Sky Team: Speluitleg

Sky Team: Speluitleg

Sky Team was een van de hits op SPIEL 2023 en heeft internationaal al meerdere prijzen gewonnen. 999 Games spotte het spel, zette het op de radar en liet het in Nederland landen.

In dit blog geef ik je Sky Team speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.

Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Sky Team zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Sky Team. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je een vraag over de spelregels van Sky Team? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Sky Team: Moeilijkste Niveau

Korte speluitleg

Sky Team is een coöperatief spel voor 2 personen. De ene persoon is de piloot. De andere speler is de copiloot. Jullie moeten samen een vliegtuig succesvol laten landen. Je speelt 7 rondes. Elke ronde mag je overleggen en daarna gooien beide spelers hun 4 dobbelstenen. Nu mag je niet meer praten. Spelers plaatsen om de beurt een dobbelsteen om acties te doen. Acties zijn: het vliegtuig in balans houden, de motoren, het landingsgestel en kleppen bedienen, communiceren met de verkeerstoren én zorgen dat remmen worden geactiveerd. Jullie winnen als jullie veilig landen. Ofwel aan het einde van de laatste ronde het vliegveld bereiken, er geen vliegtuigen in de weg staan, alle kleppen en het landingsgestel zijn geactiveerd, het vliegtuig in balans is én jullie kunnen remmen. Lukt dit niet? Dan crasht het vliegtuig en verliezen jullie.

Uitgebreide spelregels

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Sky Team. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel
  4. Extra modules

1. Voorbereiding

Leg het dashboard tussen 2 spelers in. Geef elke speler een scherm en 4 dobbelstenen in zijn of haar kleur. Plaats de doorzichtige, ronde schijf op het dashboard. En zo ook de aerodynamicastenen (blauw en oranje) en de remsteen (rood). Leg de schakelaars op hun plek bij het landingsgestel, de kleppen en de remmen. De 3 koffiefiches kun je onder het bord leggen.

Sky Team: Startopstelling

Schuif het aanvliegspoor en het hoogtespoor respectievelijk links- en rechts onder het dashboard. Zorg dat de wolken zichtbaar zijn op het eerste veld van het aanvliegspoor en plaats het aangegeven aantal houten vliegtuigjes op de velden. Leg eventuele “Gooi opnieuw”-fiches op het hoogtespoor. Kijk op het hoogtespoor welke speler eerst mag beginnen.

2. Spelverloop

Je speelt Sky Team in een 7 rondes. Elke ronde bestaat uit 3 fasen:

  1. Overleg & dobbelstenen gooien
  2. Acties uitvoeren
  3. Einde van de ronde

1. Overleg en dobbelstenen gooien

Eerst mogen spelers overleggen. Hetgeen je overlegt moet algemeen zijn en mag niet over potentiële dobbelstenen gaan. Je mag dus wel zeggen: “We moeten 2 velden naar voren gaan” en niet “Als je een 6 hebt moet je die hier leggen”.

Sky Team: Worp Geheim Houden

Klaar met het overleg? Vanaf dit moment mogen jullie niet meer praten. Gooi allebei jullie 4 dobbelstenen achter jullie scherm en zorg dat je medespeler ze niet ziet.

Het kán voorkomen dat er nu een “Gooi Opnieuw”-fiche op het onderste veld van het hoogtespoor ligt. Die mag je pakken en linksboven op het dashboard leggen. Fiches die hier liggen mag je op een willekeurig moment van een ronde inzetten om 1, 2, 3 of 4 van je dobbelstenen opnieuw te gooien. Je medespeler mag ook een willekeurig aantal dobbelstenen van zichzelf dobbelen.

Sky Team: Dobbel Opnieuw Fiche

NB: Je kunt niet met elkaar overleggen of je dit fiche moet gebruiken of niet.

2. Acties uitvoeren

Je voert acties uit door dobbelstenen te plaatsen. Spelers plaatsen om de beurt 1 dobbelsteen volgens onderstaande regels. Het hoogtespoor laat zien wie er elke ronde begint. Enfin, de regels:

  • Op elk vakje mag maar 1 dobbelsteen liggen.
  • De kleur van elk vakje bepaalt welke kleur dobbelsteen er mag liggen.
  • Het cijfer van elk vakje bepaalt welk cijfer dobbelsteen er mag liggen.

NB: Op vakjes met 2 kleuren of 2 cijfers mag je dus respectievelijk elke kleur dobbelsteen of de aangegeven getallen leggen.

Dan de acties. Het dashboard is op te delen in de volgende onderdelen:

  • As
  • Motoren
  • Radio
  • Landingsgestel
  • Kleppen
  • Concentratie
  • Remmen
Sky Team: De As

Bij de As moeten beide spelers een dobbelsteen plaatsen. Zijn beide waardes gelijk? Dan blijft de as staan. Zijn ze ongelijk? Dan bereken je het verschil en draai je de as zoveel stappen in de richting van de hoogste dobbelsteen. Komt het witte pijltje op- of voorbij een kruis? Dan verliezen jullie direct.

Sky Team: Dobbelsteen Plaatsen

Bij de Motoren moeten beide spelers een dobbelsteen plaatsen. Tel de waardes bij elkaar op en kijk naar de snelheidsmeter. Ligt de totale waarde vóór de blauwe steen, tussen de blauwe- en oranje steen óf na de oranje steen? Dan gaan jullie respectievelijk 0, 1 of 2 vakken vooruit met het aanvliegspoor (je schuift deze dan zoveel vakjes onder het dashboard naar beneden).

NB: Vliegtuigfiches mogen op het onderste, zichtbare vak liggen. Maar moet je het spoor doorschuiven terwijl er een of meer vliegtuigfiches op het onderste vak liggen? Dan ‘botsen’ jullie en verliezen jullie direct.

Sky Team: Vliegtuigfiche Verwijderen

Bij de Radio mogen beide spelers dobbelstenen leggen. De piloot kan er 1 plaatsen. De copiloot 2. Met de radio haal je vliegtuigfiches van het aanvliegspoor. Tel het aantal velden gelijk aan de dobbelsteenwaarde, te beginnen bij het onderste veld, en verwijder 1 vliegtuigfiche van dat veld. Ligt er geen vliegtuigfiche op dat veld? Dan gebeurt er niets.

Sky Team: Landingsgestel

Bij het Landingsgestel mag alleen de piloot dobbelstenen leggen. Tijdens het hele spel moet op elk veld één dobbelsteen worden gelegd. Wanneer en in welke volgorde maakt niet uit. Als je dat doet schuif je de schakelaar onder het veld naar links zodat het groene lampje zichtbaar wordt. Daarna zet je de blauwe aerodynamicasteen 1 stap vooruit.

Sky Team: Kleppen

Bij de Kleppen mag alleen de copiloot dobbelstenen leggen. Tijdens het hele spel moet op elk veld één dobbelsteen worden gelegd. Wanneer maakt niet uit, maar de volgorde moet van boven naar beneden. Als je dat doet schuif je de schakelaar onder het veld naar links zodat het groene lampje zichtbaar wordt. Daarna zet je de oranje aerodynamicasteen 1 stap vooruit.

Sky Team: Remmen

Bij de Remmen mag alleen de piloot dobbelstenen leggen. Dit moet van links naar rechts. Het is niet verplicht om alle remmen te activeren, maar des te meer je er gedurende het spel activeert (maximaal 3), des te makkelijker het wordt om in de laatste ronde te remmen. Nadat je een dobbelsteen legt schuif je de rode remsteen 1 stap naar rechts.

Sky Team: Koffie Drinken

Tot slot kun je een kopje koffie drinken om je Concentratie te verbeteren. Hier mag je een dobbelsteen leggen. Doe je dat? Dan leg je een koffiefiche linksonder op het dashboard. Tijdens je beurt mag je altijd een koffiefiche van het dashboard verwijderen om je dobbelsteenwaarde met 1 te verhogen of 1 te verlagen. Je mag 2 of 3 koffiefiches combineren, maar niet van een 6 naar een 1 en visa versa.

3. Einde van de ronde

Heeft elke speler 4 dobbelstenen geplaatst? Dan:

  • schuif je het hoogtespoor 1 veld onder het dashboard*
  • en nemen beide spelers hun dobbelstenen terug.
Sky Team: Hoogtespoor Verschuiven

*dit kan alleen als het vliegtuig nog niet afgebeeld staat!

Daarna ga je naar de volgende ronde.

Staat het vliegtuig al wel afgebeeld? Dan ga je naar het einde van het spel.

3. Einde van het spel

Kan het hoogtespoor niet meer naar beneden? Dan eindigt het spel. Jullie winnen als:

  • Het aanvliegspoor op het onderste veld ligt.
  • Er geen vliegtuigfiches meer op het aanvliegspoor liggen.
  • Alle klep- en landingsgestelschakelaars groen licht laten zien.
  • De as van het vliegtuig horizontaal is.
  • Jullie snelheid lager is dan jullie remmen (bij het zetten van de tweede motorendobbelsteen!).
Sky Team: Veilig Geland

Wordt aan een van bovenstaande voorwaarden niet voldaan? Dan verliezen jullie Sky Team.

4. Extra modules

Na het basisspel ‘Montreal’ te hebben gewonnen, kunnen jullie andere vliegvelden bezoeken met nieuwe aanvliegsporen én maken jullie kennis met speciale modules.

Dit zijn de vliegvelden:

  • Montréal-Trudeau (YUL)
  • Heathrow (LHR)
  • Haneda (HND)
  • Gardermoen (OSL)
  • Hartsfield-Jackson (ATL)
  • Václav Havel (PRG)
  • Toncontín (TGU)
  • Galeão (GIG)
  • Keflavík (KEF)
  • Kuala Lumpur (KUL)
  • Paro (PBH)

Nieuwe aanvliegsporen

Aan de basis van elk spel ligt een aanvliegspoor naar een bepaald vliegveld. Elk spoor heeft een bepaalde moeilijkheid (groen, geel, rood en zwart). Die wordt mede bepaald door:

Sky Team: Moeilijker Scenario
  • de lengte van het spoor
  • de zwarte verkeersdobbelsteen
  • en bochten.

Wat betreft de Lengte. Sommige aanvliegroutes zijn korter. Sommige zijn langer Zo simpel is het.

Sky Team: Verkeersdobbelsteen Gooien

Dan de Verkeersdobbelsteen. Staan aan het begin van de ronde een of meer verkeersdobbelstenen op het eerste vakje van het aanvliegspoor afgebeeld? Werp dan voor elk symbool de dobbelsteen en plaats een vliegtuigfiche op het aangegeven veld (eerste vakje is 1, tweede vakje is 2, enzovoorts). Is de baan korter dan het geworpen resultaat? Leg dan een vliegtuigfiche op het laatste veld. Schuift het aanvliegveld 2 velden naar beneden en passeer je dobbelsteensymbolen? Dan gebeurt er niets.

Sky Team: Bochten op het Aanvliegspoor

Tot slot de Bochten. Als het eerste vakje van het aanvliegspoor een bochtsymbool aangeeft, dan moet de as op één van de aangegeven plekken staan als jullie naar voren vliegen. Lukt dit niet? Dan crashen jullie direct.

Extra modules

Sky Team: Speciale Vaardigheden

Bij de module Speciale Vaardigheden mogen de spelers 1 of 2 vaardigheden kiezen. Je hebt keuze uit 6 vaardigheden. Hiermee kun je bijvoorbeeld dobbelsteenwaardes uitwisselen, dobbelstenen opnieuw gooien, koffiefiches verdienen, enzovoorts.

Sky Team: Brandstof Module

Bij de module Brandstof leg je het brandstofspoor links van het dashboard met het brandstoffiche op nummer 20. Elke ronde kunnen jullie 1x een brandstofactie doen en er een dobbelsteen plaatsen. Het fiche schuift dan zoveel vakjes naar beneden als op de dobbelsteen staan. Plaats je geen dobbelsteen? Dan schuift het fiche 6 vakken naar beneden. Bereikt het fiche het X-veld? Dan verliezen jullie.

Sky Team: Stagiair Module

Bij de module Stagiair leg je het stagiairtableau onder het dashboard. Op dit tableau leg je de 6 stagiairfiches willekeurig neer. Tijdens een ronde mag zowel de piloot als copiloot eenmaal een dobbelsteen op dit tableau plaatsen en het fiche dat het dichtst bij de dobbelsteen ligt pakken. Vervolgens zet je dit fiche in als een dobbelsteen van jouw kleur in de aangegeven waarde.

Let op: alle stagiairfiches moeten aan het einde van het spel zijn gebruikt!

Sky Team: Wind Module

Bij de module Wind leg je de windring – met daarin het blauwe vliegtuigfiche – rechts van het dashboard. De neus van het vliegtuig wijst naar het witte veld met een windsnelheid van +3. Na de asfase draai je het blauwe vliegtuig zoveel stappen in de richting van de as. Tijdens de motorfase tel je de aangegeven windsnelheid bovenop de waarde van de twee dobbelstenen. Dit is de snelheid.

Sky Team: Brandstoflek Module

Bij de module Brandstoflek leg je het brandstofspoor weer links van het dashboard neer. Ditmaal ga je hier geen dobbelstenen op plaatsen tijdens het spel. Nadat de tweede motordobbelsteen is geplaatst bereken je het verschil van de twee dobbelstenen en zoveel vakjes schuif je het brandstoffiche naar beneden. Deze mag uiteraard het vakje met de X niet bereiken.

Sky Team: IJsremmen Module

Bij de module IJsremmen leg je het ijsremmentableau over het oorspronkelijke remsysteem heen. Het nieuwe systeem werkt grotendeels hetzelfde als het originele systeem. Je moet van links naar rechts, je kunt geen dobbelstenen links van de remsteen plaatsen én je mag, indien mogelijk, de remsteen vaker in een ronde verplaatsen. Het verschil? Je moet voor elke stap 2 dobbelstenen met dezelfde waarde in één ronde gebruiken.

Let op: jullie winnen alleen als het ijsremmensysteem op veld 5 staat!

Bij de module Realtime heb je geen extra speelmateriaal. Aan het begin van elke ronde – nadat de dobbelstenen zijn gegooid – start je direct een timer van 60 seconden. Nadat de timer stopt mogen jullie geen dobbelstenen meer plaatsen. In principe kun je gewoon door naar de volgende ronde. Behalve als de as- en motorvelden niet zijn gevuld. Dan verliezen jullie.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog vertelde ik je hoe je Sky Team speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.

Voor de hoofdafbeelding van dit blog is een foto gebruikt van Bilal EL-Daou via Pixabay.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *