Spirit Island Bordspel (Nederlands): Review, Speluitleg + Unboxing!

Spirit Island Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Spirit Island is een van de hoogst gewaardeerde, coöperatieve bordspellen sinds deze in het Engels werd uitgebracht in 2017. Ik was positief verrast toen 999 Games aankondigde deze titel in het Nederlands uit te gaan geven te geven. Begin 2024 was het zo ver.

In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Spirit Island review!

Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Spirit Island zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je op het eiland in Spirit Island meerdere geesten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Naam: Spirit Island
  • EAN: 8720289476021
  • Soort spel: Coöperatief Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 90-120 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
  • Uitgever: 999 Games
  • Spelauteur: R. Eric Reuss
  • Illustrators: Jason Behnke, Loïc Berger, Loïc Billiau, Kat G Birmelin, Cari Corene, Lucas Durham, Rocky Hammer, Sydni Kruger, Nolan Nasser, Jorge Ramos, Adam Rebottaro, Moro Rogers, Graham Sternberg, Shane Tyree & Joshua Wright.
  • Te koop bij: bol.comSpellenrijk.nlSpellenwinkel.nl999Games.nlSpelhuis.be

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Spirit Island:

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Spirit Island: Voorkant Doos

Dit is de achterkant:

Spirit Island: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant (je krijgt overigens 2 extra inserts om speelmateriaal in te doen die je bovenop onderstaande insert plaatst):

Spirit Island: Binnenkant Doos

Je vindt de Spirit Island spelregels terug in een boekje van 32 bladzijden:

Spirit Island: Spelregels

Je hebt 4 eilandborden. Per speler gebruik je zo’n bord om samen één groter eiland te vormen:

Spirit Island: Eilandborden

Op het eiland worden o.a. Dahan, Steden, Dorpen, Verkenners en Plaagfiches geplaatst. De Dahan is de inheemse bevolking en de rest zijn onderdeel van de ‘Indringers’. Hieronder zie je de Dahan:

Spirit Island: Dahan

Verkenners:

Spirit Island: Verkenners

Dorpen (herkenbaar aan 2 gebouwen):

Spirit Island: Dorpen

Steden (herkenbaar aan 3 gebouwen):

Spirit Island: Steden

En plaagfiches:

Spirit Island: Plaagfiches

Dan is er ook een Indringerbord:

Spirit Island: Indringerbord

Hierop plaats je Angstkaarten (verdeel met Verdelers), Angstfiches, Plaagkaarten en Indringerkaarten. Hieronder zie je enkele angstkaarten:

Spirit Island: Angstkaarten

Je speelt elk spel met 9 angstkaarten. Tussen elke 3 kaarten wordt een paniekniveauverdeler geplaatst:

Spirit Island: Paniekniveauverdelers

Dit zijn angstfiches:

Spirit Island: Angstfiches

De plaagkaarten:

Spirit Island: Plaagkaarten

En de indringerkaarten (die een of meer gebiedsoorten weergeven):

Spirit Island: Indringerkaarten

Spelers kiezen ieder een kleur (geel, rood, roze of blauw) en nemen diens aanwezigheidsfiches en effectfiches. Dit is de spiritaanwezigheid:

Spirit Island: Aanwezigheid Fiches

En dit zijn effectfiches:

Spirit Island: Effectfiches

Elke speler kiest een tableau met daar een Spirit op. Er zijn 8 soorten.

Hieronder zie je de voor- en achterkant van ‘Vitale Kracht van de Aarde’ en ‘Donderspreker’:

Spirit Island: Tableau Vitale Kracht van de Aarde en Donderspreker (Achterkant)
Spirit Island: Tableau Vitale Kracht van de Aarde en Donderspreker (Voorkant)

Hieronder zie je de voor- en achterkant van ‘Snelle Inslag van de Bliksem’ en ‘Hongerige Grip van de Oceaan’:

Spirit Island: Tableau Snelle Inslag van de Bliksem en Hongerige Grip van de Oceaan (Achterkant)
Spirit Island: Tableau Snelle Inslag van de Bliksem en Hongerige Grip van de Oceaan (Voorkant)

Hieronder zie je de voor- en achterkant van ‘Een Verspreiding van Woekerend Groen’ en ‘Bezorger van Dromen en Nachtmerries’:

Spirit Island: Tableau Verspreiding van Woekerend Groen en Bezorger van Dromen en Nachtmerries (Achterkant)
Spirit Island: Tableau Verspreiding van Woekerend Groen en Bezorger van Dromen en Nachtmerries (Voorkant)

Hieronder zie je de voor- en achterkant van ‘Schaduwen Flakkeren als Vlammen’ en ‘Rivier Stroomt in Zonlicht’:

Spirit Island: Tableau Schaduwen Flakkeren als Vlammen en Rivier Stroomt in Zonlicht (Achterkant)
Spirit Island: Tableau Schaduwen Flakkeren als Vlammen en Rivier Stroomt in Zonlicht (Voorkant)

Elke spirit heeft 4 unieke eigenschappen als startdeck. Deze eigenschappen sluiten thematisch aan bij de spirit. Hieronder zie je de achterkant van elke stapel kaarten:

Spirit Island: Unieke Eigenschappen

Ter illustratie zie je hieronder de 4 unieke eigenschappen van de Vitale Kracht van de Aarde:

Spirit Island: Unieke Eigenschappen van Aarde

Elke spirit heeft een moeilijkheidsniveau (Laag, Gemiddeld of Hoog). Voor de 4 makkelijke spirits krijg je ook de zogenaamde eigenschappen-progressiekaarten. Hierop staat beschreven welke kaarten je mag kiezen wanneer je je deck uitbreidt. Handig om het spel en de werking te leren kennen:

Spirit Island: Eigenschappen Progressiekaarten

Tijdens het spel kun je extra kaarten verzamelen en toevoegen aan je deck. Je hebt kleine eigenschappen:

Spirit Island: Kleine Eigenschappen

En je hebt grote eigenschappen:

Spirit Island: Grote Eigenschappen

Als je kaarten wil spelen moet je energie betalen. Die eenheid wordt vormgegeven via energiefiches:

Spirit Island: Energiefiches

Je hebt ook 2 setjes van 4 overzichtskaarten:

Spirit Island: Overzichtskaarten

Je kunt het spel moeilijker maken door er tegenstanders en/of scenario’s aan toe te voegen. Er zijn 3 soorten tegenstanders met ieder een eigen tableau:

Spirit Island: Tegenstandertableaus

Bij sommigen tegenstanders horen zogenaamde herinneringstegels:

Spirit Island: Herinneringstegels voor Tegenstanders

Zo zien de scenariotableaus er uit:

Spirit Island: Scenariotableaus

3 – Spirit Island: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Spirit Island? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Spirit Island speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Spirit Island?

Spirit Island is een coöperatief bordspel waarin spelers natuurlijke spirits zijn die moeten samenwerken om hun eiland te beschermen tegen menselijke indringers. Elke spirit heeft unieke vaardigheden en kaarten. Tijdens een ronde kunnen spirits eerst aanwezigheid vergroten, energie krijgen, nieuwe kaarten kopen of gespeelde kaarten terugnemen. Daarna betaalt elke spirit energie om ‘snelle’ kaarten te spelen. Je speelt kaarten om indringers te bevechten, angst aan te jagen, te vernietigen en/of te vertragen. Vervolgens gaan indringers gebieden verwoesten, op gebieden bouwen én nieuwe gebieden verkennen. Hierna mogen de spirits ‘langzame’ kaarten spelen (met hetzelfde doel als bij de snelle kaarten). Tot slot eindigt de ronde. Spelers verliezen o.a. als een spirit volledig wordt vernietigd of als de indringers in ronde 13 aan de beurt komen. Spelers winnen als ze alle speelstukken van een specifieke soort indringer van het bord weten te verwijderen. Naarmate indringers banger worden, worden de overwinningscondities makkelijker.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Spirit Island. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Leg het indringerbord op tafel met 4 angstfiches per speler in de voorraad. Schud de angstkaarten, pak er 9 gedekt, leg na de eerste 3 en eerste 6 respectievelijk de paniekverdelers II en III en leg deze stapel links boven op het indringerbord. Schud de indringerkaarten per niveau, verwijder er 1 van elk niveau, maak een stap van I, daarna II en daarna III.. Leg eventueel een plaagkaart en de nodige plaagfiches op het plaagveld.

Vorm een voorraad van Steden, Dorpen, Verkenners, Dahan en Energiefiches. Neem voor elke speler een eilandbord en vorm het eiland (zoals in de regels staat). Zet op elk landje de afgebeelde speelstukken. Plaag pak je uit de voorraad en niet van de plaagkaart. Schud de kleine- en grote eigenschappen stapels afzonderlijk en maak 2 trekstapels.

Spirit Island Bordspel: Startopstelling voor 3 Spelers

Elke speler kiest een kleur en neemt alle aanwezigheids- en effectfiches daarvan. Daarna neemt elke speler een spirit en bijbehorende 4 startkaarten. Neem de voorbereiding van je spirit door en leg de aangegeven hoeveelheid aanwezigheidsfiches op de aangegeven landen. Elke speler leg fiches op één eilandbord. Draai dan het tableau om en leg de aanwezigheidsfiches zo dat de 2 linkse velden open zijn.

Tot slot draai je de eerste indringerkaart open. Verkenners gaan nu de afgebeelde landsoort verkennen. Schuif de kaart daarna door naar Bouwen.

Nu ben je klaar om te beginnen.

3.2 – Spelverloop

Je speelt Spirit Island in een X aantal rondes. Elke ronde zijn spelers in principe tegelijkertijd aan de beurt. Iedere ronde bestaat uit de volgende 5 fasen:

  1. Spiritfase
  2. Snelle eigenschappenfase
  3. Indringerfase
  4. Langzame eigenschappenfase
  5. De tijd schrijdt voort

1. Spiritfase

Elke speler kijkt op zijn of haar spelertableau en voert onderstaande stappen (in die volgorde) uit:

Spirit Island Bordspel: Schaduwen Flakkeren als Vlammen in Actie

Groeien: Kies één optie die rechtsboven op je tableau staat. Daarbij kun je 2, 3 of 4 acties doen. Je moet alles afhandelen, maar jij bepaalt in welke volgorde. Met deze stap kun je bijvoorbeeld aanwezigheid op het eiland leggen, nieuwe eigenschappenkaarten krijgen*, energie ontvangen óf gespeelde kaarten terug op handen nemen.

*Je kunt een kleine- of grote eigenschappenkaart pakken. In beide gevallen geldt dat je er 4 pakt, 1 houdt en de rest aflegt. Kies je een grote eigenschappenkaart? Dan moet je een unieke- of kleine eigenschappenkaart verleren. Een unieke kaart verwijder je. Een kleine eigenschap leg je op de aflegstapel van kleine eigenschappen.

Spirit Island Bordspel: Kleine Eigenschappenkaart Pakken

Energie ontvangen: Hiermee krijg je zoveel energie als op het meest rechtse, onbedekte veld staat aangegeven.

Eigenschappenkaarten spelen en betalen: Je mag zoveel kaarten uit je hand spelen als het meest rechtse, onbedekte veld staat aangegeven en die je kunt betalen. Je betaalt de energie direct en legt de kaarten voor je neer.

Spirit Island Bordspel: Gespeelde Snelle Kaarten

Belangrijk: je hebt kaarten met snelle eigenschappen (rode) en met langzame eigenschappen (blauwe). De snelle eigenschappen speel je in fase 2 en de langzame eigenschappen in fase 4. Dit betekent dat sommige eigenschappen pas worden afgehandeld nadat indringers hun acties hebben uitgevoerd in fase 3.

2. Snelle eigenschappenfase

In deze fase gaan spelers hun snelle eigenschappen afhandelen.

Spirit Island Bordspel: Snelle Eigenschap Afhandelen

NB: Deze eigenschappen kunnen op kaarten én spelertableaus staan. Voor kaarten heb je energie betaalt. Elke kaart (en sommige spelertableaus) toont elementen. Als je tijdens een ronde een specifiek aantal elementen hebt dat rechtsonder op je tableau staat afgebeeld, mag je nu ook die snelle eigenschappen afhandelen.

Jullie bepalen in welke volgorde dit gebeurt (grotendeels kan simultaan). Als timing een rol speelt moet de ene eigenschap eerst volledig zijn afgehandeld voordat de andere eigenschap wordt afgehandeld.

Sommige eigenschappen zullen pas van kracht worden in bijvoorbeeld fase 3. Bijvoorbeeld als je extra verdediging hebt bij een verwoesting of als je indringers blokkeert bij het uitvoeren van acties. Als reminder kun je effectfiches (ook wel herinneringsfiches genoemd) in die regio’s leggen.

Spirit Island Bordspel: Effectfiches in Landen

Wil je een snelle eigenschap toch niet uitvoeren? Dan mag je die laten vervallen. Je krijgt geen energie terug.

Je kunt snelle eigenschappen niet bewaren tot fase 4.

3. Indringerfase

Na jullie eerste acties zijn de indringers aan zet. Hun fase bestaat uit de volgende stappen:

  1. Besmet eiland
  2. Angstkaarten afhandelen
  3. Verwoesten
  4. Bouwen
  5. Verkennen
  6. Indringerkaarten doorschuiven
Besmet Eiland

Als de plaagkaart naar ‘Besmet Eiland’ is omgedraaid handel je die instructies eerst af.

Angstkaarten afhandelen
Spirit Island Bordspel: Angstkaart Afhandelen

Daarna handel je verdiende angstkaarten af. Tijdens fases 2 en 4 moeten indringers soms angst incasseren. Voor elke angst schuif je een angstfiche naar beneden. Is de voorraad leeg? Dan schuif je alle angstfiches terug én verdienen jullie een angstkaart. Deze leg je gedekt onder de angststapel. Tijdens stap 2 van fase 3 neem je alle verdiende angstkaarten en die handel je in volgorde af.

NB: Angstkaarten zijn negatief voor indringers, positief voor de spirits.

Verwoesten
Spirit Island Bordspel: Getrokken Indringerkaarten

Vervolgens kijk je welke indringerkaart er op het veld Verwoesten ligt. Elk land van het aangegeven terrein mét indringers wordt aangevallen. Daarbij geldt:

  • Steden hebben 3 levenspunten en doen altijd 3 schade.
  • Dorpen hebben 2 levenspunten en doen altijd 2 schade.
  • Verkenners hebben 1 levenspunt en doen altijd 1 schade.
  • Dahan hebben 2 levenspunten en doen altijd 2 schade.

Aanwezigheidsfiches incasseren geen schade. Dahan incasseren wel schade. Voor elke 2 schade verwijder je 1 Dahan uit de aangevallen regio. Krijgt een Dahan 1 schade? Dan draai je deze om (hij overleeft). Je mag schade niet ‘slim’ verdelen over meerdere Dahan.

Spirit Island Bordspel: Dahan Schuiven

Nu slaan alle overlevende Dahan in de aangevallen regio’s terug. Elke Dahan doet 2 schade.

NB: Wanneer Spirits en Dahan schade doen geldt altijd: Krijgt een verkenner 1 schade? Dan vernietig je deze. Krijgt een dorp 1 schade? Dan leg je deze op z’n kant. Krijgt een stad 1 (of 2) schade? Dan leg je ‘m op z’n kant. Aan het einde van de ronde worden gekantelde speelstukken weer omgedraaid.

Wordt een dorp of stad wel volledig vernietigd? Dan schuif je respectievelijk 1 of 2 angstfiches uit de voorraad naar beneden.

Spirit Island Bordspel: Angstfiches Verschuiven

Wordt er in een land 2 of meer schade gedaan? Dan plaats je in die regio een plaagfiche. Dit fiche neem je van de plaagkaart. Ligt er al een plaagfiche in de regio? Dan zet je daar een tweede plaagfiche bij én moet je één plaagfiche in een aangrenzende regio zetten. In elk gebied waar een plaagfiche wordt geplaatst verwijder je één aanwezigheid van elke speler permanent uit het spel.

Bouwen

Daarna kijk je welke indringerkaart er op het veld Bouwen ligt. Elk land van de aangegeven soort met indringers krijgt een extra gebouw. Daarbij geldt:

Spirit Island Bordspel: Stad Bouwen
  • Zijn er meer dorpen? Voeg een stad toe.
  • Anders plaats je een dorp.

Verkennen

Draai nu de bovenste kaart van de indringerstapel open.

NB: Speel je met een tegenstander en toont de omgedraaide kaart een vlaggensymbool? Handel dan eerst de tegenstander af vóórdat je verkent.

Spirit Island Bordspel: Verkenner Plaatsen

Voeg aan elk land van de aangegeven soort 1 verkenner toe als het land grenst aan:

  • de oceaan of
  • een dorp of stad.

Je voegt nooit meer dan 1 verkenner toe per land.

Indringerkaarten doorschuiven

Schuif na het verkennen de indringerkaarten door naar links.

4. Langzame eigenschappenfase

In deze fase gaan spelers hun langzame eigenschappen afhandelen.

NB: Deze eigenschappen kunnen op kaarten én spelertableaus staan. Voor kaarten heb je energie betaalt. Elke kaart (en sommige spelertableaus) toont elementen. Als je tijdens een ronde een specifiek aantal elementen hebt dat rechtsonder op je tableau staat afgebeeld, mag je nu ook die langzame eigenschappen afhandelen.

Spirit Island Bordspel: Schade Doen met Kaarten

Jullie bepalen in welke volgorde dit gebeurt (grotendeels kan simultaan). Als timing een rol speelt moet de ene eigenschap eerst volledig zijn afgehandeld voordat de andere eigenschap wordt afgehandeld.

Wil je een langzame eigenschap toch niet uitvoeren? Dan mag je die laten vervallen. Je krijgt geen energie terug.

5. De tijd schrijdt voort

In deze fase doorloop je deze stappen:

  1. Spelers leggen al hun gespeelde kaarten op een persoonlijke aflegstapel.
  2. Zet speelstukken die op hun kant liggen weer rechtop.
  3. Verwijder eventueel geplaatste effectfiches.

3.3 – Einde van het spel

Het spel eindigt als jullie winnen of verliezen.

Jullie winnen zodra jullie aan de huidige overwinningsconditie voldoen. De conditie verschilt per ‘paniekniveau’:

  • Paniekniveau 1: Geen indringers op het eiland.
  • Paniekniveau 2: Geen dorpen en steden op het eiland.
  • Paniekniveau 3: Geen steden op het eiland.

Verdienen jullie de laatste angstkaart? Dan winnen jullie direct.

Spirit Island Bordspel: Gewonnen door Angst

Na het trekken van elke 3e angstkaart wordt een nieuw paniekniveau van kracht. Na het trekken van de 9e angstkaart winnen jullie direct.

Jullie verliezen als één van onderstaande situaties gebeurt:

  • Er is teveel plaag gespeeld waarna de boodschap ‘Je Verliest’ zichtbaar wordt.
  • Alle aanwezigheid van één spirit is van het eiland verwijderd.
  • Als je een indringerkaart moet trekken, maar de stap is leeg.

4 – Spirit Island: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Spirit Island recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Spirit Island zijn spelers ‘spirits’, soorten krachten der natuur, die samen met de inheemse bevolking (de Dahan) hun eiland moeten beschermen. De indringers zijn mensen die verkenners op pad sturen, dorpen en steden bouwen en een spoor van vernieling (of plaag) achterlaten. Spirits proberen de natuur te waarborgen en tegelijkertijd indringers te vernietigen en bang te maken.

Er zijn een tweetal elementen die ik erg interessant vind aan het thema.

Spirit Island Bordspel: Vitale Kracht van de Aarde in Actie

Ten eerste zijn spelers nu zelf geen kolonisten, zoals in veel (oude) bordspellen het geval is, maar ze zijn onderdeel van de inheemse bewoners. Je verdedigt ditmaal tegen de machtsbeluste mens in plaats van dat je de aanvallende partij bent. Het is uniek én doet, in termen van kolonisatie, geen pijnlijke discussie oplaaien.

Ten tweede zijn de overwinningscondities toepasselijk. Als de mens teveel ruimte krijgt zal het de natuur vernietigen (of minimaliseren), worden inheemse bewoners verdreven en verliezen jullie het spel. Aan de andere kant zijn spelers als spirit een onverklaarbare, bijna bovennatuurlijke kracht die de mens niet begrijpt. Mensen worden er bang van. En des te banger ze worden, des te makkelijker je ze van het eiland verjaagt. Deze thematische aankleding is logisch en ondersteunt het spel erg goed.

Spirit Island Bordspel: Hoogste Paniekniveau

De look&feel heb ik wat gemixte gevoelens bij.

Enerzijds vind ik de kwaliteit van het speelmateriaal boven gemiddeld, het artwork fraai vormgegeven en het algehele spel lekker kleurrijk.

Anderzijds mis ik wel een soort consistentie in zowel artwork als speelmateriaal. Qua illustraties is dat niet geheel verwonderlijk, want er werkten maar liefst 15 illustrators mee aan dit geheel. Daarnaast vind ik de massieve, houten Dahan bevredigend om te pakken en te zien, maar de kunststof indringers voelen juist wat karig vormgegeven. Hoe functioneel ze ook zijn.

En oké, hout staat misschien wel voor de mooie natuur en kunststof voor een smerige creatie van de mens.

Spirit Island Bordspel: Stad en Verkenner bij Aanwezigheid

Ook benoem ik graag nog even dat ik de Nederlandse vertaling ontzettend waardeer en – op enkele (slordige) vertaalfoutjes – netjes gedaan vind.

Hetgeen ik vooral jammer vind is dat ik onze Nederlandse taal niet zo mooi vind. Hoe goed er ook wordt vertaald, benamingen worden er niet per se cooler van:

  • Lightning’s Swift Strike –> Snelle Inslag van de Bliksem
  • Thunderspeaker –> Donderspreker
  • Ocean’s Hungry Grasp –> Hongerige Grip van de Oceaan

Nouja, misschien heb jij er niet zoveel moeite mee als ik :).

Tot slot wil ik aangeven dat er een prima insert in de doos zit. Geen hoogstandje, maar wel bruikbaar tijdens het spel. Het is geen insert waarmee je de doos rechtop in de kast kunt zetten. Daarnaast krijg je er zakjes bij zodat je de doos ook zonder insert zou kunnen inpakken.

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Spirit Island spelregels goed. Feit blijft: het is veel informatie. Daar kun je niet omheen. Vanuit die wetenschap geredeneerd vind ik de opbouw logisch. Eerst het algemene spelverloop en daarna verschillende spelconcepten. Het zal persoon verschillen of ze dat fijn vinden. Voor mij werkte het prima, ook al heb ik in de speluitleg van dit blog het spelverloop en spelconcepten met elkaar verweven.

Spirit Island: Spelregels (in detail)

Noemenswaardig vind ik de illustraties. Het zijn er misschien niet veel, maar de illustraties die er wel zijn verduidelijken een heleboel.

Ik herinner me één pijnpunt waar mijn hoofd moeite mee had. Dat was de tekst in het kader op pagina 9, genaamd ‘Iedere speler’. Deze informatie vond ik onduidelijk en zorgde in mijn optiek alleen maar voor verwarring. In de Engelse spelregels is dit stuk zelfs niet eens opgenomen.

En dan, toegankelijkheid.

Poeh. Spirit Island is naar mijn mening geen toegankelijk, coöperatief bordspel.

Hoewel het spelverloop niet per se moeilijk is, zijn er veel regeltjes die je moet onthouden. Expertspelers zullen daar niet veel moeite mee hebben, maar spelers die over het algemeen lichtere spellen doen wel.

Om een vergelijk te geven. Je kunt de complexiteit (en niet de gameplay) van Spirit Island vergelijken met spellen als:

  • Barrage
  • Nucleum
  • Anachrony
  • Terra Mystica
  • Dominant Species

Ken je coöperatieve spellen als De Crew, Pandemic, De Legenden van Andor, De Avonturen van Robin Hood en Paleo? Weet dan dat ik Spirit Island veel zwaarder vind dan die titels. Bij Spirit Island is de leercurve niet zo steil. Het zal je dus wat tijd kosten om alles goed eigen te maken.

Aanvullend is mijn ervaring ook dat de speelduur relatief lang is. Op de doos staat 90-120 minuten. En oké, dat zou je, als je het spel kent, moeten kunnen halen. Zelf maak ik me altijd schuldig aan langer nadenken en enkele van mijn medespelers doen gezellig mee. Zeker met 3-4 spelers tikken wij nog weleens de 2,5 uur aan.

Spirit Island Bordspel: Kaart Kiezen

Tot slot wil ik iets zeggen over het samenwerkingsvorm in het spel:

Je hebt coöperatieve spellen waarbij één speler de alfa-rol op zich kan nemen, alles kan bepalen en de rest onderuit kan zitten (zoals Pandemic en Andor). Persoonlijk vind ik deze coöperatieve bordspellen minder leuk.

Je hebt ook coop’s waarbij iedereen actief mee moet doen en waarbij ieders aandeel even groot is (zoals De Crew en Magic Maze). Persoonlijk vind ik dit soort coöperative games juist leuk.

Spirit Island zit ergens tussen deze twee vormen in. Er zal overleg plaatsvinden en daar kan een speler het voortouw in nemen. Ik merk echter ook dat je als speler zelf best veel bepaalt. Des te meer handkaarten je krijgt, des te meer jij zelf de keuze maakt over wat jee speelt. Daarnaast kun je, zeker in het begin, focussen op een eigen deel van het bord. Je doet dan vaak acties zonder met anderen te overleggen.

Spirit Island Bordspel: Aanwezigheid Door Elkaar

Later, als spelers meer verspreid over het bord geraken, dan vind er wel meer overleg plaats. En dan is het bij ons alsnog meer dat spelers zelf input brengen en niet alles laten leiden door 1 speler. Dat vond ik een aangename ervaring binnen het coöperatieve genre.

Dus, is jouw spelersgroep toe aan een zwaar, coöperatief spel waarbij niet één speler de leiding zal pakken? Dan kun je Spirit Island zeker proberen.

Strategie of Geluk?

Ik vind Spirit Island overheersend tactisch met een paar vleugjes geluk.

De geluksfactor zie je – zoals in zoveel spellen – terug bij het trekken van kaarten.

Neem de indringerkaarten. Je ziet aankomen waar de volgende ronde wordt gebouwd en waar over twee rondes wordt verwoest. Alleen waar indringers gaan verkennen is een verrassing. Is het ’t land waar je makkelijk kan aanvallen of juist niet?

Ook de verdiende angstkaarten zit een klein beetje geluk in. Het effect is vrijwel altijd positief, maar soms net wat positiever. Zo hadden we een keer dat we met een angstkaart dorpen mochten verwijderen. En liet dat nou net de laatste dorpen zijn waardoor we aan de overwinningsconditie van paniekniveau 2 voldeden. We wonnen direct.

Spirit Island Bordspel: Nieuw Paniekniveau

En dan zijn er nog eigenschappenkaarten waar je nooit 100% zeker weet wat je krijgt. Ook hier geldt: de meeste effecten die je krijgt zijn wel bruikbaar. En dan mag je zelfs nog kiezen uit 4 kaarten! Waar wij nog weleens op misgrijpen zijn de symbolen van elementen die we willen hebben om de natuurlijke eigenschappen van spirits te activeren. Kwestie van pech.

Bovenstaande omschrijft waar de geluksfactor zit, maar besef dat die relatief klein is naast de hoeveelheid controle die je wél hebt in het spel.

Je weet te allen tijde welke eigenschappen je tot je beschikking hebt, hoeveel energie je krijgt en hoeveel je kunt spenderen. Gecombineerd met het gegeven dat je weet waar over 1 ronde wordt en waar over 2 rondes wordt verwoest, kun je jouw acties goed een paar rondes vooruit plannen.

Daar komt ook nog eens bij dat je kunt samenwerken en van elkaars kracht kunt profiteren. Laat iemand anders Dahan of Verkenners verschuiven naar een regio, waarna jij ze vervolgens een kopje kleiner kunt maken. Laat iemand anders ervoor zorgen dat, in een regio waar jij kwetsbaar bent, geen indringer-activiteit zal plaatsvinden.

Spirit Island Bordspel: Snelle Eigenschap Afhandelen

Er zijn best veel eigenschappen die je kunt toepassen. Het vinden van de juiste combinatie met elkaar maakt dit natuurlijk ook tactisch.

Tot slot wil ik benoemen dat ik Spirit Island geen strategisch bordspel vind. Je kunt namelijk niet echt voor de lange termijn plannen. Qua tableau-building kun je wel investeren in je spirit, maar wat je gaat doen ligt voor de hand en is bijna altijd hetzelfde. En hoewel je 2 rondes enigszins vooruit kunt kijken, kun je niet genoeg vastleggen voor het hele spel. Je reageert teveel op indringers.

Spelmechanisme

Er zitten stiekem veel spelmechanismen in Spirit Island. Ik noem de 4 meest opvallende.

Te beginnen met het Cooperative mechanisme. Letterlijk vertaald is dit een coöperatief spel. Het zijn spellen waarbij je moet samenwerken in plaats van tegen elkaar spelen. Je wint met z’n allen of je verliest met z’n allen. In Spirit Island zijn alle spelers spirits die het moeten opnemen tegen de indringers van het eiland: de mens.

Andere bekende coöperatieve spellen zijn De Crew: Missie Diepzee, Het Verboden Eiland, De Legenden van Andor, Magic Maze en De Avonturen van Robin Hood. De samenwerkingsvorm in Spirit Island verschilt met voorgaande titels, omdat iemand wel het voortouw kan nemen, maar niet de hele tijd. Iedere speler kan tot zekere hoogte zijn of haar eigen acties bepalen.

Spirit Island Bordspel: Snelle Inslag van de Bliksem in Actie

Daarnaast zie ik Variable Player Powers. Dit houdt in dat elke speler een eigen, unieke vaardigheid heeft. In Spirit Island heeft elke spirit een uniek tableau en een eigen set kaarten. Daarmee zit er een hoge mate van variatie tussen spelerskrachten. Het geeft ’t spel een asymmetrisch karakter, al blijft het doel voor iedereen gelijk.

Je kent dit mechanisme misschien wel uit titels als Pandemic, Terraforming Mars, Age of Innovation, Root en Marco Polo. De verschillen tussen spelerskrachten zijn bij Spirit Island wel een stuk groter.

En dan, Simultaneous Action Selection. Dit betekent dat spelers tegelijkertijd een of meer acties kiezen om uit te voeren. Bij sommige spellen gebeurt dit in ’t geheim en maakt ieder zijn of haar keuze tegelijkertijd bekend. Bij Spirit Island is er niets geheims aan. Je kiest gewoon tegelijk de acties en bent voortdurend tegelijk aan de beurt.

Dit zit bijvoorbeeld ook in populaire spellen als 7 Wonders, De Kwakzalvers van Kakelenburg, It’s a Wonderful World, Between Two Castles of Mad King Ludwig en Mombasa.

Spirit Island Bordspel: Druk Land

Als laatste heb je te maken met Area Majority / Control. Hierbij strijden spelers om bepaalde gebieden om daar de meerderheid of de meeste invloed te hebben. In Spirit Island strijden speelstukken in landjes tegen elkaar. Dit betreft vooral de verkenners, dorpen en steden tegen de Dahan. De spirits vechten zonder fysieke aanwezigheid ook mee. Puur om ervoor te zorgen dat de indringers geen invloed hebben in regio’s.

Je hebt dit wellicht al eens ervaren in bijvoorbeeld El Grande, Tikal, Wolven, Scythe en zelfs de klassieker Carcassonne.

Één mechanisme die bij ons aan tafel tijdens het spel genoemd werd is deckbuilding. Onze conclusie was alleen dat Spirit Island wel deckbuilding elementen heeft, maar toch wat anders werkt. Een overeenkomst is dat je kaarten verzameld die jou sterker maken. Maar een verschil is dat je bij deckbuilding met een gesloten deck speelt waar je een X aantal kaarten van pakt. Je weet nooit precies welke kaarten je wanneer krijgt, terwijl je bij Spirit Island alle beschikbare kaarten gewoon kunt gebruiken.

Interactie

Er zit veel interactie in Spirit Island. Dat is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met het coöperatieve element. Je moet immers samenwerken. Je moet elkaar helpen. Je moet taken verdelen.

Je kunt geen speelmateriaal, zoals kaarten of aanwezigheid, ruilen. Wél kun je sommige eigenschappen aan andere spirits toekennen. Zo kun je anderen bijvoorbeeld energie geven, Dahan’s of indringers laten verschuiven en/of aanwezigheid laten plaatsen.

Spirit Island Bordspel: Verkenner Verwijderen

Ik noemde het al eerder, en noem het hier weer. Spirit Island heeft een samenwerkingsvorm waarbij iemand weliswaar als leider kan optreden en veel keuzes kan maken, maar de ervaring leert dat dit niet voortdurend is. Je kunt als individu ook eigen keuzes maken.

Spelers hebben geen even groot aandeel zoals in De Crew of The Mind, maar één speler kan ook niet allees bepalen zoals in Pandemic of De Legenden van Andor. Het zit er echt tussenin.

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid van Spirit Island is echt ontzettend hoog.

Spirit Island Bordspel: Grote Eigenschappenkaart Pakken

Je kunt het standaardspel spelen en dan heb je al allerlei variaties. Bijvoorbeeld in het eiland, de spirit-combinatie waar jullie mee spelen en de volgorde van angstkaarten, eigenschappen-kaarten en indringerkaarten die in het spel komen. Hierdoor is alleen het gewone spel al nooit hetzelfde. Daar kun je ook nog scenario’s aan toevoegen om bepaalde vaardigheden te veranderen.

Daarnaast heb je 3 niveaus van moeilijkheid bij spirits. Je hebt makkelijke, gemiddelde en moeilijke spirits. Zo kun je de uitdaging naar gelang wat opschroeven.

Bovendien kun je drie verschillende tegenstanders aan het spel toevoegen voor nóg meer uitdaging. Je kunt zelfs met de achterkant van de spelersborden spelen. Hierop staan thematische landkaarten afgebeeld. Iets minder gebalanceerd, meer gebieden en dus nóg meer uitdaging.

Het enige is dat Spirit Island een relatief lange speelduur kent. Dat maakt dat je ‘m misschien niet zo vaak op tafel legt. Ondanks dat kun je er wel lekker veel mee variëren en dus lang van genieten!

Spirit Island Bordspel: op Tafel

Mijn Spirit Island review in het kort?

Ik vind Spirit Island een gaaf, coöperatief bordspel. Het is alleen niet voor iedereen weggelegd. Er zijn relatief veel spelregels die het spel niet alleen uitdagender maken dan de gemiddelde coöp, maar ook voor een langere leercurve zorgen. De hoeveelheid informatie moet je aankunnen. De leerweg moet je zin in hebben. Zit dat goed? Dan is Spirit Island absoluut de moeite waard. Het thema werkt verfrissend omdat spelers ditmaal als inheemse bewoners een eiland verdedigen, in plaats van het over te nemen als kolonist (zoals in veel oude bordspellen het geval is). Daarnaast is het niet zoals De Crew (waar iedere speler een even grote bijdrage levert) en ook niet zoals Pandemic (waar één speler alles kan bepalen). Spirit Island zit daar mooi tussenin. Bovendien is de herspeelbaarheid ontzettend hoog doordat je veel kunt variëren met speelmateriaal én de moeilijkheidsgraad naar wens kunt aanpassen.

5 – Spirit Island: Waar te koop?

Je kunt het bordspel Spirit Island online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, 999Games.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Spirit Island. Het werd bedacht door R. Eric Reuss en internationaal uitgebracht door Greater Than Games. 999 Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Spirit Island review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *