Een van de meest onbekende spellen uit m’n bordspellen top 10 is zonder twijfel Steampunk Rally van Roxley Games. Dit spel zag in 2015 het daglicht dankzij Kickstarter.
In 2021 was het tijd voor een vervolg: Steampunk Rally Fusion. Man wat heb ik hier naar uit gekeken!
In dit blog vind je foto’s van al het speelmateriaal, geef ik je de speluitleg én deel ik mijn Steampunk Rally Fusion review!
Voordat je begint met lezen: Roxley Games gaf mij het bordspel Steampunk Rally Fusion zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals in Steampunk Rally Fusion meerdere uitvinders naar de finish racen, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Card Drafting & Dice Placement
- Aantal Spelers: 2-8 Personen
- Speelduur: 60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: Roxley Games
- Spelauteur: Orin Bishop
- Illustrator: Mr. Cuddington
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – Amazon.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij het spel Steampunk Rally Fusion:
- 16 Dubbelzijdige Racebaan-tegels
- 28 Uitvinders op standaard
- 28 Uitvinder Cockpits
- 28 Uitvinder Machineonderdelen
- 240 Machineonderdelen:
- 80 Gouden
- 80 Zilveren
- 80 Koperen
- 80 Boostkaarten
- 126 Dobbelstenen:
- 36 Rode dobbelstenen (Hitte)
- 36 Blauwe dobbelstenen (Stoom)
- 36 Gele dobbelstenen (Elektriciteit)
- 18 Fusion dobbelstenen
- 1 Speelrichting-fiche
- 20 Gebeurteniskaarten
- 18 Geheime projectkaarten + 8 Clips
- 11 Uitdagingstegels
- 6 Voor het Basisspel
- 5 voor Fusion
- 8 Lamptokens
- 41 Kartonnen tandwielen
- 51 Metalen tandwielen
- 8 Schademeters
- 8 Overzichtskaarten
- 1 Dubbelzijdige ‘On Ramp’ tegel
- 1 Steampunk Rally Fusion spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
En onthoud, ik heb de Atomic Edition, waar het originele spel dus ook bij zit!
Ik begin met de voorkant van de doos waarop het artwork van Steampunk Rally Fusion staat:
Op de achterkant staat artwork van het originele spel.
De binnenkant van de doos heeft een mooie inlay, waar alles prima in past:
Je vindt de Steampunk Rally Fusion spelregels terug in een boekje van 16 bladzijden. Daarvan zijn 4 pagina’s gereserveerd voor een korte biografie per uitvinder.
Bij Steampunk Rally Fusion wordt de ravebaan gevormd met onderstaande tegels. Zo kun je een baan maken genaamd Machu Picchu en een baan genaamd Mars:
Bij Fusion horen de volgende uitvinders: Annie Easley, Elsie Macgill, Asima Chatterjee, Auguste Piccard, Alan Turing, Hedy Lamarr, Pachacuti, Andrei Sakharov, Igor Sikorsky, Amelia Earhart, Marie Marvingt en Carleton Ellis. Je ziet ze hieronder:
Je plaatst bovenstaande tegels op een standaard:
Voor alle uitvinders zijn er een cockpit en machine onderdeel in diens kleur. Dit zijn de startkaarten:
Net als in het basisspel zijn er weer machine onderdelen en boost kaarten in het spel. Je hebt 3 soorten machine onderdelen: koper, zilver en goud. Hieronder zie je daar voorbeelden van:
Net als in het basisspel zijn er weer machine onderdelen (kaarten) en boost kaarten in het spel. Je hebt 3 soorten machine onderdelen: koper, zilver en goud. Al deze kaarten (dus ook boost kaarten) hebben dezelfde achterkant.
En wat zou Steampunk Rally zijn zonder dobbelstenen? Naast de rode, blauwe en gele dobbelstenen (die respectievelijk staan voor hitte, stoom en elektriciteit) komen er nu ook Fusion dobbelstenen in het spel.
Zoals je ziet lopen de Fusion dobbelstenen van 4 t/m 9 (in plaats van 1 t/m 6). Ook zijn ze groter dan de standaard dobbelstenen.
Ook horen er tandwielen bij Steampunk Rally. In de Atomic Edition zitten zowel kartonnen (met waarde 1, 3 en 10) als metalen (kleine en iets grotere):
Daarnaast zijn er een schademeters, een speelrichting-fiche, lamptokens en uitdagingstegels:
Als je Steampunk Rally Fusion voor de eerste keer speelt, kun je de zogenaamde On Ramp tegel gebruiken in combinatie met een kortere baan:
Je krijgt ook gebeurteniskaarten (10 voor de racebaan Machu Picchu en 10 voor Mars). Zodra een speler met zijn uitvinder op een speciaal veld eindigt, wordt er zo’n kaart naast de racebaan gelegd.
Er zijn ook geheime projectkaarten waarmee spelers kunnen sparen voor een eenmalige bonus:
Tot slot zijn er nog overzichtskaarten voor alle spelers:
In de Atomic Edition van Steampunk Rally zit ook het originele spel. Daar hoort onderstaand materiaal bij:
Als je het speelmateriaal van het originele spel beter wil bekijken, verwijs ik je door naar m’n Steampunk Rally blog.
3 – Steampunk Rally Fusion: Speluitleg
Hieronder lees je eerst mijn korte Steampunk Rally Fusion speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je het Steampunk Rally Fusion?
In Steampunk Rally zijn jij en je tegenstanders uitvinders die wel hele bijzondere racewagens gaan bouwen. Het zijn eerder race-machines!
Tijdens de draft-fase trekt iedere speler kaarten. Deze kaarten (machine onderdelen) kun je óf aan je racemachine toevoegen óf inruilen voor dobbelstenen. Tijdens de race-fase ga je dobbelstenen in jouw racemachine plaatsen waardoor jouw uitvinder op de racebaan vooruit mag.
Maar let op. Het kan zijn dat je soms teveel van je uitvinding vraagt, met schade tot gevolg. Daarnaast zal ook ruig terrein jouw machine beschadigen. Hierdoor kun je niet alleen blijven racen, maar zul je ook moeten investeren in reparaties.
De speler die het verst over de finish komt, wint het spel!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van Steampunk Rally Fusion. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Gebeurtenissen, Projecten & Uitdagingen
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Vorm de racebaan midden op tafel. Kies daarvoor óf de zijde van Machu Picchu of de zijde van Mars. Leg eerst de starttegel neer, vervolg met 3 middenstukken, dan de finish en tot slot de eindtegel. Sorteer alle machine onderdelen en boosterkaarten en vorm 4 trekstapels. Trek van elke stapel 1 kaart om een aflegstapel te vormen. Leg ook alle dobbelstenen (gesorteerd) en de tandwielen op tafel.
Elke speler kiest een uitvinder, plaatst bijbehorend speelstuk op het startveld en vormt met de bijbehorende uitvinderkaarten het begin van diens racewagen. Daarbij moeten de namen op de kaarten altijd links boven zitten. Daarnaast krijgt elke speler een schademeter (op stand 0) en een lampfiche (met ‘aan’-zijde boven).
Als het goed is heb je nu zoiets liggen als hieronder:
3.2 – Spelverloop
Het doel van Steampunk Rally is om zover mogelijk over de finish te komen. Het aantal rondes is onbepaald.
Elke ronde bestaat uit de volgende fasen:
- Draft Fase
- Vent Fase
- Race Fase
- Schade Fase
- Onderhoudsfase
Tijdens de Draft Fase pakt elke speler één kaart van de 4 stapels en neemt deze op handen. Vervolgens kiest iedereen tegelijk een kaart.
Kies je een machine onderdeel? Dan kun je deze aan je uitvinding bevestigen óf inruilen voor de twee aangegeven dobbelstenen of tandwielen rechts bovenin de kaart. Bij het bevestigen gelden de volgende regels:
- Draai de kaart zo dat de naam links bovenin staat.
- Elke aangesloten kaart moet met minstens 1 klep (in)direct verbonden zijn met de cockpit.
- Zodra één klep is verbonden, maakt het niet uit waar de andere kleppen uitkomen.
Kies je een boost kaart? Dan kun je deze bewaren óf inruilen voor een gekleurde dobbelsteen of 2 tandwielen. Bewaar je de kaart? Dan leg je ‘m onder je schademeter. Je mag de kaart later in het spel spelen. De ene kaart mag je altijd spelen. De andere kaart mag je alleen tijdens de Vent Fase (hierna) spelen. Boost kaarten leveren je eenmalige voordelen op.
Zodra de spelers hebben gekozen, worden de overige handkaarten doorgegeven naar links of rechts (dit hangt af van de speelrichting, die wordt bepaald door het speelrichtingfiche of de bovenkant van gebeurteniskaarten). Dit gaat door totdat alle handkaarten op zijn. Daarna begint de Vent Fase.
Alle dobbelstenen die je krijgt dobbel je direct en leg je naast je uitvinding. Dit is je private dice pool.
Tijdens de Vent Fase mag je 2 dingen doen.
Ten eerste mag je tandwielen inzetten om het aantal dobbelsteen-ogen in je uitvinding te verminderen. Per tandwiel mag je 2 ogen verminderen. Het maakt niet of uit je ze van één of twee dobbelstenen haalt.
Hoe werkt dit dan? Stel je hebt een dobbelsteen van waarde 6 in je uitvinding – dan kun je 3 tandwielen betalen om de waarde naar 0 te verminderen. Is de waarde van een dobbelsteen 0? Dan verwijder je deze van je uitvinding. Hieronder zie je bijvoorbeeld dat ik 2 tandwielen betaal om 4 ogen te verminderen en beide dobbelstenen mag verwijderen.
Een Fusion dobbelsteen mag je nooit verwijderen!
NB: Je gebruikt dobbelstenen in je uitvinding om te racen. Dobbelstenen blijven altijd liggen, totdat je ze weghaalt met speciale acties, boost kaarten of tandwielen (in de Vent Fase).
Ten tweede mag je boost kaarten spelen. Sommige boost kaarten mag je ook alleen tijdens deze fase spelen. Soms is de beurtvolgorde waarin boost kaarten gespeeld mogen worden van belang. In dit geval wordt de beurtvolgorde bepaalt door het speelrichting-fiche. Na de Vent Fase begint het echte werk: nu kunnen we gaan racen!
Tijdens de Race Fase gaan alle spelers tegelijk acties van hun uitvindingen uitvoeren. De reden om het tegelijk te doen, is simpelweg zodat er weinig downtime is, het spel lekkerder doorloopt en dus een betere ervaring biedt. Je kunt overigens wel in duo’s te werk gaan. Eerst persoon A (dan controleert B). Daarna persoon B (dan controleert A).
Er zijn 2 manieren waarop je acties kunt uitvoeren:
- Je lampfiche omdraaien
- Dobbelstenen plaatsen
Zodra je ervoor kiest om jouw lampfiche om te draaien, moet je alle kaarten waarop een lampje staat activeren. Heb je meerdere machine onderdelen waar een lampje op staat? Dan mag je zelf kiezen in welke volgorde je ze afhandelt. Maar je moet ze dus allemaal activeren.
Je lampfiche draaien kan 1x per ronde. Het plaatsen van dobbelstenen op machine onderdelen doe je vaker. Je plaatst dan één of meer dobbelstenen van de vereiste kleur(en) en handelt vervolgens de actie(s) van die kaart af, alvorens je met een volgende actie begint.
Sommige acties vereisen een aantal ogen. Bijvoorbeeld: voor elke 3 ogen mag je één stap op de racebaan vooruit zetten. Als je dan twee zessen neerlegt, mag je dus (12 ogen / 3 ogen =) 4 stappen vooruit. Weer andere acties vereisen slechts één dobbelsteen. De waarde doet er niet toe (kleur meestal wel).
Je mag te allen tijde een tandwiel inleveren om een dobbelsteen opnieuw te werpen óf de waarde met 1 te verhogen of te verlagen.
Door het plaatsen van dobbelstenen kun je een aantal soorten acties activeren:
- Stappen vooruit zetten
- Schade incasseren
- Schade herstellen (of je uitvinding versterken)
- Tandwiel(en) nemen
- Overladen
Stappen vooruit zetten doe je met je speelfiguur op de racebaan. Als je schade incasseert draai je de schademeter 1 veld terug. Als je schade herstelt weer 1 verder. Tandwielen haal je uit de voorraad.
Sommige onderdelen leveren je een Fusion dobbelsteen op. Deze hebben de waardes 4 t/m 9 en mogen als joker worden ingezet bij de activatie van machine onderdelen. Houd er wel rekening mee dat als je ‘m eenmaal plaatst, je deze niet kunt verwijderen (totdat het machine onderdeel waar die op ligt uit het spel gaat)!
Tot slot staan er op de racebaan nog symbolen aangegeven. De meeste van deze symbolen staan voor een slecht terrein en geven je uitvinding direct schade als je er langs komt.
Als iedereen zijn of haar Race Fase heeft volbracht, begint de Schade Fase.
Tijdens de Schade Fase kijken alle spelers op hun schademeter naar de stand van de schade. Is deze negatief? Dan moet de speler net zoveel machine onderdelen van z’n uitvinding verwijderen als de schademeter aangeeft. Is deze 0 of positief? Dan gebeurt er niets. Daarna krijgen alle uitvindingen een onderhoudsbeurt in de Upkeep Fase.
Tijdens de Upkeepfase bereid je eigenlijk de volgende ronde weer voor. Je lampfiche wordt omgedraaid naar de ‘aan-zijde’ en niet gebruikte dobbelstenen gaan terug in de voorraad. Daarnaast wordt het speelrichtingfiche omgedraaid.
Speel je met gebeurtenissen? Dan worden gebeurtenissen afgehandeld. Daarover lees je hieronder meer.
3.3 – Gebeurtenissen, Projecten & Uitdagingen
Je kunt een aantal elementen toevoegen aan Steampunk Rally Fusion. Dat zijn:
- Gebeurteniskaarten
- Geheime Projecten
- Uitdagingen
Om met gebeurtenissen te spelen kies je de deck in dezelfde kleur als de racebaan. Die schud je en leg je vervolgens random tussen 2 mensen neer. Zodra je tijdens het spel op een gebeurtenisveld van de racebaan eindigt, wordt er een gebeurteniskaart opengedraaid. Deze moet direct worden afgehandeld. De gebeurtenis kan zowel positief als negatief zijn.
Daarnaast kun je elke speler een geheim project geven. Tijdens de race-fase mag je oplopende dobbelstenen op je geheime projectkaart leggen. Zoveel dobbelstenen als erop komen, zoveel plaatsen schuif je de clip omhoog. Je mag de projectkaart spelen om diens bonus direct te gebruiken. Maar onthoud: des te hoger het schuifje, des te hoger de bonus!
Tot slot kun je uitdagingstegels op de racebaan leggen. Je hebt de zogenaamde ‘crowd tiles’, waarmee je 5 tandwielen minus 1 tandwiel voor elke open connectie in je machine krijgt. Daarnaast heb je de ‘original challegens’ waarmee je dobbelstenen kunt inwisselen voor een specifieke bonus.
3.4 – Einde van het spel
Steampunk Rally Fusion nadert het einde zodra een speelfiguur over de finishlijn racet.
Als dit gebeurt, volgt er nog één laatste ronde. De speler die daarna met zijn speelfiguur het verst op de racebaan is gekomen, wint het spel!
4 – Steampunk Rally Fusion: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Steampunk Rally Fusion recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Oké ik ben echt super positief over Steampunk Rally Fusion. Laat daar geen vergissing over bestaan. Echter, ik vind het thema erg ondermaats. In de spelregels staat een korte introductie van het verhaal beschreven.
“De aardbewoners hebben na een lange oorlog gewonnen van de Marsbewoners. Deze oorlog kostte echter veel levens en ook onze planeet heeft rake klappen gehad. De winnaars van Steampunk Rally keren terug in de tijd met nieuwe technieken om te zorgen dat deze oorlog wordt voorkomen. Je werkt samen, maar er kan slechts één echte ambassadeur van de aarde zijn!”
Leuk bedacht, maar je werkt op geen enkel moment echt samen. Het is een race met maar 1 winnaar. Bovendien race je over Mars en Machu Picchu. Waarom niet over een soort baan met verschillende dimensies of het ruimtetijd continuüm? Je reist immers door de tijd, toch?
Goed, genoeg gebashed. Want los van mijn kritische review over het thema, ziet het spel er werkelijk schitterend uit. En ik heb niet eens iets met het fictieve genre steampunk!
Het artwork van Mr. Cuddington is erg onderscheidend, kleurrijk en mooi in stijl. Daarnaast is symboliek erg belangrijk in dit spel. En hoewel je in het begin een paar keer de spelregels erop na zult slaan, spreken symbolen daarna snel voor zich. Dus qua illustraties niets dan lof.
Ook het speelmateriaal vind ik geweldig. Het is van hoge kwaliteit én er is gewoon echt veel speelmateriaal. Meer dan 100 dobbelstenen, prachtige tandwielen, een toffe schademeter en nog veel meer. Het openen van de doos voelt echt als een traktatie op zich. En dan heb je Steampunk Rally Fusion nog niet eens gespeeld!
Vooruit, nog één kritische noot. Hoe mooi de metalen tandwielen ook zijn, als ze plat op tafel liggen, krijg ik ze niet opgeraapt haha. Dan moet ik ze dus even naar de rand van de tafel schuiven.
Al met al ben ik kritisch over het thema, maar daar ben ik tijdens het spel totaal niet mee bezig.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de spelregels van Roxley Games spellen eigenlijk altijd wel goed opgezet. En dat geldt ook voor Steampunk Rally Fusion. De spelregels hebben een goede lengte. Er wordt niet teveel en niet te weinig verteld. En de opmaak is in mijn ogen perfect. Veel tussenkoppen, veel witruimte en veel illustraties. Leest echt lekker weg!
Over de toegankelijkheid van Steampunk Rally kan ik 2 richtingen op gaan.
De eerste richting zou zeggen dat het niet zo toegankelijk is. Er komt namelijk veel informatie op je af. En hoewel het spel geen zwaar spelverloop heeft, moet je aardig wat dingen onthouden. Voor beginners is het dus denk ik net te zwaar.
De tweede richting zou zeggen dat het wel erg toegankelijk is. Zo wordt het spel simultaan gespeeld (iedereen voert beurten tegelijk uit), is er weinig downtime en je kunt altijd wel iets. Kun je een ronde bijvoorbeeld niet racen? Dan kun je altijd nog tandwielen verzamelen of voor je geheime project gaan.
Ik denk dus dat Steampunk Rally Fusion vooral toegankelijk is voor de gevorderde bordspeler die lekker wil puzzelen, maar geen uren aan een spel wil zitten.
Bovendien kun je Steampunk Rally Fusion met maar liefst 8 spelers doen. En dan duurt het spel niet eens zo veel langer. Ik heb veel bordspellen gedaan met 6 personen. En dat was meestal zuchten en wachten totdat je aan de beurt bent. Maar niet met Steampunk Rally. Het is een van de weinige non-party games die echt goed speelt met veel spelers!
Strategie of Geluk?
Geluk en tactiek. Een plan voor de lange termijn (a.k.a. strategie) zit er naar mijn mening niet in. Je weet namelijk niet welke kaarten je krijgt en wat je met de dobbelstenen gooit. Elke ronde moet je jezelf weer aanpassen. Even terugschakelen en je wagen repareren of juist volle kracht vooruit. Dat bepaal je op basis van je kaarten en dobbelstenen in die ronde.
Je moet weliswaar wat geluk hebben met de kaarten die je krijgt en het aantal ogen dat je gooit.
Gelukkig zijn de kansen onderling prima verdeeld dankzij het ‘draft-principe’ bij de kaarten. En als je jouw uitvinding een beetje slim opbouwt, kun je acties uitvoeren met elke dobbelsteenwaarde. Ook kun je veel dobbelstenen verzamelen om mee te gooien en de kans op het juiste getal maximaliseren.
Hoewel er veel is gedaan om de geluksfactor te minimaliseren, ontkom je niet aan momenten dat het lot niet in jouw voordeel werkt. Dat kan vervelend zijn, maar het houdt het soms wel wat spannender.
Tot slot vind ik het leuk dat je de finish niet alleen kunt halen met een enorme uitvinding (bestaande uit veel kaarten), maar ook met een uitvinding die keer op keer onderdelen kwijtraakte en waar bij de eindbestemming bijna niets meer van over is. Je hebt dus meerdere manieren om het spel te winnen!
Spelmechanisme
De voornaamste spelmechanismen van Steampunk Rally Fusion zijn Card Drafting, Dice Placement en Racing.
Je kiest kaarten om dobbelstenen mee te krijgen óf aan je uitvinding te bouwen en legt dobbelstenen in je uitvinding om acties uit te voeren. In de meeste gevallen ga je dan vooruit en racen.
Over het Draften en Dice Placement heb ik niks opvallends te melden, behalve dat het goed in elkaar steekt. Het is tof dat je met elke kaart die je krijgt wel iets kunt. Misschien niet je uitvinding verder uitbreiden of de juiste kleur dobbelstenen pakken, maar wel weer 2 tandwielen nemen.
Daarnaast ben je dus gewoon een uitvinding aan het bouwen. En dat vind ik echt het tofste van dit bordspel. Je maakt eerst de goede combinaties in je uitvinding. Vervolgens mag je die nog laten uitkomen met je dobbelstenen ook. Daar word ik echt vrolijk van!
Steampunk Rally Fusion is een racespel. Het is alleen niet het racen dat het interessant maakt, maar het bouwen van je uitvinding. Van je engine. Hier ben je niet alleen het langste mee bezig, maar het is ook gewoon heel bevredigend als je met een paar dobbelstenen jouw uitvinding activeert en geweldige kettingreacties maakt.
Dat je dan passen vooruit gaat: leuk, MAAR ZAG JE M’N UITVINDING :D?
Interactie
Zoals ik al noemde bij de toegankelijkheid. Je kunt Steampunk Rally Fusion moeiteloos met 8 man spelen. Dat verloopt alleen zo vlekkeloos omdat er eigenlijk heel weinig interactie in het spel zit. Eigenlijk heb je maar 2 momenten dat je met je tegenstanders bezig bent.
Het eerste moment is bij het draften. Daar is de interactie wat passiever. Je zult vooral kaarten kiezen die je zelf wil, maar je kúnt ervoor kiezen om een kaart te pakken die de speler naast jou kan gebruiken. Simpelweg om hem of haar te dwarsbomen.
Het tweede moment is bij het spelen van bepaalde boost kaarten. Daarmee kun je bijvoorbeeld uitvindingen die je voor jou op de racebaan zitten schade geven. Deze vorm van interactie wordt dan wat agressiever. Je kunt iemand namelijk direct naaien.
Ik moet zeggen dat het echte naaien niet vaak gebeurt. En als het gebeurt, kun je jezelf er nog enigszins op aanpassen. Dat scheelt ook wel.
Herspeelbaarheid
Ik vind dat Steampunk Rally Fusion tot de groep spellen behoort met de hoogste herspeelbaarheid. Je hebt zó ontzettend veel elementen die het spel anders maken. Elke keer weer.
Alleen al met het basisspel kon je veel variëren, maar met Fusion? Nu zijn de mogelijkheden echt eindeloos. Je krijgt 12 nieuwe uitvinders, 2 nieuwe racebanen en een nieuw soort dobbelsteen! Je kunt zelfs spelen met gebeurtenissen, individuele geheime projecten én uitdagingen op de racebaan.
En alsof dat niet genoeg is, kun je het basisspel combineren met Fusion.
Persoonlijk vind ik Steampunk Rally ook altijd leuk om te doen. Als iemand ‘m voorstelt, zeg ik nooit: “meh, doe maar iets anders.” Ik sta er altijd voor open. En m’n vrienden ook.
Dus ja, Steampunk Rally Fusion heeft in mijn ogen écht een hoge herspeelbaarheid!
Final Thoughts
Een belangrijke vraag heb ik tot op heden nog niet beantwoord:
Wat voegt Steampunk Rally Fusion toe ten opzichte van het origineel?
Naar mijn mening zijn dat 2 elementen:
- Vergevingsgezindheid
- Torenhoge herspeelbaarheid
De vergevingsgezindheid is te danken aan de geheime projectkaarten en Fusion dobbelstenen. Blijf je met dobbelstenen zitten? Dan kun je ze meestal wel inzetten voor je individuele geheime projecten. Is het lastig om aan een goede kleur dobbelsteen te komen? Dan zijn er nog diverse mogelijkheden (zoals Overcharge) om een Fusion dobbelsteen te krijgen, die als joker dient én hogere waardes heeft.
En de herspeelbaarheid noemde ik net al. Steampunk Rally Fusion voegt zoveel nieuws toe aan het spel, dat er een soort variatie-explosie ontstaat met ontelbaar veel mogelijkheden. Bovendien kun je hier écht in doorschieten door het originele spel te combineren met Fusion.
Moet je Steampunk Rally Fusion kopen als je het origineel hebt?
Alleen als je het echt een leuk spel vindt en graag nieuwe routes naar de overwinning ontdekt. Wel kun je overwegen het originele spel te verkopen en bijvoorbeeld de Atomic Edition te kopen. Dan heb je namelijk het origineel en Fusion in één doos.
Mijn Steampunk Rally Fusion review in het kort?
Ik vind Steampunk Rally Fusion een van de leukste race-spellen die bestaat. Maar het is niet het race-element die dit spel leuk maakt. Het is het bouwen van je uitvinding en vervolgens het aanslingeren van de motor waardoor talloze kettingreacties je naar de finishlijn rammen. Heerlijk! Daarnaast speelt iedereen tegelijk, dus er is weinig downtime gedurende het spel. Bovendien heb je ontzettend veel speelmateriaal waardoor je eindeloos kunt blijven variëren. Ik zou het niet aan beginnende bordspelers aanraden. Gevorderden daarentegen zullen hier niet snel op uitgekeken raken.
5 – Steampunk Rally Fusion: Waar te koop?
Je kunt Roxley Games’ Steampunk Rally Fusion o.a. bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, Amazon.nl en Spelhuis.be.
Let wel op: Dit spel is niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar wel in het Engels. Je hebt een editie met alleen Steampunk Rally Fusion. Daarnaast is er een editie met Fusion en de originele Steampunk Rally in 1 doos. Dat is de Atomic Edition.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over Steampunk Rally Fusion. Dit spel werd bedacht door Orin Bishop en internationaal uitgegeven door Roxley Games.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Steampunk Rally Fusion review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag in een reactie, zodat andere lezers er ook nog wat aan hebben :)!
Gaaf blog, super uitgebreid alles omschreven! Vind het zelf ook een heel leuk spel. Heb je de promopack 2020 ook? Dat is eigenlijk het enigste wat ik miste in het artikel.
Beste Maarten,
Thanks voor je reactie! Altijd leuk als mensen de tijd nemen om een berichtje achter te laten :).
Yes, ik heb de promo pack ook maar die is qua foto’s in de vergetelheid geraakt zie ik.
Heb je ‘m zelf ook?
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl