Spokenchaos Spel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Spokenchaos Spel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Ik zie een trend waarin bordspellen steeds meer in het oog moeten springen om succesvol te zijn. Niet alleen bij spellen voor volwassenen, maar ook voor kinderen. Spokenchaos doet ook een poging met spookjes, meubels én een sleutelgat waar je doorheen moet kijken.

In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Spokenchaos review.

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het spel Spokenchaos zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je in menig behekst huis meerdere spoken vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Spokenchaos:

  • 1 Speelbord
  • 28 Spoken (7 van elke kleur):
    • 1 Groot spook
    • 2 Middelgrote spoken
    • 4 Kleine spoken
  • 6 Meubels
  • 1 Dobbelsteen
  • 1 Sleutelgat
  • 32 Kaarten
  • 1 Spokenchaos spelregels

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Spokenchaos Spel: Voorkant

Dit is de achterkant:

Spokenchaos Spel: Achterkant Doos

En dit is de binnenkant:

Spokenchaos Spel: Binnenkant Doos

Je vindt de Spokenchaos spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:

Spokenchaos Spel: Spelregels

Dit is het speelbord:

Spokenchaos Spel: Speelbord

Rondom het speelbord plaats je tijdens het spel een sleutelgat, om te kijken of je spoken ziet. Zo ziet het sleutelgat er uit:

Spokenchaos Spel: Sleutelgat

En zo zien de spoken er uit (klein, middelgroot en groot):

Spokenchaos Spel: Spoken

Gelukkig voor de spookjes kunnen ze zich verstoppen achter diverse meubels:

Spokenchaos Spel: Meubels

Met de dobbelsteen wordt bepaald waar het sleutelgat komt te staan:

Spokenchaos Spel: Dobbelsteen

Spoken kunnen zich over het speelbord bewegen met bewegingskaarten:

Spokenchaos Spel: Bewegingskaarten

Voor een gevorderd spel kun je de Klokslag Middernacht kaarten gebruiken. Dit zijn een soort gebeurtenissen die elke ronde een bepaald effect teweeg brengen:

Spokenchaos Spel: Klokslag Middernacht Kaarten

3 – Spokenchaos: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Spokenchaos? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Spokenchaos speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Spokenchaos?

In Spokenchaos moeten spelers proberen om hun spoken ongezien de kamer over te laten steken. Elke beurt trek je een kaart. Deze bepaalt hoeveel plaatsen je spoken mogen lopen én of je meubels op het speelbord mag verplaatsen. Als iedereen is geweest mag één speler het sleutelgat met behulp van een dobbelsteen plaatsen en erdoorheen kijken. Spoken die zichtbaar zijn moeten terug. Spoken die niet zichtbaar zijn blijven staan. Wie na 5 rondes de meeste punten verdient met overgestoken spoken, wint het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Spokenchaos. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel
  4. Aangepaste regels

3.1 – Voorbereiding

Leg het speelbord midden op tafel, zet de meubels op een willekeurige plek in het raster en het sleutelgat op een willekeurige deur. Elke speler neemt alle spoken van één kleur en zet ze voor zich neer. Schud alle bewegingskaarten (en verwijder er willekeurig 10 of 5 bij respectievelijk 2 of 3 spelers) en vorm een trekstapel naast het bord. Geef iemand de dobbelsteen.

Als het goed is heb je nu zoiets voor je liggen:

Spokenchaos Spel: Startopstelling voor 4 Spelers

3.2 – Spelverloop

Spokenchaos duurt 5 rondes. Elke ronde komen alle spelers tegelijk aan de beurt. Een ronde verloopt als volgt.

Spokenchaos Spel: Bewegingskaart Pakken

Eerst trekt iedereen een bewegingskaart. Hierop staat het aantal stappen dat jouw spookjes mogen zetten. Staan er meubels op afgebeeld? Dan mag je er, indien gewenst, eentje van verplaatsen.

Spokenchaos Spel: Rood Spook Verplaatsen

Verplaatsingsregels:

  • Je spoken starten altijd aan je eigen kant.
  • Je spoken mogen de ruimte niet in dezelfde ronde betreden en verlaten.
  • Je spoken mogen alleen horizontaal en verticaal bewegen.
  • Je spoken mogen het aantal stappen verdelen.
  • Je spoken moeten altijd rechtop staan.
  • Je spoken mogen hun beweging in- of op een meubel eindigen.
  • Je mag meubels alleen verplaatsen als ze deze ronde nog niet zijn verplaatst.
Spokenchaos Spel: Bank Verplaatsen

Iedereen verplaatst spoken en meubels tegelijkertijd.

Nadat iedereen heeft bewogen gooien alle spelers de dobbelsteen. Wie het hoogste gooit mag bepalen aan welke zijde het sleutelgat komt te staan. Deze speler gooit vervolgens nog een keer en bepaalt zo de exacte locatie van het sleutelgat. Je kunt het sleutelgat links- of rechtsom plaatsen. Je mag niet van tevoren uitproberen welke het beste is voor jou.

Spokenchaos Spel: Dobbelsteen Gooien

NB: Vanaf de 2e ronde werpen spelers die al een keer door het sleutelgat hebben gekeken niet meer, totdat iedereen een keer de zijde van het sleutelgat heeft bepaald.

Nu gluur je door het sleutelgat. Zie je (een deel van) spoken? Dan verwijder je ze van het bord en geef je ze terug aan de eigenaar. Hij of zij mag ze later opnieuw inzetten.

Spokenchaos Spel: Blik door Sleutelgat

Tot slot leg je de bewegingskaarten af en begint een nieuwe ronde (het sleutelgat blijft staan).

3.3 – Einde van het spel

Het spel eindigt na de ronde waarin de laatste bewegingskaart is gepakt.

  • Je krijgt 1, 3 en 5 punten voor respectievelijk kleine, middelgrote en grote spoken die de overkant hebben bereikt.
  • Je krijgt 1, 1 en 2 punten voor respectievelijk kleine, middelgrote en grote spoken die nog in de kamer staan.

De speler met de meeste punten wint.

3.4 – Aangepaste regels

Er zijn een aantal variaties in regels die je kunt toepassen om het spel iets uitdagender te maken.

Spoken samenvoegen: Spookjes beginnen altijd klein. Pas als een klein spook op een klein spook eindigt, voegen ze samen tot een middelgroot spook. Eindigt een klein spook op een middelgroot spook (of visa versa)? Dan voegen ze samen tot een groot spook. Het samengevoegde spook mag deze beurt niet bewegen.

Spokenchaos Spel: Klokslag Middernacht Kaarten Trek- en Aflegstapel

Niet duwen, elk om de beurt! Speel niet tegelijkertijd, maar om de beurt. De speler met de dobbelsteen begint. Daarnaast trek je vanaf ronde 2, voordat je bewegingskaarten trekt, een Klokslag Middernacht kaart. Hierdoor treedt een bepaald effect in werking voor deze ronde.

4 – Spokenchaos: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Spokenchaos recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

In Spokenchaos proberen spoken de lobby van een hotel over te steken, zonder gezien te worden door mensen! Je weet nooit zeker door welk sleutelgat wordt gekeken, maar gelukkig zijn er verschillende meubels waar je jezelf kunt verstoppen.

Misschien klinkt een thema zoals ik net beschreef wat spooky (oké, je kunt Spokenchaos prima op een halloween-avond spelen met vrienden), maar het vertaalt zich juist door naar een look&feel dat naadloos aansluit op families.

Spokenchaos Spel: Groot Spook op Speelbord

Ondanks een wat duistere kleurstelling, maken primaire kleuren en olijke vormen van het speelmateriaal juist geschikt voor kinderen.

De kwaliteit van het spel is prima. De meubels voelen niet heel degelijk, maar zijn netjes afgewerkt en bovendien functioneel. Ik vind vooral de doorzichtige, gekleurde spookjes niet goed uit de verf komen. Volgens mij komt dit doordat ze transparant zijn én kleur hebben. Je moet goed kijken (of het licht er goed op laten vallen) om een spookje te herkennen.

De insert is oké. Je kunt de spullen erin opbergen, maar het is niet zo dat alles een eigen vakje heeft. Het doel van de insert is vooral om ervoor te zorgen dat je een spookje en spiegel kunt positioneren achter het kijkgat van de doos.

Spelregels & Toegankelijkheid

De Spokenchaos spelregels voelen voor mij langer dan nodig. Toegegeven, ze zijn voor zover ik kan beoordelen wel volledig. Ik denk alleen dat het een stukje korter had gekund (but I could be wrong). Ook vind ik de keuze om enkele keren gele letters en cijfers op een blauwe achtergrond te plaatsen niet lekker lezen. Begrijp me niet verkeerd. De spelregels zijn te doen, maar konden gebruiksvriendelijker.

Spokenchaos Spel: Spelregels in detail

Als ik me beperk tot kinderen, dan denk ik dat Spokenchaos toegankelijk is voor een grote groep. De regels zijn best eenvoudig, iedereen speelt tegelijkertijd (je hoeft dus niet lang te wachten) én je kunt het spel aanpassen voor wat extra uitdaging.

Maar houd je niet van spoken, drukte op het speelbord en/of ben je liever strategisch bezig? Dan is het niks voor jou.

En, een praktische noot: iedereen moet tegelijk bij het speelbord kunnen. De grootte en vorm van de tafel alsook het aantal spelers dat meedoet kan bepalend zijn voor of dat dit lukt (of niet).

Strategie of Geluk?

Spokenchaos behoeft geluk, ruimtelijk inzicht en een beetje tactiek.

Geluk zit in de kaarten en dobbelsteen.

Spokenchaos Spel: Bewegingskaart Spelen

Elke ronde draai je een kaart om. Die bepaalt hoeveel stappen je mag verdelen over je spoken en/of welke meubels je mag verplaatsen. Je kunt het geluk hebben dat je precies genoeg stappen hebt om je spoken in veiligheid te brengen. Je kunt ook de pech hebben dat je net één stap tekort komt.

Wie het hoogste gooit mag het sleutelgat verplaatsen. Wil je dit koste wat het kost doen, maar gooi je laag? Dan heb je pech. Ook heb ik al meermaals meegemaakt dat ik of iemand anders wel de zijde mocht kiezen, maar dat er toch nog 1 of 2 posities waren die spookjes zichtbaar maakten via het sleutelgat. En wat gooi je dan met de dobbelsteen? Juist, die posities ;).

Het helpt ontzettend als je ruimtelijk inzicht hebt. Het mooiste is als je kunt inschatten welke posities het meest veilig zijn, als je nagaat waar het sleutelgat geplaatst kan worden. Daar zul je ook moeten anticiperen op je tegenstanders. En als je snel weet wat je wil, kun jij ook als eerste een meubel pakken en positioneren zoals jij wil. Andere spelers mogen dit meubel dan ook niet meer verplaatsen.

Spokenchaos Spel: Door Sleutelgat Kijken

Tot slot zijn er wat tactische keuzes. De meest interessante vind ik de spiegel. Die kun je zó plaatsen dat het jouw spookje uit het zicht houdt en tegelijkertijd een spook van iemand anders vol in het zicht zet. Ook kan het verstandig zijn om je spoken dichtbij veel andere spoken te houden. De kans dat iemand daar een sleutelgat bij zet is relatief klein, omdat ze dan zichzelf ook in gevaar brengen.

Spelmechanisme

Ik zie 2 opvallende mechanismen in Spokenchaos.

De eerste is Grid Movement. Je verplaatst speelfiguren over een vooraf bepaald grid op een speelbord. Dat is precies wat je in Spokenchaos doet. Sterker nog, je mag meerdere figuren tegelijk verplaatsen en in enkele gevallen zelfs meubels anders positioneren. Alles om jezelf uit het zicht van glurende mensen te houden.

Andere spellen waar dit mechanisme in zit zijn bijvoorbeeld De Zoektocht naar El Dorado, Santorini en Flash Point.

Spokenchaos Spel: Geel Spook Verplaatsen

Het tweede mechanisme is Simultaneous Action Selection. Dit betekent niets meer dan dat spelers tegelijkertijd hun acties uitvoeren. Iedereen verplaatst tegelijk zijn of haar spoken en meubels door de lobby. Leuke bijkomstigheid is dat meubels per ronde slechts door 1 iemand mogen worden verplaatst. Dit houdt spelers in ieder geval al snel betrokken tijdens het spel.

Simultane beurten ken je misschien wel uit Keer op Keer, De Kwakzalvers van Kakelenburg en It’s a Wonderful World.

Interactie

Er zit stiekem veel interactie in Spokenchaos.

Zo verplaatsen spelers hun spoken tegelijkertijd over het speelbord. Kruipt het ene spook in of op een meubel? Dan past een andere er misschien niet meer naast. En als speler A en B allebei de spiegel mogen verplaatsen, maar speler B doet dit eerst, dan mag Speler A de spiegel niet meer verplaatsen. Er heerst dus sowieso een wie eerst komt, eerst maalt gevoel.

Spokenchaos Spel: Sleutelgat Verplaatsen

En dan het moment waar je andere spelers echt doelbewust kunt naaien: het sleutelgat plaatsen. Elke speler mag dit sowieso een keer doen. En dit is natuurlijk het moment om een zijde te kiezen waarmee je jezelf veilig stelt en tegelijkertijd zoveel mogelijk spookjes van tegenstanders kunt zien. Die moeten dan weer van het speelbord af en dat kost je tegenstanders punten. Mwuahahaha.

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid van Spokenchaos is erg goed. Dit is aan twee dingen te danken.

Ten eerste is het speelbord extreem dynamisch. Meubels staan altijd anders, spoken bewandelen andere routes en het sleutelgat wordt altijd op een deels onvoorspelbare plek gezet. Dit maakt geen enkel potje exact hetzelfde.

Ten tweede kun je, indien het standaardspel gaat vervelen, de regels iets aanpassen of met de Klokslag Middernacht kaarten spelen. Pas je de regels aan? Dan krijg je alleen grotere spoken door ze samen te voegen. Dat geeft net wat meer uitdaging. Bovendien zorgen de Klokslag Middernacht kaarten voor onvoorziene gebeurtenissen die nóg meer variatie bieden.

Spokenchaos Spel: op Tafel

Mijn Spokenchaos review in het kort?

Ik vind Spokenchaos een leuk vormgegeven spel dat bij veel kinderen in de smaak zal vallen. Dat is niet alleen te danken aan het olijke artwork, maar ook het sleutelgat waar je doorheen moet kijken. Dit opent de figuurlijke deur naar het spannende moment waarin jouw spookjes wel of niet worden gezien. Combineer dit met simultane beurten en diverse variatiemogelijkheden en je hebt een leuk familiespel dat langere tijd weet te boeien.

5 – Spokenchaos: Waar te koop?

Je kunt het kinderspel Spokenchaos online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl en Spelhuis.be.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Spokenchaos. Het werd bedacht door Phil Vizcarro en Amine Rahmani en internationaal uitgebracht door Letheia. Asmodee verzorgt de distributie in Nederland.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Spokenchaos spel review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *