Spirit Island is een van de hoogst gewaardeerde, coöperatieve bordspellen sinds deze in het Engels werd uitgebracht in 2017. Ik was positief verrast toen 999 Games aankondigde deze titel in het Nederlands uit te gaan geven te geven. Begin 2024 was het zo ver.
In dit blog deel ik mijn Spirit Island review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Spirit Island zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel Spirit Island. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn Spirit Island review in het kort
Ik vind Spirit Island een gaaf, coöperatief bordspel. Het is alleen niet voor iedereen weggelegd. Er zijn relatief veel spelregels die het spel niet alleen uitdagender maken dan de gemiddelde coöp, maar ook voor een langere leercurve zorgen. De hoeveelheid informatie moet je aankunnen. De leerweg moet je zin in hebben. Zit dat goed? Dan is Spirit Island absoluut de moeite waard. Het thema werkt verfrissend omdat spelers ditmaal als inheemse bewoners een eiland verdedigen, in plaats van het over te nemen als kolonist (zoals in veel oude bordspellen het geval is). Daarnaast is het niet zoals De Crew (waar iedere speler een even grote bijdrage levert) en ook niet zoals Pandemic (waar één speler alles kan bepalen). Spirit Island zit daar mooi tussenin. Bovendien is de herspeelbaarheid ontzettend hoog doordat je veel kunt variëren met speelmateriaal én de moeilijkheidsgraad naar wens kunt aanpassen.
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is Spirit Island iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: Spirit Island
- EAN: 8720289476021
- Soort spel: Coöperatief Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 90-120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: R. Eric Reuss
- Illustrators: Jason Behnke, Loïc Berger, Loïc Billiau, Kat G Birmelin, Cari Corene, Lucas Durham, Rocky Hammer, Sydni Kruger, Nolan Nasser, Jorge Ramos, Adam Rebottaro, Moro Rogers, Graham Sternberg, Shane Tyree & Joshua Wright.
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
Korte speluitleg
Spirit Island is een coöperatief bordspel waarin spelers natuurlijke spirits zijn die moeten samenwerken om hun eiland te beschermen tegen menselijke indringers. Elke spirit heeft unieke vaardigheden en kaarten. Tijdens een ronde kunnen spirits eerst aanwezigheid vergroten, energie krijgen, nieuwe kaarten kopen of gespeelde kaarten terugnemen. Daarna betaalt elke spirit energie om ‘snelle’ kaarten te spelen. Je speelt kaarten om indringers te bevechten, angst aan te jagen, te vernietigen en/of te vertragen.
Vervolgens gaan indringers gebieden verwoesten, op gebieden bouwen én nieuwe gebieden verkennen. Hierna mogen de spirits ‘langzame’ kaarten spelen (met hetzelfde doel als bij de snelle kaarten). Tot slot eindigt de ronde. Spelers verliezen o.a. als een spirit volledig wordt vernietigd of als de indringers in ronde 13 aan de beurt komen. Spelers winnen als ze alle speelstukken van een specifieke soort indringer van het bord weten te verwijderen. Naarmate indringers banger worden, worden de overwinningscondities makkelijker.
Is Spirit Island iets voor jou?
Ik kan Spirit Island aanraden als je…
- het leuk vindt om samen te overleggen.
- geen moeite hebt met relatief lange spelregels.
- bereid bent om het spel vaker te spelen (de leercurve is lang).
- het geen probleem vindt dat een spel wat langer kan duren.
- een coöperatief spel zoekt waarbij niet één iemand direct de leiding kan nemen.
Ik zal Spirit Island afraden als je…
- niet van coöperatieve spellen houdt.
- lange spelregelboekjes verschrikkelijk vindt.
- een coöperatief spel zoekt om af en toe te spelen.
Vergelijkbare spellen
Spirit Island is een relatief zwaar, coöperatief bordspel. Hieronder deel ik 3 zwaardere, coöperatieve spellen alsook wat zware, competitieve bordspellen. Mocht je een of meer van onderstaande spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je Spirit Island ook leuk vindt.
Uitgebreide review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Spirit Island recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Spirit Island zijn spelers ‘spirits’, soorten krachten der natuur, die samen met de inheemse bevolking (de Dahan) hun eiland moeten beschermen. De indringers zijn mensen die verkenners op pad sturen, dorpen en steden bouwen en een spoor van vernieling (of plaag) achterlaten. Spirits proberen de natuur te waarborgen en tegelijkertijd indringers te vernietigen en bang te maken.
Er zijn een tweetal elementen die ik erg interessant vind aan het thema.
Ten eerste zijn spelers nu zelf geen kolonisten, zoals in veel (oude) bordspellen het geval is, maar ze zijn onderdeel van de inheemse bewoners. Je verdedigt ditmaal tegen de machtsbeluste mens in plaats van dat je de aanvallende partij bent. Het is uniek én doet, in termen van kolonisatie, geen pijnlijke discussie oplaaien.
Ten tweede zijn de overwinningscondities toepasselijk. Als de mens teveel ruimte krijgt zal het de natuur vernietigen (of minimaliseren), worden inheemse bewoners verdreven en verliezen jullie het spel. Aan de andere kant zijn spelers als spirit een onverklaarbare, bijna bovennatuurlijke kracht die de mens niet begrijpt. Mensen worden er bang van. En des te banger ze worden, des te makkelijker je ze van het eiland verjaagt. Deze thematische aankleding is logisch en ondersteunt het spel erg goed.
De look&feel heb ik wat gemixte gevoelens bij.
Enerzijds vind ik de kwaliteit van het speelmateriaal boven gemiddeld, het artwork fraai vormgegeven en het algehele spel lekker kleurrijk.
Anderzijds mis ik wel een soort consistentie in zowel artwork als speelmateriaal. Qua illustraties is dat niet geheel verwonderlijk, want er werkten maar liefst 15 illustrators mee aan dit geheel. Daarnaast vind ik de massieve, houten Dahan bevredigend om te pakken en te zien, maar de kunststof indringers voelen juist wat karig vormgegeven. Hoe functioneel ze ook zijn.
En oké, hout staat misschien wel voor de mooie natuur en kunststof voor een smerige creatie van de mens.
Ook benoem ik graag nog even dat ik de Nederlandse vertaling ontzettend waardeer en – op enkele (slordige) vertaalfoutjes – netjes gedaan vind.
Hetgeen ik vooral jammer vind is dat ik onze Nederlandse taal niet zo mooi vind. Hoe goed er ook wordt vertaald, benamingen worden er niet per se cooler van:
- Lightning’s Swift Strike –> Snelle Inslag van de Bliksem
- Thunderspeaker –> Donderspreker
- Ocean’s Hungry Grasp –> Hongerige Grip van de Oceaan
Nouja, misschien heb jij er niet zoveel moeite mee als ik :).
Tot slot wil ik aangeven dat er een prima insert in de doos zit. Geen hoogstandje, maar wel bruikbaar tijdens het spel. Het is geen insert waarmee je de doos rechtop in de kast kunt zetten. Daarnaast krijg je er zakjes bij zodat je de doos ook zonder insert zou kunnen inpakken.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Spirit Island spelregels goed. Feit blijft: het is veel informatie. Daar kun je niet omheen. Vanuit die wetenschap geredeneerd vind ik de opbouw logisch. Eerst het algemene spelverloop en daarna verschillende spelconcepten. Het zal persoon verschillen of ze dat fijn vinden. Voor mij werkte het prima, ook al heb ik in de speluitleg van dit blog het spelverloop en spelconcepten met elkaar verweven.
Noemenswaardig vind ik de illustraties. Het zijn er misschien niet veel, maar de illustraties die er wel zijn verduidelijken een heleboel.
Ik herinner me één pijnpunt waar mijn hoofd moeite mee had. Dat was de tekst in het kader op pagina 9, genaamd ‘Iedere speler’. Deze informatie vond ik onduidelijk en zorgde in mijn optiek alleen maar voor verwarring. In de Engelse spelregels is dit stuk zelfs niet eens opgenomen.
En dan, toegankelijkheid.
Poeh. Spirit Island is naar mijn mening geen toegankelijk, coöperatief bordspel.
Hoewel het spelverloop niet per se moeilijk is, zijn er veel regeltjes die je moet onthouden. Expertspelers zullen daar niet veel moeite mee hebben, maar spelers die over het algemeen lichtere spellen doen wel.
Om een vergelijk te geven. Je kunt de complexiteit (en niet de gameplay) van Spirit Island vergelijken met spellen als:
- Barrage
- Nucleum
- Anachrony
- Terra Mystica
- Dominant Species
Ken je coöperatieve spellen als De Crew, Pandemic, De Legenden van Andor, De Avonturen van Robin Hood en Paleo? Weet dan dat ik Spirit Island veel zwaarder vind dan die titels. Bij Spirit Island is de leercurve niet zo steil. Het zal je dus wat tijd kosten om alles goed eigen te maken.
Aanvullend is mijn ervaring ook dat de speelduur relatief lang is. Op de doos staat 90-120 minuten. En oké, dat zou je, als je het spel kent, moeten kunnen halen. Zelf maak ik me altijd schuldig aan langer nadenken en enkele van mijn medespelers doen gezellig mee. Zeker met 3-4 spelers tikken wij nog weleens de 2,5 uur aan.
Tot slot wil ik iets zeggen over het samenwerkingsvorm in het spel:
Je hebt coöperatieve spellen waarbij één speler de alfa-rol op zich kan nemen, alles kan bepalen en de rest onderuit kan zitten (zoals Pandemic en Andor). Persoonlijk vind ik deze coöperatieve bordspellen minder leuk.
Je hebt ook coop’s waarbij iedereen actief mee moet doen en waarbij ieders aandeel even groot is (zoals De Crew en Magic Maze). Persoonlijk vind ik dit soort coöperative games juist leuk.
Spirit Island zit ergens tussen deze twee vormen in. Er zal overleg plaatsvinden en daar kan een speler het voortouw in nemen. Ik merk echter ook dat je als speler zelf best veel bepaalt. Des te meer handkaarten je krijgt, des te meer jij zelf de keuze maakt over wat jee speelt. Daarnaast kun je, zeker in het begin, focussen op een eigen deel van het bord. Je doet dan vaak acties zonder met anderen te overleggen.
Later, als spelers meer verspreid over het bord geraken, dan vind er wel meer overleg plaats. En dan is het bij ons alsnog meer dat spelers zelf input brengen en niet alles laten leiden door 1 speler. Dat vond ik een aangename ervaring binnen het coöperatieve genre.
Dus, is jouw spelersgroep toe aan een zwaar, coöperatief spel waarbij niet één speler de leiding zal pakken? Dan kun je Spirit Island zeker proberen.
Strategie of Geluk?
Ik vind Spirit Island overheersend tactisch met een paar vleugjes geluk.
De geluksfactor zie je – zoals in zoveel spellen – terug bij het trekken van kaarten.
Neem de indringerkaarten. Je ziet aankomen waar de volgende ronde wordt gebouwd en waar over twee rondes wordt verwoest. Alleen waar indringers gaan verkennen is een verrassing. Is het ’t land waar je makkelijk kan aanvallen of juist niet?
Ook de verdiende angstkaarten zit een klein beetje geluk in. Het effect is vrijwel altijd positief, maar soms net wat positiever. Zo hadden we een keer dat we met een angstkaart dorpen mochten verwijderen. En liet dat nou net de laatste dorpen zijn waardoor we aan de overwinningsconditie van paniekniveau 2 voldeden. We wonnen direct.
En dan zijn er nog eigenschappenkaarten waar je nooit 100% zeker weet wat je krijgt. Ook hier geldt: de meeste effecten die je krijgt zijn wel bruikbaar. En dan mag je zelfs nog kiezen uit 4 kaarten! Waar wij nog weleens op misgrijpen zijn de symbolen van elementen die we willen hebben om de natuurlijke eigenschappen van spirits te activeren. Kwestie van pech.
Bovenstaande omschrijft waar de geluksfactor zit, maar besef dat die relatief klein is naast de hoeveelheid controle die je wél hebt in het spel.
Je weet te allen tijde welke eigenschappen je tot je beschikking hebt, hoeveel energie je krijgt en hoeveel je kunt spenderen. Gecombineerd met het gegeven dat je weet waar over 1 ronde wordt en waar over 2 rondes wordt verwoest, kun je jouw acties goed een paar rondes vooruit plannen.
Daar komt ook nog eens bij dat je kunt samenwerken en van elkaars kracht kunt profiteren. Laat iemand anders Dahan of Verkenners verschuiven naar een regio, waarna jij ze vervolgens een kopje kleiner kunt maken. Laat iemand anders ervoor zorgen dat, in een regio waar jij kwetsbaar bent, geen indringer-activiteit zal plaatsvinden.
Er zijn best veel eigenschappen die je kunt toepassen. Het vinden van de juiste combinatie met elkaar maakt dit natuurlijk ook tactisch.
Tot slot wil ik benoemen dat ik Spirit Island geen strategisch bordspel vind. Je kunt namelijk niet echt voor de lange termijn plannen. Qua tableau-building kun je wel investeren in je spirit, maar wat je gaat doen ligt voor de hand en is bijna altijd hetzelfde. En hoewel je 2 rondes enigszins vooruit kunt kijken, kun je niet genoeg vastleggen voor het hele spel. Je reageert teveel op indringers.
Spelmechanisme
Er zitten stiekem veel spelmechanismen in Spirit Island. Ik noem de 4 meest opvallende.
Te beginnen met het Cooperative mechanisme. Letterlijk vertaald is dit een coöperatief spel. Het zijn spellen waarbij je moet samenwerken in plaats van tegen elkaar spelen. Je wint met z’n allen of je verliest met z’n allen. In Spirit Island zijn alle spelers spirits die het moeten opnemen tegen de indringers van het eiland: de mens.
Andere bekende coöperatieve spellen zijn De Crew: Missie Diepzee, Het Verboden Eiland, De Legenden van Andor, Magic Maze en De Avonturen van Robin Hood. De samenwerkingsvorm in Spirit Island verschilt met voorgaande titels, omdat iemand wel het voortouw kan nemen, maar niet de hele tijd. Iedere speler kan tot zekere hoogte zijn of haar eigen acties bepalen.
Daarnaast zie ik Variable Player Powers. Dit houdt in dat elke speler een eigen, unieke vaardigheid heeft. In Spirit Island heeft elke spirit een uniek tableau en een eigen set kaarten. Daarmee zit er een hoge mate van variatie tussen spelerskrachten. Het geeft ’t spel een asymmetrisch karakter, al blijft het doel voor iedereen gelijk.
Je kent dit mechanisme misschien wel uit titels als Pandemic, Terraforming Mars, Age of Innovation, Root en Marco Polo. De verschillen tussen spelerskrachten zijn bij Spirit Island wel een stuk groter.
En dan, Simultaneous Action Selection. Dit betekent dat spelers tegelijkertijd een of meer acties kiezen om uit te voeren. Bij sommige spellen gebeurt dit in ’t geheim en maakt ieder zijn of haar keuze tegelijkertijd bekend. Bij Spirit Island is er niets geheims aan. Je kiest gewoon tegelijk de acties en bent voortdurend tegelijk aan de beurt.
Dit zit bijvoorbeeld ook in populaire spellen als 7 Wonders, De Kwakzalvers van Kakelenburg, It’s a Wonderful World, Between Two Castles of Mad King Ludwig en Mombasa.
Als laatste heb je te maken met Area Majority / Control. Hierbij strijden spelers om bepaalde gebieden om daar de meerderheid of de meeste invloed te hebben. In Spirit Island strijden speelstukken in landjes tegen elkaar. Dit betreft vooral de verkenners, dorpen en steden tegen de Dahan. De spirits vechten zonder fysieke aanwezigheid ook mee. Puur om ervoor te zorgen dat de indringers geen invloed hebben in regio’s.
Je hebt dit wellicht al eens ervaren in bijvoorbeeld El Grande, Tikal, Wolven, Scythe en zelfs de klassieker Carcassonne.
Één mechanisme die bij ons aan tafel tijdens het spel genoemd werd is deckbuilding. Onze conclusie was alleen dat Spirit Island wel deckbuilding elementen heeft, maar toch wat anders werkt. Een overeenkomst is dat je kaarten verzameld die jou sterker maken. Maar een verschil is dat je bij deckbuilding met een gesloten deck speelt waar je een X aantal kaarten van pakt. Je weet nooit precies welke kaarten je wanneer krijgt, terwijl je bij Spirit Island alle beschikbare kaarten gewoon kunt gebruiken.
Interactie
Er zit veel interactie in Spirit Island. Dat is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met het coöperatieve element. Je moet immers samenwerken. Je moet elkaar helpen. Je moet taken verdelen.
Je kunt geen speelmateriaal, zoals kaarten of aanwezigheid, ruilen. Wél kun je sommige eigenschappen aan andere spirits toekennen. Zo kun je anderen bijvoorbeeld energie geven, Dahan’s of indringers laten verschuiven en/of aanwezigheid laten plaatsen.
Ik noemde het al eerder, en noem het hier weer. Spirit Island heeft een samenwerkingsvorm waarbij iemand weliswaar als leider kan optreden en veel keuzes kan maken, maar de ervaring leert dat dit niet voortdurend is. Je kunt als individu ook eigen keuzes maken.
Spelers hebben geen even groot aandeel zoals in De Crew of The Mind, maar één speler kan ook niet allees bepalen zoals in Pandemic of De Legenden van Andor. Het zit er echt tussenin.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Spirit Island is echt ontzettend hoog.
Je kunt het standaardspel spelen en dan heb je al allerlei variaties. Bijvoorbeeld in het eiland, de spirit-combinatie waar jullie mee spelen en de volgorde van angstkaarten, eigenschappen-kaarten en indringerkaarten die in het spel komen. Hierdoor is alleen het gewone spel al nooit hetzelfde. Daar kun je ook nog scenario’s aan toevoegen om bepaalde vaardigheden te veranderen.
Daarnaast heb je 3 niveaus van moeilijkheid bij spirits. Je hebt makkelijke, gemiddelde en moeilijke spirits. Zo kun je de uitdaging naar gelang wat opschroeven.
Bovendien kun je drie verschillende tegenstanders aan het spel toevoegen voor nóg meer uitdaging. Je kunt zelfs met de achterkant van de spelersborden spelen. Hierop staan thematische landkaarten afgebeeld. Iets minder gebalanceerd, meer gebieden en dus nóg meer uitdaging.
Het enige is dat Spirit Island een relatief lange speelduur kent. Dat maakt dat je ‘m misschien niet zo vaak op tafel legt. Ondanks dat kun je er wel lekker veel mee variëren en dus lang van genieten!
Waar kun je Spirit Island kopen?
Je kunt het bordspel Spirit Island online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel Spirit Island. Het werd bedacht door R. Eric Reuss en internationaal uitgebracht door Greater Than Games. 999 Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!