Ik moet bekennen dat spelauteur John D. Clair pas op mijn radar kwam nadat ik zijn spel Cubitos had gespeeld. Dat was een aangename verrassing. Net als zijn nieuwste bordspel Rolling Heights, uitgebracht door White Goblin Games.
In dit blog geef ik je Rolling Heights speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.
Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel Rolling Heights zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Rolling Heights. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je een vraag over de spelregels van Rolling Heights? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Korte speluitleg
In Rolling Heights ben je een aannemer die arbeiders moet motiveren om projecten af te ronden en nieuwe bouwplannen te regelen. Elke ronde gooien spelers tegelijkertijd hun arbeiders. Platte arbeiders zijn uitgeput, arbeiders op hun zij werken op halve kracht en staande arbeiders werken op volle kracht. Is meer dan de helft van je arbeiders uitgeput? Dan mag je die nogmaals gooien. Net zolang tot tenminste de helft werkt. Daarna mag je verder gooien om meer arbeiders te stimuleren tot werk, maar loop je wel het risico op een staking (je gooit alleen maar uitgeputte arbeiders). Dit kost je de helft van werkende arbeiders!
Na het gooien voeren spelers na elkaar hun beurt uit. Werkende arbeiders leveren grondstofblokjes (en andere bonussen) op. Met die blokjes kun je bouwplantegels kopen en gebouwen bouwen. Is een gebouw af? Dan krijg je punten én nieuwe arbeiders. Zodra een kleur grondstofblokjes op is eindigt het spel, handel je publieke- en persoonlijke doelen af en wint de speler met de meeste punten.
Uitgebreide spelregels
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Rolling Heights. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Vorm, afhankelijk van het aantal spelers, het speelbord met de zes delen. Leg het scorebord erboven. Leg de marktborden er aan weerszijden naast. Schud de bouwplantegels per niveau, vorm 2 trekstapels op de plekken naast het marktbord en leg aan beide kanten 9 tegels open. Vorm een voorraad met alle arbeiders, jokerfiches en grondstofblokjes op kleur.
Geef elke speler 20 eigendomsstenen en een scoresteen in één kleur, een dobbelbakje, 2 bruine arbeiders, 2 paarse arbeiders en 2 doeltegels. Elke speler legt zijn of haar scoresteen op veld 0/50 van het scorespoor. Trek daarna nog willekeurig 3 advertentietegels en leg ze rechts op het scorebord. Bepaal de startspeler en je kunt beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt Rolling Heights in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde komt iedereen één keer aan de beurt. Je beurt bestaat uit de volgende fases:
- Arbeiders dobbelen
- Acties uitvoeren
- Beurt afronden
1. Arbeiders dobbelen
Het eerste wat je doet is met arbeiders dobbelen. “Bedoel je geen dobbelstenen, Hans?” Nee, ik bedoel echt arbeiders. Die meeples. Dáár dobbel je mee.
Je kiest 10 van jouw arbeiders (je begint het spel met 4 arbeiders, maar gedurende het spel kun je er veel meer krijgen). Dit zijn je actieve arbeiders. Deze gooi je in je dobbelbakje. Een arbeider kan op 3 manieren komen te liggen:
- Plat: de arbeider is uitgeput.
- Op z’n zij: de arbeider werkt op halve kracht.
- Op z’n voeten: de arbeider werkt op hele kracht.
Na een worp haal je werkende arbeiders uit je bakje (zonder de positie van de arbeiders te veranderen) en zet je voor je op tafel. Is meer dan de helft van je actieve arbeiders uitgeput? Dan mag je alle uitgeputte arbeiders opnieuw gooien. Herhaal dit proces totdat tenminste de helft van je actieve arbeiders werkend is.
Vanaf dit moment kun je stoppen of een gokje wagen om meer werkende arbeiders te krijgen.
Stop je? Dan ga je door naar fase 2, de actiefase.
Ga je door? Dan werp je alle uitgeputte arbeiders. Nu kan één van deze situaties ontstaan:
Scenario 1: Alle geworpen arbeiders zijn uitgeput. Je gooit jezelf ‘kapot’ en er komt een staking. Je mag niet meer verder dobbelen en moet de helft (naar beneden afgerond) van je werkende arbeiders terug in je dobbelbakje leggen. Je krijgt een jokerfiche als compensatie.
NB: Heb je 3 werkende arbeiders en gooi je jezelf kapot? Dan moet je 3 / 2 = 1,5 (afgerond 1) arbeider afleggen.
Scenario 2: Je hebt minimaal één werkende arbeider gegooid. Neem deze weer uit je dobbelbak, zet ‘m voor je op tafel en besluit of je nogmaals wil dobbelen of wil stoppen (en naar de actiefase wil gaan).
Bovenstaande blijf je herhalen totdat je vrijwillig of gedwongen stopt met dobbelen.
Daarna ga je naar de actiefase.
Ik raad aan om alle spelers de eerste fase tegelijkertijd te laten uitvoeren. Dit komt ten goede van de speelduur van het spel.
2. Acties uitvoeren
Tijdens je beurt ga je acties uitvoeren. Je kunt kiezen uit de volgende acties:
- Arbeiders activeren
- Bouwplantegel kopen
- Jokerfiches gebruiken
- Grondstofblokjes verhandelen
- Bouwen
- Gebouwen voltooien
Je mag deze acties in een volgorde naar keuze doen, maar je kunt maximaal 1 bouwplantegel per beurt kopen!
Arbeiders activeren
Dit betekent dat je werkende arbeiders (op zowel halve- als volle kracht) mag activeren. Elke kleur arbeider biedt een unieke bonus. Op halve- en volle kracht zijn dat respectievelijk:
- Bruin: Ontvang 1 of 2 bruine blokjes.
- Paars: Ontvang 1 of 2 paarse blokjes.
- Helder wit: Ontvang 1 of 2 witte (glazen) blokjes.
- Blauw: Ontvang 1 of 2 blauwe blokjes.
- Geel: Ontvang 1 of 2 punten.
- Groen: Doe 1 of 2 upgrades (een upgrade is een arbeider van van uitgeput naar halve kracht of van halve kracht naar volle kracht zetten) bij niet gebruikte, actieve arbeiders die niet groen zijn.
- Magenta*: Ontvang 2 of 4 energie.
- Roze**: Gooi al je uitgeputte arbeiders nogmaals zonder kapot te gaan of neem een gratis bouwplantegel.
- Helder Paars***: Activeer het effect op één van je voltooide bouwplantegels.
*Energie stelt eigenlijk grondstofblokjes voor. Je mag ze voor alles gebruiken, behalve voor het bouwen van gebouwen. Je mag ze wél gebruiken om te verhandelen en zo blokjes te krijgen waarmee je kunt bouwen.
**Je mag één van de 18 beschikbare bouwplantegels kosteloos pakken en overal neerleggen waar je wil. De enige kosten die je eventueel moet betalen zijn blokjes die staan afgebeeld op het veld waar je ‘m plaatst.
***Op diverse niveau 2 tegels staan effecten waar je paarse arbeiders voor in kunt zitten, mits de tegel voltooid is. Dan wel op halve- of volle kracht. Per bouwplan mag je per beurt 1 paarse arbeider gebruiken.
Bouwplantegel kopen
Eenmaal per beurt mag je een bouwplantegel kopen. Dit mag van niveau 1 of 2 zijn.
Je betaalt eerst de marktkosten (aangegeven op het marktbord) en daarna eventuele plaatsingskosten.
Plaatsingskosten kunnen tweeledig zijn. Het is gratis om een nieuw bouwplan horizontaal of verticaal aan een eerder geplaatst bouwplan van jezelf te leggen. Wil je ‘m er verder van af leggen? Dan betaal je 1 blokje per extra stap die je – horizontaal of verticaal – moet afleggen om er te komen. Daarnaast staan op bepaalde velden 1, 2, 3 of zelfs 4 blokjes afgebeeld die je moet betalen voordat je er een tegel mag neerleggen.
Als je een tegel plaatst leg je er een eigendomssteen van jezelf op.
NB: Je mag bouwplannen niet bewaren. Je mag ze ook niet op water leggen. Leg je een soort bouwplan (woning, park, kantoor, fabriek of openbaar) op een veld met overeenkomstig symbool? Dan krijg je de aangegeven punten.
Je moet de markt- en plaatsingskosten op voorhand kunnen betalen. Soms krijg je bij een bouwplantegel een of meer jokers, maar die mag je dus niet gebruiken voor het kopen en/of plaatsen van de gekochte tegel.
Koop je in een rij een tegel die NIET een van de 2 bouwplannen is die het verst van de trekstapel liggen? Dan leg je op die 2 tegels een jokerfiche aan het einde van je beurt.
Jokerfiches gebruiken
Per jokerfiche dat je terug in de voorraad legt ontvang je 1 grondstofblokje naar keuze.
Aan het einde van het spel is elk jokerfiche 1 punt waard.
Grondstofblokjes verhandelen
Je mag tijdens je beurt altijd deze grondstof-transacties doen:
- Betaal 2 willekeurige grondstoffen voor 1 bruin, 1 paars of 1 wit blokje.
- Betaal 3 willekeurige grondstoffen voor 1 blauw blokje.
Bouwen
Zodra je grondstofblokjes krijgt kun je ze op jouw bouwplannen zetten. Op elk bouwplan staat aangegeven hoeveel blokjes er nodig zijn en van welke kleur. Je kunt de blokjes stapelen. Geplaatste blokjes blijven voor de rest van het spel op de tegel staan.
NB: Je mag energie (die je o.a. van de Magenta arbeider krijgt) niet 1 op 1 gebruiken voor blokjes om mee te bouwen. Wél mag je de energie gebruiken om grondstofblokjes naar rato (2:1 of 3:1) te verhandelen.
Gebouwen voltooien
Wanneer je alle nodige blokjes op een tegel hebt gezet, voltooi je het gebouw direct. Je krijgt nu:
- Het aangegeven aantal punten en
- De aangegeven arbeider(s)
Zet vervolgens je eigendomssteen op het hoogste puntje. Dit gebouw is af. Je kunt er geen blokjes meer aan toevoegen.
3. Beurt afronden
Ben je klaar met al je acties? Doorloop dan deze stappen:
- Leg ongebruikte grondstofblokjes terug in de voorraad (jokerfiches mag je bewaren).
- Overgebleven energie gaat verloren.
- Leg alle actieve- en niet-actieve arbeiders weer bij elkaar.
- Indien je een bouwplantegel hebt gekocht: plaats eventuele jokersfiches, schuif alle tegels door en leg een nieuwe open naast de trekstapel.
Dan is de volgende speler aan de beurt.
Is iedereen geweest? Dan begin je weer opnieuw.
3.3 – Einde van het spel
Zodra de voorraad van één of meer kleuren grondstofblokjes op is, voeg je direct de oranje grondstofblokjes toe. Deze blokjes dienen als vervanging voor de kleuren die op zijn. Maak de ronde waarin dit gebeurt af. Daarna komen alle spelers nog één keer aan de beurt.
Dan volgt de puntentelling.
Je ontvangt tijdens het spel al punten door gele arbeiders, het plaatsen van bouwplannen en het voltooien van gebouwen. Na het spel ontvang je nog punten of minpunten voor:
- Jokerfiches
- Advertentietegels
- Persoonlijke doelen (je hebt er 2 en kiest er 1)
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is het meeste aantal arbeiders in je bezit.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je hoe je Rolling Heights speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.
Voor de hoofdafbeelding van dit blog is een foto gebruikt van Klaus Hausmann via Pixabay.