In 2019 werd het boek Superkrachten voor je Hoofd uitgebracht. Volgens auteur Wouter de Jong is het concept simpel: kinderen 15 skills voor hun hoofd leren waar ze gelukkiger van worden.
Wouter de Jong houdt trouwens ook van spelletjes. Een eigen spel kon dan eigenlijk niet uitblijven, toch? En zie hier, Superkrachten voor je Hoofd: De Game is een feit.
In dit blog laat ik je foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Superkrachten voor je Hoofd: De Game review met je.
Voor dit blog heb ik de hulp van mijn vrouw ingeschakeld. Zij is orthopedagoog in haar eigen praktijk Praktijk Samen Deelen, werkt bijna dagelijks met kinderen en werkt al een tijd met Wouter’s boek. Ze heeft niet alleen veel kennis over de materie, maar heeft het spel inmiddels ook veelvuldig met kinderen getest.
Voordat je begint met lezen: Maven Publishing gaf mij het kaartspel Superkrachten voor je Hoofd: De Game zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in je hoofd meerdere superkrachten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel (kwartet)
- Aantal Spelers: 2-6 Personen
- Speelduur: 25 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 7 Jaar
- Uitgever: Maven Publishing
- Spelauteur: Wouter de Jong
- Illustrator: Hein de Kort
- Te koop bij: MindGymVoorKids.nl – bol.com
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Superkrachten voor je Hoofd – De Game:
- 40 Kwartetkaarten
- 8 Jokerkaarten
- 30 Challengekaarten
- 8 Eindprijskaarten
- 1 Spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
De achterkant ziet er zo uit:
En dit is de binnenkant:
De kwartetten zien er zo uit aan de achterkant:
Hieronder zie je de voorkant van enkele kaarten uit de kwartetten Tips om gelukkig te worden, Nutteloze boosheid, Rare angsten, Tips om ongelukkig te worden, Helpende gedachten en Superkrachtig verdriet.
Hieronder zie je de voorkant van enkele kaarten uit de kwartetten Saboterende gedachten, Superkrachtige vriendelijkheid, Schaamtevolle momenten en Tips om je dromen waar te maken.
Dan zijn er nog verschillende jokers (met eenzelfde achterkant als de kwartetkaarten):
Enkele voorbeelden van de challenges:
En enkele voorbeelden van de eindprijzen:
3 – Superkrachten voor je Hoofd: De Game – Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Superkrachten voor je Hoofd: De Game? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Superkrachten voor je Hoofd: De Game speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Superkrachten voor je Hoofd: De Game?
Dit is een kwartetspel dat is gebaseerd op het boek ‘Superkrachten voor je Hoofd’ van Wouter de Jong en speciaal is ontwikkeld om met ten minste 1 kind en ten minste 1 volwassene te spelen. Het speelt net zoals het klassieke kwartet, met een paar wijzigingen. Zo staat humor centraal, moet je challenges doen na het voltooien van een kwartet én kun je een eindprijs winnen als je de meeste kwartetten verzameld. Op deze manier leer je spelenderwijs superkrachten voor je hoofd waar je gelukkig(er) van kunt worden!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Superkrachten voor je Hoofd: De Game. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Sorteer de kaarten in 4 stapels van jokers, kwartet-, challenge- en eindprijskaarten. Voeg 1 jokerkaart toe aan de kwartetkaarten en schud de stapel. Geef elke speler 8 kwartetkaarten in een spel met 2 spelers of 6 kaarten in een spel met 3 of meer spelers. De overige kwartetkaarten vormen de trekstapel. Als het goed is heb je nu zoiets op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Superkrachten voor je Hoofd: De Game over een onbepaald aantal rondes. De jongste speler is startspeler en begint. Een beurt bestaat uit 2 fasen:
- Trek 1 kaart van de stapel
- Vraag iemand anders om een kaart
De eerste fase spreekt voor zich. Je trekt 1 kaart van de trekstapel en neemt deze op handen. Als de trekstapel leeg is vervalt deze fase en ga je door naar fase 2.
In de tweede fase vraag je iemand anders om een kaart. Je mag alleen kaarten vragen die bij een kwartet horen waarvan jij ten minste één kaart op handen hebt!
Er kunnen 3 situaties ontstaan:
- De speler heeft de gevraagde kaart en geeft ‘m aan jou. Daarna mag je nogmaals een kaart aan iemand vragen.
- De speler heeft de gevraagde kaart niet. Je beurt is nu voorbij en de speler aan wie je de kaart vroeg is aan de beurt. Je mag nu ook een joker uit je hand spelen om aan de beurt te blijven.
- De speler aan wie je de kaart vraagt zet een joker in. Je krijgt geen kaart en de speler aan wie je de kaart vroeg is aan de beurt.
Na de 2e fase pak je niet nog een kaart!
Als je een compleet kwartet hebt voer je direct de challenge uit die op de kaart staat. Het kan ook zijn dat je een challengekaart van de trekstapel moet pakken. Als je de challenge hebt uitgevoerd krijg je een joker en mag je weer verder met je beurt.
Met jokers kun je een aantal dingen doen:
- Nog een keer een kaart vragen als iemand een door jou gevraagde kaart niet heeft.
- Een gevraagde kaart niet aan de andere speler geven.
- Niet meedoen aan sommige challenges.
- Een andere joker onschadelijk maken.
Je legt gebruikte jokers voor je op tafel.
Kom je met lege handen te zitten? Dan mag je een kaart van de trekstapel pakken. Is de trekstapel leeg? Dan eindigt het spel voor jou.
3.3 – Einde van het spel
Pas als alle kwartetten zijn gehaald eindigt het spel voor iedereen.
De speler met de meeste kwartetten wint het spel. Bij een gelijkspel is de tiebreaker het aantal jokers.
Neem een eindprijskaart. Wint het kind? Lees dan het deel ‘Eindprijs voor jou’. Wint de volwassene? Lees dan het deel ‘Eindprijs voor je ouders’.
4 – Superkrachten voor je Hoofd: De Game – Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Superkrachten voor je Hoofd: De Game recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Er zijn al best veel spellen die helpen bij sociale vaardigheden of de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze zijn vaak echter wat serieuzer van aard. De kracht van Superhelden voor je Hoofd: De Game zit ‘m in de humor die het heeft en de fun die het brengt. Kinderen worden er enthousiast van en leren zo spelenderwijs, bijna zonder dat ze het doorhebben, belangrijke vaardigheden waar je gelukkig(er) van kunt worden.
Het grappige aspect is vooral te danken aan de soms bizarre en kleurrijke illustraties van striptekenaar Hein de Kort. Hij is onder meer bekend van strips in het Financieel Dagblad, Het Parool en Nieuwe Revue.
Naast het grafische element zorgen ook de opmerkelijke opdrachten voor humor. Doe bijvoorbeeld een raar dansje (zodat je je minder gaat schamen), wijs iemand aan die drinken en lekkers voor iedereen pakt (en hij of zij mag niet boos worden) en zeg 1 minuut lang van alles wat er in je hoofd opkomt.
De challenges heten niet voor niets zo: de opdrachten zijn uitdagend en sommige kinderen zullen best even een drempel over moeten om de opdracht uit te durven voeren.
Daar heeft Wouter iets slims op bedacht. Het feit dat je met elke opdracht iets kunt winnen maakt dat kinderen gemotiveerd zijn om de opdracht aan te gaan, ook al vinden ze het misschien gek of spannend. Omdat de opdrachten bovendien op een leuke manier verpakt zijn merken ze meestal niet dat ze tijdens de uitvoering belangrijke vaardigheden aan het leren zijn, al is het maar je angst overwinnen om iets te doen wat je niet gewend bent!
Ook de eindprijzen maken het leuk en houden de spelers tijdens het spel gemotiveerd. De winnaar wint immers niet alleen het spel, maar krijgt ook nog eens een beloning! Win je als kind? Dan mag je bijvoorbeeld één avond kiezen wat jullie gezin eet (ook het toetje). Maar wint een ouder? Dan mag hij of zij koken wat ie wil en eet iedereen het op zonder te klagen. Inclusief ALLE groenten! En dit is dan één eindprijs. Er zijn er nog meer.
Dus, humor. Het spreekt veel kinderen, jongeren en volwassenen aan. Dat is een groot pluspunt van Superkrachten voor je Hoofd. Dat geldt voor zowel het boek als het spel.
Waar zit dan de meerwaarde van het spel?
Nou, niet alle kinderen houden van lezen. En met Superkrachten voor je Hoofd: De Game doe je dat een stuk minder. Door tekst op kwartetten en challenges te lezen leer je de superkrachten kennen. En door challenges uit te voeren pas je die superkrachten direct toe in de praktijk. Op een concrete, duidelijke en speelse manier.
Dan nog even een kleine vergelijking met het boek. Want in het boek leer je 15 superkrachten voor je hoofd waar kinderen gelukkiger van kunnen worden. Het spel Superkrachten voor je Hoofd: De Game is opgebouwd uit 10 skills. Niet alles uit het boek komt dus terug.
Tot slot nog 2 kritische noten over de look&feel. Er zijn 3 kwartetten met een blauwtint. Niet iedereen ziet daar zo makkelijk het verschil tussen. En sommige kwartetten hebben een lange titel. Dit is niet per se bevorderlijk voor het spelverloop van kwartet. Wel snap ik de keuze van de teksten, want je wil er nu eenmaal iets van opsteken.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Superkrachten voor je Hoofd: De Game spelregels zijn kort, duidelijk en volledig. Ook hier zorgen de illustraties voor een grappige lading.
Wat zowel mijn vrouw als ik opvallend vonden, was dat je een kaart pakt aan het begin van je beurt. Terwijl de meeste kwartetspellen juist zo werken dat je een kaart pakt aan het einde van je beurt. Ik zie niet echt de meerwaarde in van dit op voorhand doen. Ik, mijn vrouw en haar cliënten merkten vooral dat er verwarring door ontstond.
Los daarvan is het spelverloop simpel. Feitelijk gewoon kwartet zoals je gewend bent. Uitermate geschikt voor een breed publiek.
Voor kinderen die niet graag lezen is dit een hele laagdrempelige en toegankelijke manier om toch kennis te maken met belangrijke vaardigheden. Met Superkrachten voor je Hoofd: De Game wordt het net om kinderen te helpen breder uitgegooid.
En als we het dan toch over breed publiek hebben… voor wie is dit spel eigenlijk geschikt? Nou, elke context waar kinderen (en een volwassene) zitten:
- Gezinnen
- Scholen
- Hulpverleners
- Enzovoorts…
Superkrachten voor je Hoofd: De Game kan niet alleen meerwaarde bieden voor kinderen en ouders, maar ook voor bijvoorbeeld hulpverleners en docenten.
Bij hulpverleners kan het een leuke afwisseling zijn op het geven van gesprekstherapie. In plaats van alleen maar praten kan de cliënt spelenderwijs iets leren, wat de meeste kinderen veel meer aanspreekt.
Ook op school kan het een laagdrempelige manier zijn om in kleine groepjes vaardigheden te leren en te leren over wat helpt om gelukkiger te worden.
Strategie of Geluk?
Net zoals elk kwartetspel bevat ook Superkrachten voor je Hoofd: De Game een mix tussen geluk en tactiek.
De geluksfactor zit vooral in de kaarten die je trekt en de kaarten die iemand aan jou vraagt in plaats van aan je tegenstander(s).
Het tactische aspect zit in slimme acties. Onthoud wie welke kaart vraagt en waar kaarten zitten. Daarbij kun je ook expres een kaart vragen die je zelf hebt om de ander op het foute spoor te zetten.
En dan heb je ook nog eens jokers die je op het juiste moment moet inzetten. Ik zou jokers bijvoorbeeld niet snel inzetten.
Spelmechanisme
Superkrachten voor je Hoofd: De Game is een kwartetspel met meer inhoud.
Een kwartetspel kenmerkt zich door Set Collection. Je probeert kaarten te verzamelen en setjes te vormen.
In dit spel komen daar jokers, challenges en eindprijzen bij. Die geven een hele nieuwe dimensie aan het spel.
- Met jokers kun je nog een keer iets vragen, weigeren een kaart te geven óf voorkomen dat iemand zelf een joker speelt.
- De challenges maken het daarnaast ook een praktisch spel. Je moet opdrachten uitvoeren om jokers te verdienen. En zoals je hierboven zag, zijn jokers superhandig om te hebben.
- Tot slot zijn er de eindprijzen. Je wint niet alleen het spel, maar krijgt ook een leuke beloning. Bepalen wat jullie eten, extra gamen of youtuben, bepalen welke activiteit jullie gaan doen, enzovoorts.
Challenges en Eindprijzen zitten ook in Wouter’s boek. Daarmee leren kinderen en jongeren op een leuke manier om te oefenen met vaardigheden, zonder dat ze in de gaten hebben dat ze echt iets aan het leren zijn. Dit is goed verweven in Superkrachten voor je Hoofd: De Game.
Interactie
In het spel zit veel interactie.
Ik noem dit zelf altijd een vorm van agressieve interactie. Je bent namelijk bij elkaar aan het wegsnoepen. Dit is klassiek aan kwartet. Bij dit spel kun je jezelf dan nog beschermen met een joker of een joker gebruiken om de aanval in te zetten (en nog een beurt te claimen).
Daarnaast zorgen challenges voor interactie. Als je een kwartet voltooit moet je een challenge doen. Dit heeft vaak invloed op andere spelers. Zo moet je bijvoorbeeld kwartetten ruilen, kaarten doorgeven, een ander irriteren, een ander verhalen laten verzinnen, enzovoorts.
De eindprijzen zijn laagdrempelig en meestal kosteloos en zetten de interactie na het spel voort. Denk aan gezamenlijke activiteiten die de winnaar (kind of ouder) mag bepalen. Het zorgt voor wat extra’s die de normale regels in het huis iets soepeler, en daarmee leuker, maken.
Mijn vrouw heeft overigens een extra interactie-moment ingebouwd op het moment dat een kwartet wordt behaald. In plaats van direct naar de challenge te gaan, kijkt ze eerst met haar cliënt naar wat er precies op die kaarten staat. Ze gaat in gesprek met de cliënt over de inhoud van de kaarten. Zo maakt ze het spel extra leerzaam.
Herspeelbaarheid
Persoonlijk vind ik kwartet leuk om af en toe te doen met m’n kinderen. Dit zal voor iedereen wel anders zijn. Jij houdt er misschien helemaal niet van. Of misschien juist wel.
Ik denk dat jouw eigen ervaringen met kwartet als referentie kunnen dienen over hoe goed de herspeelbaarheid van dit spel voor jou is.
Maar.
Ik vind wel dat Superkrachten voor je Hoofd: De Game meer variatie biedt dan het gemiddelde kwartetspel.
Het feit dat jokers op bepaalde momenten een kleine wending aan het spel kunnen geven, maakt het toch weer elke keer anders. En met (meer dan) 30 challenges is er ook aardig wat variatie in de opdrachten te beleven. Bovendien kun je ook wisselen met de eindprijzen.
Mijn Superkrachten voor je Hoofd: De Game review in het kort?
Ik vind Superhelden voor je Hoofd: De Game een verfrissend spel om sociaal-emotionele vaardigheden te leren. Dit spel onderscheidt zich van andere spellen door de humor die het heeft en de fun die het brengt. Kinderen worden er enthousiast van en worden uitgedaagd om spelenderwijs, bijna zonder dat ze het doorhebben, belangrijke vaardigheden te leren waar ze gelukkig(er) van kunnen worden. Dit allemaal is verpakt in een toegankelijk en herkenbaar kwartetspel dat nét wat meer uitdaging biedt dan je gewend bent. Absoluut een aanrader voor gezinnen, hulpverleners, scholen en andere plekken waar met kinderen wordt gewerkt.
5 – Superkrachten voor je Hoofd: De Game – Waar te koop?
Je kunt het kaartspel Superkrachten voor je Hoofd: De Game online bestellen op MindGymVoorKids.nl en bol.com.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het kaartspel Superkrachten voor je Hoofd: De Game. Het werd bedacht door Wouter de Jong en in het Nederlands uitgebracht door Maven Publishing.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Superkrachten voor je Hoofd: De Game review met je.
Als je nog vragen hebt over dit kaartspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor dit blog heb ik afbeeldingen gebruikt van tatlin via Pixabay en Feestenkleding.nl.