De naam Oleksandr Nevskiy zegt je misschien niet zoveel, maar hij is bekend van partygames als o.a. Mysterium en Detective Club. Settlement is een van z’n nieuwere spellen die meer tactisch en strategisch van aard is.
In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Settlement bordspel review!
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het bordspel Settlement zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de wereld van Settlement meerdere nederzettingen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 45-90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Oleksandr Nevskiy
- Illustrator: Kryvonos Dmitriy & M81 Studio
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Settlement:
- 1 Speelbord
- 4 Spelersborden
- 48 Heldenkaarten
- 14 Artefacttegels
- 36 Gebouwentegels (3 van elke soort)
- 36 Terreintegels (12 per regio)
- 36 Forttegels
- 48 Arbeiders:
- 24 Basisarbeiders
- 24 Extra arbeiders
- 36 Monsters:
- 9 Bosgnolls
- 9 Steppemantichora’s
- 9 Waterhydra’s
- 9 Grotdraken
- 48 Basis grondstoffen:
- 16 Klei
- 16 Steen
- 16 Hout
- 74 Zeldzame grondstoffen:
- 42 Diamanten
- 32 Goudfiches
- 1 Rondemarker
- 1 Startspelermarker
- 1 Scoreblok
- 1 Settlement spelregels (Nederlands en Frans)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit:
Je vindt de Settlement spelregels terug in een boekje van 24 pagina’s. Daarvan is de helft in het Nederlands en de andere helft in het Frans.
Het speelbord ziet er zo uit:
Met de rondemarker geef je de ronde aan:
Er zijn 4 spelersborden:
En hier zie je er eentje van bovenaf:
Er zijn basis-arbeiders en extra arbeiders:
Er zijn 36 monster figuren (9 per soort). Van links naar rechts zijn dat de Bosgnolls, Waterhydra’s, Steppemantichora’s en Grotdraken:
Overigens staan ze achterop de spelersborden afgebeeld:
Je hebt de zogenaamde basisgrondstoffen klei, steen en hout:
En de zeldzame grondstoffen, waaronder diamanten en goudfiches:
Elke ronde zijn spelers in het bezit van een artefacttegel die ze een voordeel biedt:
Tijdens het spel ga je gebouwentegels bouwen om inkomsten te kweken:
Ook zul je terreintegels verkennen om schatten te vinden, op monsters stuiten en ze te verslaan tegen een beloning:
Met alle verdiensten kun je heldenkaarten kopen en die leveren punten op:
Je kunt forttegels bouwen op terreinen om ze te beschermen tegen monsters:
Voor de startspeler is er een speciale kaart:
En je krijgt een scoreblok (niet dubbelzijdig) om de scores te noteren:
3 – Settlement: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Settlement? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Settlement speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Settlement?
In Settlement beheersen spelers een stuk land waar ze een succesvolle nederzetting op willen bouwen. Je speelt 6 rondes en elke ronde mogen spelers na elkaar één actie uitvoeren of passen. Je plaatst arbeiders om acties uit te voeren zoals het verkennen van nieuw terrein (waarbij je monsters zult tegenkomen), het bouwen van burchten en gebouwen, het ontginnen van ontdekte terreinen en het activeren van gebouwen.
Bovenstaande acties leveren grondstoffen, kristallen en goud op. Daarmee kun je helden inhuren. Helden leveren punten op, evenals enkele gebouwen. Wie na de 6e ronde de meeste punten heeft wint het spel.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Settlement. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van een ronde
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord op tafel, zet de rondemarker op veld I van het rondespoor en maak 3 trekstapels van de terreintegels, 3 trekstapels van gebouwen en 1 trekstapels van heldenkaarten op het bord. Leg 9 gebouwen open. Schud alle artefacttegels, trek er zoveel als het aantal spelers + 3 en leg deze onder het bord.
Geef elke speler een spelersbord, 6 basisarbeiders en 3 basisgrondstoffen (één van elk). Bepaal de startspeler en geef hem of haar de startspelermarker. Te beginnen met de laatste speler en dan in tegen de klok in kiest elke speler een artefacttegel en legt deze op zijn of haar spelersbord. Vorm nog een voorraad met basis grondstoffen, zeldzame grondstoffen, arbeiders en monsters.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Settlement in 6 rondes. Elke ronde zijn spelers herhaaldelijk na elkaar aan de beurt totdat alle spelers zijn gepast. In je beurt mag je 3 dingen doen:
- Actie uitvoeren
- Held inhuren
- Passen
3.2.1. Actie uitvoeren
Je voert acties uit door arbeiders in te zetten. Je krijgt standaard elke ronde 6 roze arbeiders. Daarnaast kun je tijdens het spel witte arbeiders verkrijgen die je eenmalig kunt inzetten om meer acties te doen. Je mag roze en witte arbeiders combineren. De hoeveelheid arbeiders die je moet inzetten verschilt per actie. Je mag tijdens je beurt één van onderstaande acties uitvoeren.
Gebouw bouwen: Zet 1 arbeider op het bouwgebied, kies 1 open gebouw, betaal de kosten die linksboven zijn aangegeven en leg het gebouw op een vrij veld in een van je straten (9 velden onderaan je spelersbord). Vul daarna de gebouwen aan.
Terrein verkennen: Zet 1, 2 of 3 arbeiders in, neem een terreintegel van respectievelijk I, II of III en plaats deze in de betreffende regio op je spelersbord. De eerste tegel moet van regio I zijn. In welk van de 3 velden je ‘m legt maakt niet uit, maar de volgende tegels moeten aan een andere tegel grenzen.
Elke keer als je een terrein verkent kunnen er monsters verschijnen. Komt het monstersymbool op de zojuist geplaatste terreintegels overeen met het monstersymbool op ten minste 1 held onder het speelbord? Zet dan een speelfiguur van het betreffende monster op de tegel.
Monster verjagen: Zet 1, 2, 3 of 4 arbeiders in om één monster van je terreintegels te verwijderen in respectievelijk de kleuren groen, geel, blauw en rood. Neem daarna bijbehorende beloning.
Fort bouwen: Zet 1 arbeider in en leg een forttegel rechts op een terreintegel naar keuze waar geen monster staat. Het fort levert een extra actie op én voorkomt dat er nog monsters op deze tegel kunnen komen.
Regio activeren: Zet 1 arbeider links van regio’s I, II of III om alle terreintegels zonder monster in die rij te activeren in een volgorde naar keuze. Je krijgt dan de bonussen die linksonder zijn afgebeeld.
Straat activeren: Zet 1 arbeider links van een straat en activeer alle gebouwen in die rij in een volgorde naar keuze.
Fort activeren: Zet 1 arbeider op een fort op van je terreintegels en activeer de actie.
Belangrijk: Spelers mogen te alle tijden grondstoffen omruilen. De ruilverhoudingen staan op je spelersbord aangegeven.
3.2.2. Held inhuren
Je mag elke beurt, vóór of na je acties, een held inhuren. Je betaalt dan de grondstoffen die linksboven de kaart staan aangegeven, neemt de held en activeer, indien aanwezig, het effect links onderin.
Schuif, indien mogelijk, alle helden door naar rechts en leg links een nieuwe held neer.
Onthoud: heldenkaarten zijn een belangrijke bron van punten!
3.2.3. Passen
Je mag passen aan het einde van je beurt óf in je volgende beurt (ook als je dan geen actie kunt uitvoeren en/of een held kunt inhuren).
- Als je past doorloop je deze stappen:
- Geef al je basisgrondstoffen af (per fort mag je er 1 bewaren)
- Geef je zeldzame grondstoffen NIET af.
- Zet roze arbeiders terug in je persoonlijke voorraad.
- Zet gebruikte witte arbeiders terug in de algemene voorraad.
- Laat ongebruikte witte arbeiders staan.
- Kies een nieuw artefact en leg je oude terug.
3.3 – Einde van een ronde
Zodra alle spelers hebben gepast voer je onderstaande stappen uit:
- Verwijder de meest rechtse held, schuif ze door naar rechts en leg links een nieuwe held.
- Leg dubbele gebouwen in de markt op elkaar en vul daarna lege plekken aan.
- Zet de rondemarker 1 stap vooruit.
De speler als eerste paste deze ronde wordt de nieuwe startspeler in de volgende ronde.
3.4 – Einde van het spel
Na de 6 ronde eindigt het spel. Spelers krijgen punten voor:
- Helden
- Kathedralen
- Banken
De punten van helden staan rechts bovenin. Dit kunnen ‘vaste’ punten zijn alsook ‘variabele’ punten. In dit laatste geval krijg je punten per fort, gebouw of terrein op je spelersbord.
Kathedralen en Banken zijn gebouwtegels die punten opleveren voor respectievelijk het aantal diamanten en goudfiches op de tegels.
De speler met de meeste punten wint. De eerste tiebreaker is het meeste goud. De tweede tiebreaker de meeste diamanten. Nog gelijk? Dan delen de spelers de overwinning.
4 – Settlement: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Settlement recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Settlement gaan spelers een nederzetting stichten in een fictieve Middeleeuwse tijd waar beschavingen beginnen te bloeien, maar waar ook monsters leven. Je bouwt gebouwen, forten en ontdekt nieuwe gebieden om grondstoffen te verzamelen. Tijdens je verkenning ontdek je monsters die, eenmaal verslagen, leuke schatten opleveren. Met je rijkdommen probeer je waardevolle helden in te huren zodat je nederzetting nog meer prestige krijgt.
Ondanks dat Settlement voor mij toch wel als een platte eurogame aanvoelt, moet ik toegeven dat het thema goed bij het spel past. Het helpt bij de uitleg van het spel, want mensen snappen de taal. Daarnaast ondersteunt het ook ’t spelverloop omdat hetgeen je doet logisch aanvoelt.
Het speelmateriaal ben ik een beetje verdeeld over. Vooropgesteld, de kwaliteit is goed. Mijn verdeelde gevoel zit meer in de uitstraling en look&feel van het spel.
Aan de ene kant vind ik de voorkant van de doos werkelijk prachtig, de monster-speelfiguren supertof en de grondstoffen lekker origineel vormgegeven. Aan de andere kant vind ik de algehele uitstraling van het spel wat ‘plat’. Er worden best veel kleuren gebruikt, maar toch voelt de algehele bruine stijl als een spel uit 2010.
Dit is natuurlijk smaakgevoelig en mijn smaak zal niet per se dezelfde zijn als die van jou. Toch wilde ik mijn gevoel over de uitstraling wel even delen.
Tot slot wilde ik benoemen dat een overzichtskaartje met mogelijke acties voor beginnende spelers handig kan zijn. Gewoon een plek dat je even snel terug kunt kijken naar je opties.
Al met al: een sterk thema, goede kwaliteit speelmateriaal maar eenmaal op tafel een wat oudbollige uitstraling.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de spelregels goed. De structuur is logisch, er zijn veel illustraties die regels in oogopslag duidelijk maken en de opmaak is gebruiksvriendelijk. Teksten staan niet uitgesmeerd over de breedte van elke pagina, maar zijn opgedeeld in 2 kolommen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van duidelijke tussenkoppen en zijn alinea’s relatief kort.
Een vraagteken heb ik bij de term ‘kolonisten’. Ik meende dat deze term in bordspellen steeds minder gebruikelijk werd, dus ik was enigszins verrast dat die hier werd gebruikt. Misschien is mijn trend-observatie niet correct. Dat zou natuurlijk ook kunnen. Hoe dan ook, ik heb de term vermeden en spreek gewoon over ‘arbeiders’.
Qua complexiteit vind ik Settlement erg toegankelijk. De elementen die punten opleveren zijn duidelijk en daar kun je acties mooi op af stemmen. Je zult vaak punten scoren op alle 3 de manieren, maar zult vooral helden verzamelen en waar mogelijk Kathedralen en Banken vullen.
Je kunt het niveau (dus niet de gameplay!) vergelijken met spellen als:
- Parks
- Calico
- Flamecraft
- 7 Wonders
- Living Forest
- Kingdomino Origins
- Libertalia: De Winden van Galecrest
Over het algemeen duren beurten niet lang want de acties zijn nu eenmaal kort. En tuurlijk, het gaat ongetwijfeld een keer langer duren omdat je even een paar stappen vooruit wil denken. Toch is onze ervaring dat de flow er lekker in blijft zitten. Het spelverloop van Settlement is nu eenmaal heel straightforward en dat geeft een aangename spelervaring.
Settlement steekt gewoon goed in elkaar en zal speltechnisch geschikt zijn voor veel bordspelers. Als dit niets voor jou is, dan komt dat met name door het thema en de table presence denk ik. Of omdat je gewoon echt alleen van hele zware spellen houdt.
Strategie of Geluk?
Settlement is een mengelmoes van geluk, tactiek en strategie.
De geluksfactor zie je vooral terug bij de terreintegels die je krijgt. Je trekt ze namelijk blind en weet niet wat ze je opleveren. Welk monster komt er? Welke bonus/grondstof levert dit terrein op? Ik heb bijvoorbeeld al een paar keer gehad dat ik goud nodig had en monsters wilde verslaan. Maar welk monster stond er steeds op m’n terreintegels? Juist, de groene. Die levert geen goud op, slechts diamanten.
Je zou kunnen zeggen dat je de geluksfactor ook terug ziet bij helden en gebouwen. Dit ligt naar mijn mening wat meer genuanceerd. Je bent wel afhankelijk van hetgeen wat er ligt, maar je weet op voorhand wel wát er ligt. Je neemt dus niet per se een gok en kunt je acties erop afstemmen om daar vervolgens het maximale uit te halen. Dat vind ik zelf eerder tactischer van aard.
Het overgrote deel ben je vooral tactisch bezig. Slimme keuzes maken op basis van de beschikbare middelen.
Een interessante die ik daar nog bij wil toelichten is welke gebouwen je bij elkaar in de straat zet. Met 1 arbeider activeer je alles in één rij en dat kan leuke kettingreacties geven. Neem deze rij als voorbeeld:
Activeer de Houtzagerij en ontvang 1 hout, activeer daarna de Bazaar en wissel 1 hout in voor 1 goud en activeer daarna de Bank om 1 goud op te slaan (=5 punten waard).
Toch zit er naar mijn mening ook een strategisch element in Settlement. Want wat je in de eerste beurten doet maakt acties in latere beurten interessant.
- Heb je veel gebouwen? Dan worden helden die 1 punt per gebouw opleveren interessant.
- Heb je veel forten? Dan worden helden die 1 punt per fort opleveren interessant.
- Heb je veel terreintegels? Dan worden helden die 1 punt per terrein opleveren interessant.
- En heb je een of meer Kathedralen en Banken? Dan wil je goud en diamanten. Dat kan door te focussen op monsters of gebouwen die goud en diamanten opleveren.
Ook al krijg je niet altijd wat je wil, je eerste acties geven richting aan het spel. En daar zit het strategische karakter van Settlement.
Spelmechanisme
Ik zie 3 opvallende spelmechanismen terug in Settlement.
Laat ik beginnen met Worker Placement. Hiermee plaats je figuren bij locaties op een speelbord om acties uit te voeren. Kenmerkend is dat de plaatsen meestal beperkte ruimte hebben. Dus als iemand vóór jou een figuur op een locatie zet, moet jij een andere locatie kiezen. In Settlement staan de actievelden op je eigen spelersbord. Concurrentie van tegenstanders is er niet. Wél kun je sommige velden slechts 1x per ronde bezetten.
Bekende spellen met Worker Placement zijn Stenen Tijdperk, Agricola, Everdell en Viticulture. In Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk hebben spelers, net als in Settlement, een eigen spelersbord met actievelden.
Het volgende mechanisme is Tile Placement. Dit betekent dat je tegels op een tafel of bord plaatst om bonussen, acties en/of punten te verdienen. In Settlement plaats je tegels op je eigen spelersbord. Het plaatsen an sich levert niks op. Wel kun je later arbeiders bij de tegels plaatsen om de tegels te activeren en de bonussen te ontvangen.
Tile Placement ken je misschien wel uit Caverna, Cascadia, Azul en Patchwork.
Tot slot is er nog Set Collection. Dit houdt in dat je setjes maakt van kaarten, figuren, symbolen of andere elementen. Het levert bonussen, acties en/of punten op. Dit komt in Settlement op 2 plekken terug. Ten eerste de setjes van gebouwen die je per straat maakt. Ten tweede de setjes (zoals forten, gebouwen en terreinen) die je maakt om punten te scoren met helden.
Wellicht heb je Set Collection weleens gezien in Sushi GO!, Wingspan, Ark Nova, Terraforming Mars of The Castles of Burgundy.
Interactie
Er zit eigenlijk maar één vorm van interactie in Settlement: concurrentie. En dat komt op veel plekken terug.
Wil je een bepaald gebouw, terreintegel of heldenkaart? Dan moet je hopen dat andere spelers ‘m niet voor je neus wegkapen. Want voor alle elementen op het speelbord geldt: wie eerst komt, eerst maalt. Nu zitten dezelfde terreinen en gebouwen wel vaker in het spel. Idem voor de effecten en punten van helden (al zijn helden niet exact hetzelfde). Dus grijp je de eerste keer mis? Better luck next time!
De meest interessante vorm van concurrentie heerst in mijn optiek bij artefacten. Als een speler past, moet deze zijn of haar artefact terugleggen en een andere nemen. Dit zijn momenten waar bepaalde artefacten beschikbaar komen. En dat kan invloed hebben op het moment dat je wil passen. Immers, wacht je te lang met passen? Dan wordt het artefact misschien weer weggepakt door een ander.
Ook kan het tactisch zijn om beurten uit te rekken, zodat niemand de volgende ronde van jouw artefact kan profiteren, maar dat staat los van interactie.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Settlement prima.
Het speelmateriaal biedt wel wat variatiemogelijkheden, maar niet heel veel. Het zijn met name de artefacten die elk spel op microniveau kunnen variëren, want daar doet slechts een deel van mee. Verder is het vooral de volgorde waarin helden, gebouwen en terreinen in het spel komen die voor variatie zorgen.
De variatie die je hebt zit met name in de verschillende manieren van punten scoren en dat gecombineerd met de diverse acties die je kunt doen. De ene keer focus je op forten, de andere keer op gebouwen en weer een andere keer wil je gewoon helden die directe punten opleveren. Afhankelijk van je doel verschillen de acties die je uitvoert ook weer.
Dus ik denk dat Settlement een prima bordspel is om zo nu en dan op tafel te liggen.
Mijn Settlement bordspel review in het kort?
Ik vind Settlement thematisch sterk en een kwalitatief hoogwaardige productie, maar de ’table-presence’ wat oudbollig. Dat doet echter niet af aan het spelverloop, want die is heel aangenaam. Wat mij vooral opvalt is hoe behapbaar dit spel is. Je hebt een paar manieren om punten te scoren en daar kun je je acties prima op inrichten. Deze overzichtelijkheid komt misschien niet helemaal ten goede van de herspeelbaarheid, maar maakt het spel wel erg toegankelijk. Het lijkt me dan ook een mooie opstap voor als je na Catan, Ticket to Ride of Splendor een niveautje omhoog wil.
5 – Settlement Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Settlement online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Settlement. Het werd bedacht door Oleksandr Nevskiy en internationaal uitgebracht door IGAMES. Geronimo Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Settlement spel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor dit blog heb ik een foto gebruikt van Paul Henri Degrande via Pixabay.