Vraag jij je weleens af: “Hoe kan ik het spel Small World winnen?”
Dan ben je niet de enige :).
In 2009 bracht Days of Wonder het bordspel Small World van Philippe Keyaerts uit.
Sinds die tijd hebben al vele rassen gestreden om de overwinning.
En ondanks dat de wereld veel te klein is, maakt toch iedereen kans op de winst.
Wil je weten hoe? Lees dan de 12 Small World Tips in dit blog!
Tip 1: Wees startspeler!
Als startspeler heb je aan zowel het begin als aan het einde een voordeel.
In het begin is het bord nog onaangeraakt en heb je vrij spel om veel van de (nog) onbezette regio’s in te nemen.
En tijdens je laatste beurt hoef jij als startspeler niet echt in te zitten over wat je tegenstanders hierna nog doen. Dat heeft namelijk toch geen invloed meer op jouw punten.
Het feit dat je als startspeler een voordeel hebt, vind ik overigens een van de nadelen van Small World.
Tip 2: Houd je ogen open voor de juiste combinaties
Je kunt gedurende een potje Small World niet echt beïnvloeden welke combinaties van rassen en speciale krachten op tafel komen.
Maar er zijn bepaalde combinaties die bijzonder sterk zijn. Houd je ogen dus open voor deze combinaties:
- Onverschrokken Lijkeneters
- Drakenmeester Tovenaars
- Versterkte Trollen
- Bloeddorstige Reuzen / Commando Reuzen
- Bloeddorstige Skeletten / Commando Skeletten
- Bloeddorstige Amazones / Commando Amazones
- Heroïsche Halfmensen
- Plunderende Skeletten
Onverschrokken Lijkeneters
Normaal gesproken kies je Lijkeneters, val je regio’s aan en ga je punten tellen. Dan kun je in de volgende beurt in verval. En in beurt 3 kun je vervolgens met zowel de Lijkeneters als je nieuwe Actieve Ras gaan aanvallen.
Maar omdat je met de speciale kracht “Onverschrokken” direct na het tellen van je punten al in verval mag, betekent dit dat je in beurt 2 al met zowel de Lijkeneters als je nieuwe Actieve Ras kunt aanvallen. Hierdoor hoef je de ‘vervalbeurt’ niet te missen en kun je extra punten scoren.
Drakenmeester Tovenaars
Tovenaars mogen per beurt van elke speler 1 rasfiche omtoveren naar een Tovenaar. Zo kun je dus eenvoudig regio’s overnemen.
Er zijn wel 2 voorwaarden:
- Het rasfiche dat je wil omtoveren moet in zijn eentje op een gebied staan;
- De Tovenaar moet op een aangrenzend gebied staan van de betreffende regio.
Vaak worden regio’s met 1 rasfiche beschermt door regio’s met meerdere rasfiches.
En daar is de speciale kracht “Drakenmeester” handig voor. Met een draak kun je namelijk elke regio verslaan (behalve als deze immuun is), ongeacht hoe sterk het ras is dat erop staat. En dat kost je maar 1 fiche van je eigen ras.
Gebruik dus eerst de draak om de regio met veel rasfiches te verslaan. Vervolgens kun je met je Tovenaar de enkele rasfiches omtoveren die zich achter deze ‘bescherming’ bevinden.
Versterkte Trollen
Trollen mogen op elk gebied dat ze bezitten een Trollengrot plaatsen. Hiermee krijgen ze 1 verdediging extra.
Als je vervolgens ook nog eens in elke beurt een Fort bij de Grotten mag leggen, maakt dat je Trollen bijna onverslaanbaar. En dan krijg je nog eens een extra punt voor elke Fort die je hebt neergelegd.
Bovendien blijven zowel Grot als Fort liggen als je in verval bent!
Bloeddorstige Reuzen / Commando Reuzen
Wanneer Reuzen een berg hebben bezet, dan mogen ze aangrenzende regio’s voor 1 rasfiche minder overnemen.
Met Bloeddorstig en Commando kun je het aantal rasfiches dat je moet verslaan nog verder reduceren (tot minimaal 1).
Met deze combinatie kun je dus makkelijker gebieden bezetten en extra punten scoren!
Bloeddorstige Skeletten / Commando Skeletten
Skeletten krijgen voor elke 2 veroverde regio’s 1 nieuw skelet in hun arsenaal. Met de speciale krachten Bloeddorstig en Commando kun je gebieden makkelijker veroveren.
Deze combinatie stelt je dus in staan om meer gebieden te bezetten, meer punten te verdienen én sneller een nieuw Skelet te krijgen.
Bloeddorstige Amazones / Commando Amazones
Het grootste leger kun je krijgen met de Amazones. Deze dames kunnen zich zonder speciale krachten al mijlenver over het speelbord verspreiden.
Moet je nagaan hoever ze kunnen komen met een Bloeddorstig of Commando als speciale kracht!
Heroïsche Halfmensen
Halfmensen kunnen zonder speciale kracht 2 gebieden immuun maken voor aanvallen van tegenstanders.
Met Heroïsch als speciale kracht, kun je nóg eens 2 gebieden immuun maken. Zo ben je altijd zeker van 4 punten met minimale bezetting!
Plunderende Skeletten
Zoals eerder gezegd: Skeletten krijgen voor elke 2 veroverde regio’s 1 nieuw skelet in hun arsenaal.
Ofwel, het veroveren van bezette gebieden is interessant. Maar dat wordt nóg interessanter als je als speciale kracht Plunderingen hebt.
Hiermee krijg je voor elke bezette regio die je verovert ook nog eens een extra punt!
Tip 3: Betaal alleen voor een ander ras als het nodig is!
Voor een ander ras betalen kan erg duur zijn en al snel 3-4 munten kosten in het hele spel. En die munten, zijn punten.
Vraag je daarom goed af of de kosten die je maakt niet alleen terug te verdienen zijn, maar je ook meer punten gaan opleveren dan wanneer je de kosten niet maakt. Anders had je net zo goed het ras dat als eerste aan de beurt is kunnen pakken.
Een combinatie van ras en speciale kracht die ik in tip 2 beschreef is natuurlijk ‘goud waard’. Maar maak altijd het rekensommetje!
Tip 4: Laat Dwergen (bijna) altijd liggen!
Ik heb tijdens mijn eerste potjes Small World weleens de Dwergen gekozen. Maar dat liep echt uit op een groot fiasco. Niet voor niets gaat een van de Small World tips over de dwergen!
Want ondanks dat je zowel actief als inactief punten scoort voor gebieden met een rood/wit pikhouweel-symbooltje, kun je bijna niks met dit ras.
Ik heb overigens ook nog nooit iemand ontmoet die Dwergen in Small World als zinvol beschouwde.
Wanneer pak je dan wel Dwergen? Als er 4 of 5 munten op liggen en je moet een nieuw ras kiezen ;).
Tip 5: Val altijd het Ras (actief of inactief) aan dat voor veel punten zorgt
Een Small World strategie die onmisbaar is, is jezelf aanpassen aan anderen.
Als het actieve ras van je tegenstander veel punten oplevert, val dan altijd het actieve ras aan. Hierdoor krijgt deze speler minder punten van zijn actieve ras. Bovendien dwing je deze persoon zo snel in verval te gaan, waardoor hij ook nog eens alle punten van zijn inactieve ras kwijtraakt.
Als het actieve ras van je tegenstander weinig punten oplevert, en deze zichzelf vooral defensief opstelt, val dan zijn of haar inactieve ras aan. Hoogstwaarschijnlijk kun je hem of haar hier meer punten afnemen, dan bij het sterke actieve ras.
Tip 6: Zorg er altijd voor dat je minimaal 2 rassen hebt (actief en inactief)!
De meeste punten kun je bij Small World verdienen door 2 rassen te hebben. Een actief en inactief ras.
Zijn er, naast de eerste en tweede beurt, beurten waarin jij slechts 1 ras hebt? Dan is het bijna zeker dat je gaat verliezen.
Je zult merken dat je tegenstanders ook vrijwel altijd 2 rassen hebben. Hierin kun je echt niet achterblijven.
Tip 7: Profiteer van bergen
Als je in verval gaat wordt op elke regio die je met je inactieve ras bezit, het aantal fiches gereduceerd tot 1 (behalve bij Lijkeneters).
Gebieden met ‘maar’ 1 rasfiche zijn dan heel interessant voor je tegenstanders om aan te vallen.
Een berg telt als extra verdediging, wat maakt dat er 1 extra fiche nodig is om je inactieve ras aan te vallen. Probeer daarom zo veel mogelijk van bergen te profiteren.
Niet alleen maak je het zo je tegenstander moeilijker, ook de kans dat je meer punten verdient is groter.
Tip 8: Ga op tijd in verval
Deze Small World tactiek klinkt wellicht makkelijker dan het is.
Want wanneer ben je “op tijd”?
Zorgen dat je vóór je tegenstanders in verval gaat als er een ijzersterke combinatie van ras en speciale kracht voor het grijpen ligt. Deze dien jij dan weg te pakken natuurlijk.
Of
Zorgen dat je in verval gaat vóórdat je actieve ras bijna uitgeroeid is. Ik zie wel eens dat personen met hun actieve ras blijven vechten. Bijna tot de laatste man. Maar als je dan in verval gaat, dan krijg je echt weinig punten, omdat je eventuele inactieve ras al verdwijnt en geen punten meer oplevert.
Door op tijd in verval te gaan, waarborg je dus eigenlijk een constantere stroom van punten.
Tip 9: Als het niet nodig is, ga dan niet vaker dan 2 keer in verval!
Heb je de spelregels goed doorgenomen of al een paar keer Small World gespeeld? Dan weet je dat je eigenlijk een beurt verliest als je in verval gaat.
In een spel als Small World, met maximaal 10 rondes, dan wil je echt niet meer dan 2 rondes missen.
Waarom 2? Dit is vrijwel altijd het aantal rondes dat andere spelers ook missen.
Ga dus niet vaker dan 2 keer in verval, omdat je anders punten gaat mislopen die je tegenstanders wel krijgen!
Tip 10: Minimaliseer punten bij je tegenstanders
Small World is een bordspel waarbij je jezelf niet blind moet staren op het winnen van punten met je eigen ras(sen) en kracht(en).
Een van de belangrijkste Small World tips is om je eigen ras(sen) en kracht(en) ook in te zetten om juist te zorgen dat je tegenstanders minder punten krijgen.
Dit kun je natuurlijk doen door tegenstander aan te vallen en gebieden te ontnemen.
Maar je kunt ook de gebieden bezetten waar je tegenstander extra punten voor krijgt (en jij niet).
Of wat dacht je van het volgende. Zet een soort wegversperring op, zodat spelers bepaalde gebieden, of een bepaald deel van het bord, niet zo makkelijk meer kunnen bereiken.
Tip 11: Houd punten bij en val de speler met de meeste punten aan!
In het verlengde van de vorige Small World tip ligt het bijhouden van andermans punten. Als je Small World met 2 spelers speelt, is dit niet belangrijk.
Speel je met meer dan 2 spelers? Dan wel!
Kun je namelijk elke tegenstander aanvallen? Val dan de speler aan met de meeste punten. Hierdoor verklein je de kans op zijn of haar overwinning en vergroot je die van jezelf.
Tip 12: Maak bondgenoten
Net als bij echte oorlogen kun je vaak niet zonder bondgenoten. Zorg daarom dat je altijd de mogelijkheid behoudt om samen te werken met andere spelers.
Bijvoorbeeld om samen tegen de speler met de meeste punten te strijden.
Nu ben jij aan de beurt!
Met bovenstaande tips voor Small World hoop ik dat je voortaan als een echte legeraanvoerder je rassen naar de overwinning kunt sturen.
Maar om deze Small World tips goed te laten werken, heb je een belangrijke eigenschap nodig: aanpassingsvermogen.
Geen enkel potje Small World is hetzelfde, elke keer ligt het speelbord er weer anders bij en heb je andere mogelijkheden.
Door flexibel te blijven, je aan te passen aan het spel en de juiste Small World tips op de juiste momenten in te zetten, komt de overwinning pas echt dichtbij!
Heb jij zelf nog Small World Tips, Tactieken of Strategieën? Deel ze dan hieronder in de reacties!