsen spelers speelstukken over de cirkel om de acties te activeren. Bij De Rode Kathedraal verplaats je een dobbelsteen over het spoor. Daarbij is een leuke twist dat meer dobbelstenen op een vak je ook meer inkomen opleveren. Én dat je elke dobbelsteen mag verplaatsen, maar jouw eigen (en de witte) verder mag verzetten bij betaling.
Het spelmechanisme Rondel heb je misschien wel eens ervaren in Patchwork, Burggraven van het Westelijk Koninkrijk, New York Zoo, IKI en Sabika.
Het tweede mechanisme is Area Majority / Influence. Hierbij draait het om de meerderheid halen. Meestal in gebieden op het bord die voor iedereen toegankelijk zijn. Bij De Rode Kathedraal zit dit onderdeel bij het bouwen van de kathedraal. Of beter, in de bijdrage die jij hebt geleverd aan de bouw. Elke toren levert immers punten op. De spelers die de grootste bijdrage (banieren en decoraties) heeft geleverd krijgt de meeste punten.
Dit mechanisme heb je wellicht eerder ervaren in Carcassonne, El Grande, Wolven, Tikal en Spirit Island.
Interactie
De Rode Kathedraal bevat veel interactie. Het meeste vind ik passief van een aardig. Een klein deel is ook agressief.
Met passieve interactie bedoel ik dat je invloed hebt op elkaar, zonder dat je dit doelgericht of bewust doet. Je verplaatst een dobbelsteen die een ander graag had willen gebruiken. Je claimt een kaart (en krijgt een gereedschapstegel) die een ander wilde. Dat soort dingen. Je kunt hier overigens wél doelgericht iemand dwarsbomen, maar dit is bij ons nog niet voorgekomen.
De agressieve vorm zit bij het bouwen van de kathedraal. Als jij een bouwdeel afrondt terwijl een speler onder jou dat nog niet heeft, dan krijgt die speler als straf een erkenningspunt in mindering. Bij ons werd actief geprobeerd om anderen erkenningspunten af te nemen. Dit werd bewust en met kwade wil gedaan. Daarom schaar ik dit onder agressieve interactie.
Tot slot bepaalt een speler wanneer het einde van het spel wordt ingeluid. Namelijk wanneer een speler de zesde bouwkaart voltooit. Dit zal meestal op een passieve manier gebeuren. Iemand heeft alle punten die hij of zij wil en kan met de zesde bouwkaart wat extra, laatste punten krijgen. Het spel doelbewust versnellen is bij ons niet voorgekomen.
Overigens komt De Rode Kathedraal met 3 of 4 spelers het beste tot zijn recht. Dit komt vooral door de kathedraal waar je aan bouwt. Dit element (waar area majority een rol speelt) vond ik veel leuker met meer spelers. Bij 2 spelers bleef het teveel kat en muis-spel en lag het teveel voor de hand wat je ging claimen. Bij 3 en 4 spelers was dit veel dynamischer.
Herspeelbaarheid
Naar mijn mening is de herspeelbaarheid van De Rode Kathedraal prima. De startopstelling is altijd anders. Middelentegels en dobbelstenen liggen altijd anders, je kunt met invloedkaarten variëren én de kathedraal die je bouwt varieert ook. In dat opzicht is geen enkel spel exact hetzelfde.
Maar… omdat je niet echt meerdere routes kunt bewandelen naar de overwinning, kan ik me voorstellen dat het spel wat eentonig kan worden. Je doet namelijk altijd hetzelfde. Dobbelstenen verplaatsen, bouwmaterialen verzamelen, bouwdelen claimen en voltooien en… that’s it.
Begrijp me niet verkeerd. De Rode Kathedraal biedt binnen de gestelde kaders een interessante en uitdagende puzzel. Maar door die gestelde kaders vind ik het meer een spel om af en toe op tafel te leggen en niet zozeer om elke week te spelen.
Waar kun je De Rode Kathedraal kopen?
Je kunt het bordspel De Rode Kathedraal in het Nederlands o.a. online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel De Rode Kathedraal. Het werd bedacht door Connie Vogelman, internationaal uitgegeven door Stonemaier Games en in het Nederlands door 999 Games.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van Ciroja via Pixabay.