Gam’inBIZ staat bekend om het uitbrengen van kleine, toegankelijke spelletjes. Sea, Salt & Paper past perfect in dat straatje. Extra interessant vind ik het door de auteurs Bruno Cathala (Kingdomino, Mr. Jack en 7 Wonders Duel) en Théo Rivière (Draftosaurus en Dracula vs Van Helsing) is bedacht.
Voordat je begint met lezen: Gam’inBIZ gaf mij het kaartspel Sea Salt & Paper zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog geef ik je de speluitleg van het kaartspel Sea, Salt & Paper. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je een vraag over de spelregels van Sea, Salt & Paper? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Korte speluitleg
In Sea, Salt & Paper pak je tijdens je beurt eerst de bovenste kaart van één van de open aflegstapels OF de 2 bovenste kaarten van de trekstapel waar je er één van houdt. Daarna mag je actiekaarten (in sets van twee) spelen. Hiermee kun je extra kaarten trekken, nog een beurt krijgen en kaarten stelen. Je kunt ook verzamel-, bonus- en zeemeerminkaarten krijgen die punten opleveren.
Als je minstens 7 punten hebt (hand- en gespeelde kaarten samen) mag je het spel direct stoppen OF ‘Laatste Kans’ roepen. In het eerste geval krijgt iedereen de door hem of haar verzamelde punten. In het tweede geval krijgen alle andere spelers nog een beurt. Heb jij daarna meer punten dan hen? Dan scoor jij gewoon en scoren zij (bijna) niks. Heb jij minder punten? Dan scoren zij gewoon en scoor jij (bijna) niks. Je speelt een X aantal rondes. Wie na het bereiken van een X puntenaantal de meeste punten heeft, wint het spel.
Uitgebreide spelregels
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Sea, Salt & Paper. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding

Schud alle kaarten (behalve de overzichtskaarten), vorm een gedekte trekstapel en draai je de 2 bovenste kaarten open op tafel. Dit zijn de twee aflegstapels. Bepaal de startspeler en je kunt al beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt Sea, Salt & Paper in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde zijn spelers na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt kun je, in aangegeven volgorde, onderstaande doen:
- Kaart pakken (verplicht)
- Actiekaarten spelen (optioneel)
- Stoppen en wedden (optioneel)
1. Kaarten pakken
Je moet altijd een kaart pakken. Je kunt één van onderstaande opties kiezen:

- Pak de bovenste kaart van één van de aflegstapels en neem die op hand.
OF
- Pak de bovenste 2 kaarten van de trekstapel, neem er 1 op hand en leg de ander op een aflegstapel naar keuze*.

*Indien er een lege aflegstapel is moet je de kaart daarop leggen.
2. Actiekaarten spelen
Daarna mag je actiekaarten uit je hand spelen. Je speelt actiekaarten altijd in paren en legt de 2 kaarten open voor je op tafel. Je mag meerdere paren spelen. Je kunt de volgende actiekaarten spelen:

- 2 Krabben: Kies een kaart uit één aflegstapel (zonder de volgorde te wijzigen) en neem die op hand.
- 2 Boten: Neem direct nog een beurt.
- 2 Vissen: Neem de bovenste kaart van de trekstapel op hand.
- 1 Zwemmer + 1 Haai: Steel blind een handkaart* van een andere speler.
*Kaarten die open op tafel liggen kunnen niet worden gestolen!
3. Stoppen en wedden
Als je minstens 7 punten hebt (handkaarten en gespeelde kaarten samen) mag je STOP of LAATSTE KANS roepen.
Roep je STOP? Dan eindigt de ronde direct en volgt er een puntentelling. Iedere speler krijgt punten voor:
- Actiekaarten (1 punt per paar).
- Verzamelkaarten:
- Pinguïns: 1, 3 of 5 punten voor respectievelijk 1, 2 of 3 kaarten.
- Schelpen: 0 punten voor je eerste schelp en 2 punten voor elke extra schelp.
- Octopussen: 0 punten voor je eerste octopus en 3 punten voor elke extra octopus.
- Matrozen: 0 punten voor je eerste matroos en 5 punten voor een tweede matroos.
- Bonuskaarten*:
- Vuurtoren: 1 punt per bootkaart.
- School vissen: 1 punt per viskaart.
- Pinguïnkolonie: 2 punten per pinguïnkaart.
- Kapitein: 3 punten per matrooskaart.
- Zeemeerminnen: 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. Bij een 2e zeemeermin kijk je naar de kleur waar je daarna de meeste kaarten van hebt, enzovoorts.

*Bonuskaarten tellen zelf niet als de soort kaart waar het punten voor geeft.
Roep je LAATSTE KANS? Dan wed je eigenlijk met de andere spelers. Jij legt al je kaarten open op tafel, zodat duidelijk wordt hoeveel punten je hebt. Nu krijgen alle andere spelers nog één beurt. Daarna telt iedere speler zijn of haar punten.
- Heb jij nog steeds de meeste punten? Dan raakt iedereen, behalve jij, alle punten van deze ronde kwijt. Als troost krijgt iedere speler (jij ook) 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. Jij krijgt dus ook alle punten van de andere kaarten.
- Heb jij niet meer de meeste punten? Dan raak jij al je punten kwijt. Als troost krijg je 1 punt per kaart van de kleur waar je er de meeste van hebt. De andere spelers krijgen gewoon hun punten.
Heeft niemand nog de 40, 35 of 30 punten behaald in een potje met respectievelijk 2, 3 of 4 spelers? Dan ga je door naar de volgende ronde. Anders eindigt het spel.
3..3 – Einde van het spel
Het spel kan op 2 manieren eindigen:
- Een speler heeft ten minste 40, 35 of 30 punten bij respectievelijk 2, 3 of 4 spelers.
- Een speler heeft 4 zeemeerminnen verzameld.

In scenario 1 wint de speler met de meeste punten. De tiebreaker is de meeste punten in de laatste ronde.
In scenario 2 wint de speler met de 4 zeemeerminnen direct.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog vertelde ik je hoe je Sea, Salt & Paper speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.
Wat als de trekstapel leeg is de laatste speler heeft wel 7 punten, maar wil geen stop of laatste kans roepen. Heeft dan iedereen 0 punten? Of moet die laatste speler kiezen tussen stop en laatste kans?
Beste Ils,
Bedankt voor je vraag. Als de trekstapel leeg is eindigt de ronde direct. Niemand krijgt dan punten.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Als je een bonuskaart hebt (stel school vissen) tel je dan ook de viskaarten mee die je al als actiekaart hebt gespeeld?
Beste Jilles,
Bedankt voor je vraag.
Je telt zowel de gespeelde kaarten als die in je hand. Beide dus 🙂
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
wat als je met 7 punten “laatste kans” roept, en de ander bij jou een kaart mag trekken waardoor je geen 7 punten meer hebt. Hoe gaat het dan verder? diegene kan niet meer uit, spel ligt wel dood…
Beste Ilse,
Bedankt voor je vraag.
Zodra iemand ‘Laatste Kans’ roept en zijn of haar kaarten open legt, mag je van deze speler niets meer stelen. Deze speler blijft dus sowieso minimaal 7 punten hebben.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
dank je wel Hans. We ontdekten vandaag dat je niet direct je actiekaarten hoeft uit te spelen…dat maakt het weer heel anders
Haha, dat maakt het zeker anders en brengt leuke, tactische keuzes.
Veel speelplezier!