Meestal komen Nederlandse uitgaves van spellen relatief snel na de originele uitgave. Bij The Isle of Cats duurde het echter even voordat uitgever Intrafin het spel in het Nederlands uitbracht. Is het resultaat er minder om? Zeker niet. Ik ben zelfs blij dat The Isle of Cats na 5 jaar ook een Nederlandse editie krijgt!
In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn The Isle of Cats review.
Voordat je begint met lezen: Intrafin gaf mij het bordspel The Isle of Cats zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je op ’the isle of cats’ meerdere soorten katten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: The Isle of Cats
- EAN: 5425037741033
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 60-90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Intrafin Games
- Spelauteur: Frank West
- Illustrator: Dragolisco & Frank West
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij The Isle of Cats:
- 1 Eilandbord
- 4 Spelersboten
- 10 Mandfiches
- 30 Katfiguren (6 van elke kleur)
- 85 Kattegels (17 van elke kleur)
- 6 Oshaxtegels
- 42 Visfiches:
- 20 van waarde 1
- 22 van waarde 5
- 44 Gewone schatten (11 van elke vorm)
- 25 Zeldzame schatten
- 1 Ontdekkingszak
- 1 Scoreblok
- 150 Ontdekkingskaarten
- 18 Familiekaarten
- 5 Solo kleurkaarten
- 23 Solo mandkaarten
- 10 Solo leskaarten
- 9 Solo gevorderde leskaarten
- 4 Kleurkaarten
- 1 The Isle of Cats spelregels
- 1 The Isle of Cats familieregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
Dit is de binnenkant van de bodem:
En aan de binnenkant van de deksel vind je een gereserveerde plek voor je echte kat:
Je vindt de The Isle of Cats spelregels terug in een boekje van 24 bladzijden:
De familieregels vind je op een dubbelzijdig leaflet:
Dit is het eilandbord:
De boot van Vesh plaats je op vakje 5 en geeft het aantal rondes aan:
Je krijgt 4 spelersborden met elk een uniek schip. Hoewel de kamers hetzelfde zijn, zijn de schatkaarten en ratten anders gepositioneerd:
Dit is de zijde voor het gewone spel:
En dit is de zijde voor het familiespel:
Onderstaande mandfiches zijn permanente manden die je elke ronde eenmaal kunt gebruiken:
Nou, laten we maar eens kijken naar de diertjes waar het allemaal om draait in The Isle of Cats, de katten:
Onderstaande vorm komt van elke kleur een keer voor:
Je krijgt ook houten katten van elke kleur:
Dan is er nog een speciale kat, de Oshax, die als joker fungeert:
Je vindt niet alleen katten op het eiland, maar ook schatten. Je hebt gewone schatten (klein is 1 of 2 en groot is 3):
En je hebt zeldzame schatten:
De kattegels en zeldzame schatten stop je allemaal in de ontdekkingszak:
Katten lok je trouwens met vis. Je hebt fiches van 1 en fiches van 5 (de donkere schaduw zijn 2 visjes):
Wat je precies in een ronde kunt en gaat doen wordt bepaald door de ontdekkingskaarten die je kiest. Hieronder zie je de verschillende soorten. Je hebt Oshax, Redding, Lessen, Openbare Lessen, Schatten en Elk Moment kaarten:
Voor het familiespel heb je deze speciale leskaarten:
En voor het solo spel heb je ook nog diverse kaarten:
Er zijn zelfs speciale kaarten die je kunt gebruiken als je moeite hebt met het identificeren van kleuren:
En dan is er nog een scoreblok met dubbelzijdige scoreformulieren en een potloodje:
3 – The Isle of Cats: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van The Isle of Cats? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte The Isle of Cats speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je The Isle of Cats?
In The Isle of Cats moet je katten redden van een eiland. Je speelt 5 rondes die elk beginnen met het draften van kaarten. De kaarten die je kiest bepalen wat je deze én komende rondes kunt doen. Lessen spelen (missies die extra punten opleveren aan het einde van het spel), katten redden en schatten vinden. Misschien kom je nog wel een hele speciale kattensoort tegen, de Oshax! Katten, schatte en Oshax leg je zo efficiënt mogelijk in je boot om kattenfamilies te maken, kamers te vullen en ratten te bedekken. De speler met de meeste punten wint het spel.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van The Isle of Cats. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- De boot
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg heg eilandbord midden op tafel, zet de boot van Vesh op vakje 5 en plaats, gesorteerd op grootte, de gewone schatten in stapels onder het eiland. Leg daar de 6 Oshax-tegels onder. Vorm een voorraad van houten katten, permanente manden en visfiches. Schud de ontdekkingskaarten en vorm een trekstapel.
Geef elke speler een willekeurige boot en permanente mand. Elke speler kiest ook een unieke kleur kat en plaatst deze in willekeurige volgorde op het beurtvolgordespoor (op het eilandbord). Stop alle kat- en zeldzame schat-tegels in de ontdekkingszak, schud ze en leg ‘m binnen handbereik. Je bent nu klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt The Isle of Cats in 5 rondes. Elke ronde bestaat uit 7 fasen:
- Velden vullen
- Vissen
- Verkennen
- Lessen lezen
- Katten redden
- Zeldzame vondsten
- Voorbereiden volgende ronde
1. Velden vullen
In de eerste fase ga je velden vullen met katten. De velden zijn de gebieden links en rechts van het eilandbord. Je legt aan elke zijde 4, 6 of 8 kattegels neer bij respectievelijk 2, 3 of 4 spelers. Deze tegels trek je uit de ontdekkingszak. Elke zeldzame schat die je uit de zak trekt leg je onder het eiland en voor elke zeldzame schat trek je weer een vervangende tegel totdat je het aantal benodigde kattegels hebt.
2. Vissen
In deze fase krijgt elke speler 20 vis. That’s it.
3. Verkennen
Deze fase bestaat uit 2 delen.
Eerst krijgen alle spelers 7 ontdekkingskaarten. Ze bekijken de kaarten, kiezen er 2 en geven de rest door*. Vervolgens kiest elke speler weer 2 kaarten uit de kaarten die ze van zijn of haar buur kregen en geven de rest weer door. Dit draften doe je totdat iedereen 7 kaarten heeft gekozen (of nouja, de laatste die je krijgt heb je niks over te kiezen).
*In rondes 1, 3 en 5 geef je door naar links. In rondes 2 en 4 geef je door naar rechts.
Als tweede deel gaan spelers bepalen welk van de gekozen 7 kaarten ze willen houden. Hier betaal je dan het aantal vis voor dat links boven op elke kaart staat aangegeven. Kaarten die je niet koopt leg je af.
NB: Je zult vaak genoeg nog ontdekkingskaarten uit de vorige ronde hebben. Zorg dat de 7 kaarten die je kiest hier niet mee worden gemixt. Je neemt uiteindelijk alleen ontdekkingskaarten op handen die je koopt
Er zijn 5 soorten kaarten:
- Blauwe: Les-kaarten – Speel je tijdens fase 4
- Groene: Redding-kaarten – Speel je tijdens fase 5
- Gele: Schat-kaarten – Speel je tijdens fase 6
- Bruine: Oshax-kaarten – Speel je tijdens fase 7
- Paarse: Elk moment-kaarten – Mag je altijd spelen
4. Lessen lezen
Nu moet iedereen al zijn of haar gekochte blauwe les-kaarten spelen.
Je legt gewone les-kaarten gesloten naast of deels onder je spelersbord. Dit zijn persoonlijke doelen die jij alleen kunt halen om extra punten te scoren.
Je legt openbare les-kaarten open naast je spelersbord. Dit zijn publieke doelen die iedereen punten kunnen opleveren aan het einde van het spel. Bij diverse openbare les-kaarten moet je een kleur kat kiezen. Je neemt dan een houten kat uit de voorraad en zet deze op de kaart om de kleur kat aan te duiden die punten oplevert.
5. Katten redden
Nu kan iedereen groene redding-kaarten inzetten om katten te redden. In beurtvolgorde legt elke speler zijn of haar gewenste groene kaarten gedekt voor zich neer. Zodra iedereen heeft gekozen draai je alle gespeelde kaarten open.
Op groene kaarten kunnen een aantal dingen (enkel of een combinatie) staan:
- Laarzen
- Halve mand
- Hele mand
Eerst bepaal je de beurtvolgorde. De totale waarde van al je laarzen bepaalt wanneer je aan de beurt bent. De hoogste waarde komt als eerste aan de beurt. De laagste waarde als laatste. Dit pas je aan op het beurtvolgordespoor op het eilandbord. Is er een gelijkspel? Dan blijft de volgorde tussen die spelers hetzelfde als de vorige ronde.
Vervolgens ga je katten redden. Het aantal manden dat je speelt, aangevuld met je permanente manden, bepaalt hoeveel katten je kunt redden. Daarbij maken 2 halve mandjes op kaarten samen 1 hele mand. Per mand kun je 1 kat redden.
In beurtvolgorde (te zien op het eilandbord) mag elke speler nu 1 kat redden. Je kunt katten aan de linker- en rechterkant van het eiland redden. Links kost een kat 3 visjes. Rechts kost een kast 5 visjes.
Als je een kat koopt, moet je deze tegel direct in je boot plaatsen. Voor tegels (dus katten, schatten en Oshax) gelden de volgende plaatsingsregels:
- Je mag de eerste tegel op een plek naar keuze leggen.
- Alle volgende tegels moeten met ten minste 1 zijde aan een tegel grenzen die al op je boot ligt.
- Je mag tegels in elke gewenste richting draaien en omkeren.
- Tegels moeten altijd volledig over de vakjes van je boot worden geplaatst.
- Tegels mogen elkaar niet overlappen.
- Tegels mogen niet over de rand (buitenste, dikke witte lijn) heen komen.
Op elke boot staan 5 schatkaarten in de 5 kattenkleuren. Plaats je een kat (of Oshax!) over een schatkaart met dezelfde kleur? Dan mag je direct een van de vier gewone schatten pakken en in je boot leggen volgens bovenstaande regels.
Kun of wil je geen kat meer redden? Dan moet je passen. Deze fase is voor jou afgelopen.
Is iedereen gepast? Dan ga je door naar de volgende fase.
6. Zeldzame vondsten
Tijdens deze fase gaan spelers in beurtvolgorde steeds één gele schatkaart of bruine Oshax-kaart spelen.
Je hebt 2 soorten schatkaarten. Met de ene kun je twee kleine, gewone schatten spelen of bij betaling van vis twee gewone schatten naar keuze (mag klein en/of groot zijn). Met de ander kun je één zeldzame schat spelen óf twee gewone schatten naar keuze.
Als je een Oshax-kaart speelt mag je een van de beschikbare Oshax-tegels pakken en die in je schip plaatsen. Vervolgens bepaal je welke kleur kat deze Oshax wordt door er een houten kat-figuur op te zetten. De Oshax is dus eigenlijk een joker.
Leg je de Oshax-tegel over één van de vijf schatkaarten van de boot heen en maak je de Oshax dezelfde kleur als die schatkaat? Dan mag je direct een van de vier gewone schatten pakken en in je boot leggen volgens bovenstaande regels.
NB: Zowel schat-tegels als Oshax-tegels plaats je volgens de plaatsingsregels die in fase 5 zijn uitgelegd.
Als je geen zeldzame kaart meer wil of kunt spelen, moet je passen.
Zodra iedereen gepast is, ga je door naar de volgende fase.
7. Voorbereiden volgende ronde
Na de zeldzame vondsten doorloop je de volgende stappen:
- Leg alle katten die nog in de velden liggen af in de doos.
- Schuif de boot van Vesh 1 vakje naar voren.
- Alle spelers keren hun permanente manden weer om.
- Ongebruikte kaarten en vis neem je mee naar de volgende ronde.
Vervolgens begint de volgende ronde, behalve als de boot van Vesh het vakje met de hand heeft bereikt. In dat geval eindigt het spel en ga je naar de puntentelling.
3.3 – De boot
Ik besteed een kort, apart hoofdstuk aan de boot omdat dit relevant is voor het plaatsen van tegels én de puntentelling.
Je boot bestaat uit allemaal vakjes. Twee vakjes zijn aangrenzend als ze elkaar horizontaal of verticaal raken. Diagonaal dus niet.
Elk vakje is onderdeel van een kamer. Er zijn 7 kamers die worden gekenmerkt door:
- Papegaai-symbool
- Maan-symbool
- Appel-symbool
- Maan-symbool
- Geen symbool
- Maïs-symbool
- Papegaai-symbool
Kamers die niet volledig zijn bedekt met tegels leveren 5 minpunten op.
Ook zichtbare ratten zijn minpunten waard: 1 minpunt per rat.
De rand van de boot is de buitenste, dikke witte lijn.
3.4 – Einde van het spel
Zodra de boot van Vesh het vakje met de hand bereikt eindigt het spel. Nu volgt de puntentelling.
Je krijgt (min)punten voor:
- Zichtbare ratten: -1 punten
- Niet gevulde kamers: -5 punten
- Kattenfamilies: 8, 11, 15, 20, 25 (en steeds +5) punten voor elke groep katten van dezelfde kleur op je boot die bestaat uit 3, 4, 5, 6, 7 (en steeds +1) tegels
- Zeldzame schatten: 3 punten per schat
- Lessen: variabele punten
- Openbare lessen: variabele punten
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is het hoogste aantal vis.
4 – The Isle of Cats: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze The Isle of Cats recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In The Isle of Cats moeten spelers eeuwenoude en zeer zeldzame katten redden van een eiland. Niemand minder dan de kwaadaardige legerleider Vesh Darkhand nadert het eiland en zal alles wat op zijn pad komt met de grond gelijk maken. Jullie varen ieder met een eigen schip naar het eiland en proberen met een voorraad vis én andere middelen die je vindt, zo efficiënt mogelijk katten te redden.
Ik vind het een leuk thematisch gegeven. Maar denk je er iets meer over na… dan is het hele draften raar in dit verhaal. Je vaart dus eerst naar het eiland, verkent met z’n allen het eiland en gaat daarna middelen verdelen. Waarom zou je verdelen? Plus, er liggen wel erg veel (halve) manden, laarzen, elk-moment kaarten en zelfs les-kaarten.
Die laatste zijn sowieso bijzonder. Je wil eigenlijk zoveel mogelijk katten redden, maar toch zijn het leskaarten die soms maken dat je niet meer katten wil redden. Bijvoorbeeld omdat je punten krijgt als je niet meer dan 5 groene katten op je boot hebt óf punten omdat je niet meer dan 15 katten in totaal op je boot hebt.
Enfin, het is wat muggenziften. I know.
Het artwork ziet er netjes en kleurrijk uit. Hoewel de boten er uit springen, zijn ook de prachtige kaarten en schattige katten-meeples een lust voor het oog. Qua looks liep ik alleen tegen het fiche met 5 vis aan. Het leek alsof er 3 vis op afgebeeld stonden. Echter, de twee donkere erachter zijn er ook gewoon 2 :).
De doos springt er trouwens ook uit, maar niet helemaal op een goede manier. De doos is grotendeels wit en bevat een relatief kleine opdruk van artwork met titel. Van mij had de doos net zo kleurrijk mogen zijn als het speelmateriaal. Ik kan me alleen voorstellen dat het wit een bewuste keuze was. Zo’n doos valt immers veel beter op in de schappen.
De kwaliteit van het speelmateriaal is erg goed. Het karton is lekker dik en voelt stevig. Dat geldt voor de boten, katten, schatten, vissen en manden. De stevigheid van de kaarten is niet extreem bijzonder, maar wel meer dan voldoende.
Al met al vind ik The Isle of Cats thematisch prima, vind ik de looks verdomd mooi en de productiewaarde merkbaar hoog.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de spelregels van The Isle of Cats netjes opgezet. De structuur is logisch. Ik had misschien een klein overzicht toegevoegd van de kaartsoorten die je hebt. Want bijna elke kaartsoort is aan een fase van een ronde gekoppeld. De opmaak vind ik oké. Er wordt weliswaar veel gebruik gemaakt van kleuren, kaders, verschillende fontgroottes, enzovoorts. Het is misschien alleen net teveel. Het had juist iets minder gemogen voor mij.
Dan zijn er nog een paar vertalingsdingetjes – zoals het woord Speed op pagina 12 wat Snelheid had moeten worden – die ik onder schoonmaakfoutjes schuif. Ondanks mijn kleine puntjes van kritiek doen de spelregels wat ze moeten doen. Ze leren je het spel op de juiste manier.
The Isle of Cats is niet een extreem makkelijk bordspel, maar ook geen heel moeilijk spel. Je kunt de complexiteit (en dus niet het spelverloop) vergelijken met titels als:
- Hive
- Targi
- Pandemic
- Dominion
- 7 Wonders
- Small World
- It’s a Wonderful World
Dit betekent dat ik The Isle of Cats niet aan beginnende bordspelers zou aanraden, maar zeker de moeite waard is voor spelers die iets uitdagenders willen dan Catan, Carcassonne of Ticket to Ride: Europe.
Oké, een kleine nuance. De standaard Isle of Cats, met alle regels, die vind ik niet geschikt voor beginners. Er zit echter een eenvoudigere variant in de doos. Daarbij worden de regels versimpeld:
Het hele drafting-element en kiezen van kaarten vervalt, alsook het kopen van katten en schatten. In plaats daarvan krijg je 2 leskaarten aan het begin en pak je tijdens het spel om de beurt een kat naast het speelbord. Het scoren gebeurt op basis kattenfamilies, open kamers, ratten en lessen.
Bovenstaande variant maakt The Isle of Cats wél geschikt als instap in de spellenwereld. Bovendien is het zo ook meer geschikt als familiespel.
Tot slot een paar ervaringen.
The Isle of Cats is een spel waarbij je puur met je eigen project bezig bent. Je hebt nauwelijks iets met anderen te maken. Het is dus zeer toegankelijk voor spelers die niet al teveel interactie willen.
Wel moet ik toegeven dat The Isle of Cats bij ons lang kan duren. Ondanks dat je tegelijkertijd kaarten kiest, ontstaat er vaak een ‘stop’ omdat een enkele speler even goed moet nadenken over de kaarten die hij of zij kiest. Ook het kiezen van een kat en het puzzelen in de boot kan wat langer duren.
Je kúnt The Isle of Cats misschien wel in 60-90 minuten spelen. Dat lukt ons met 2 spelers. Maar met 3 en zeker 4 duurt het vaak een stuk langer. Dit komt ongetwijfeld doordat we soms wat langer nadenken. Doe jij dat ook? Houd dan rekening met een langere speelduur, ondanks wat er op de doos staat.
Strategie of Geluk?
The Isle of Cats is een geluks- en tactisch spel dat gaandeweg iets strategischer wordt.
Dat zit zo.
Het is veelal een kwestie van geluk welke kaarten je krijgt, welke katten er te koop zijn én hoe duur ze zijn (3 of 5 vis). Ik ben echter wel van mening dat deze geluksfactor voor iedereen geldt en dat je daar nog steeds tactische keuzes bij kunt maken.
Houd je bijvoorbeeld bepaalde les-kaarten in de eerste ronde? Dan kan het zijn dat je gedurende het spel niet krijgt wat je nodig hebt om die te voltooien. Zelf begin ik pas leskaarten te sparen vanaf ronde 3. Soms vanaf ronde 2.
Pas bij de keuze om elk-moment kaarten te houden ook altijd een berekening toe. Met name bij de kaarten die vis opleveren. Heb je 1 Oshax en heb je de kaart die 2 vis oplevert per Oshax? Doe ‘m dan maar weg, want die kaart kost al 2 vis. Het levert je dus niks extra’s op.
Kijk ook altijd even naar de speler aan wie je kaarten gaat weggeven. Wat heeft hij of zij nodig? Als het voor jou niet uitmaakt wat je kiest, houd dan de kaarten die je tegenstander nodig heeft. Oja, en speel publieke doelen sowieso pas later in het spel, op het moment dat je zeker weet dat jij daar de meeste punten mee haalt.
Wees niet bang om bepaalde kaarten te sparen. Bewaar bijvoorbeeld een mandje voor de volgende ronde, laarzen voor latere rondes of een Oshax. Vooral die laatste kan handig zijn om nog net een kamer af te sluiten of om een kattenfamilie van 3 te creëren (de minimumgrootte om punten op te leveren). Je hoeft niet alles in een ronde te spelen.
Voorgaande beschrijft vooral de mix tussen geluk en tactiek. Het zijn echter de leskaarten die het spel een strategischer tintje geven.
Leskaarten geven doelen om te halen en dus richting aan het spel. Dat wil niet zeggen dat je deze doelen altijd zult halen, maar een groot deel wel. Met leskaarten kun je dus voor de langere termijn plannen en je acties daarop afstemmen. En daar zit wat mij betreft het strategische karakter in.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende spelmechanismen terugkomen in The Isle of Cats.
Ten eerste Drafting. Dit betekent in feite dat je iets kiest uit een aanbod. Dat aanbod kan gesloten (zoals kaarten op hand) of open zijn (zoals kaarten in een markt). Closed Drafting zit bij The Isle of Cats in het kiezen van kaarten. Je kiest er 2 en geeft de rest door. Het Open Drafting zie je terug bij het kopen van katten. Deze liggen namelijk open. Anderen kunnen zien wat je koopt.
Closed Drafting ken je misschien wel uit 7 Wonders, It’s a Wonderful World, Bunny Kingdom en Sushi GO!
Open Drafting zit bijvoorbeeld in Wingspan, Cascadia, Dominion en De Zoektocht naar El Dorado.
De tweede is Tile Placement. Dit is niets meer dan het plaatsen van tegels op een algemeen bord of je eigen spelersbord. In The Isle of Cats leg je tegels op je eigen spelersbord. Of specifieker, op je schip.
Uit Tile Placement komen eigenlijk nog eens 3 mechanismen voort: Grid Coverage, Pattern Building en Set Collection. Met Grid Coverage wordt bedoeld dat je een bepaald raster overbouwt met specifieke vormen. Bij The Isle of Cats zijn dit polyomino (ofwel Tetris) vormen. Je legt tegels om bepaalde patronen te maken (om leskaarten te halen) of sets te vormen om punten te scoren (kattenfamilies).
Tile Placement (en de daar uit voortvloeiende mechanismen) heb je wellicht ervaren in titels als Azul, Patchwork, Ark Nova en New York Zoo.
Als derde mechanisme heb je nog Hidden Victory Points. Bij dit mechanisme verzamel je persoonlijke doelen die aan het einde van het spel punten opleveren. Je maakt deze doelen pas aan het einde bekend. In The Isle of Cats zijn dit natuurlijk de les-kaarten en dan gaat het niet om de openbare lessen (want die zijn geldig voor iedereen).
Interactie
Er zit weinig interactie in The Isle of Cats.
Bij het draften van kaarten kun je er bewust of onbewust voor kiezen om bepaalde kaarten te kiezen zodat de volgende speler(s) die niet krijgt. Mijn ervaring is dat je meestal te druk bent met het kiezen van kaarten die goed voor jou zijn en dus onbewust je tegenstander naait. Incidenteel maak je de bewuste keuze om iets te pakken.
Ook bij de beurtvolgorde en het kopen van katten heerst een vorm van concurrentie. Spelers bieden tijdens fase 5 (katten redden) met laarzen om de startspeler te worden. En de startspeler mag dan ook nog eens als eerste een kattentegel kopen. Hier ontstaat vaak wel frictie tussen spelers, omdat meer mensen vaak dezelfde kat nodig hebben.
Dit is de meest pijnlijke vorm van interactie in het spel (en die is vaak wel overkomelijk).
Ik stipte het al eerder aan: speelduur. Bij ons duren potjes altijd relatief lang. Ondanks het tegelijkertijd draften, worden beurten daarna per speler afgehandeld. Dit maakt dat een spel met 4 spelers dan ook echt een stuk langer duurt dan met 2 spelers. En oké, enkele van mijn speelgenoten (alsook ikzelf) denken graag na over logische stappen. Dus misschien valt het bij jouw speelgroep wel mee.
Herspeelbaarheid
Ik ben erg te spreken over de herspeelbaarheid van The Isle of Cats.
Kaarten en katten komen altijd in een andere volgorde in het spel. Daarnaast kun je rouleren met de scheepsborden, zodat locaties andere kleuren schatkaarten hebben en ratten op andere plekken zitten. Bovendien zul je met regelmaat andere leskaarten kiezen waardoor je ook andere dingen nodig zult hebben.
De enige ‘maar’ in dit verhaal is dat The Isle of Cats zó is ontworpen, dat je met 4 spelers precies door de volledige deck kaarten kunt gaan. Met 3 spelers blijft er dus 25% over en met 2 spelers gebruik je de helft van het deck.
Speel je dus altijd met 4 spelers? Dan komen ook altijd dezelfde kaarten in het spel. Hoewel de volgorde, het moment en bij wie ze in de hand komen zal blijven verschillen, kom je uiteindelijk dus niets nieuws meer tegen.
Speel je juist altijd met 2 of 3 spelers? Dan blijven er altijd kaarten in de deck zitten en speel je niet met alles. Het verrassingselement maakt dat ik de herspeelbaarheid van The Isle of Cats met 2 of 3 spelers wel beter vind dan met 4 personen.
Misschien vind je het vervelend dat je na een X aantal potjes weet welke kaarten er allemaal in zitten. Ik zie dit juist als een mogelijkheid tot extra tactische gameplay.
Mijn The Isle of Cats review in het kort?
Ik vind The Isle of Cats een van de leukere bordspellen ooit. Mocht je naast spellen- ook een kattenliefhebber zijn, dan kun je hierbij echt je hart ophalen. De schattige poezen-meeples laten je spinnen van plezier en het bijzondere artwork maken het spel ook nog eens een feestje om naar te kijken. Daarnaast word ik persoonlijk erg blij van de combinatie van succesvolle mechanismen als drafting (7 Wonders en Sushi GO!) en tile placement (Patchwork en Azul), maar ook van de verschillende doelen die je tijdens het spel verzamelt. Deze maken het spel dynamisch, goed herspeelbaar én uitdagend (prrrr, I like). Hoewel ik The Isle of Cats aan veel bordspelers zou aanraden, is het niet voor iedereen weggelegd. Zo kunnen beurten door het gepuzzel wat langer duren en is er altijd de ‘luck of the draw’ (zoals in Wingspan en Everdell).
5 – The Isle of Cats: Waar te koop?
Je kunt het bordspel The Isle of Cats online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be. Let op, er is ook een Engelse versie verkrijgbaar!
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel The Isle of Cats. Het werd bedacht door Frank West en internationaal uitgebracht door The City of Games. Intrafin Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn The Isle of Cats review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een afbeelding gebruikt van grebmot via Pixabay.
Wij spelen het spel vaak met twee spelers, hoeveel en welke kaarten kunnen we dan uit de desk halen?
Beste Annemiek,
Bedankt voor je vraag.
Volgens de regels hoef je geen kaarten uit de deck te halen. Het gegeven dat niet alle kaarten aan bod komen (zoals in een spel met 4 spelers) geeft wat onvoorspelbaarheid.
Ik weet niet zeker wat er gebeurt als je kaarten uit het spel haalt. Maar áls ik dat zou doen, dan zou ik ongeveer de helft proberen over te houden en van dubbele kaarten de helft te verwijderen.
Mocht je hier ervaring mee hebben, deel het gerust. Dan hebben andere lezers er ook weer wat aan :).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl