Savannah Park trok m’n aandacht. Waarom? Omdat er twee gevestigde namen op de doos staan: Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. Ondanks hun solo successen (respectievelijk El Grande en Azul) werken ze vaak samen. Dit bracht succesvolle titels als Tikal, Renature en Paris.
Genoeg reden om benieuwd te zijn naar 999 Games’ Savannah Park.
In dit blog vind je VEEL foto’s van het speelmateriaal, de speluitleg én mijn Savannah Park review!
Benieuwd naar het verschil met Caldera Park? Check hier mijn blog: Savannah Park vs. Calders Park.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Savannah Park zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je op de Afrikaanse savannes meerdere diersoorten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 20-40 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
- Illustrator: Annika Heller
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – 999Games.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Savannah Park:
- 4 Dubbelzijdige spelersborden (parken)
- 1 Dubbelzijdig scoretableau
- 4 Kartonnen doosjes
- 168 Fiches:
- 132 Dierfiches (33 per speler)
- 24 Boomfiches (6 per speler)
- 12 Bosbrandfiches (3 per speler)
- 4 Houten stokstaartjes
- 4 Houten boerinnen
- 4 Houten leeuwen
- 1 Savannah Park spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit:
Je vindt de Savannah Park spelregels terug in een boekje van 8 pagina’s:
Er zijn 4 spelersborden. Voor elke speler eentje. Dit zijn de zogenaamde Parken:
Elk bord heeft een voorzijde voor het basisspel:
En de achterzijde, zodat je kunt variëren met de opstelling:
Dan is er ook nog een scorebord. Op de voorkant wordt de score bijgehouden:
Op de achterkant vind je een paar aanbevelingen voor een variabele opbouw:
Je krijgt 4 doosjes die je in elkaar moet vouwen:
In die doosjes stop je de fiches per speler. Elke speler krijgt namelijk dierfiches, boomfiches en bosbrandfiches (de gekleurde zijde is de achterkant):
En om je alle fiches even te laten zien:
Elke speler krijgt ook een stokstaartje:
En een boerin:
En tot slot zijn er nog 4 leeuwen voor een speciale variant:
3 – Savannah Park: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Savannah Park? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Savannah Park speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Savannah Park?
In Savannah Park bouwt elke speler aan een zo goed mogelijk ingericht natuurpark op de Afrikaanse savanne. Daarbij is het doel om zo groot mogelijke kuddes te maken van antilopen, zebra’s, neushoorns, olifanten, giraffes en struisvogels. Deze kuddes moeten aan waterpoelen grenzen voor punten. Dieren die aan gras en bomen grenzen leveren extra punten op.
Tijdens een beurt neemt de actieve speler een tegel van zijn of haar speelbord. Alle andere spelers nemen dezelfde tegel van hun spelersbord. Dan speelt iedereen tegelijk. Ze draaien de tegel om en plaatsen ‘m op een ander veld van hun spelerstableau. Daarna kiest de volgende speler een tegel, enzovoorts.
Het spel eindigt zodra alle tegels omgedraaid op de tableaus liggen. Fiches rondom bosbranden worden nog verwijderd. Daarna tel je de punten. De speler met de meeste punten wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Savannah Park. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Varianten
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een spelersbord en een doosje met fiches. Haal alleen de dierfiches uit het doosje (de rest gebruik je bij varianten, die leg ik in 3.4 uit), schud ze en vorm een trekstapel met de gele zijde naar boven. Zet je stokstaartje rechtsboven op je tableau. Plaats het scorebord op tafel en zet een boerin van elke speler op veld 0.
Leg vervolgens het bovenste dierfiche van je trekstapel op het eerst beschikbare zandveld op je speelbord. Je legt fiches van links naar rechts en van boven naar beneden. Leg geen fiches op gras, bomen, bergen en bosbranden. Je laatste 2 dierfiches leg je ieder op een grasveld naar keuze. Bepaal dan de startspeler.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Het spel bestaat uit 33 rondes. Elke ronde bestaat uit 2 fasen:
- De startspeler kiest een dierfiche.
- Alle spelers verplaatsen het dierfiche op hun bord.
De startspeler kiest eerst een dierfiche op zijn of haar speelbord. Dit fiche moet met de gele zijde naar boven liggen. De startspeler pakt het fiche, zet zijn of haar stokstaartje op dit veld en vertelt de andere spelers welk fiche het betreft.
Vervolgens nemen alle andere spelers hetzelfde fiche uit hun park en plaatsen ook een stokstaartje op dit veld.
NB: De stokstaartjes dienen puur als geheugensteun dat je het opgeraapte fiche niet weer op hetzelfde veld terugzet.
Daarna draaien alle spelers het fiche om, zodat hun spelerskleur zichtbaar wordt.
Tot slot plaatst iedereen hun fiche op een ander veld binnen hun speelgebied. Je mag dierfiches op zand-, boom- en grasvelden plaatsen, maar niet op bergen, bosbranden en velden waar al een fiche ligt.
Nu wordt de speler links van de startspeler de nieuwe startspeler en die herhaalt wat hierboven staat.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt als alle dierfiches in de parken met de spelerskleur omhoog liggen.
Nu handel je eerst bosbranden af:
- Verwijder alle fiches met precies 1 dier die naast de kleine bosbrand liggen.
- Verwijder dan alle fiches met precies 2 dieren die naast de middelmatige bosbrand liggen.
- Verwijder tot slot alle fiches met precies 3 dieren die naast de grote bosbrand liggen.
De kleine, middelmatige en grote bosbrand zijn respectievelijk de fiches met 1, 2 en 3 brandende bomen.
Bij het verwijderen kijk je alleen naar de dieren. Het maakt niet uit of er een waterlocatie bij het dier staat. Ook maakt het niet uit of er verschillende dieren op een tegel staan.
Tot slot begint de puntentelling. Je krijgt punten voor:
- Vrije grasvelden (1 punt per veld)
- Vrije boomvelden (3 punten per veld)
- De grootste kudde per diersoort (variabele punten) dat aan ten minste 1 waterlocatie grenst
Een kudde bestaat uit dezelfde soort dieren die aan elkaar grenzen. Het maakt niet uit wat er verder op een tegel is afgebeeld, zolang er maar 1 dier van het te scoren dier op staat. Kuddes leveren alleen punten op als ze aan ten minste 1 waterlocatie grenzen.
Per kudde tel je het aantal dieren (dus niet het aantal tegels) en dat vermenigvuldig je met het aantal waterlocaties dat aan de kudde grenst.
Het aantal punten houd je bij met de boerin op het scoretableau.
De speler met de meeste punten wint Savannah Park. Bij een gelijke stand is de meeste vrije grasvelden de tiebreaker.
3.4 – Varianten
Je hebt een aantal varianten in Savannah Park.
Allereerst heb je een kindervariant. In deze versie speel je zonder bomen en bosbranden en/of zonder de functies van waterlocaties en grasvelden.
Daarnaast heb je een variabele spelopbouw. Dan bepalen spelers samen waar de bomen en bosbranden komen te liggen. Die locaties zijn voor alle spelers gelijk. De dieren worden daarna weer willekeurig neergelegd.
Met de variant de Leeuwen zijn Los krijgt elke speler een leeuw die zich over het speelbord beweegt. Telkens als jij een tegel plaatst op het vakje waar de leeuw staat, krijg je daar punten voor.
Tot slot is er nog een solo variant zodat je Savannah Park in je eentje kunt spelen.
4 – Savannah Park: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Savannah Park Master recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Zoals de naam (Savannah Park) al doet vermoeden werk je op de Afrikaanse savanne aan je eigen park. Je probeert kuddes van dezelfde diersoort bij elkaar te brengen en, ook niet geheel onbelangrijk, ze te voorzien van genoeg water.
Dit idee klinkt best aardig en spreekt wel tot de verbeelding van spelers denk ik. Maar wat doe je tijdens het spel?
Je kiest een tegel, iedereen pakt deze tegel, iedereen draait deze tegel om en plaatst deze permanent op een plek naar keuze in zijn of haar park. Ik heb nogal wat vraagtekens bij die handelingen in combinatie met het thema:
- Waarom verplaatst iedereen hetzelfde dier?
- Waarom kun je een verplaatst dier niet meer verplaatsen?
Misschien ben ik teveel aan het muggenziften op het thema hoor. Het voelt voor mij alleen alsof het er echt opgeplakt is.
Toegegeven, het werkt prima om snel uit te leggen wat je gaat doen (kuddes vormen met waterplaatsen), maar je moet er niet teveel over doordenken.
Dan de kwaliteit van het speelmateriaal. Daar ben ik over het algemeen tevreden over. Zowel de fiches en tableaus zijn van prima kwaliteit. Kritische noot is dat de spelertableaus wat krom kunnen gaan staan. Hierdoor maakt vooral het midden contact met de tafel eronder en draaien ze nogal makkelijk. En als er dan 33 (of meer) fiches op liggen, wil dat nog weleens verschuiven.
Ik was een beetje bang voor het oprapen van de fiches trouwens. Ik dacht, als dat allemaal zo dicht op je bord ligt, dan stoot je andere fiches waarschijnlijk snel aan waardoor ze van hun plek schuiven. Dit viel me echter reuze mee. Ik heb er bijna geen problemen mee gehad.
Leuk detail vind ik de insert. Je krijgt namelijk een viertal doosjes waar je per speler het speelmateriaal in kan doen.
Tot slot de look&feel. De meeples zien er schattig uit. Hoewel ik de leeuw niet zo mooi vind, vind ik het stokstaartje echt té schattig. Het artwork van de tableaus en fiches spreekt me niet echt aan (de doos vind ik wel mooi).
Ik was ook een beetje bang dat het een uitdaging zou zijn om het juiste fiche te zoeken. De kleuren lijken namelijk zo op elkaar en de tekeningen zijn klein. Toch hebben ik en mijn medespelers geen problemen ondervonden met het vinden van de juiste fiches. We vonden ze eigenlijk best snel.
- “Twee zebra’s”
- “Een olifant aan het water”
- “Een giraffe en een struisvogel”
- Enzovoorts…
Dat was voldoende om het benodigde fiche te spotten.
Al met al heeft Savannah Park een matig thema, maar een look&feel dat z’n werk meer dan voldoende doet!
Spelregels & Toegankelijkheid
Toen ik het spelregelboekje uit de doos haalde, had ik het idee dat het best een dik boekje was. Gelukkig bleek dat wel mee te vallen. Je hebt 1 bladzijde voorbereiding, 1 bladzijde spelverloop en 1 bladzijde voor het einde van het spel. Daarnaast heb je nog 2 bladzijden voor extra varianten die je kunt spelen.
De Savannah Park spelregels kenmerken zich door de vele illustraties. Het zijn er niet onnodig veel en ondersteunen de tekst goed. Groot pluspunt dus. Er wordt veel gebruik gemaakt van blokken, kleuren en stappen. Dat houdt de spelregels overzichtelijk en fijn om te lezen. En voor zover ik kan beoordelen zijn ze volledig.
999 Games brengt veel spellen uit voor het grote publiek en Savannah Park is er daar ook weer een van. De eenvoudige regels, simultane beurten en korte speelduur maken dit bordspel uitermate toegankelijk.
De enige maar in het verhaal is het abstracte karakter. Want ondanks het kleurrijke en schattige speelmateriaal ben je gewoon aan het puzzelen. Houd je daar niet zo van? Dan is Savannah Park niet het spel voor jou.
Strategie of Geluk?
Savannah Park bevat een mengelmoes van geluk en tactiek. Strategie komt er niet bij kijken.
De geluksfactor zit ‘m in de startopstelling. Die is voor iedereen anders. En feitelijk kan het gebeuren dat iemand een betere opstelling heeft dan de ander.
Daarnaast ben je extreem afhankelijk van wat andere spelers doen. In een spel met 2 personen valt dat nog mee, maar met 4 spelers zijn er gewoon 3 anderen die bepalen wat er op jouw spelerstableau wordt verplaatst.
Hoewel ik afhankelijkheid van andere spelers meestal niet onder een geluksfactor schaar (maar onder mensenkennis en anticiperen), vind ik dat dit bij Savannah Park wel zo voelt. Je kunt namelijk vrij weinig op je bord beïnvloeden en dus valt er niet veel te anticiperen op je tegenstanders.
Ik zou zelfs zeggen dat Savannah Park met 2 spelers een tactisch spel is. Naarmate de spelersaantallen toenemen, neemt ook de geluksfactor toe.
Ongeacht het spelersaantal blijft het tactische aspect aanwezig. Elke keer weer kijken met welke slimme keuzes jij het maximale uit je beurt kunt halen. Dit betekent ook dat je soms gewoon grasvelden en boomvelden moet opofferen om extra speelruimte te creëren. Én dat je soms de kudde van één diersoort zult moeten opofferen om voor een andere kudde meer punten te halen.
Tot slot kun je wel een beetje plannen.
Je weet bijvoorbeeld waar je bepaalde kuddes wil hebben. Als je een kudde van antilopes wil, dan zul je velden vrij moeten maken rondom de (omgedraaide) antilopes die je al hebt liggen. Gebeurt dit niet door de tegels die andere spelers kiezen? Dan kun je in je eigen beurt wél zo’n tegel kiezen.
En je weet dat specifieke tegels naast bosbranden kunnen verdwijnen. Die wil je daar dus niet neerleggen.
Spelmechanisme
Ik zie 2 grote spelmechanismen in Savannah Park.
De meest voor de hand liggende is Tile Placement. Dit mechanisme herken je aan het plaatsen van tegels in een speelgebied of op een spelersbord. In Savannah Park wordt daar een leuke aanpassing op gemaakt. Alle tegels liggen al in het gebied en je mag elke tegel slechts 1x verplaatsen. Een kleine, doch vernuftige aanpassing op een al populair mechanisme.
Je ziet tile placement terug in bijvoorbeeld Cascadia, The Castles of Burgundy, Patchwork, Terraforming Mars en natuurlijk de klassieker Carcassonne.
Heet tweede spelmechanisme is Set Collection. De waarde van onderdelen of symbolen wordt bepaald door de set waar ze in zitten. In Savannah Park worden dieren dus gewaardeerd door de grootte van de kudde en eventuele waterplassen waar ze aan grenzen.
Je kent set collection misschien wel uit de spellen Boonanza, 7 Wonders Duel, Wingspan, Everdell en Ticket to Ride.
Interactie
De interactie van Savannah Park ontstaat bij het kiezen van een tegel. Dat heeft namelijk invloed op elke andere spelers.
Kies je een tegel?
Dan kun je kijken naar wat voor jou het beste uitkomt. Hiermee zul je onbewust een ander helpen met een goede tegel of naaien met een ongewenste tegel. Dit schaar ik altijd onder de noemer passieve interactie.
Of
Je kunt kijken naar welke tegel slecht uitkomt voor een andere speler (en goed voor jou). Op deze manier kun je dus gaan naaien, hetgeen ik agressieve interactie noem. Mijn ervaring is overigens dat je jezelf dit meestal niet kunt permitteren. Je hebt je eigen beurten hard genoeg nodig. Maar het kán.
Bovendien noemde ik eerder al de verschillende spelersaantallen. Met meer spelers vloeit er ook meer interactie in het spel. Er wordt namelijk meer door een andere bepaald en minder door jezelf.
Herspeelbaarheid
Als je alleen het basisspel had gehad, had ik de herspeelbaarheid matig gevonden. Door het toevoegen van een solo-variant, kindervariant, een leeuwenvariant én een variabele variant, blijft de herspeelbaarheid naar mijn mening goed.
Met de variant “De leeuwen zijn los!” krijg je een eigen leeuw. Die zet je op een leeg, beschikbaar veld naar keuze. Plaats je hier een tegel op? Dan krijg je punten gelijk aan het aantal dieren op die tegel. Daarna verplaats je je leeuw naar een ander veld. Dit is een extra factor die je kunt toevoegen om punten te scoren.
Met de variabele variant bepalen spelers samen waar ze bomen en bosbranden plaatsen. De opstelling is voor alle spelers gelijk en biedt een leuke manier om te variëren met het bord.
Dankzij deze varianten blijft het spel gevarieerd. De enige voorwaarde is dat je van de eenvoud van het spel houdt. Speel je bijvoorbeeld liever strategischere spellen? Dan zal, ondanks de varianten, Savannah Park je toch snel vervelen.
Mijn Savannah Park review in het kort?
Ik vind Savannah Park een toegankelijk puzzelspel. Beurten zijn kort, je voert beurten tegelijk uit en het spel duurt niet lang. Het feit dat alle tegels al op je speelbord leggen en je elke tegel gedurende het spel 1x mag verplaatsen, maakt het een originele variatie op het tile placement genre. Houd wel rekening met een abstract karakter. Dat is namelijk niet voor iedereen weggelegd.
5 – Savannah Park: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Savannah Park online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, 999Games.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Savannah Park. Het werd bedacht door Wolfgang Kramer & Michael Kiesling en internationaal uitgebracht door Deep Print Games. 999 Games verzorgt de uitgave in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Savannah Park review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van een foto van Anja via Pixabay.