Sky Team was een van de hits op SPIEL 2023 en heeft internationaal al meerdere prijzen gewonnen. 999 Games spotte het spel, zette het op de radar en liet het in Nederland landen.
In dit blog deel ik mijn Sky Team review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Sky Team zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel Sky Team. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn Sky Team review in het kort
Ik vind Sky Team een geweldig coöperatief bordspel voor 2 personen. Je krijgt een relatief klein doosje met ontzettend veel speelplezier. Naast de korte speelduur zijn de regels ook vrij eenvoudig. Door het stapsgewijs toevoegen van extra modules blijven de regels behapbaar én blijft het spel nieuwe ervaringen bieden. Dat komt natuurlijk ten goede van de herspeelbaarheid. Het spel doet denken aan titels als De Crew en The Mind, maar is thematisch veel sterker (het enige wat volgens mij niet thematisch is, is de beperkte communicatie). Wat ik jammer vind is dat het spel uitdagender wordt doordat de geluksfactor toeneemt. Bij makkelijke niveaus heb je genoeg spelingsruimte om ‘slechte worpen’ een plekje te geven. Bij hogere niveaus is die spelingsruimte kleiner, wat betekent dat je op die ‘ijle hoogte’ potjes gaat verliezen door een paar slechte dobbelstenen. Ook al speel je nog zo tactisch. Gelukkig kunnen jij en je medespeler de meeste scenario’s gewoon met goede samenwerking en slimme tactiek behalen. Daarom vind ik Sky Team ideaal voor duo’s die een kort, behapbaar en thematisch sterk spel willen. Ik vind ‘m minder geschikt voor bordspelers die de geluksfactor van dobbelstenen niet kunnen waarderen.
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is Sky Team iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: Sky Team
- EAN: 8720289477462
- Soort spel: Coöperatief Spel
- Aantal Spelers: 2 Personen
- Speelduur: 20 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Luc Rémond
- Illustrator: Eric Hibbeler & Adrien Rives
- Te koop bij: Te koop bij bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
Korte speluitleg
Sky Team is een coöperatief spel voor 2 personen. De ene persoon is de piloot. De andere speler is de copiloot. Jullie moeten samen een vliegtuig succesvol laten landen. Je speelt 7 rondes. Elke ronde mag je overleggen en daarna gooien beide spelers hun 4 dobbelstenen. Nu mag je niet meer praten. Spelers plaatsen om de beurt een dobbelsteen om acties te doen. Acties zijn: het vliegtuig in balans houden, de motoren, het landingsgestel en kleppen bedienen, communiceren met de verkeerstoren én zorgen dat remmen worden geactiveerd. Jullie winnen als jullie veilig landen. Ofwel aan het einde van de laatste ronde het vliegveld bereiken, er geen vliegtuigen in de weg staan, alle kleppen en het landingsgestel zijn geactiveerd, het vliegtuig in balans is én jullie kunnen remmen. Lukt dit niet? Dan crasht het vliegtuig en verliezen jullie.
Is Sky Team iets voor jou?
Ik kan Sky Team aanraden als je…
- een toegankelijk spel voor 2 spelers wil.
- een spel zoekt dat thematisch erg sterk is.
- een kort spel wil van ongeveer 20 minuten.
- graag eenvoudige regels hebt, die met elk spel iets moeilijker worden.
- iets wil waarbij jij en je medespeler samenwerken in plaats van tegen elkaar spelen.
Ik zal Sky Team afraden als je…
- een spel zoekt voor 3 of meer spelers.
- het fijn vindt om tijdens een coöperatief spel te overleggen.
- er niet van houdt dat de geluksfactor de moeilijkheid bepaalt.
Vergelijkbare spellen
Sky Team is een coöperatief bordspel voor 2 personen waarbij communicatiemogelijkheden beperkt zijn. Onderstaande spellen zijn vergelijkbaar. Mocht je een of meer van onderstaande spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je Sky Team ook leuk vindt.
- Hanabi
- De Crew
- The Mind
- Codenames
- Magic Maze
- De Vos in het Bos: Duet
- De Crew: Missie Diepzee
Uitgebreide review
Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van Sky Team? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Sky Team besturen jij en je medespeler een passagiersvliegtuig. Jullie werken samen als piloot en copiloot om het vliegtuig te laten landen. Ieder heeft zijn of haar eigen taak, maar er zijn ook onderdelen van het vliegtuig die jullie beide kunnen (en soms moeten) bedienen.
Jullie moeten contact houden met de verkeerstoren en andere vliegtuigen, het vliegtuig recht houden, de motoren de juiste hoeveel kracht laten geven, de vliegtuigkleppen activeren, het landingsgestel op tijd uit laten klappen en tot slot voldoende vaart minderen zodat het vliegtuig kan remmen. Met extra modules komen hier ook nog factoren bij als brandstof, benzine, ijsvorming, wind en meer.
Hoewel het besturen van een vliegtuig veel complexer is dan een paar dobbelstenen plaatsen, ben ik echt onder de indruk hoe het thema dit spelverloop ondersteunt. Bijna alles voelt logisch aan. Dat je elke ronde lager gaat vliegen, dat je je snelheid moet aanpassen als je bijna bij het vliegveld bent, enzovoorts. Thematisch gezien is dit naar mijn mening een van de beste spellen van de laatste tijd.
En ik zei net dat ‘bijna’ alles logisch aanvoelt. Slechts een ding doet dat niet, namelijk: beperkte communicatie. Alsof de piloot en copiloten tijdens een daling nooit communiceren… Maar eerlijk? Dit zie ik door de vingers. Puur omdat de andere thematische elementen zo knap in het spelverloop verweven zitten.
Qua productie heb ik ook niks te klagen. Het doosje is relatief klein. Het neemt niet meer ruimte in dan nodig en het formaat voelt niet heel overweldigend. Het dashboard bestaat uit 3 lagen (de overige modules uit 2) en ziet er gaaf uit. En misschien wel belangrijker: de iconografie is erg duidelijk. Alle iconen voelen intuïtief.
Ook de schermen zijn van goede kwaliteit. Na meermaals gebruiken zet je ze prima in elkaar en blijven ze goed overeind staan. Daarnaast liggen de dobbelstenen aangenaam in de hand en zien de houten speelstukken er mooi uit. Tot slot vind ik de ‘dunne’ onderdelen zoals de aanvliegsporen, het hoogtespoor én de speciale vaardigheidskaarten prima.
Al met al ben ik dus erg te spreken over het thema en de kwaliteit van het speelmateriaal. Doordat het zo modulair is opgebouwd krijg je veel spel in een relatief klein doosje.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind het spelregelboekje logisch opgebouwd en comfortabel doorheen te bladeren. De opmaak maakt het geheel goed scanbaar en dankzij het gebruik van kolommen worden tekstregels niet te breed. Het font kan soms namelijk ietwat klein zijn. Doordat de regels echter relatief smal blijven, is dat geen probleem voor de leesbaarheid.
Hoewel de regels best eenvoudig zijn, vond ik de grootste uitdaging om te onthouden wat er allemaal moest gebeuren om de laatste ronde te winnen. Gelukkig stond dit ook nog uitgelegd op de schermen van elke speler.
Sky Team is in mijn optiek bijzonder toegankelijk.
Je kunt de complexiteit (niet de gameplay!) vergelijken met spellen als:
- PARKS
- De Crew
- Harmonies
- Machiavelli
- Azul Zomerpaviljoen
- De Zoektocht naar El Dorado
- De Kwakzalvers van Kakelenburg
Het is geen makkelijke instapper zoals Ticket to Ride, Catan, Keer op Keer of Carcassonne, maar ook geen pittige kenner zoals Everdell, Wolven, De Rode Kathedraal of Tikal.
Een groot voordeel is dat een potje niet langer dan 20 minuten hoeft te duren. Ideaal om er even bij te pakken als je samen een half uurtje over hebt. En verlies je? Dan voelt dat niet zó zwaar. Bovendien speelden mijn vrouw en ik (met wie ik alle scenario’s heb gespeeld) dit gerust twee of drie keer achter elkaar.
Een ander noemenswaardig element is dat de uitdaging meegroeit. Je begint met gemakkelijke opdrachten. Die doe je uiteindelijk zelfs op de automatische piloot ;). Daarna komen er nieuwe modules bij en worden aanvliegsporen wat moeilijker. Op die manier groeit het spel met jullie ervaring mee. Én deze nieuwe elementen zorgen voor een hoge herspeelbaarheid.
De geluksfactor is denk ik de reden waardoor het spel bij spelers de plank mis kan slaan. Op zich heb je in de lagere niveaus voldoende ruimte om ‘slechte dobbelstenen’ op te vangen. Bij de hogere niveaus is die speelruimte minder en dan komt het ook sneller voor dat je puur door een slechte worp verliest. Niet altijd trouwens, maar wel vaker. En daar moet je tegen kunnen.
Goed. En je moet natuurlijk van coöperatieve spellen houden.
Ideaal dus voor mensen die van korte spelletjes en eenvoudige regels houden. Minder geschikt voor spelers die niet van de geluksfactor van dobbelstenen houden. En ik zeg minder geschikt, omdat je het grootste deel van het spel voldoende mogelijkheden hebt om die geluksfactor te beïnvloeden. Alleen niet altijd.
Strategie of Geluk?
Sky Team is een spel waarbij tactiek overheerst, maar geluk uiteindelijk ook een grote rol speelt.
In principe probeer je tijdens het spel gewoon te doen wat je moet doen. De landingsbaan vrij maken, het vliegtuig stabiel houden bij landing, de juiste snelheid kiezen, kleppen openen, enzovoorts. Dat doe je door dobbelstenen te plaatsen.
En hoewel het geluk de waarde van de dobbelsteen bepaalt, kun je veel tactische keuzes maken.
Het is cruciaal om je snelheid onder controle te houden. Is het aanvliegspoor langer dan het hoogtespoor? Dan komt er een moment dat je 2 stappen vooruit wil. Zorg in dat geval dus dat de oranje aerodynamicasteen niet te ver naar voren staat.
Hoe fijn kopjes koffie ook zijn; wees zuinig met je dobbelstenen. Leg ze er alleen neer als je écht niks anders kunt óf merkt dat je medespeler een koffiekopje nodig heeft.
Uiteraard is het ontzettend belangrijk om te kijken wat je tegenstander doet. Waar legt hij of zij een dobbelsteen? Welke waarde heeft die? En waarom kiest hij of zij een specifiek actieveld? Naarmate je meer potjes met elkaar speelt, raak je ook steeds beter ingespeeld op elkaar. Zonder iets te zeggen, maar puur door het plaatsen van een dobbelsteen, begrijp je wat de ander bedoelt.
In de meeste gevallen vind ik Sky Team tactisch van aard.
Maar… je hebt 4 niveaus:
- Groen
- Geel
- Rood
- Zwart
Bij groen en geel is de geluksfactor laag. Heb je een slechte worp? Dan heb je spelingsruimte om die klap op te vangen. Bij het rode niveau wordt die spelingsruimte minder. En bij de zwarte al helemaal.
Naarmate het niveau toeneemt, neemt de geluksfactor ook toe.
Hetgeen Sky Team uiteindelijk moeilijker maakt, is de toenemende geluksfactor. Niet een extra aantal keuzes, een benodigd analytisch overzicht of een aanvullend regelboekje. Allemaal niet. Er is minder room for error.
Dat deed mij denken aan Carcassonne: De Mist. Dat spel kende 6 hoofdstukken. De eerste 3 waren prima te doen. Bij de vierde kon je het minder permitteren om slechte tegels te pakken. Bij het vijfde en zesde hoofdstuk was dit helemaal drama.
En daarmee kom ik tot hetgeen ik het minst leuk vind aan Sky Team. Wil je de hoge niveaus winnen? Dan zul je, ondanks jullie excellente samenwerking en tactisch inzicht, ook geluk moeten hebben.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende, noemenswaardige spelmechanismen in Sky Team.
Te beginnen met Communications Limits. Dit betekent niets meer dan dat er beperkingen zijn op het gebied van communicatie. Je mag helemaal niet communiceren. Je mag alleen op bepaalde manieren communiceren. Of je mag op specifieke momenten communiceren. Bij Sky Team zit dit natuurlijk in het gegeven dat je – na het werpen van de dobbelstenen – niet meer mag praten of dingen mag aanwijzen.
Dit mechanisme ken je misschien wel uit bijvoorbeeld The Mind, De Crew, Hanabi, Decrypto of Codenames.
Het tweede mechanisme is Dice Placement. Eigenlijk gewoon Worker Placement, maar dan met dobbelstenen. De kleur en het aantal ogen van de dobbelsteen zijn hierbij bepalend voor welke acties je mag doen. Dit is bij Sky Team net zo. Op sommige vakjes mag alleen een blauwe dobbelsteen. Op een andere alleen een oranje. Bovendien speelt de volgorde waarin je dobbelstenen mag spelen soms een rol.
Je kent dit wellicht uit titels als Marco Polo, Het Witte Kasteel, Under Falling Skies, Taveernen van de Oude Stad en Steampunk Rally.
Tot slot heeft Sky Team een Scenario / Mission / Campaign. Dit betekent meestal dat je elk potje met een nieuwe opzet, aanvullende regels en/of extra speelmateriaal kunt doen. Er kan zelfs een heel verhaal achter zitten. Bij Sky Team is dat verhaal niet aan de orde. Wel heb je verschillende modules, die per scenario met elkaar worden gecombineerd en de regels bepalen.
Andere spellen met zoiets zijn o.a. De Crew Missie Diepzee, Gloomhaven, Pandemic Legacy, Paleo, My City en MicroMacro.
Interactie
Ondanks dat je een groot deel van het spel niet mag praten, bereikt het interactieniveau toch grote hoogtes. En wel in de vorm van samenwerking.
Voordat dobbelstenen worden gegooid mag je wél praten. Je mag alleen geen specifieke dobbelstenen noemen. Je mag wel aangeven dat je 2 velden vooruit moet, het vliegtuig recht moet, het misschien tijd wordt om het remsysteem te activeren… dat soort dingen.
Nadat de dobbelstenen zijn gegooid mag je niet meer praten. En toch zeggen jullie veel. Alleen niet verbaal. Door het plaatsen van een dobbelsteen kun je stiekem veel zeggen. Het moment van plaatsen, de locatie waar je dit doet en de waarde.
Naarmate je meerdere potjes met elkaar speelt – en achteraf ook praat over specifieke acties – leren jullie elkaar steeds beter kennen. Het plaatsen van dobbelstenen krijgt meer betekenis dat je in eerste instantie denkt. En daar zit dus een groot deel van de interactie.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Sky Team echt top.
Je begint met een makkelijke versie. Vervolgens kun je – dankzij de modulaire opbouw – stap voor stap andere scenario’s proberen. Deze groeien stap voor stap mee in moeilijkheid. En hoewel ik denk dat ervaren bordspelers de eerste niveaus relatief eenvoudig zullen halen, wordt dit vanaf geel en rood minder vanzelfsprekend.
Elk scenario brengt iets nieuws of wordt moeilijker. En dat houdt de herspeelbaarheid hoog.
Oké, ik vind het jammer dat de hoogste niveaus vooral uitdagend zijn door een hogere geluksfactor. Maar zelfs al skip je die niveaus, dan biedt Sky Team nog steeds veel spel in een klein doosje.
Waar kun je Sky Team kopen?
Je kunt het bordspel Sky Team in het Nederlands o.a. online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel Sky Team. Het werd bedacht door Luc Rémond, internationaal uitgegeven door Scorpion Masque en in het Nederlands door 999 Games.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog is een foto gebruikt van Bilal EL-Daou via Pixabay.