Met Ticket to Ride: Legendes uit het Westen krijgt een van de meest populaire spellenreeksen een legacy variant. Je speelt 12 potjes volgens een verhaal en elk spel ontdek je nieuwe regels en speelmateriaal. Na die 12 potjes heb je een unieke Ticket to Ride in je kast :).
In dit blog deel ik VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Ticket to Ride: Legendes uit het Westen review.
Oja, dit blog bevat GEEN spoilers. Ik laat alleen foto’s zien van speelmateriaal dat je tijdens het eerste spel gebruikt. Ook geef ik alleen de spelregels van het eerste spel (en nieuwe concepten). M’n review schetst een beeld van wat Ticket to Ride Legacy te bieden heeft zonder details te verklappen.
Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel Ticket to Ride: Legendes uit het Westen zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in Amerika meerdere spoorwegen vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen
- EAN: 0824968205365
- Soort spel: Legacy spel
- Aantal Spelers: 2-5 Personen
- Speelduur: 45 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Days of Wonder
- Spelauteur: Rob Daviau, Matt Leacock & Alan R. Moon
- Illustrators: Cyrille Daujean & Julien Delval
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Ticket to Ride Legendes uit het Westen:
- Startmaterialen:
- 5 Regioborden voor het begin van het spel
- 280 Treintjes (56 van elke kleur)
- 5 Bedrijfsbonuskaarten
- 5 Bedrijfsboxen
- 118 Dollarmunten:
- 38 van waarde 1
- 36 van waarde 2
- 24 van waarde 5
- 12 van waarde 10
- 8 van waarde 20
- 72 Treinkaarten:
- 12 Witte
- 12 Zwarte
- 12 Rode
- 12 Gele
- 12 Groene
- 12 Blauwe
- 12 Locomotieven (jokers)
- 6 Actiekaarten
- 33 Bestemmingskaarten
- 7 Gebeurteniskaarten
- 1 Startspelerkaart
- 1 Blokje loonstrookjes
- 1 Ticket to Ride: Legendes uit het Westen spelregels
- Campagnematerialen:
- 1 Conducteursbox
- 8 Regioboxen
- 8 Regioborden
- 1 Stapel met verhaalkaarten
- 77 Postkaarten
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
Halen we de deksel eraf? Dan zie je een waarschuwingsblad dat je eerst even moet lezen.
Halen we die eraf? Dan zien we een stansbord voor de munten en de spelregels:
Halen we die eruit, dan worden de campagnebox (links) en bak met regioborden zichtbaar:
Onder de campagnebox zit niks meer. Onder de regioborden vind je de rest van het speelmateriaal, zoals doosjes en treintjes:
Je vindt de Ticket to Ride Legacy spelregels terug in een boekje van 16 pagin’s:
In de bak met regioborden liggen de ‘startborden’ bovenop:
Haal je die eruit? Dan kom je vanzelf bij deze waarschuwing, zodat het speelmateriaal eronder nog onbekend blijft:
Er zijn 5 regioborden waar je het spel mee begint:
Met deze regioborden vorm je de oostkust van de Verenigde Staten:
Wat zou Ticket to Ride nou zijn zonder treintjes? Precies. Dus die krijg je er ook bij:
Elk treintje heeft een eigen kleur én uiterlijk. Voor de liefhebbers heb ik daar close-ups van gemaakt:
Je krijgt ook een aantal reserve treintjes:
Elke speler krijgt een bedrijfsbox. Hierin bewaren de spelers al hun materiaal, behalve de treintjes.
Ook krijgt elke speler een bedrijfsbonuskaart. Hieronder zie je de voor- en achterkant:
Hieronder zie je hoe de treinkaarten en locomotief er uit zien:
Tussen de treinkaarten door worden ‘actiekaarten’ geschud. Die hebben dus dezelfde achterkant:
Als je een actiekaart trekt, moet je ook een gebeurteniskaart omdraaien. Hieronder zie je de achterkant van gebeurteniskaarten (het is leuker als die geheim blijven denk ik):
Zo zien de bestemmingskaarten er uit:
Voor de startspeler is er een startspelerkaart:
Alle kaarten worden bewaard in de campagnebox. Daarin vind je ook de verhaallijn. Je speel namelijk 12 campagnes en via de verhaallijn wordt gezorgd dat je alleen dát opent wat je nodig hebt.
Ik vind de campagnebox fraai vormgegeven, dus bij dezen een shot van de zijkant:
Tijdens het spel zul je de zogenaamde postkaarten gaan verzamelen. Hieronder zie je de stapel, maar geen specifieke voorbeelden zodat het een verrassing blijft.
Tijdens Ticket to Ride Legendes uit het Westen verzamelen spelers dollarmunten. Die zijn er van 1, 2, 5, 10 en 20 dollar.
Scores worden na elke campagne genoteerd op loonstrookjes:
Tijdens het spel zul je ontdekken wat er in de conducteursbox zit:
Én wat er in de regioboxen zit:
3 – Ticket to Ride Legendes uit het Westen: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Ticket to Ride Legendes uit het Westen? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
En for the record: ik deel alleen foto’s van de eerste campagne. Daarmee blijft mijn blog praktisch spoilervrij.
Hieronder lees je eerst mijn korte Ticket to Ride Legendes uit het Westen speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Ticket to Ride Legacy?
Legendes uit het Westen is de eerste legacy variant van de populaire bordspellenreeks Ticket to Ride. In essentie doe je met deze variant nog steeds hetzelfde als elke andere TTR: treinkaarten verzamelen, routes claimen, bestemmingskaarten voltooien en punten scoren.
Met Legendes uit het Westen wordt daar een aantal elementen aan toegevoegd. Zo zijn er dikwijls gebeurtenissen van kracht, verzamel je postkaarten voor leuke bonussen én je volgt een verhaallijn. Deze zorgt er o.a. voor dat je nieuwe spelregels ontdekt, materiaal aanpast of zelfs verwijderd en langzaam afreist naar het westen van de Verenigde Staten.
Na 12 campagnes (en dus 12 potjes) heb je een unieke Ticket to Ride in handen. Het is er eentje die gebaseerd is op de legendes waar jij en je spelersgroep onderdeel van zijn!
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Ticket to Ride Legendes uit het Westen. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Nieuwe termen
- Spelverloop
- Einde van het spel
- Een spel gemist?
3.1 – Voorbereiding
Vorm het speelbord op tafel met de regioborden. Elke speler krijgt 5 dollar en pakt zijn of haar bedrijfsbox en legt de inhoud van het kantoor (niet de kluis!) op tafel.
Voeg actiekaarten aan de treinkaarten, schudt ze en geef elke speler er vier. Creëer een aanbod van vijf open treinkaarten met de trekstapel ernaast. Liggen er 3 jokers in het aanbod? Vervang dan het volledige aanbod. Uitgedeelde of zichtbare actiekaarten worden vervangen en de trekstapel wordt nog eenmaal geschud. Schud de bestemmingskaarten, geef elke speler er vier en vorm met de rest een trekstapel op het bord. Elke speler moet minimaal twee bestemmingskaarten houden.
Lees nu de VERHAALLIJN totdat je bij een PAUZE-kaart komt.
Schud dan de gebeurteniskaarten, vorm een trekstapel op het bord en geef elke speler zoveel treintjes als nodig is voor de campagne die je speelt. De startspeler begint het spel.
3.2 – Nieuwe termen
Met Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen worden een aantal nieuwe termen geïntroduceerd. In treinvaart zal ik je daar hieronder doorheen loodsen.
Elke speler heeft een eigen Bedrijfsbox. Dit doosje bestaat uit 2 delen: een kantoor en een kluis. Het kantoor herken je aan de deksel. De kluis herken je aan de gleuf. In het kantoor stop je al jouw speelmateriaal (behalve treintjes) voor het volgende spel. De kluis open je pas na de 12 campagne en wordt tussentijds NOOIT geopend.
De kaarten uit de verhaallijn leiden je door de spellen van Ticket to Ride: Legendes uit het Westen. Tijdens de voorbereiding van elk spel begin je met lezen totdat je PAUZE tegenkomt. Aan het einde van het spel lees je verder totdat je STOP tegenkomt. Lees altijd de voor- en achterkant!
Gebeurteniskaarten zorgen tijdens het spel voor een kleine aanpassing in de regels zolang de kaart open ligt. Dit is meestal van korte duur.
Tijdens het spel worden er kaarten verbannen. Dit betekent simpelweg dat kaarten uit het spel worden verwijderd.
Sommige bestemmingskaarten bevatten een nummer dat aangeef dat je een postkaart mag lezen. Wanneer dit precies gebeurt ontdek je tijdens het spel. Je leest de voorzijde altijd hardop voor. De achterzijde blijft geheim voor jou.
Het doel van Ticket to Ride Legacy is om de meeste dollars te verzamelen. Zowel in elk afzonderlijk spel als in alle campagnes samen.
Tot slot zijn er nog meerdere verborgen onderdelen. Zonder op de inhoud in te gaan zijn dat:
- Extra regioborden
- Conducteursbox
- En regioboxen
Tijdens het spel wordt duidelijk wanneer je dit gaat ontdekken en gebruiken.
3.3 – Spelverloop
In totaal speel je 12 campagnes (ofwel potjes) Ticket to Ride: Legendes uit het Westen.
Uiteraard hoef je die campagnes niet allemaal op dezelfde avond te spelen.
Na elk potje kan er speelmateriaal worden toegevoegd, speelmateriaal worden verwijderd en regels kunnen wijzigen.
Elk potje bestaat uit een onbepaald aantal beurten en de startspeler begint. Als je aan de beurt bent kun je één van onderstaande acties uitvoeren:
- Treinkaarten trekken
- Route claimen
- Bestemmingskaarten trekken
Treinkaarten trekken
Met deze actie mag je 2 treinkaarten pakken.
Je kunt 2 gesloten kaarten van de trekstapel pakken, 1 gesloten van de trekstapel en 1 open van het aanbod of 2 open kaarten van het aanbod.
Let wel: Je pakt treinkaarten één voor één.
Liggen er, na het pakken van een open treinkaart, 3 locomotieven in het aanbod? Dan wordt het aanbod direct vervangen voor 5 nieuwe treinkaarten.
Wil je een open locomotief pakken? Dan is dit de enige kaart die je met deze actie mag pakken. Ofwel:
- Trek je eerst een open of gesloten kaart? Dan mag je daarna geen open locomotief meer pakken.
- Trek je eerst een open locomotief? Dan mag je daarna geen tweede kaart (open of gesloten) meer pakken.
- Trek je eerst een gesloten kaart en is dit een locomotief? Dan heb je geluk. Je mag nu nog een extra gesloten of open kaart pakken. Dit mag alleen geen open locomotief zijn.
De speler die in zijn of haar beurt een actiekaart opendraait, draait direct de bovenste gebeurteniskaart open. Vanaf dit moment is deze gebeurtenis van kracht. Sommige gebeurtenissen moeten, direct na het opendraaien, worden afgehandeld. Is dit afgerond? Dan legt de speler diens actiekaart op de aflegstapel van treinkaarten en neemt tot slot een vervangende treinkaart.
Wordt een actuele gebeurtenis – om wat voor reden dan ook – uit het spel verwijderd? Dan trek je direct een vervangende gebeurtenis!
Route claimen
Met deze actie mag je één route claimen.
Een route is een reeks gekleurde vakjes tussen aangrenzende steden.
Wil je een route claimen? Dan betaal je zoveel kaarten als het aantal vakjes van die route in dezelfde kleur als die route. Grijze routes mogen worden geclaimd met kaarten van één kleur naar keuze. Locomotieven zijn jokers. Een joker is dus een treinkaart naar keuze.
Zodra je een route claimt plaats je een van jouw treintjes op elk vakje van die route. Daarna leg je de kaarten waarmee je betaalt af.
Enkele aanvullende regels:
- Je mag ten hoogste 1 route claimen per beurt.
- Je moet een route in een beurt volledig claimen.
- Je kunt routes alleen claimen als beide steden zichtbaar zijn op het bord.
- Je mag overal op het bord routes claimen, zolang ze maar niet bezet zijn.
Sommige routes zijn dubbel of zelfs driedubbel.
In een spel met 2 of 3 spelers is slechts één route van een dubbele route beschikbaar. Wordt die bebouwd? Dan kunnen andere spelers er niet meer naast bouwen.
Driedubbele routes zijn, ongeacht het aantal spelers, altijd beschikbaar.
Een speler kan nooit meer dan één route van een dubbele of driedubbele route claimen.
Gedurende de campagnes komen er extra regels voor het claimen van routes. De volgende 2 regels gelden al in de eerste campagne:
- Claim je een route van jouw spelerskleur (grijs telt niet)? Dan ontvang je 2 dollar.
- Claim je een route naar een of twee grote steden? Trek dan direct 1 treinkaart.
Bestemmingskaarten trekken
Met deze actie moet je de 3 bovenste bestemmingskaarten van de trek
stapel pakken en er minimaal 1 houden. Bestemmingskaarten die je niet wil, leg je onder de trekstapel.
Op bestemmingskaarten staan 2 steden. Lukt het jou om die steden met elkaar te verbinden via een ononderbroken route van jouw treintjes? Dan krijg je de punten die op de kaart staan. Lukt dat niet? Dan worden de punten omgezet in minpunten.
Punten voor behaalde en niet behaalde bestemmingskaarten handel je altijd aan het einde van het spel af.
Je houdt bestemmingskaarten – tenzij anders beschreven – geheim voor je medespelers.
3.4 – Einde van het spel
Als een speler na het claimen van een route 2 of minder treintjes heeft, komt elke speler nog één keer aan de beurt. Ook de speler die dus net 2 of minder treintjes over had. Daarna eindigt het spel en volgt de puntentelling.
Elke speler neemt een loonstrookje en noteert daar het aantal punten op voor:
- Verzamelde dollars
- Resterende treintjes
- Bestemmingen (Behaald en Niet Behaald!)
Iedereen telt zijn of haar punten bij elkaar op en noteert de totale waarde ook op het loonstrookje. De totale waarde kan nooit lager dan $0 zijn.
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is de meest behaalde bestemmingskaarten.
De speler met de minste punten krijgt de startspelerkaart en stopt deze in zijn of haar kantoor. Deze speler verwijderd ook een gebeurteniskaart van de aflegstapel uit het spel.
Volg nu de VERHAALLIJN verder. Dit is meestal het moment waar nieuwe regels komen en speelmateriaal wordt verwijderd of wordt toegevoegd.
Tot slot stoppen alle spelers hun loonstrookje in hun kluis.
Nu kun je stoppen of nog een potje spelen.
3.5 – Een spel gemist?
Je moet Ticket to Ride: Legendes uit het Westen met dezelfde groep spelen. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat een speler een spel mist. Dit is niet wenselijk, maar geen groot probleem. In de spelregels staat uitgelegd wat je in zo’n geval moet doen.
Zo staat er beschreven wat je moet doen als de ontbrekende speler startspeler is en welke score je hem of haar aan het einde van een campagne moet toekennen.
Zoals gezegd: het is niet wenselijk. Wel kan op deze manier de ontbrekende speler de volgende keer weer gewoon mee doen.
4 – Ticket to Ride Legendes uit het Westen: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Ticket to Ride Legendes uit het Westen recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Ik heb altijd een dubbel gevoel bij het thema van Ticket to Ride. De naam, het artwork, het speelmateriaal en het spelverloop stralen allemaal uit dat je iets met spoorwegen doet. Zoom je daarop in? Dan plaats je treinen op een speelbord om routes en verbindingen te claimen. Dat vind ik eigenlijk heel abstract.
Met Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen voeg je daar het verhaal van de campagne aan toe. Dit zou meer voor het thema kunnen doen. Onze ervaring was echter dat we vooral focusten op het nieuwe speelmateriaal en nieuwe regels, waardoor het verhaal niet bleef hangen en achter bleef.
Er zit dus wel degelijk een verhaal in, maar voor ons wat dat ondergeschikt aan de nieuwe regels en het toffe speelmateriaal.
Ondanks dat is het leuk gedaan dat je met elke regio iets nieuws ontdekt. Het zal geen verrassing zijn dat je beetje bij beetje de Verenigde Staten ontdekt met nieuwe spelersborden. Wat ik er knap aan vind is dat de volgorde waarin je het speelbord ontdekt niet uitmaakt. Spelers mogen dit (deels) zelf kiezen. Hierdoor speelt geen enkele groep echt hetzelfde spel.
Het speelmateriaal is – zoals we gewend zijn van Days of Wonder – van goede kwaliteit. Het speelbord, de kaarten en de treintjes. Ze zijn allemaal van de herkenbare kwaliteit uit andere Ticket to Ride spellen.
Aanvullend zit er verrassend leuk speelmateriaal in de doos. Een fraai detail zijn de uniek vormgegeven treintjes. Elk treintje ziet er anders uit. En als je wil kun je die treintjes ook gewoon gebruiken in andere Ticket to Rides.
Nog een positieve ervaring over het leuke speelmateriaal:
Het eerste potje voelde eigenlijk gewoon als Ticket to Ride. In alle eerlijkheid was het niet bijzonder en voelde het zelfs een tikkeltje saai. Maar dit gevoel verdween toen we aan het einde van het eerste spel verder lazen in de campagne en nieuw origineel speelmateriaal kregen.
Ik vind de campagnebox trouwens ook echt ideaal. Mede door de sorteerkaarten. Naarmate je meer speelmateriaal ontdekt kan het een uitdaging worden om alle kaarten goed op te bergen. Je zult dan wat schuim moet snijden of anders moeten neerleggen, want anders past het niet. Geeft verder niks, feit blijft dat alles mooi georganiseerd blijft.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Ticket to Ride: Legenden uit het Westen spelregels netjes en overzichtelijk. Toegegeven, de basisregels zijn iets uitgebreider dan de meeste Ticket to Rides en uitbreidingen. Dat komt vooral door een paar nieuwe concepten zoals gebeurtenissen, asymmetrische speler-eigenschappen en grote steden. Ook zit er ruimte in de spelregels voor nieuwe regels. Hierdoor kan het oriënteren door de regels heen wat uitdagender zijn.
Ticket to Ride is een echte gateway game. Dit betekent dat het een ideaal bordspel is om (nieuwe) mensen kennis te laten maken met de modernere bordspellen. Het opent de poort (gateway) naar een nieuwe bordspellenwereld.
Geldt dit ook voor Ticket to Ride Legacy: Legenden uit het Westen? Nou, niet helemaal. Ik zou deze niet bestempelen als gateway game. Het is nog steeds een toegankelijk spel, dat wel. Je krijgt er alleen wel echt veel regels bij. Weliswaar stap voor stap dus je kunt het geleidelijk leren. Maar uiteindelijk zijn er veel elementen waar je tijdens het spel rekening mee moet gaan houden.
Ticket to Ride Legacy voegt meer toe dan alleen maar transportkaarten pakken, routes claimen of nieuwe bestemmingskaarten pakken. Veel meer.
Onze ervaring is overigens wel dat potjes toch nog redelijk snel gaan. Soms ben je alleen even bezig met het uitzoeken van nieuw speelmateriaal en regels. Je speelt een potje dan misschien in 30 of 45 minuten, maar bent daarna ook nog 15-30 minuten bezig met uitzoeken en lezen. Zolang je het leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken en verrast te worden is dat geen probleem natuurlijk.
Bottom line: hoewel er ook weleens regels verdwijnen, wordt er meestal wat nieuws toegevoegd. Dit maakt Ticket to Ride Legacy iets complexer dan wat je van Ticket to Ride gewend bent.
Strategie of Geluk?
Ticket to Ride: Legendes uit het Westen is spel met combinatie van geluk en tactiek. Ik vind het niet echt strategisch omdat je niet voor de lange termijn kunt plannen.
De geluksfactor zit in het trekken van kaarten. Pak je transportkaarten die je nodig hebt? Dan heb je geluk. Pak je bestemmingskaarten met routes die in de buurt van je tegenstander(s) zitten? Dan heb je pech. Pak je extra bestemmingskaarten en sluiten die aan bij routes die je al hebt liggen? Dan heb je geluk.
Je speelt de eerste potjes Ticket to Ride Legacy trouwens met minder treintjes dan latere potjes. In eerste potjes ligt de geluksfactor dus iets hoger. Als iemand precies de goede transportkaarten pakt en het spel snel einde maakt, heb je relatief weinig tijd om nog mooie acties te doen met de middelen die je hebt.
Ook bij de momenten waarop je een actiekaart – en dus een nieuwe gebeurteniskaart – trekt, komt een geluksfactor kijken. Het effect van de gebeurtenis bepaalt of je geluk of pech hebt.
Ticket to Ride Legacy is wel tactischer dan andere Ticket to Rides. Dat komt vooral door de extra regels (en speelmateriaal) dat er bij komt. Je moet met meer elementen rekening houden dan alleen maar bestemmingskaarten proberen te halen.
Er was bijvoorbeeld een moment waarop ik in het volgende spel baat zou hebben bij bestemmingen met havensteden. Ofwel, steden aan het water. Ik mocht kiezen welke regio we aan het spel zouden toevoegen en koos voor daarom voor Florida. Hierdoor kwamen er extra namelijk extra havensteden in het spel. Dit soort tactische keuzes zitten meer in Legendes van het Westen.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende spelmechanismen terug in Ticket to Ride: Legacy.
Zo hebben we Set Collection. Hierbij moet je setjes verzamelen van bepaald speelmateriaal of bepaalde symbolen. Met deze setjes kun je bonussen, extra acties of punten scoren. Bij Ticket to Ride: Legenden uit het Westen komt dit terug bij de transportkaarten die je moet betalen om routes te bouwen. Dit zijn een X aantal kaarten van dezelfde kleur. De route an sich levert punten op.
Je kent dit wellicht uit bijvoorbeeld Pandemic, 7 Wonders, Splendor, Machiavelli en Jaipur.
Daarnaast heb je Network and Route Building. Dit houdt in dat je op een speelbord routes bouwt en een netwerk maakt van speelmateriaal. Dit netwerk kan van jezelf of van anderen zijn. In Ticket to Ride Legacy slaat dit natuurlijk op het plaatsen van treintjes (route claimen) en proberen een netwerk te bouwen waarmee je zoveel mogelijk bestemmingskaarten kunt halen.
Dit heb je misschien al eens ervaren in spellen als Catan, Hoogspanning, Brass: Birmingham, Saboteur en Railroad Ink.
De volgende betreft Contracts, wat neerkomt op een soort (sub)doelen. Tijdens het spel kun je vaak contracten behalen door aan bepaalde voorwaarden te voldoen of bepaalde onderdelen te ‘betalen’. In Ticket to Ride: Legendes uit het Westen zijn de contracts natuurlijk de bestemmingskaarten. Zodra je de 2 steden op een bestemmingskaart verbindt krijg je daar aan het einde van het spel punten voor.
Contracts komen ook voor in bijvoorbeeld Terraforming Mars, Verdwenen Ruïnes van Arnak, Marco Polo, Stenen Tijdperk en Everdell.
Tot slot het onderscheidende mechanisme ten opzichte van andere Ticket to Rides: het Legacy element. Bij dit soort spellen speel je altijd meerdere spellen en met elk spel verandert er iets permanent. Dit kan van alles zijn. Het speelbord, kaarten, speelstukken, you name it. In Ticket to Ride: Legenden uit het Westen verandert het speelbord, komen er nieuwe kaarten in het spel en gaan er kaarten uit én worden er nieuwe regels aan het spel toegevoegd.
Populaire legacy spellen zijn o.a. Pandemic Seizoen 1, Gloomhaven, Charterstone, My City en Machi Koro Legacy.
Interactie
Ticket to Ride bevat altijd concurrentie. En dat is bij Ticket to Ride: Legendes uit het Westen niet anders.
Spelers zullen met regelmaat dezelfde routes nodig hebben voor hun bestemmingskaarten. Bij veel routes geldt: wie eerst komt, eerst maalt. Is een andere speler je voor met het claimen van die route? Dan zul je een omweg moeten nemen. Dit is de meest voor de hand liggende vorm van interactie in Ticket to Ride: Legenden uit het Westen.
Daarbij heb je de asymmetrische spelereigenschappen, waarbij spelers 2 munten krijgen wanneer ze een route bebouwen van hun eigen kleur. Hier kun je gemeen spelen. Zo kun je bewust kaarten bewaren van een specifieke kleur. De kans dat je tegenstander dan krijgt en daar kan bouwen, is kleiner.
Ook kun je natuurlijk gewoon bouwen over de routes in de kleuren van je tegenstanders. Ik raad je echter aan zoveel mogelijk routes in je eigen kleur te claimen. Kan dit niet en heb je de keuze om een route in de kleur van je tegenstander weg te kapen? Doen!
Gedurende het spel komen er wat weer elementen in het spel waarbij je je tegenstanders zeer kunt doen. Zoals gezegd, ik geef geen spoilers. Maar Ticket to Ride: Legenden uit het Westen is een TTR versie waarbij je je tegenstanders op net wat meer manieren kunt dwarsbomen dan alleen maar een route voor iemands neus wegkapen.
Herspeelbaarheid
Ticket to Ride: Legendes uit het Westen is een legacy spel. Je kunt 12 potjes spelen die binnen een campagne vallen en met elk spel worden er permanente veranderingen doorgevoerd. Je past het speelbord aan, verwijdert kaarten uit het spel en maakt kennis met nieuwe regels.
Na die 12 potjes kun je Ticket to Ride: Legenden uit het Westen wel blijven spelen met het speelbord, de kaarten en de regels die er op dat moment zijn. Aangezien de meeste aanpassingen op basis van de keuzes van spelers worden gemaakt, krijg je dus een hele eigen, unieke versie van Ticket to Ride.
Tijdens die 12 campagnes had ik echt een drang om verder te spelen. Na de laatste campagne vond ik het vooral grappig om m’n eigen, unieke Ticket to Ride nog eens te doen. Aangezien mijn spelersgroep en ik meer van zwaardere spellen houden, verwacht ik niet dat hij hier nog vaak op tafel komt.
Echte Ticket to Ride fans zullen er daarentegen geen problemen mee hebben om hun eigen versie nog vaker te spelen. Oja! Als je wil kun je de treintjes uit deze versie ook gewoon gebruiken in andere versies :).
Mijn Ticket to Ride Legendes uit het Westen review in het kort?
Ik vind Ticket to Ride: Legendes uit het Westen een geslaagde legacy variant van deze populaire spellenreeks. De productiewaarde is top (we zijn niet anders gewend van Days of Wonder, toch?). Hoewel het algehele verhaal bij ons niet echt bleef hangen en de eerste campagne een tikkeltje saai was (je speelde gewoon Ticket to Ride), onthulde het einde van de eerste campagne nieuw speelmateriaal dat ons direct wist te enthousiasmeren. En dat enthousiasme raakten we niet meer kwijt. Deze editie is de meest uitdagende variant van Ticket to Ride. Nog steeds toegankelijk, maar ik zou dit geen ‘gateway game’ meer noemen. Elke campagne voegt nieuw speelmateriaal en regels toe. Ondanks dat je die stap voor stap leert, wordt het spel er toch wat complexer door. De extra regels brengen ook meer mogelijkheden en zaken om rekening mee te houden. Dat maakt het spel tactischer dan je gewend bent van Ticket to Rides. Er zitten zelfs wat meer elementen in waarmee je andere spelers – naast het blokkeren via routes – kunt dwarsbomen. Als veelspeler laat ik de standaard Ticket to Rides steeds vaker in kast staan, maar Ticket to Ride: Legendes uit het Westen pakte ik er maar al te graag bij!
5 – Ticket to Ride Legendes uit het Westen: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Ticket to Ride Legendes uit het Westen online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Ticket to Ride Legendes uit het Westen. Het werd bedacht door Rob Daviau, Matt Leacock & Alan R. Moon en internationaal uitgebracht door Days of Wonder. Asmodee verzorgt de distributie in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Ticket to Ride Legacy review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Dank voor deze uitgebreide en heldere review. Ik heb recent Rails and Sails gespeeld en vond die versie ‘vreselijk’. Naar mijn idee, en die van mijn medespelers, waren daar alle opties en regeltjes te ver gezocht en werd het spel te complex en onoverzichtelijk. Kun je iets zeggen over hoe dit bij deze versie is? Ik vind legacy games wel heel erg boeiend.
Beste René,
Bedankt voor je vraag bij m’n Ticket to Ride Legendes uit het Westen review.
Deze versie krijgt uiteindelijk meer regels dan Rails & Sails heeft. Maar, je leert de regels stap voor stap (of spel voor spel) en soms verdwijnen regels ook weer. Plus een groot deel voelt wel logisch aan omdat het aansluit bij het verhaal (hoe mager ik die ook vond).
Ik vond Ticket to Ride Legacy zelf niet onoverzichtelijk, maar het wordt wel complexer dan dat je van Ticket to Ride gewend bent. Dat zie ik zelf echter als voordeel.
Helpt dit een beetje?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Eens je het spel helemaal hebt uitgespeeld en dus alle 12 potjes uitgespeeld hebt kan je dan helemaal terug vanaf het begin vertrekken en het spelbord op een andere manier samen leggen of is dit niet mogelijk?
Beste Laura,
Bedankt voor je vraag bij m’n Ticket to Ride Legacy review.
Het antwoord is helaas: nee, dat is niet mogelijk.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Je schrijft echt steengoede recensies!
Kun je iets zeggen over of de speelervaring verschilt wanneer je met slechts twee spelers speelt i.p.v. met bijvoorbeeld vier?
Beste Jeroen,
Bedankt voor je reactie bij m’n Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen review én voor je lieve woorden. Altijd fijn om te horen.
Ik heb deze legacy met m’n vrouw gespeeld, ofwel met 2 personen. Dat gaf wat Ticket to Ride Europe vibes (ofwel, soms werk je langs elkaar heen of zit je totaal niet bij elkaar in de buurt). Dat zal met meer spelers minder het geval zijn: de concurrentie op het bord neemt dan toe.
Aanvullend zijn kom je gedurende de campagnes wat elementen tegen waarbij spelers niet ontkomen aan interactie. Een paar van die elementen zullen met meer spelers vaker ‘gebruikt’ worden.
Hopelijk geeft dit – zonder iets te verklappen – antwoord op je vraag.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl
Hai! Wat een uitgebreide recensie. Wij hebben net 5 potjes gespeeld met ons gezin. Wat ons opvalt is dat er al heel veel bestemmingskaarten verbannen zijn en we nog geen nieuwe hebben gekregen. Daardoor krijgen we allemaal nog maar 1 of 2 bestemmingskaarten terwijl we wel steeds meer treintjes hebben. Ook hebben we nog geen nieuwe gebieden ontdekt. Het voelt een beetje alsof we iets gemist hebben…? Of moeten we gewoon geduld hebben 😉
Beste Simone,
Bedankt voor je reactie en vraag bij m’n Ticket to Ride Legacy review.
Het lijkt er op dat jullie de verhaalkaarten niet volgen. Kan dit kloppen? Anders moet ik even nadenken wat het anders kan zijn.
Maar na 5 potjes zou je sowieso nieuwe gebieden moeten hebben ontdekt.
Hoor graag en alvast bedankt.
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl
Hallo, ik snap niet wanneer in meer puzzel stukjes mag aanleggen, 1x kwam het voor in m’n verhaallijn…. En met routes weg leggen hebben we niks over… kan jij ons helpen?
Beste Boy,
Bedankt voor je vraag bij m’n Ticket to Ride Legacy review.
Dit zou meermaals moeten voorkomen in het verhaal. Met elke regiobox die je opent voeg je ook weer een nieuw puzzelstuk toe aan de kaart.
Groet en veel speelplezier,
Hans van Spellenwijs.nl
Wij doen het met z’n 3en en kunnen niet wachten op weer zo’n avondje.
Erg leuk dat het veranderd en soms ook goed dat regels weer weg gaan (zo snapten wij de rover niet zo goed).
Ben erg benieuwd naar nog meer legacy spellen!
Beste Ineke,
Bedankt voor je reactie. Fijn dat het spel jullie zo bevalt.
En ja, als alle regels zouden blijven, dan zou het wel heul veul worden ;).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl