Wist je dat er in tapijten vroeger vaak belangrijke historische evenementen werden geweven?
Spelauteur Jamey Stegmaier blies deze traditie een nieuw leven in met het civilization spel Tapestry. Want in dit bordspel ga jij met je eigen beschaving geschiedenis schrijven!
Hoe dat werkt?
Dat ontdek je in mijn blog over 999Games’ grootste release van 2019. Zo geef ik je de Tapestry speluitleg, laat ik zien hoe het speelmateriaal er uit ziet én deel ik natuurlijk mijn Tapestry spel review.
Veel plezier!
Voordat je begint met lezen: 999Games.nl gaf mij het spel Tapestry zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Lees hieronder reviews van de uitbreidingen:
En zoek je een handige manier om al het speelmateriaal (ook van de Tapestry uitbreidingen) op te bergen? Check dan eens de Folded Space insert van Tapestry.
Om je wat structuur te bieden, heb ik dit blog over het Tapestry spel opgebouwd met de volgende onderdelen:
- Algemene Informatie
- Kort Speloverzicht
- Wat zit er in de doos?
- Tapestry Spel: Uitleg
- Tapestry Spel: Review
- Tapestry Spel: Waar te koop?
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-5 Personen
- Speelduur: 90 – 120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
- Uitgever: 999Games
- Spelauteur: Jamey Stegmaier
- Illustrator: Andrew Bosley
- Te koop bij: 999Games.nl – Spellenrijk.nl – bol.com
2 – Kort Speloverzicht
“Creëer de beschaving met de meest indrukwekkende historie, vanaf het ontstaan van de mensheid tot en met de verre toekomst. De paden die je kiest, verschillen enorm met die uit de geschiedenis van de echte wereld. Jouw beschaving is uniek!
In Tapestry start je met niets en ontwikkel je je op de 4 ontwikkelingssporen (wetenschap, technologie, ontdekkingsreis en militair) om steeds betere beloningen en voordelen te ontvangen.
Je kunt je op een specifiek spoor richten of voor een evenwichtige aanpak kiezen. Je verbetert ook je inkomen, bouwt aan je hoofdstad, buit je unieke vaardigheden uit, verdient overwinningspunten en trekt tapijtkaarten, die het verhaal van jouw beschaving vertellen…”
3 – Wat zit er in de doos?
Je krijgt lekker veel speelmateriaal bij Tapestry, namelijk:
- 1 Dubbelzijdig speelbord
- 5 Inkomenstableaus
- 16 Beschavingskaarten
- 6 Hoofdsteden
- 18 Speciale gebouwen (bezienswaardigheden)
- 1 Tableau voor de bezienswaardigheden
- Het volgende speelmateriaal voor 5 spelers:
- 13 Markeerstenen
- 10 Voorposten
- 4 Speciale grondstoffen
- 5 Markten (geel inkomensgebouw)
- 5 Huizen (grijs inkomensgebouw)
- 5 Boerderijen (bruin inkomensgebouw)
- 5 Pakhuizen (rood inkomensgebouw)
- 48 Gebiedstegels
- 15 Ruimtetegels
- 50 Tapijtkaarten (inclusief 7 Val-kaarten)
- 33 Techniekkaarten
- 3 Verschillende dobbelstenen
- 1 Boekje spelregels
- 2 Overzichtsbladen
- 1 Spelregelvariant: Schaduwrijk
- 1 Spelregelvariant: Automa (voor solo spel)
- 1 Dubbelzijdig Automa tableau
- 28 Automa kaarten
En hoe ziet Tapestry er dan uit? Dat zie je hieronder!
Hieronder zie je een foto van de voorkant van de doos:
Zo ziet de doos eruit als de deksel eraf is:
Er zijn genoeg zakjes bij Tapestry geleverd. Onderin de doos zit ook een inlay voor kaarten, dobbelstenen en bezienswaardigheden:
En dit is de achterkant van de doos:
Bij Tapestry zit een kort en (heeeeeeel bondig) spelregelboekje van maar 4 pagina’s.
Naast de Tapestry spelregels, krijg je er ook 2 overzichtsbladen bij (dubbelzijdig bedrukt):
Aanvullend is er voor elke speler een overzichtskaart (dubbelzijdig bedrukt). Je hebt er zelfs eentje extra!
Daarnaast krijgt elke speler de volgende inkomensgebouwen:
Elke speler krijgt ook de volgende speciale grondstoffen:
En voor iedere speler zijn er voorposten en markeerstenen:
Ik heb ervoor gekozen om al het speelmateriaal voor één speler ook in één zakje te doen. Daardoor krijgt elke speler aan het begin van het Tapestry bordspel zo’n zakje:
Het speelbord is dubbelzijdig bedrukt. In een spel met 2 en 3 spelers gebruik je deze kant van het speelbord:
In een spel met 4 en 5 personen gebruik je deze kant:
Op het bord ga je uiteindelijk gebieden ontdekken. Dat doe je met onderstaande gebiedstegels:
Ook kan het voorkomen dat je het heelal gaat exploreren. Daar zijn de speciale ruimtetegels voor:
Links voor elke speler komt een beschavingstableau (al vind ik het meer een kaart) te liggen:
Rechts van die kaart komt het inkomenstableau:
En dáár weer rechts van leg je een hoofdstadstableau neer:
Naast het speelbord komen de Tapijtkaarten én Techkaarten te liggen:
Ook zijn er 3 speciale dobbelstenen. De zwarte en rode dobbelstenen zijn ‘veroveringsdobbelstenen’ en de groene is een ‘wetenschapsdobbelsteen’.
Ook leg je naast het bord het bezienswaardigheidstableau neer met daar de betreffende bezienswaardigheden op:
De 18 bezienswaardigheden zijn een leuke toevoeging voor het spel (al hebben ze helaas geen specifieke, unieke functie). Je kunt 12 gebouwen krijgen door vooruit te gaan op een ontwikkelingsspoor. De andere 6 krijg je via de techkaarten.
Hieronder zie je de Rubberfabriek, Apotheek en Bakkerij:
Hieronder zie je het Laboratorium, Technisch Centrum en Aandelenbeurs:
Hieronder zie je de Kernreactor, Zendmast en Lanceerplatform:
Hieronder zie je de Bibliotheek, Tankfabriek en het Treinstation:
Hieronder zie je de Boerenschuur en Academie:
En hieronder zie je de Kazerne, Smederij, Goudvoorraad en de Vuurtoren:
Er zijn 2 spelvarianten voor Tapestry toegevoegd, een solovariant en eentje genaamd ‘Schaduwrijk’:
Voor de solovariant is een speciaal tableau én speciale set met kaarten toegevoegd:
4 – Tapestry Spel: Uitleg
Hieronder vind je mijn korte Tapestry speluitleg:
In het bordspel Tapestry speel je een beschaving die na 5 tijdperken zoveel mogelijk punten moet hebben verdiend. Tijdens elk tijdperk betaal je grondstoffen om jezelf te ontwikkelen op één of meer ontwikkelingssporen: Ontdekken, Wetenschap, Militair en Technologie. Elk spoor biedt een eigen manier van punten (en andere voordelen) scoren. Daarnaast kun je met bepaalde ontwikkelingen ook je inkomen verhogen. Zo krijg je in toekomstige tijdperken meer grondstoffen, die je weer kunt investeren in de ontwikkelingssporen én dus in punten.
Dus, dat.
Nu volgt een wat langere Tapestry speluitleg :).
4.1 – Voorbereiding
Je legt het speelbord in het midden op tafel, geeft elke speler een beschavingskaart, inkomenstableau, hoofdstadkaart én bijbehorend speelmateriaal. Tapijt- en techniekkaarten alsook gebieds- en ruimtetegels leg je allemaal gesloten naast het bord. Daarna draai je 3 techniekkaarten open. Vervolgens heb je een startopstelling, die er zo uitziet:
4.2 – Spelverloop
Elke speler moet 5 tijdperken doorlopen en je speelt om de beurt. Tijdens je beurt kun je 2 acties doen:
- Jezelf ontwikkelen
- Naar het volgende tijdperk gaan
Actie 1: Jezelf ontwikkelen
Dit is de actie die je het meeste zult doen. Je betaalt dan de gevraagde grondstoffen om jezelf één veld op één van de ontwikkelingssporen vooruit te zetten. Het vakje waar je op terecht komt laat zien welke actie(s) je mag doen. Enkele voorbeelden van die acties:
- Neem 2 gebiedstegels
- Plaats 1 gebiedstegel
- Neem een techniekkaart
- Plaats 1 boerderij in je hoofdstad
- Betaal 1 grondstof voor 1 tapijtkaart
- Enzovoorts…
Ga je op ontdekkingsreis? Dan hebben je acties vooral te maken met het krijgen van gebiedstegels, het leggen van deze tegels op het bord en het plaatsen van een boerderij in je hoofdstad. Je kunt uiteindelijk zelfs de ruimte ontdekken!
Ga je investeren in de wetenschap? Dan hebben je acties vooral te maken met slimmigheidjes in het spel. Denk hierbij aan het vooruitgaan op een ander ontwikkelingsspoor. Ook kun je hiermee veel huizen plaatsen in je hoofdstad.
Ga je investeren in technologie? Dan zul je vooral techniekkaarten pakken en deze opwaarderen. Hiermee kun je voordelen verdienen (zoals grondstoffen krijgen en inkomens- alsook speciale gebouwen plaatsen) en zelfs direct punten krijgen. Ook kun je hiermee markten in je hoofdstad plaatsen.
Of ga je de militaire macht uitbreiden? In dit geval ben je vooral bezig op het bord. Hier neem je niet alleen onbewoonde gebieden in, maar kun je ook gebieden die door je tegenstanders zijn bezet veroveren. Daarnaast kun je nog tapijtkaarten en pakhuizen krijgen.
Actie 2: Naar het volgende tijdperk
Wanneer je jezelf niet meer kunt ontwikkelen (óf wanneer je een tactische keuze maakt), moet je naar het volgende tijdperk gaan. Als je hiervoor kiest, doorloop je onderstaande acties:
- Voordeel van je beschaving uitvoeren.
- Tapijtkaart spelen.
- Technologiekaart opwaarderen.
- Punten scoren.
- Inkomen nemen.
Elke beschavingskaart bied je een voordeel. Dit kan variëren van gratis grondstoffen, gratis inkomensgebouwen en extra punten bij het bouwen. Er zijn 16 verschillende beschavingskaarten. Dat betekent de nodige variatie!
Daarna moet je een tapijtkaart spelen. Deze plaats je op het betreffende tijdperk-vakje van je inkomenstableau. Tapijtkaarten bieden óf een direct voordeel óf een voordeel voor het gehele tijdperk.
Vervolgens mag je 1 technologiekaart opwaarderen (áls je die hebt). Afhankelijk van de opwaardering krijg je een daar een voordeel van.
Daarna ga je naar de vakjes bovenaan je inkomenstableau. Hier staan de inkomensgebouwen (gele markten, grijze huizen, bruine boerderijen en rode pakhuizen). Zodra je één van die gebouwen in je hoofdstad plaatst, speel je een nieuw vakje vrij.
Via enkele van deze vakjes krijg je punten. Bijvoorbeeld voor het aantal technologiekaarten dat je hebt, het aantal volgebouwde rijen en kolommen in je hoofdstad óf het aantal bezette gebieden op het speelbord. De meeste vakjes zorgen ervoor dat je weer nieuwe grondstoffen krijgt.
Als je deze 5 zaken hebt afgehandeld, is je beurt voorbij. De eerst volgende keer dat je nu weer aan de beurt bent, kun je jezelf weer ontwikkelen.
4.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt zodra de laatste speler tijdperk 5 is binnengekomen en de eventuele inkomens nog heeft genomen.
En yes: het gaat gebeuren dat de ene speler eerder naar het volgende tijdperk gaat dan de andere speler. Is een speler dus eerder klaar met tijdperk 5 dan de ander? Dan moet hij of zij wachten totdat de andere speler ook klaar is. In een enkel geval kan het voorkomen dat je alsnog een actie mag doen, dus je kunt niet achterover leunen ;).
Uiteindelijk wint de speler die de meeste punten heeft gescoord!
4.4 – Tapestry speluitleg van 999Games
Hopelijk heb ik met mijn uitleg het een en ander duidelijk gemaakt. Zo niet, nouja, probeer dan eens deze kersverse Tapestry speluitleg van 999Games:
5 – Tapestry Spel: Review
Tapestry is ontworpen door spelauteur Jamey Stegmaier. Hij is bekend van de titels Wingspan, Scythe, Pendulum en Viticulture. Met name die laatste vind ik persoonlijk erg gaaf, maar ook Wingspan en Scythe zijn razendpopulair. De verwachtingen liggen dus hoog.
Speltechnisch vind ik Tapestry erg goed in elkaar zitten. Het spelverloop is vrij eenvoudig. Sterker nog, in hoofdlijnen kun je kiezen uit maar 2 acties en tóch biedt het spel uitdaging voor je hersenen. Je kunt heerlijk puzzelen.
Daarnaast ligt de geluksfactor laag en mag Tapestry zichzelf echt strategisch spel noemen. Tuurlijk, je bent enigszins afhankelijk van de tapijtkaart die je trekt, de open techniekkaarten die er liggen én de zijde van de dobbelstenen die je dobbelt… Maar je kunt altijd wel iets. Je kunt diverse scenario’s uitdenken, kijken welke situatie het meest ideaal is voor jou en alsnog je doel najagen.
Bovendien biedt het spel veel variatiemogelijkheden. Je hebt keuze uit 16 beschavingskaarten met ieder een unieke eigenschap, tapijtkaarten variëren en je kunt over één of meer ontwikkelingssporen vooruit. Je zult het doel om de meeste punten te halen, elke keer weer op een andere manier kunnen behalen. Kortom: Tapestry heeft een hoge herspeelbaarheidsfactor.
Kijkend naar bovenstaande doet het me denken aan Viticulture. Lage geluksfactor, hoge mate van planning en tactiek.
Maar waar ik Viticulture in vind uitblinken, is de combinatie van spelmechanisme en thema. En juist bij Tapestry vind ik het thema te mild… het is te weinig aanwezig.
Laat ik een voorbeeld geven.
Bij Viticulture zeg ik bijna hardop welke acties ik doe. Oogsten, druiven rijpen, wijn maken, fles wijn verkopen. Ik word meegenomen door het thema. Dat gaat helemaal vanzelf.
Bij Tapestry zeg ik hardop: “Ik ga hier vooruit” of “ik speel deze kaart”. Terwijl ik ook in het thema gezogen had kunnen worden om te zeggen: “Ik specialiseer me nu in geneeskunde en bouw de apotheek” of “ik ga het tijdperk de Renaissance in”. Maar zowel ik als mijn tegenspelers doen dit niet. We misten dat gevoel.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind Tapestry een leuk, tactisch spel om te doen en het speelt absoluut lekker weg. Maar ik had net wat meer investeringen in het thema verwacht.
En investeringen zijn zeker gemaakt hoor. De kwaliteit van het speelmateriaal ligt erg hoog. Het speelbord is iets dikker dan normaal. De kaarten zijn niet van karton, maar een soort plastic. En je krijgt 18 supervette gebouwen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kwaliteit van het speelmateriaal per speler.
Oké, nog 3 kleine puntjes.
Ik had het wel gaaf gevonden als de speciale gebouwen perfect zouden passen op het raster van je hoofdstad. Het is nu niet altijd duidelijk welke vierkantjes ze afdekken. Daarnaast had ik het tof gevonden als de gebouwen nog een speciale eigenschap hadden.
Ook vind ik het interessant dat bij een groot bordspel als deze, een summier spelregel boekje is bijgevoegd. Ik heb me er overigens prima mee gered, maar ik las online dat veel mensen dit problematisch vonden.
Tot slot vraag ik me bij dit soort spellen altijd af of de beschavings- en tapijtkaarten wel goed uitgebalanceerd zijn. Immers, er zijn zo ontzettend veel combinaties mogelijk. Wellicht is de ene combinatie toch sterker dan een ander.
In het begin was dit waarschijnlijk ook zo. Maar de makers van dit spel hebben feedback van over de hele wereld verzameld. Door dit te analyseren kwamen ze al snel tot de conclusie dat sommige beschavingen wat aanpassingen nodig hadden. Deze vind je hier (op de website van 999Games) terug.
Psst: lees hieronder reviews van de uitbreidingen:
Mijn Tapestry spel review in het kort: Strategisch bordspel dat goed in elkaar steekt en waarbij geluk een kleine rol speelt (love it), maar waarbij ik nét iets meer had verwacht van het thema en de spelbeleving.
Volg Spellenwijs.nl voor nieuwe spellen en reviews!
6 – Tapestry Spel: Waar te koop?
Je kunt het Tapestry bordspel kopen bij 999Games.nl, Spellenrijk.nl en bol.com.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over 999Games’ Tapestry bordspel. Ik gaf speluitleg, liet je zien wat er in de doos zat én gaf mijn Tapestry spel review.
Heb je nog vragen of wil je je mening met me delen? Dan hoor ik graag van je in een reactie!
Wij hebben het spel tapestry gekocht, lijkt ons een geweldig spel! Nu zitten wij enkel wel nog met vragen na de speluitleg te hebben bestudeerd. Na een inkomensronde wordt er gestart in een nieuw tijdperk, maar mag je je dan nog verder ontwikkelen in het vorige tijdperk of is dat dan afgesloten? Het spel eindigt als je klaar bent in alle tijdperken, er moet dan echter wel nog een 5e inkomensronde gespeeld worden. Na die inkomensronde, mag je dan nog die beloningen gebruiken om je nog verder te ontwikkelen in de tijdperken?
Beste Lotte,
Bedankt voor je vraag over de Tapestry spelregels. Hieronder vind je mijn antwoorden op jouw vragen.
Vraag: Na een inkomensronde wordt er gestart in een nieuw tijdperk, maar mag je je dan nog verder ontwikkelen in het vorige tijdperk of is dat dan afgesloten?
Antwoord: Volgens mij is het enige dat verandert, dat de tapijtkaart uit het vorige tijdperk niet meer geldt. Nu geldt de nieuwe. Voor de rest gaat alles weer gewoon door :).
Vraag: Het spel eindigt als je klaar bent in alle tijdperken, er moet dan echter wel nog een 5e inkomensronde gespeeld worden. Na die inkomensronde, mag je dan nog die beloningen gebruiken om je nog verder te ontwikkelen in de tijdperken?
Antwoord: Nee. Het enige dat je nog ontvangt uit die inkomensronde zijn punten. Beloningen in de zin van grondstoffen, mag je niet meer besteden.
Hopelijk heeft dit je vragen beantwoord. Zo niet? Let me know! De Tapestry spelregels zijn nu eenmaal wat strak afgebakend ;).
Veel plezier!
Groet,
Hans van Spellenwijs.nl