Terraforming Mars is voor mij één van de beste bordspellen ooit bedacht. Je bouwt iets moois op, er zitten thematisch toffe details in én je hebt echt gewoon iets groots op tafel liggen.
Toen bekend werd dat er een op zichzelf staand kaartspel van uit ging komen (oké, het origineel bestaat grotendeels uit kaarten, I know), was ik vanzelfsprekend heel benieuwd. Uiteindelijk kreeg het de naam Ares Expedition, ofwel Ares Expeditie.
En voor als je het wil weten, Ares is de Griekse naam voor Mars.
In dit blog laat ik je veel foto’s zien van het speelmateriaal, geef ik je de uitleg én deel ik mijn Terraforming Mars Ares Expeditie review met je!
Voordat je begint met lezen: Intrafin gaf mij het kaartspel Terraforming Mars Ares Expeditie zodat ik er een blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in dit spel meerdere corporaties vindt die Mars willen terraformen, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel (Engine Building)
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 75 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: Intrafin
- Spelauteur: Jacob Fryxelius, Nick Little & Sydney Engelstein
- Illustrator: William Bricker, Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Garrett Kaida, Nick Little, Nio Mendoza, Justine Nortjé, Naomi Robinson & Andrei Stef
- Te koop bij: Spellenrijk.nl – bol.com – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Terraforming Mars Ares Expeditie:
- 1 Speelbord
- 5 Fase-indicatiefiches
- 2 Doorzichtige blokjes
- 9 Oceaantegels
- 12 Corporatiekaarten
- 208 Projectkaarten
- 4 Spelersborden
- 20 Fasekaarten (5 per speler)
- 52 Spelersblokjes (13 per speler)
- 148 Bronblokjes:
- 100 Koperen blokjes
- 24 Zilveren blokjes
- 24 Gouden blokjes
- 1 Terraforming Mars Ares Expeditie spelregels
- 1 Snelle startgids
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant:
Je vindt de Terraforming Mars Ares Expeditie spelregels terug in een boekje van 20 bladzijden.
Spelregels eenmaal doorgenomen? Dan red je jezelf wellicht met de snelle startgids:
Hieronder zie je hoe het speelbord er uit ziet:
Met onderstaande doorzichtige blokjes houd je de posities op het temperatuur- en zuurstofspoor bij:
Je krijgt 4 spelersborden:
Van bovenaf zien die er zo uit:
Voor elke speler zijn er spelersblokjes:
En een overzichtskaart:
Elke speler krijgt ook een setje van 5 fasekaarten. Hieronder zie je de achterkant (verschilt in kleur) en voorkant:
Met de zogenaamde fase indicatiefiches kun je aangeven in welke fase de spelers zijn:
Je krijgt verschillende corporatiekaarten. Dit zijn de startkaarten die spelers een startkapitaal en richting voor het spel geven:
Tijdens het spel verzamel en bouw je projectkaarten. Een grote stapel:
En dit zijn enkele voorbeelden:
Je krijgt 2 bakjes voor bronblokjes van waarde 1 (brons), 5 (zilver) en 10 (goud).
Als je bossen creëert neem je een bospuntfiche. Als je er 5 hebt kun je die inwisselen voor een fiche van 5:
Op het speelbord komen oceaantegels te liggen. Zodra je een oceaan maakt, draai je de tegel om en krijg je de aangegeven bonus:
3 – Terraforming Mars Ares Expeditie: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Terraforming Mars Ares Expeditie? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Terraforming Mars Ares Expeditie speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Terraforming Mars Ares Expeditie?
Terraforming Mars Ares Expeditie is een kleinere en ietwat simpelere variant van de originele ‘engine builder’ Terraforming Mars. Elke speler is een corporatie en iedereen draagt bij aan hetzelfde doel: Mars bewoonbaar maken. Dit wordt gerealiseerd zodra 3 subdoelen zijn voltooid:
- Alle oceanen zijn gebouwd
- De temperatuur is 8°C
- Het zuurstofgehalte is 14%
Tijdens een ronde kiest elke speler 1 van de 5 beschikbare acties. Spelers voeren alle gekozen acties (dus ook acties die door andere spelers zijn gekozen) simultaan uit in een specifieke volgorde. Met deze acties kun je o.a. kaarten krijgen, inkomsten ontvangen en kaarten bouwen. Door het bouwen van kaarten kun je inkomsten vergroten, oceanen plaatsen, de temperatuur laten stijgen en het zuurstofgehalte opkrikken.
Voor je bijdrage aan de subdoelen en bepaalde projectkaarten krijg je punten. Zodra Mars bewoonbaar is wint de speler met de meeste punten.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Terraforming Mars Ares Expeditie. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord midden op tafel met de fase-indicatiefiches ernaast, plaats de transparante blokjes op veld 0% en -30°C en leg de oceaantegels gedekt op hun velden. Geef elke speler een spelersbord, 5 fasekaarten en spelersblokjes. Elke speler plaatst een blokje het veld 0 van al hun sporen én op veld 5 van het TN-Spoor op het speelbord.
Zet de bakjes met bronblokjes op tafel en leg de bos-OP fiches ernaast als voorraad. Schud alle projectkaarten en geef elke speler er 8. Schud alle corporatiekaarten, geef elke speler er 2 om er vervolgens 1 te houden. Spelers mogen nu eenmaal een X aantal projectkaarten afleggen en een X aantal nieuwe pakken. Elke speler ontvangt een startkapitaal van hun corporatie. Tijd om te beginnen!
Als het goed is heb je nu zoiets voor je liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Terraforming Mars Ares Expeditie over een onbepaald aantal rondes. Elke ronde bestaat uit de volgende stappen:
- Fases kiezen
- Fases doorlopen
- Voorbereiding volgende ronde
1. Fases kiezen
Eerst kiest elke speler in ’t geheim een fasekaart en legt deze gedekt voor zich neer. Zodra iedereen gekozen heeft, worden de kaarten omgedraaid. De omgedraaide kaarten geven weer welke fases deze ronde worden doorlopen. Draai de corresponderende fase-indicatiefiches naast het speelbord open.
Aan het begin van elke volgende ronde mag je niet de fasekaart kiezen die je ronde ervoor hebt gespeeld. Neem die kaart dus na het spelen van een nieuwe fasekaart pas weer op handen.
2. Fases doorlopen
Tijdens deze stap worden de gekozen fases doorlopen. Er zijn 5 fases, die in onderstaande volgorde, één voor één worden afgehandeld (mits gekozen):
- Ontwikkelen
- Bouwen
- Acties
- Produceren
- Onderzoeken
Elke speler voert alle gekozen fases eenmaal uit. Het uitvoeren van fases kunnen spelers tegelijkertijd doen. Als je een fase hebt gekozen krijg je een specifieke bonus die onderaan de fasekaart staat beschreven. Kiezen meerdere spelers dezelfde fasekaart? Dan wordt die fase slechts één keer uitgevoerd.
Terug naar de verschillende fases.
Heeft er ten minste één speler Ontwikkelen gespeeld? Dan mag iedereen één groene projectkaart uit zijn of haar hand spelen. Spelers die deze fasekaart speelden krijgen als bonus 3M€ korting.
Heeft er ten minste één speler Bouwen gespeeld? Dan mogen alle spelers één blauwe of één rode projectkaart spelen. Spelers die deze fasekaart speelden mogen als bonus 1 projectkaart van de trekstapel nemen óf een extra blauwe of rode projectkaart spelen.
NB: Als je een projectkaart uit je hand wil spelen moet je de kosten betalen én aan specifieke voorwaarden kunnen voldoen. De kosten worden uitgedrukt in MegaKrediet (M€). Per Staal of Titanium in je voorraad krijg je respectievelijk 2M€ of 3M€ korting. Ook mag je altijd handkaarten afleggen en 3M€ ontvangen. Eventuele voorwaarden om kaarten te spelen staan op de projectkaarten beschreven.
Heeft er ten minste één speler Actie gespeeld? Dan mogen alle spelers de Actie: eigenschappen activeren van al hun blauwe kaarten. Spelers die deze fasekaart speelden mogen als bonus 1 Actie: eigenschap nogmaals activeren. Daarnaast mogen alle spelers zoveel standaardacties uitvoeren als ze willen (zolang ze maar betalen):
- Betaal 20M€ voor 1 bos-OP fiche.
- Betaal 14M€ om de temperatuur 1 stap te verhogen.
- Betaal 15M€ om 1 oceaantegel om te draaien.
- Betaal 8 planten voor 1 bos-OP fiche.
- Betaal 8 warmte om de temperatuur 1 stap te verhogen.
Zodra een speler een bos-OP fiche krijgt, wordt het zuurstofniveau met 1 verhoogd.
Voor elk bos-OP fiche en elke stap dat de temperatuur- of zuurstofgehalte omhoog gaat, verhoogt de speler ook zijn of haar eigen TerraNiveau (TN) op het speelbord. Je TN is niet alleen punten waard, maar levert ook een basisinkomen aan M€ tijdens de productiefase (die leg ik zo uit).
NB: Tijdens de fase waarin een algemene parameter (oceanen, temperaturen en zuurstof) het maximum bereikt, kunnen alle spelers doorgaan met acties om TN en/of bonussen te blijven ontvangen. Na deze fase krijg je niks meer voor de betreffende algemene parameter.
Heeft er ten minste één speler Produceren gespeeld? Dan krijgen alle spelers inkomsten. Je krijgt M€ gelijk aan je positie op het TN-Spoor + je M€-productie. Je krijgt kaarten, warmte en planten gelijk aan de betreffende productiesporen op je spelersbord. Spelers die deze fasekaart speelden krijgen als bonus 4M€.
Heeft er ten minste één speler Onderzoeken gespeeld? Dan mogen alle spelers 2 kaarten trekken en er 1 houden. Spelers die deze fasekaart speelden mogen 3 extra kaarten trekken en 1 extra kaart houden (dus 5 kaarten trekken en er 2 houden).
3. Fase kiezen
Spelers leggen handkaarten af totdat ze maximaal 10 projectkaarten op handen hebben.
En onthoud: voor elke kaart die je aflegt krijg je 3M€.
Draai daarna alle fase-indicatiefiches weer om naar de gesloten zijde.
Vervolgens begint een nieuwe ronde.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt zodra:
- alle 9 oceaantegels zijn omgedraaid naar de blauwe zijde,
- de temperatuur 8°C is en
- het zuurstofgehalte 14% is.
Spelers ronden de fase af waarin dit gebeurt. Volgende fases worden niet meer uitgevoerd. Dan volgt de puntentelling. Spelers scoren punten voor:
- TerraNiveau
- Bos OP-fiches
- Overwinningspunten op gespeelde projectkaarten
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij een gelijkspel is de tiebreaker het hoogste aantal totale bronnen voor warmte, M€ en planten. En remember, elke overgebleven handkaart is nog altijd 3M€ waard!
4 – Terraforming Mars Ares Expeditie: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Terraforming Mars Ares Expeditie recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Het is het jaar 2315 als de mensheid een nieuw thuis tussen de sterren wil zoeken. Machtige corporaties gaan aan de slag om Mars bewoonbaar te maken. Ze creëren oceanen, verhogen de temperatuur en krikken het zuurstofgehalte omhoog. De corporatie die de grootste bijdrage levert aan het terraformen van Mars zal de geschiedenisboeken in gaan.
Bovenstaande schetst het thema van Terraforming Mars: Ares Expeditie.
En belangrijker, het schetst wat je in hoofdlijnen gaat doen. Het thema zorgt dat veel acties die je uitvoert logisch en bijna vanzelfsprekend aanvoelen. Het thema ondersteunt het spelverloop en dat vind ik goed.
Ondanks het sterke thema moet je geen 3D raketten, zwevende planeten en andere toffe speelfiguren verwachten. Het thema zorgt dat het spel goed in elkaar steekt, maar resulteert niet in een bijzondere look&feel.
Ja, ik vind Terraforming Mars Ares Expeditie mooi uitgevoerd. En ik vind het er zeker mooier uit zien dan het originele Terraforming Mars. Maar het is en blijft een kaartspel waar niet veel ruimte is voor speelmateriaal dat je ogen, net als sterren, laat fonkelen.
Het meest blij ben ik met de dubbellaagse spelersborden. Hiermee kun je productieniveaus bijhouden en de bovenste laag zorgt ervoor dat blokjes op hun plek blijven. Echt fijn.
Wat ik jammer vind is het speelbord. Met name de sporen voor TN, temperatuur en zuurstof hebben kleine vakjes. Zo wordt het, met meer dan 2 spelers, nogal druk op het TN spoor. En de doorzichtige stenen zijn eigenlijk gewoon te groot om het niveau van temperatuur en zuurstof bij te houden.
Het blijven details, al denk ik wel dat dit soort schoonmaakfoutjes wel degelijk te voorkomen waren tijdens het productieproces.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik ben misschien wat biased, want ik heb het basisspel van Terraforming Mars erg veel gespeeld. Ik kan alleen niet anders dan zeggen hoe duidelijk in de spelregels van Ares Expeditie vind. Het is inhoudelijk logisch opgebouwd, er wordt goed gebruik gemaakt van opmaak en de spelregels zijn volledig (althans, mijn vragen zijn tot dusver beantwoord 😉).
Ben je dan zo door de spelregels heen? Nou, dat niet per se. Het is best veel tekst. Maar dat is nu eenmaal nodig bij een spel van dit kaliber. Want ook al is Ares Expeditie makkelijker dan Terraforming Mars, ik blijf het een medium-weight bordspel vinden. Het ziet er makkelijker uit dan het is! En dat betekent dat het qua complexiteit niet voor iedereen is weggelegd.
Maar oké, hoe toegankelijk is het voor mensen die het niveau wél trekken?
Laat ik eerst eens kijken naar wat elementen die Terraforming Mars Ares Expeditie juist toegankelijk maken: een lage downtime en engine-building.
Tijdens het spel hoef je weinig te wachten, want spelers voeren acties tegelijkertijd uit. Met name als je kaarten moet kiezen, komt het voor dat je even moet wachten op een ander. Maar over het algemeen ligt het spel niet stil en is er weinig downtime. Dit is ongetwijfeld iets wat voor veel bordspelers een groot voordeel is.
En dan engine-building. Als je ervan houdt om een geweldige inkomensstroom op te bouwen, dan is Terraforming Mars Ares Expeditie écht iets voor jou. In het begin krijg je beetje bij beetje M€, bouw je wat kaarten en na verloop van tijd kun je produceren als een malle. Temperatuur en zuurstof schieten omhoog en oceanen rijzen op uit het aardoppervlak. Love it.
Welke elementen kunnen Terraforming Mars Ares Expeditie dan minder toegankelijk maken? Dat zijn het thema, de look&feel en het tactische aspect.
Het thema gaat over de ruimte. Daar moet je van houden. Het spel is een kaartspel. Dat heeft prima artwork en iconografie, maar het spel ‘leeft’ niet op tafel. Het is geen Everdell, Photosynthesis of WILD Serengeti.
En dan is er nog het tactische aspect… je bent afhankelijk van de kaarten die je krijgt. Dit betekent dat er een geluksfactor in het spel zit. Je zult tactische keuzes moeten maken om het maximale er uit te halen. Je hebt bordspelers die daar juist van houden en bordspelers die de geluksfactor verachten. Tot welke groep behoor jij?
Dus samenvattend… Ik vind Terraforming Mars Ares Expeditie toegankelijk voor mensen die van complexere, tactische spellen houden waarbij het thema en de look&feel niet heel belangrijk is.
Strategie of Geluk?
Ik noemde het net eigenlijk al. Terraforming Mars Ares Expeditie is een combinatie van geluk en tactiek.
Dit zie je vooral terug in het trekken van kaarten. Je kunt precies de kaarten pakken die je nodig hebt of juist kaarten krijgen waar je niks mee kunt. En daar moet je wat geluk bij hebben.
Al vind ik persoonlijk wel dat je met de fasekaart Onderzoeken best snel door de trekstapel kunt gaan en dus best veel kansen kunt creëren om wél de kaarten te krijgen die je wil.
Los daarvan zal ik met dit soort spellen altijd blijven adviseren: speel met de kaarten die je hebt, niet die je wilt! Neem je die mindset aan? Dan verandert een geluksspel in een tactisch spel.
Strategie komt in Terraforming Mars Ares Expeditie niet voor. Je kunt geen lange termijn plan maken voor je weg naar de overwinning. Je zult elke ronde en elke fase opnieuw moeten kijken hoe je het maximale uit hetgeen kunt halen dat je nu hebt.
Spelmechanisme
Er zijn een aantal opvallende mechanismen die ik wil benoemen.
De eerste is het mechanisme genaamd Follow. Dit betekent dat één speler een actie kiest en alle andere spelers die actie ook mogen doen. De speler die de actie koos, krijgt bij de actie een extra voordeel die de tegenstanders niet krijgen. In Terraforming Mars Ares Expeditie werkt dit met de fasekaarten en het doorlopen van de verschillende fases.
Je kent dit mechanisme misschien wel uit spellen als Puerto Rico, Race for the Galaxy en Tiny Towns.
Het tweede mechanisme is Hand Management. Dit betekent dat de volgorde waarin je kaarten speelt bepalend is voor hoe groot de beloningen zijn. Bij Terraforming Mars Ares Expeditie wil je ook eerst bepaalde projectenkaarten vóór andere kaarten spelen. Zelfs de volgorde van fasekaarten is van belang.
Simpel voorbeeld: je wil eerst een kaart spelen waar microben op kunnen liggen, voordat je een kaart speelt waarmee je een microbe op een andere kaart mag leggen (anders levert die microbe niks op).
Bekende spellen met dit mechanisme zijn o.a. Everdell, Wingspan, Brass: Birmingham en natuurlijk het originele Terraforming Mars.
Het derde mechanisme is Engine Building (of misschien beter Tableau Building). Bij dit mechanisme begint elke speler met een minimaal startkapitaal en moet deze investeren in middelen om inkomsten te creëren, die alsmaar groter worden. Uiteindelijk gebruik je de inkomsten voor manieren om punten te scoren. Dit is precies wat je in Ares Expeditie ook doet.
Veel spellen bevatten tegenwoordig Engine Building, maar een aantal noemenswaardige vind ik It’s a Wonderful World, Splendor, Steampunk Rally en Terra Mystica.
Interactie
De meest interessante vorm van interactie ontstaat door het mechanisme genaamd Follow. Ofwel, het element waarbij elke speler een mogelijke fase kiest en je dus, met slimme keuzes, gebruik kunt maken van andermans keuzes.
Het komt vaak voor dat je in een ronde meerdere fases wil uitvoeren. Echter, je kunt er maar 1 kiezen. Op zo’n moment is het interessant om te kijken welke fasekaarten je verwacht dat je tegenstanders gaan spelen.
Je moet gaan kijken naar waar zij zoal mee bezig zijn, hoeveel M€ ze hebben en welke fasekaart ze hiervoor hebben gespeeld. Want als jij goed voorspelt welke fasekaarten je tegenstanders gaan spelen, dan kun jij de beste fase uit je eigen hand kiezen. Op deze manier kan een beurt bijzonder efficiënt zijn.
Een andere vorm van interactie is een stukje concurrentie. Zodra een parameter is volbracht, kan niemand er meer een bonus of TN-stijging mee realiseren. En dat terwijl TN je punten oplevert. Zorg dus dat je tegenstanders niet als enige aan de parameters werken, maar dat jij er zelf ook aan bijdraagt. Ofwel, koop niet alleen kaarten om je M€ productie te laten stijgen, maar investeer ik ook in de parameters.
In het verlengde daarvan ligt dat andere spelers (of jijzelf) bepalen wanneer het spel eindigt. Immers, het spel eindigt als:
- alle 9 oceaantegels zijn omgedraaid naar de blauwe zijde,
- de temperatuur 8°C is en
- het zuurstofgehalte 14% is.
En jullie acties bepalen wanneer dit gebeurt. Je moet dus altijd naar je tegenstanders blijven kijken. Hebben ze genoeg geld om oceanen te realiseren of de temperatuur te maximaliseren? Hebben ze voldoende planten om bomen te creëren en het zuurstofgehalte te laten stijgen? Houd ze in de gaten en anticipeer daar op.
Herspeelbaarheid
De herspeelbaarheid van Terraforming Mars Ares Expeditie ligt hoog. De verschillende corporatiekaarten en de enorme deck met projectkaarten leggen de basis voor gevarieerde potjes. Je corporatie en projectkaarten waar je mee begint geven sturing en tóch zul je gedurende het spel ook op andere dingen focussen.
Wat ook voor gevarieerde potjes zorgt zijn de fasekaarten. Je wil namelijk slim gebruik maken van andermans keuzes en tegelijkertijd zorgen dat ze niet slim gebruik kunnen maken van jouw keuzes. Na meerdere potjes werden bij ons sommige keuzes minder voorspelbaar. En dat verrassingseffect houdt het Terraforming Mars Ares Expeditie ook vers.
Mijn Terraforming Mars Ares Expeditie review in het kort?
Ik vind Terraforming Mars Ares Expeditie een heerlijk spel. Ik zie het als ’t toegankelijkere broertje van Terraforming Mars. Simultane beurten, waarin elke speler een actie mag kiezen, zorgen voor betrokkenheid en een vlot spelverloop, waardoor de speeltijd wordt gereduceerd. Laat je echter niet misleiden door de kleinere doos en het label ‘kaartspel’, want het is een volwaardig spel dat met meer spelers nog steeds 2 uur kan duren.
5 – Terraforming Mars Ares Expeditie: Waar te koop?
Je kunt het kaartspel Terraforming Mars Ares Expeditie online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het spel Terraforming Mars Ares Expeditie. Het werd bedacht door Jacob Fryxelius, Nick Little en Sydney Engelstein en internationaal uitgebracht door Intrafin. Intrafin verzorgt ook de distributie in Nederland.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Terraforming Mars Ares Expeditie review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Hai Hans,
Vanmiddag hebben we voor het eerst Terraforming Mars Ares gespeeld en we hebben een vraag over het leggen van de microben en de dieren. Hoe leg je die op je kaart neer? We hebben geen speelstukken hiervoor. Is het de bedoeling dat we er bijvoorbeeld de koper-blokjes op leggen?
We horen het graag!
groetjes,
Rick en Floortje
Beste Rick en Floortje,
Bedankt voor jullie vraag bij m’n Terraforming Mars Ares Expeditie review.
Wat je zegt klopt: je gebruikt koperblokjes als microben (en andere bron-soorten).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl