Sea, Salt & Paper Kaartspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Gam’inBIZ staat bekend om het uitbrengen van kleine, toegankelijke spelletjes. Sea, Salt & Paper past perfect in dat straatje. Extra interessant vind ik het door de auteurs Bruno Cathala (Kingdomino, Mr. Jack en 7 Wonders Duel) en Théo Rivière (Draftosaurus en Dracula vs Van Helsing) is bedacht.

In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Sea, Salt & Paper review!

Voordat je begint met lezen: Gam’inBIZ gaf mij het kaartspel Sea Salt & Paper zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in de oceaan meerdere dieren vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Naam: Sea Salt & Paper
  • EAN: 8720865013107
  • Soort spel: Kaartspel
  • Aantal Spelers: 2-4 Personen
  • Speelduur: 30 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: Gam’inBIZ
  • Spelauteur: Bruno Cathala & Théo Rivière
  • Illustrator: Lucien Derainne & Pierre-Yves Gallard
  • Te koop bij: GaminBIZ.nlbol.comSpellenrijk.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Sea, Salt & Paper:

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Binnenkant Doos

Je vindt de Sea, Salt & Paper spelregels terug in een dubbelzijdig, uitvouwbaar leaflet met een totaaloppervlak van pak ‘m beet een A4:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Spelregels

Het spel bestaat volledig uit kaarten. Alle speelkaarten hebben deze achterkant:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Achterkant Kaarten

De speelkaarten bestaan uit actiekaarten (speel je 2 dezelfde kaarten, dan krijg je een actie):

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Actiekaarten

Verzamelkaarten (des te meer je er van een soort hebt, des te meer punten je krijgt):

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelkaarten

Bonuskaarten (leveren punten op voor andere kaarten):

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Bonuskaarten

Ook zitten er 4 zeemeerminnen in het spel. Die leveren punten op én heb je ze alle 4? Dan win je het spel direct.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Zeemeerminnen

Dan zijn er nog dubbelzijdige overzichtskaarten:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Overzichtskaarten

En dubbelzijdige kleurenkaarten (beide zijden staat hetzelfde op):

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kleurenkaarten

3 – Sea, Salt & Paper: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Sea, Salt & Paper? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Sea, Salt & Paper speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Sea, Salt & Paper?

In Sea, Salt & Paper pak je tijdens je beurt eerst de bovenste kaart van één van de open aflegstapels OF de 2 bovenste kaarten van de trekstapel waar je er één van houdt. Daarna mag je actiekaarten (in sets van twee) spelen. Hiermee kun je extra kaarten trekken, nog een beurt krijgen en kaarten stelen. Je kunt ook verzamel-, bonus- en zeemeerminkaarten krijgen die punten opleveren. Als je minstens 7 punten hebt (hand- en gespeelde kaarten samen) mag je het spel direct stoppen OF ‘Laatste Kans’ roepen. In het eerste geval krijgt iedereen de door hem of haar verzamelde punten. In het tweede geval krijgen alle andere spelers nog een beurt. Heb jij daarna meer punten dan hen? Dan scoor jij gewoon en scoren zij (bijna) niks. Heb jij minder punten? Dan scoren zij gewoon en scoor jij (bijna) niks. Je speelt een X aantal rondes. Wie na het bereiken van een X puntenaantal de meeste punten heeft, wint het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Sea, Salt & Paper. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Startopstelling

Schud alle kaarten (behalve de overzichtskaarten), vorm een gedekte trekstapel en draai je de 2 bovenste kaarten open op tafel. Dit zijn de twee aflegstapels. Bepaal de startspeler en je kunt al beginnen.

3.2 – Spelverloop

Je speelt Sea, Salt & Paper in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde zijn spelers na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt kun je, in aangegeven volgorde, onderstaande doen:

  1. Kaart pakken (verplicht)
  2. Actiekaarten spelen (optioneel)
  3. Stoppen en wedden (optioneel)

1. Kaarten pakken

Je moet altijd een kaart pakken. Je kunt één van onderstaande opties kiezen:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart van Aflegstapel Pakken
  • Pak de bovenste kaart van één van de aflegstapels en neem die op hand.

OF

  • Pak de bovenste 2 kaarten van de trekstapel, neem er 1 op hand en leg de ander op een aflegstapel naar keuze*.
Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaarten van Trekstapel Nemen

*Indien er een lege aflegstapel is moet je de kaart daarop leggen.

2. Actiekaarten spelen

Daarna mag je actiekaarten uit je hand spelen. Je speelt actiekaarten altijd in paren en legt de 2 kaarten open voor je op tafel. Je mag meerdere paren spelen. Je kunt de volgende actiekaarten spelen:

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Krabbenset Spelen
  • 2 Krabben: Kies een kaart uit één aflegstapel (zonder de volgorde te wijzigen) en neem die op hand.
  • 2 Boten: Neem direct nog een beurt.
  • 2 Vissen: Neem de bovenste kaart van de trekstapel op hand.
  • 1 Zwemmer + 1 Haai: Steel blind een handkaart* van een andere speler.

*Kaarten die open op tafel liggen kunnen niet worden gestolen!

3. Stoppen en wedden

Als je minstens 7 punten hebt (handkaarten en gespeelde kaarten samen) mag je STOP of LAATSTE KANS roepen.

Roep je STOP? Dan eindigt de ronde direct en volgt er een puntentelling. Iedere speler krijgt punten voor:

  • Actiekaarten (1 punt per paar).
  • Verzamelkaarten:
    • Pinguïns: 1, 3 of 5 punten voor respectievelijk 1, 2 of 3 kaarten.
    • Schelpen: 0 punten voor je eerste schelp en 2 punten voor elke extra schelp.
    • Octopussen: 0 punten voor je eerste octopus en 3 punten voor elke extra octopus.
    • Matrozen: 0 punten voor je eerste matroos en 5 punten voor een tweede matroos.
  • Bonuskaarten*:
    • Vuurtoren: 1 punt per bootkaart.
    • School vissen: 1 punt per viskaart.
    • Pinguïnkolonie: 2 punten per pinguïnkaart.
    • Kapitein: 3 punten per matrooskaart.
  • Zeemeerminnen: 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. Bij een 2e zeemeermin kijk je naar de kleur waar je daarna de meeste kaarten van hebt, enzovoorts.
Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelde Kaarten Einde Ronde

*Bonuskaarten tellen zelf niet als de soort kaart waar het punten voor geeft.

Roep je LAATSTE KANS? Dan wed je eigenlijk met de andere spelers. Jij legt al je kaarten open op tafel, zodat duidelijk wordt hoeveel punten je hebt. Nu krijgen alle andere spelers nog één beurt. Daarna telt iedere speler zijn of haar punten.

  • Heb jij nog steeds de meeste punten? Dan raakt iedereen, behalve jij, alle punten van deze ronde kwijt. Als troost krijgt iedere speler (jij ook) 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. Jij krijgt dus ook alle punten van de andere kaarten.
  • Heb jij niet meer de meeste punten? Dan raak jij al je punten kwijt. Als troost krijg je 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. De andere spelers krijgen gewoon hun punten.

Heeft niemand nog de 40, 35 of 30 punten behaald in een potje met respectievelijk 2, 3 of 4 spelers? Dan ga je door naar de volgende ronde. Anders eindigt het spel.

3..3 – Einde van het spel

Het spel kan op 2 manieren eindigen:

  1. Een speler heeft ten minste 40, 35 of 30 punten bij respectievelijk 2, 3 of 4 spelers.
  2. Een speler heeft 4 zeemeerminnen verzameld.
Sea, Salt & Paper Kaartspel: Eindscores

In scenario 1 wint de speler met de meeste punten. De tiebreaker is de meeste punten in de laatste ronde.

In scenario 2 wint de speler met de 4 zeemeerminnen direct.

4 – Sea, Salt & Paper: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Sea, Salt & Paper recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Meestal begin ik mijn review over het verhaal achter het thema. Bij Sea, Salt & Paper is er echter geen verhaal. Er is simpelweg een woordgrapje gemaakt en daar is artwork bij gezocht (of andersom).

Sea Salt staat voor zeezout en verwijst naar het artwork dat te maken heeft met de zee.

Paper staat voor papier (niet voor peper, hence de grap) en verwijst naar de origami op het artwork.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelde Inktvissen

Voor wat betreft het artwork. Dit is verzorgd door 2 origamisten, genaamd Lucien Derainne & Pierre-Yves Gallard. Ik vermoed dat ze beide origami hebben gevouwen en dat laatstgenoemde de foto’s heeft gemaakt. Althans, op BoardGameGeek staat dat Pierre-Yves ook fotograaf is.

Ik moet altijd even wennen als ik foto’s als artwork zie. Dat heeft puur met mijn eigen, ietwat bekrompen verwachting te maken. Want ik verwacht getekende illustraties op dozen, spelregels en speelmateriaal. Dan wel achter de computer geanimeerd, dan wel met de hand gecreëerd. Dat maakt niet uit. Als het maar in het speelmateriaal blend. Foto’s vind ik meestal wat ‘hard’ in een geheel.

Datzelfde ervaar ik ook nog altijd bij de dieren in Ark Nova, de landschappen in Earth of de stockfoto’s in Terraforming Mars.

Dus vind ik het artwork van Sea, Salt & Paper mooi? Als artwork niet. Als foto’s wel. Sterker nog, ik vind het altijd leuk om zelf wat origami te vouwen.

Maar één ding moet ik nageven. Het artwork van Sea, Salt & Paper valt echt op. Juist omdat het zo anders is. Ik ken mensen die dit lelijk vinden. Ik ken mensen die het mooi vinden. Dat is puur een kwestie van smaak. Feit blijft dat ik het stoer vind van de makers om het over een andere boeg te gooien.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelde Schelpen

Aanvullend vind ik de iconografie erg sterk. De symbolen beelden duidelijk uit welke actie je kunt doen. En daarnaast zijn er icoontjes waardoor kleurenblinden dit spel ook kunnen spelen. Voor linkshandigen is het geen optimaal spel. De iconen zitten immers in één hoek en dat maakt dat zij hun greep moeten aanpassen.

Tot slot vind ik het gaaf dat dit spel écht in een klein doosje zit. Neemt niet veel plek in je kast in én het is onder aan de streep beter voor het milieu.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Sea, Salt & Paper spelregels erg netjes opgezet. Oké oké, ik heb wel liever een boekje en geen uitvouwbaar leaflet (zoals bij dit spelletje het geval is). Maar dit is nu eenmaal een concessie bij het gekozen formaat, het zal schelen in de kosten én het uitgevouwen formaat is nog steeds relatief klein.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Spelregels (in detail)

De regels hebben verder een logische indeling, werken met goede tussenkoppen en geven duidelijke illustraties. Nicely done.

Sea, Salt & Paper is ook niet moeilijk. Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met titels als:

Dit gecombineerd met overzichtelijke keuzes en een korte speelduur maakt het dan ook toegankelijk voor een breed publiek.

De moeilijkste regel is waarschijnlijk wat er gebeurt na het slagen of falen van een weddenschap. Dit stukje voelt net wat zwaarder dan alle andere regels. Het is een laagje bovenop het scoren van punten. Het is compleet overkomelijk, maar wel iets wat niet iedereen direct zal onthouden en/of doorhebben. Na 1 of 2 rondjes zit je wel goed.

Daarnaast is en blijft Sea, Salt & Paper een klein kaartspelletje. Daar moet je natuurlijk van houden.

En hoewel je tactisch kunt spelen, blijft geluk altijd een rol spelen. Daarover lees je hieronder meer.

Strategie of Geluk?

Sea, Salt & Paper is een mix van geluk en tactiek.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Handkaarten

De geluksfactor zit natuurlijk in de kaarten die je pakt. Of het nu van de trekstapel of van een van de open aflegstapels is: kun je niet de kaart pakken die je graag wil? Dan is dat pech. Net zo goed kan het voorkomen dat je juist de kaart krijgt die je wel zoekt en geluk hebben. Hoe dan ook, dit gegeven bepaalt de geluksfactor.

Maar.

Er is één element in het spel dat de geluksfactor ietwat uitsmeert en verkleint. Je speelt namelijk meerdere rondes. En de kans dat je meerdere rondes achter elkaar pech hebt, is kleiner dan dat je ook een keer geluk hebt. Dit brengt het geheel meer in balans. Ikzelf stond bijvoorbeeld een keer achter met 28-4. Toch werd de eindstand 41-41 waarbij m’n tegenstander won met de tiebreaker. Alles is dus mogelijk.

Daarnaast kun je wel ook lekker tactisch spelen.

Indien mogelijk, spreid je kansen. Houd van diverse actiekaarten een exemplaar op handen. Dan is de kans dat je iets kunt groter na het trekken of pakken van een kaart. Uiteraard kun je met de kleurenkaart ook kijken hoeveel kaarten van een specifieke kleur in het spel zitten. De zeemeermin levert 1 punt op voor elke kaart in je grootste groep kaarten van dezelfde kleur. Verzamel dus kaarten waar er de meeste van in het spel zitten.

In het verlengde daarvan: speel niet direct je actiekaarten zodra je kunt. Bij de krabben is het bijvoorbeeld verstandig om te wachten tot er iets in de stapel ligt wat je kunt gebruiken.

En stel dat je een zeemeermin en 2 bootjes hebt en de bootjes speelt? Dan is je zeemeermin dé kaart die wordt gestolen als iemand een zwemmer en haai speelt. Meer actiekaarten in je hand verkleinen de kans dat verzamel- en/of bonuskaarten worden gestolen.

Persoonlijk zou ik ook niet zomaar een matroos bewaren. Pas als ik er een trek en weet dat de ander in een aflegstapel ligt, pas dan bewaar ik een matroos. Krabben spaar je immers sneller en daarmee kun je de tweede pakken.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart van Aflegstapel Nemen

Uiteraard is het ook gewoon verstandig om te onthouden wat er in de open aflegstapels ligt én wie wat pakt. Want zo kun je het meeste uit krabben, haaien en zwemmers halen.

En last but not last: heb je 7 punten (of meer)? Spaar gewoon door tot iemand LAATSTE KANS roept. Puur om hem of haar punten door de neus te boren.

Sea, Salt & Paper zou ik niet strategisch noemen. Echt plannen lukt niet. Je zult je met de golven mee moeten laten voeren en zien wat de zee je geeft.

Spelmechanisme

Ondanks het kleine formaat, zie ik veel spelmechanismen terug in dit kaartspelletje.

De eerste is Hand Management. Dit houdt in dat het beheren van kaarten in je hand belangrijk is. Wat ga je verzamelen? Welke combinaties kun je maken? En wanneer ga je het spelen? In Sea, Salt & Paper kun je geen hele spannende combinaties maken, maar is het moment waarop je kaarten speelt wel relevant.

Je ziet dit mechanisme ook terug in bijvoorbeeld De Crew, Brass Birmingham, Wingspan en het bordspel HEAT.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart Afleggen

De tweede is Melding & Splaying. Hierbij horen bepaalde kaarten bij elkaar en als je ze samen hebt kun je ze spelen voor een actie, bonus of punten. Soms doet de manier van hoe gespeelde kaarten elkaar overlappen er ook nog toe. In Sea, Salt & Paper is dat laatste niet het geval. Het zijn puur de paren die een bonusactie én punten opleveren.

Misschien heb je dit mechanisme weleens ervaren in Lost Cities, Schotten Totten, After Us en Orchard.

De derde is Set Collection. Dit betekent niets meer dan setjes verzamelen. Setjes van kaarten, speelstukken, symbolen, you name it. In Sea, Salt & Paper zijn de verzamelkaarten (in combinatie met bonuskaarten) interessant om punten te scoren. Bij de meeste levert één kaart nog niks op, maar met elke volgende lopen de punten binnen.

Set collection is ook belangrijk in populaire spellen als Sushi GO!, Azul, Cascadia en Pandemic.

En last but not least: Push Your Luck. Ik omschrijf dit altijd maar als het dilemma van stoppen of een gokje wagen. Stop je? Dan weet je zeker dat je bepaalde punten krijgt. Waag je de gok en faal je? Dan verlies je (bijna) alles. Slaag je? Dan krijg je meer dan je had gekregen wanneer je was gestopt. In Sea, Salt & Paper zit dit mechanisme in STOP of LAATSTE KANS roepen. Met LAATSTE KANS beweer je dat jij meer punten zult hebben dan de anderen (al krijgen zij nog allemaal één beurt). Had jij gelijk? Dan is de beloning groter. Had je ongelijk? Dan raak je bijna al je punten kwijt.

Je ziet push your luck ook in bekende spellen zoals De Kwakzalvers van Kakelenburg, King of Tokyo, Exploding Kittens en Port Royal.

Interactie

Sea, Salt & Paper heeft aardig wat interactie.

Dit is onder te verdelen in passieve en agressieve interactie.

De passieve interactie is naar mijn mening de concurrentie die heerst bij het verzamelen van kaarten. Heb jij een pinguïn, maar pakt de speler voor jou ‘m ook? Dan strijden jullie dus om hetzelfde en ontstaat er concurrentie.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart Stelen

Het wordt wat venijniger als spelers kaarten bij elkaar gaan wegpakken. Dit mag je doen als je de haai en zwemmer combinatie speelt. Dit zie ik als agressieve interactie. Je doet de ander echt kwaadwillend zeer. Puur omdat jij een kaart wil hebben die hij of zij heeft óf omdat die speler gewoon te hard gaat en moet worden afgeremd.

En dan is er nog het moment van STOP of LAATSTE KANS. Zeg je STOP? Dan eindig jij het spel en krijgt iedereen de verzamelde punten. Dit kan goed of slecht uitpakken. Zeg je LAATSTE KANS? Dan daag jij eigenlijk alle andere spelers uit om meer punten te halen dan jij. Lukt dat? Tja, dan kreeg je jouw call terug in je gezicht. Maar lukt het niet? Dan doe je andere spelers echt zeer.

Tot slot wil ik benoemen dat Sea, Salt & Paper met verschillende spelersaantallen leuk is, maar dat de grip op het spel wel minder is naarmate het spelersaantal toeneemt. Bij 2 spelers weet je bijvoorbeeld wat je de volgende beurt van een aflegstapel kunt pakken. Bij 3 of 4 spelers niet meer. Daarnaast worden er natuurlijk meer kaarten gespeeld, waardoor je meer moet onthouden.

Herspeelbaarheid

Voor een kaartspel vind ik de herspeelbaarheid goed.

In principe is het spelverloop veelal hetzelfde. Je neemt een kaart en speelt wel of niet iets. De invulling is echter waar de variatie in zit. De ene keer scoor je punten met bootjes, dan weer met pinguïns, soms krijg je zelfs die 2 matrozen. En hoe spannend is het als je als 3 zeemeerminnen op je handen hebt en er nog maar 1 hoeft om direct te winnen?

M’n punt is. Hoe je punten scoort is elke keer weer anders. En de ene keer heb je pech. De andere keer heb je geluk. Voor een kaartspelletje dat ik zo nu en dan speel, is dat een prima variatie.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: op Tafel

Mijn Sea, Salt & Paper review in het kort?

Ik vind Sea Salt & Paper een leuk, opvallend en tactisch kaartspelletje. De illustraties zijn gevouwen en gefotografeerd door 2 ervaren origamisten. Je moet er van houden, maar het is wel weer eens iets anders. Het spel heeft een duidelijke iconografie en is geschikt voor kleurenblinden (voor linkshandigen overigens wat minder). Hoewel je – net als in zoveel kaartspellen – een luck of the draw hebt, heb je wel degelijk wat grip op het spel. Zo kun je elke ronde kansen spreiden, informatie achter (op handen) houden én kun je een gokje wagen door het einde van de ronde in te luiden. De meeste controle heb je met 2 spelers. Qua spelverloop is Sea Salt & Paper geschikt voor een breed publiek. Je keuzes zijn overzichtelijk en een potje duurt niet lang. Tot slot geef ik graag complimenten voor het kleine, doch handelbare doosje.

5 – Sea, Salt & Paper: Waar te koop?

Je kunt het kaartspel Sea, Salt & Paper online bestellen op GaminBIZ.nl, bol.com, Spellenrijk.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het spelletje Sea, Salt & Paper. Het werd bedacht door Bruno Cathala en Théo Rivière en internationaal uitgebracht door Bombyx. Gam’inBIZ verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Sea, Salt & Paper review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *