Korte review – Stonespine Architects (Intrafin)

Stonespine Architects: Review

Zo nu en dan komt er een spel voorbij waarbij je geen idee hebt wat je ervan kunt verwachten. Stonespine Architects was er ook zo een. In dit blogartikel vertel ik je er meer over!

Voordat je begint met lezen: Intrafin gaf mij het spel Stonespine Architects zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Korte speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!

In Stonespine Architects gaat elke speler een kerker bouwen van 4 bij 4 kaarten.

Je speelt het spel in 4 rondes. Spelers zijn tegelijk aan de beurt.

Tijdens je beurt kies je een handkaart en die leg je op een vrije plek naar keuze in de rij van de huidige ronde (ronde 1 = eerste rij, ronde 2 = tweede rij, enzovoorts). Vervolgens geef je de rest van de kaarten door en krijg je nieuwe kaarten van je buur. Dan kiest iedereen weer een kaart, enzovoorts.

Dit doe je totdat elke speler 4 kaarten heeft gespeeld (de laatste kaart leg je af).

Dan tel je per speler hoeveel geld hij of zij heeft. Je telt munten op kaarten die je deze ronde hebt gespeeld en schatkisten op alle kaarten in je kerker.

Zet ieders spelermarker vervolgens op de hoeveelheid geld op het geldspoor. De speler met het meeste geld mag nu kiezen:

  1. Kerkerfiches kopen
  2. Passen en een uitdagingskaart nemen

Met kerkerfiches kun je één set van voorwerpen, monsters en/of vallen kopen en in je kerker leggen. Je kunt soms zelfs tunnels kopen om twee losse gangen in je kerker met elkaar te verbinden. Deze fiches helpen je om aan diverse doelen te voldoen en extra punten te scoren.

Als je fiches koopt verplaats je je marker zoveel stappen naar beneden op het geldspoor.

Vervolgens mag de speler die dan het meeste geld heeft kiezen.

Als een speler past zet hij of zij eerst diens reputatiesteen op de eerst vrije positie van het reputatiespoor (dit is bepalend bij gelijke standen en de eindscore). Daarna mag hij of zij een uitdagingskaart pakken. Hierop staat een persoonlijk doel afgebeeld waarmee de speler punten kunt scoren.

Zijn alle spelers gepast? Dan gaat ieders geld naar 0, leg je nieuwe marktfiches en uitdagingskaarten open, geef je elke speler 5 nieuwe handkaarten en herhaal je de draftfase.

In de laatste ronde kun je geen uitdagingskaart meer nemen. Enkel marktfiches kopen (of passen voor een hogere reputatie).

Spelers krijgen vervolgens punten voor:

  • Persoonlijke blauwdrukkaart
  • Persoonlijke uitdagingskaarten
  • Publieke doelkaart (de speler met de meeste figuren in een kelder krijgt de meeste punten)
  • Je positie op het reputatiespoor
  • Alle verbonden gangen (kaarten) met de ingang en/of uitgang van je kerker
  • Sterren in je kelder

De speler met de meeste punten wint.

Bekijk het spel in een slideshow:

Stonespine Architects: op Tafel

Stonespine Architects: Kaart Kiezen

Stonespine Architects: Kaart in Kerker Plaatsen

Stonespine Architects: Kaarten Doorgeven

Stonespine Architects: Marktfiche Kopen

Stonespine Architects: Marktfiche in Kerker Leggen

Stonespine Architects: Kerker 2

Stonespine Architects: Kerker 1

Stonespine Architects: Uitdagingskaarten

Stonespine Architects: Blauwdrukkaart

Stonespine Architects: Eindscores

Korte review

Stonespine Architects (man, ik typ dit echt zo vaak verkeerd, haha) viel mij direct op qua productiewaarde. Die is erg hoog namelijk. Mooi formaat doos, goede insert, tof speelmateriaal en stevige kaarten.

Het thema vind ik persoonlijk minder boeiend, maar binnen de wereld van Roll Player en Cartographers past het goed.

De uitstraling vond ik in eerste instantie wat overweldigend. Het aantal symbolen liet me schrikken. Gelukkig viel dit reuze mee.

Ik vind de spelregels erg netjes opgezet en duidelijk. Het resulteert dan ook in een eenvoudig, soepel en vlot spelverloop. Dat vlotte is mede te danken aan het feit dat spelers grotendeels tegelijkertijd spelen.

Langer dan 45 minuten ben je er niet mee bezig. Helemaal niet als je het onder de knie hebt.

Bovendien zijn keuzes behapbaar. Je krijgt elke beurt een paar kaarten en daar kies je gewoon iets van.

  • Maak je zo je gang langer?
  • Past het bij je blauwdruk, een uitdagingskaart of het publieke doel?
  • Of levert het simpelweg veel geld op?

Op basis daarvan kies je de kaart die het beste past.

Zo nu en dan zul je daar een gokje bij nemen. Je legt bijvoorbeeld een kaart neer, die je later moet verbinden met een gang (en moet kopen van de markt).

Hoe lekker Stonespine Architects ook speelt. Ik heb moeite met één ding.

In bijna alle potjes die ik heb gedaan is er één (misschien twee) speler die veel meer punten scoort dan de rest. Bij hem of haar kwam alles goed uit. Bij de rest wat minder.

En dan is het niet zo dat de verliezers slechte keuzes hebben gemaakt. Het lijkt er zelfs op dat ze gevoelsmatig ook gewoon de beste keuzes hebben gemaakt die ze überhaupt konden maken.

Als de eindscore dan zo’n groot verschil laat zien, voelt dat wel wat onbevredigend.

Speelt geluk dan toch een grote rol?

Ik weet ook. Stonespine Architects is totaal niet strategisch, maar juist tactisch. Je kunt moeilijk plannen voor de lange termijn. Enkel juiste keuzes maken op de korte termijn en zo nu en dan een gokje wagen.

Het helpt mij dan om vooral focus te leggen op hetgeen ik wel bereikt heb, in plaats van de enorme achterstand die ik heb geleden.

De uiteenlopende scores verpesten het zelf voor mij niet. Ik haal zelf enorm veel plezier uit de leuke puzzel die je in een relatief korte tijd maakt.

Daar komt ook nog eens een leuke vorm van interactie bij tijdens de Verbeterfase. Ofwel, de fase waarin je fiches mag kopen óf mag passen voor een uitdagingskaart.

Overigens is een spel met 2 spelers gemener dan met 3 of 4. Bij twee spelers kies je namelijk een kaart én verwijder je er ook een. Dan loont het om even te kijken wat je tegenstander nodig heeft.

Tot slot is het spelverloop best basic, maar tóch gevarieerd.

Je wil altijd een zo lange mogelijke tunnel die verbonden is met zowel de in- als uitgang. Daarnaast wil je zo goed mogelijk scoren met uitdagingskaarten, plattegronden en het publieke doel. En die variëren altijd weer.

Dat zorgt dat je de ene keer voor goblins gaat. De andere keer voor elk type val. En weer een andere keer voor zoveel mogelijke losse kamers.

Voor dit kaliber spel is de herspeelbaarheid dus goed.

Resumée: Ik vind Stonespine Architects een toegankelijk, vlot en tactisch spel. Hoewel de geluksfactor soms maakt dat je eindscore een stuk lager is dan de rest, haal ik dusdanig veel plezier uit het puzzelen, dat mij dit niet echt uitmaakt. Je komt voor uitdagende, doch behapbare keuzes te staan en kunt voor dit kaliber spel verrassend veel variëren.

Algemene informatie

  • Naam: Stonespine Architects
  • EAN: 5425037741613
  • Soort spel: Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-5 Personen
  • Speelduur: 45 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
  • Uitgever: Ludonaute
  • Spelauteur: Jordy Adan
  • Illustrator: Jordy Adan, Damien Mammoliti, Lucas Ribeiro & Diego Sá

Waar te koop?

Je kunt Stonespine Architects o.a. bestellen bij deze webshops:

Spellenrijk.nl
Spellenwinkel.nl
Spelhuis.be

Nu ben jij aan de beurt!

Heb jij Stonespine Architects al gespeeld? Wat vond je ervan?

Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!

Vond je dit interessant?

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Vind je dit artikel interessant?

Meld je aan voor de Spellenwijs nieuwsbrief en ontvang 2x per maand m'n nieuwste artikelen in je mailbox.

Dit veld is vereist.

Ik spam je niet! Lees m'n privacybeleid voor meer info.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *