Sea, Salt & Paper: Review (Gam’inBIZ)

Sea, Salt & Paper: Review (Gam'inBIZ)

Gam’inBIZ staat bekend om het uitbrengen van kleine, toegankelijke spelletjes. Sea, Salt & Paper past perfect in dat straatje. Extra interessant vind ik het door de auteurs Bruno Cathala (Kingdomino, Mr. Jack en 7 Wonders Duel) en Théo Rivière (Draftosaurus en Dracula vs Van Helsing) is bedacht.

In dit blog deel ik mijn Sea, Salt & Paper review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.

Voordat je begint met lezen: Gam’inBIZ gaf mij het kaartspel Sea Salt & Paper zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het kaartspel Sea, Salt & Paper. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Klaar voor de review? Let’s go!

Sea, Salt & Paper Kaartspel: op Tafel

Mijn Sea, Salt & Papier review in het kort

Ik vind Sea Salt & Paper een leuk, opvallend en tactisch kaartspelletje. De illustraties zijn gevouwen en gefotografeerd door 2 ervaren origamisten. Je moet er van houden, maar het is wel weer eens iets anders. Het spel heeft een duidelijke iconografie en is geschikt voor kleurenblinden (voor linkshandigen overigens wat minder). Hoewel je – net als in zoveel kaartspellen – een luck of the draw hebt, heb je wel degelijk wat grip op het spel. Zo kun je elke ronde kansen spreiden, informatie achter (op handen) houden én kun je een gokje wagen door het einde van de ronde in te luiden. De meeste controle heb je met 2 spelers. Qua spelverloop is Sea Salt & Paper geschikt voor een breed publiek. Je keuzes zijn overzichtelijk en een potje duurt niet lang. Tot slot geef ik graag complimenten voor het kleine, doch handelbare doosje.

Meer weten? Scroll verder voor:

  • Algemene informatie
  • Korte uitleg
  • Is Sea, Salt & Paper iets voor jou?
  • Met welke spellen kun je het vergelijken?
  • Mijn uitgebreide review
  • Én webshops waar je het spel kunt kopen.

Algemene informatie

  • Naam: Sea Salt & Paper
  • EAN: 8720865013107
  • Soort spel: Kaartspel
  • Aantal Spelers: 2-4 Personen
  • Speelduur: 30 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
  • Uitgever: Gam’inBIZ
  • Spelauteur: Bruno Cathala & Théo Rivière
  • Illustrator: Lucien Derainne & Pierre-Yves Gallard
  • Te koop bij: GaminBIZ.nlbol.comSpellenrijk.nlSpellenwinkel.nlSpelhuis.be

Korte speluitleg

In Sea, Salt & Paper pak je tijdens je beurt eerst de bovenste kaart van één van de open aflegstapels OF de 2 bovenste kaarten van de trekstapel waar je er één van houdt. Daarna mag je actiekaarten (in sets van twee) spelen. Hiermee kun je extra kaarten trekken, nog een beurt krijgen en kaarten stelen. Je kunt ook verzamel-, bonus- en zeemeerminkaarten krijgen die punten opleveren.

Als je minstens 7 punten hebt (hand- en gespeelde kaarten samen) mag je het spel direct stoppen OF ‘Laatste Kans’ roepen. In het eerste geval krijgt iedereen de door hem of haar verzamelde punten. In het tweede geval krijgen alle andere spelers nog een beurt. Heb jij daarna meer punten dan hen? Dan scoor jij gewoon en scoren zij (bijna) niks. Heb jij minder punten? Dan scoren zij gewoon en scoor jij (bijna) niks. Je speelt een X aantal rondes. Wie na het bereiken van een X puntenaantal de meeste punten heeft, wint het spel.

Is Sea, Salt & Paper iets voor jou?

Ik kan Sea, Salt & Paper aanraden als je…

  • een klein kaartspelletje zoekt.
  • van relatief korte spelletjes houdt.
  • er oké mee bent dat er af en toe genaaid wordt.
  • het leuk vindt om af en toe een gokje te wagen.
  • origami-creaties mooi vindt om te zien.

Ik zal Sea, Salt & Paper afraden als je…

  • niet van een geluksfactor houdt.
  • veel controle wil tijdens een spel.
  • er niet van houdt dat spelers elkaar soms moeten dwarsbomen.

Vergelijkbare spellen

In Sea, Salt & Paper maak je setjes van kaarten om acties te doen en/of punten te verdienen. Dit gegeven zit (deels) ook in de volgende spellen. Mocht je één (of meer) van onderstaande spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je Sea, Salt & Paper ook leuk zult vinden:

Uitgebreide review

Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van Sea, Salt & Paper? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Meestal begin ik mijn review over het verhaal achter het thema. Bij Sea, Salt & Paper is er echter geen verhaal. Er is simpelweg een woordgrapje gemaakt en daar is artwork bij gezocht (of andersom).

Sea Salt staat voor zeezout en verwijst naar het artwork dat te maken heeft met de zee.

Paper staat voor papier (niet voor peper, hence de grap) en verwijst naar de origami op het artwork.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelde Inktvissen

Voor wat betreft het artwork. Dit is verzorgd door 2 origamisten, genaamd Lucien Derainne & Pierre-Yves Gallard. Ik vermoed dat ze beide origami hebben gevouwen en dat laatstgenoemde de foto’s heeft gemaakt. Althans, op BoardGameGeek staat dat Pierre-Yves ook fotograaf is.

Ik moet altijd even wennen als ik foto’s als artwork zie. Dat heeft puur met mijn eigen, ietwat bekrompen verwachting te maken. Want ik verwacht getekende illustraties op dozen, spelregels en speelmateriaal. Dan wel achter de computer geanimeerd, dan wel met de hand gecreëerd. Dat maakt niet uit. Als het maar in het speelmateriaal blend. Foto’s vind ik meestal wat ‘hard’ in een geheel.

Datzelfde ervaar ik ook nog altijd bij de dieren in Ark Nova, de landschappen in Earth of de stockfoto’s in Terraforming Mars.

Dus vind ik het artwork van Sea, Salt & Paper mooi? Als artwork niet. Als foto’s wel. Sterker nog, ik vind het altijd leuk om zelf wat origami te vouwen.

Maar één ding moet ik nageven. Het artwork van Sea, Salt & Paper valt echt op. Juist omdat het zo anders is. Ik ken mensen die dit lelijk vinden. Ik ken mensen die het mooi vinden. Dat is puur een kwestie van smaak. Feit blijft dat ik het stoer vind van de makers om het over een andere boeg te gooien.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Verzamelde Schelpen

Aanvullend vind ik de iconografie erg sterk. De symbolen beelden duidelijk uit welke actie je kunt doen. En daarnaast zijn er icoontjes waardoor kleurenblinden dit spel ook kunnen spelen. Voor linkshandigen is het geen optimaal spel. De iconen zitten immers in één hoek en dat maakt dat zij hun greep moeten aanpassen.

Tot slot vind ik het gaaf dat dit spel écht in een klein doosje zit. Neemt niet veel plek in je kast in én het is onder aan de streep beter voor het milieu.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Sea, Salt & Paper spelregels erg netjes opgezet. Oké oké, ik heb wel liever een boekje en geen uitvouwbaar leaflet (zoals bij dit spelletje het geval is). Maar dit is nu eenmaal een concessie bij het gekozen formaat, het zal schelen in de kosten én het uitgevouwen formaat is nog steeds relatief klein.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Spelregels (in detail)

De regels hebben verder een logische indeling, werken met goede tussenkoppen en geven duidelijke illustraties. Nicely done.

Sea, Salt & Paper is ook niet moeilijk. Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met titels als:

Dit gecombineerd met overzichtelijke keuzes en een korte speelduur maakt het dan ook toegankelijk voor een breed publiek.

De moeilijkste regel is waarschijnlijk wat er gebeurt na het slagen of falen van een weddenschap. Dit stukje voelt net wat zwaarder dan alle andere regels. Het is een laagje bovenop het scoren van punten. Het is compleet overkomelijk, maar wel iets wat niet iedereen direct zal onthouden en/of doorhebben. Na 1 of 2 rondjes zit je wel goed.

Daarnaast is en blijft Sea, Salt & Paper een klein kaartspelletje. Daar moet je natuurlijk van houden.

En hoewel je tactisch kunt spelen, blijft geluk altijd een rol spelen. Daarover lees je hieronder meer.

Strategie of Geluk?

Sea, Salt & Paper is een mix van geluk en tactiek.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Handkaarten

De geluksfactor zit natuurlijk in de kaarten die je pakt. Of het nu van de trekstapel of van een van de open aflegstapels is: kun je niet de kaart pakken die je graag wil? Dan is dat pech. Net zo goed kan het voorkomen dat je juist de kaart krijgt die je wel zoekt en geluk hebben. Hoe dan ook, dit gegeven bepaalt de geluksfactor.

Maar.

Er is één element in het spel dat de geluksfactor ietwat uitsmeert en verkleint. Je speelt namelijk meerdere rondes. En de kans dat je meerdere rondes achter elkaar pech hebt, is kleiner dan dat je ook een keer geluk hebt. Dit brengt het geheel meer in balans. Ikzelf stond bijvoorbeeld een keer achter met 28-4. Toch werd de eindstand 41-41 waarbij m’n tegenstander won met de tiebreaker. Alles is dus mogelijk.

Daarnaast kun je wel ook lekker tactisch spelen.

Indien mogelijk, spreid je kansen. Houd van diverse actiekaarten een exemplaar op handen. Dan is de kans dat je iets kunt groter na het trekken of pakken van een kaart. Uiteraard kun je met de kleurenkaart ook kijken hoeveel kaarten van een specifieke kleur in het spel zitten. De zeemeermin levert 1 punt op voor elke kaart in je grootste groep kaarten van dezelfde kleur. Verzamel dus kaarten waar er de meeste van in het spel zitten.

In het verlengde daarvan: speel niet direct je actiekaarten zodra je kunt. Bij de krabben is het bijvoorbeeld verstandig om te wachten tot er iets in de stapel ligt wat je kunt gebruiken.

En stel dat je een zeemeermin en 2 bootjes hebt en de bootjes speelt? Dan is je zeemeermin dé kaart die wordt gestolen als iemand een zwemmer en haai speelt. Meer actiekaarten in je hand verkleinen de kans dat verzamel- en/of bonuskaarten worden gestolen.

Persoonlijk zou ik ook niet zomaar een matroos bewaren. Pas als ik er een trek en weet dat de ander in een aflegstapel ligt, pas dan bewaar ik een matroos. Krabben spaar je immers sneller en daarmee kun je de tweede pakken.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart van Aflegstapel Nemen

Uiteraard is het ook gewoon verstandig om te onthouden wat er in de open aflegstapels ligt én wie wat pakt. Want zo kun je het meeste uit krabben, haaien en zwemmers halen.

En last but not last: heb je 7 punten (of meer)? Spaar gewoon door tot iemand LAATSTE KANS roept. Puur om hem of haar punten door de neus te boren.

Sea, Salt & Paper zou ik niet strategisch noemen. Echt plannen lukt niet. Je zult je met de golven mee moeten laten voeren en zien wat de zee je geeft.

Spelmechanisme

Ondanks het kleine formaat, zie ik veel spelmechanismen terug in dit kaartspelletje.

De eerste is Hand Management. Dit houdt in dat het beheren van kaarten in je hand belangrijk is. Wat ga je verzamelen? Welke combinaties kun je maken? En wanneer ga je het spelen? In Sea, Salt & Paper kun je geen hele spannende combinaties maken, maar is het moment waarop je kaarten speelt wel relevant.

Je ziet dit mechanisme ook terug in bijvoorbeeld De Crew, Brass Birmingham, Wingspan en het bordspel HEAT.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart Afleggen

De tweede is Melding & Splaying. Hierbij horen bepaalde kaarten bij elkaar en als je ze samen hebt kun je ze spelen voor een actie, bonus of punten. Soms doet de manier van hoe gespeelde kaarten elkaar overlappen er ook nog toe. In Sea, Salt & Paper is dat laatste niet het geval. Het zijn puur de paren die een bonusactie én punten opleveren.

Misschien heb je dit mechanisme weleens ervaren in Lost Cities, Schotten Totten, After Us en Orchard.

De derde is Set Collection. Dit betekent niets meer dan setjes verzamelen. Setjes van kaarten, speelstukken, symbolen, you name it. In Sea, Salt & Paper zijn de verzamelkaarten (in combinatie met bonuskaarten) interessant om punten te scoren. Bij de meeste levert één kaart nog niks op, maar met elke volgende lopen de punten binnen.

Set collection is ook belangrijk in populaire spellen als Sushi GO!, Azul, Cascadia en Pandemic.

En last but not least: Push Your Luck. Ik omschrijf dit altijd maar als het dilemma van stoppen of een gokje wagen. Stop je? Dan weet je zeker dat je bepaalde punten krijgt. Waag je de gok en faal je? Dan verlies je (bijna) alles. Slaag je? Dan krijg je meer dan je had gekregen wanneer je was gestopt. In Sea, Salt & Paper zit dit mechanisme in STOP of LAATSTE KANS roepen. Met LAATSTE KANS beweer je dat jij meer punten zult hebben dan de anderen (al krijgen zij nog allemaal één beurt). Had jij gelijk? Dan is de beloning groter. Had je ongelijk? Dan raak je bijna al je punten kwijt.

Je ziet push your luck ook in bekende spellen zoals De Kwakzalvers van Kakelenburg, King of Tokyo, Exploding Kittens en Port Royal.

Interactie

Sea, Salt & Paper heeft aardig wat interactie.

Dit is onder te verdelen in passieve en agressieve interactie.

De passieve interactie is naar mijn mening de concurrentie die heerst bij het verzamelen van kaarten. Heb jij een pinguïn, maar pakt de speler voor jou ‘m ook? Dan strijden jullie dus om hetzelfde en ontstaat er concurrentie.

Sea, Salt & Paper Kaartspel: Kaart Stelen

Het wordt wat venijniger als spelers kaarten bij elkaar gaan wegpakken. Dit mag je doen als je de haai en zwemmer combinatie speelt. Dit zie ik als agressieve interactie. Je doet de ander echt kwaadwillend zeer. Puur omdat jij een kaart wil hebben die hij of zij heeft óf omdat die speler gewoon te hard gaat en moet worden afgeremd.

En dan is er nog het moment van STOP of LAATSTE KANS. Zeg je STOP? Dan eindig jij het spel en krijgt iedereen de verzamelde punten. Dit kan goed of slecht uitpakken. Zeg je LAATSTE KANS? Dan daag jij eigenlijk alle andere spelers uit om meer punten te halen dan jij. Lukt dat? Tja, dan kreeg je jouw call terug in je gezicht. Maar lukt het niet? Dan doe je andere spelers echt zeer.

Tot slot wil ik benoemen dat Sea, Salt & Paper met verschillende spelersaantallen leuk is, maar dat de grip op het spel wel minder is naarmate het spelersaantal toeneemt. Bij 2 spelers weet je bijvoorbeeld wat je de volgende beurt van een aflegstapel kunt pakken. Bij 3 of 4 spelers niet meer. Daarnaast worden er natuurlijk meer kaarten gespeeld, waardoor je meer moet onthouden.

Herspeelbaarheid

Voor een kaartspel vind ik de herspeelbaarheid goed.

In principe is het spelverloop veelal hetzelfde. Je neemt een kaart en speelt wel of niet iets. De invulling is echter waar de variatie in zit. De ene keer scoor je punten met bootjes, dan weer met pinguïns, soms krijg je zelfs die 2 matrozen. En hoe spannend is het als je als 3 zeemeerminnen op je handen hebt en er nog maar 1 hoeft om direct te winnen?

M’n punt is. Hoe je punten scoort is elke keer weer anders. En de ene keer heb je pech. De andere keer heb je geluk. Voor een kaartspelletje dat ik zo nu en dan speel, is dat een prima variatie.

5 – Sea, Salt & Paper: Waar te koop?

Waar kun je Sea, Salt & Paper kopen?

Je kunt het kaartspel Sea, Salt & Paper online bestellen op:

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog gaf ik je mijn recensie over het spelletje Sea, Salt & Paper. Het werd bedacht door Bruno Cathala en Théo Rivière en internationaal uitgebracht door Bombyx. Gam’inBIZ verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan heb

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *