Tikal is een van de eerste, succesvolle titels die voortvloeide uit de geroemde samenwerking tussen Michael Kiesling en Wolfgang Kramer. De eerste editie kwam uit in 1999. In 2018 bracht Keep Exploring Games deze Deluxe versie uit.
In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Tikal bordspel review.
Voordat je begint met lezen: Keep Exploring Games gaf mij het bordspel Tikal zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in menig jungle meerdere expedities en schatten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: Tikal
- EAN: 8720299730014
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 60-90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Keep Exploring Games
- Spelauteur: Michael Kiesling & Wolfgang Kramer
- Illustrators: Igor Polouchine, Paul Mafayon en Christophe Swal
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Amazon.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Tikal:
- 1 Speelbord
- 24 Schatschijven
- 36 Hexagon tegels
- 48 3D Tempelstukken
- 4 Expeditieleiders (1 per kleur)
- 72 Expeditieleden (18 per kleur)
- 8 Kampen (2 per kleur)
- 4 Waarderingsblokjes (1 per kleur)
- 4 Amuletten (1 per kleur)
- 4 Overzichtskaarten
- 1 Tikal spelregels
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Dit is de achterkant:

En zo ziet de binnenkant er uit:

Je vindt de Tikal spelregels terug in een boekje van 6 bladzijden. Je krijgt de regels in het Nederlands en Duits:

Op het speelbord zie je aan de rand het scorespoor en daarbinnen diverse hexagon-vakken waar tegels op gelegd kunnen worden. Links bovenin bevindt zich het basiskamp. Daar begin je met aanleggen.

Hieronder zie je de achterkant van de terreintegels. De letters bepalen in welke volgorde je tegels trekt. Bij de B, D en F zie je vulkaantjes staan, wat betekent dat er tussen die letters één vulkaan zit:

Verspreid tussen die tegels zitten onderstaande terreinen:

Op de terreintegels met ruïnes (2, 3 of 4 gouden hoofdjes) komen gedekt schatschijven te liggen:

Op de terreintegels met tempels kun je tempelstukken leggen. Je hebt de tempel ontdekt, maar maakt ‘m vrij zodat je ‘m verder kunt ontdekken. Daardoor neemt die in waarde toe:

Je kunt meerdere stukken op elkaar stapelen, waardoor zelfs een volledige tempel kan ontstaan:

Elke speler krijgt een expeditieleider:

Meerdere expeditieleden:

Kampen (tentjes):

Scorestenen:

Amuletten voor het ‘gevorderde’ spel:

En een overzichtskaart (de ene kant voor het basisspel en de andere kant voor het gevorderde spel):

3 – Tikal: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Tikal? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Tikal speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Tikal?
In Tikal leiden spelers een eigen expeditie door de jungle. Elke beurt moet een speler een tegel aanleggen en vervolgens mag hij of zij 10 actiepunten besteden om acties te doen. Zo kan de speler expeditieleden laten lopen, tempels vrijmaken, schatten opgraven, enzovoorts. Als er een vulkaan wordt omgedraaid vindt er een tussentijdse puntentelling plaats en krijgen spelers punten voor verzamelde schatten en tempels waar ze de meeste invloed hebben (waar expeditieleden naast staan). Na de 3e puntentelling eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Tikal. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Waarderingsrondes
- Einde van het spel
- Gevorderde regels met biedsysteem
3.1 – Voorbereiding
Leg het speelbord op tafel. Sorteer de terreintegels per letter, schud ze en stapel ze gedekt op waarbij A bovenop ligt en G onderop. Schud ook de schatschijven en maak twee gedekte stapels naast het bord. Sorteer de tempelstukken en leg ze naast het bord.

Elke speler kiest een kleur en neemt 1 expeditieleider, 18 expeditieleden, 2 kampen en een scoresteen dat op veld 0 van het scorespoor wordt gelegd. Bepaal de startspeler en je bent klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt Tikal in 36 beurten (18, 12 of 9 beurten per speler bij respectievelijk 2, 3 of 4 spelers) en spelers zijn na elkaar aan de beurt. Elke beurt bestaat uit de volgende 2 fasen:
- Terreintegel plaatsen
- Acties uitvoeren
Terreintegel plaatsen

Eerst neemt de speler de bovenste terreintegel van de stapel (waar de letters A t/m G op staan), draait ‘m open en legt deze op het speelbord aan. De tegel moet altijd aan een al bekend gebied grenzen en via één zijde betreden kunnen worden d.m.v. een of meer stapstenen.
Je hebt terreintegels met tempels, oerwoud, ruïnes en vulkanen. Bij het leggen van een tempel en oerwoud gebeurt er niets. Als je een ruïne plaatst leg je er direct gedekt het aantal aangegeven schatschijven op. Trek je een vulkaan? Dan vindt er direct een de waarderingsronde plaats. Na die waarderingsronde legt de speler vulkaan neer en voert hij of zij diens acties uit.

Acties uitvoeren
Na het leggen van een terreintegel mag de speler 10 actiepunten gebruiken om acties uit te voeren. Hieronder zie je welke acties dit zijn en wat ze kosten:
- Expeditielid inzetten (1 AP)
- Expeditielid verplaatsen (1-6 AP)
- Kamp opzetten (5 AP)
- Expeditielid van kamp naar kamp bewegen (1 AP)
- Tempel vrijmaken (2 AP)
- Schat opgraven (3 AP)
- Schat ruilen (3 AP)
- Tempel beschermen (5 AP)
Onthoud: je hebt een expeditieleider en expeditieleden. Je expeditieleider kan precies hetzelfde als elk expeditielid. Het enige verschil is dat de leider meer invloed heeft (namelijk 3) dan de leden (die zijn 1 waard).
Het kost 1 actiepunt om een expeditielid in te zetten en bij het basiskamp óf een van jouw eigen kampen te plaatsen.
Het kost 1 tot 6 actiepunten om een expeditielid via stapstenen naar een aangrenzende tegel te verplaatsen. Bevinden zich tussen twee tegels geen stapstenen? Dan kun je niet via die weg naar de tegel. Elke stapsteen tussen twee tegels kost 1 actiepunt om overheen te lopen.

Het kost 5 actiepunten om een kamp op te zetten. Je mag een kamp opzetten op tegels met oerwoud en met een ruïne mits er geen schatschijven meer op liggen. Daarnaast moet je een expeditielid op de tegel hebben staan en mag er maximaal 1 kamp op een tegel staan.
Het kost 1 actiepunt om tussen je eigen kampen en/of het basiskamp te bewegen. Dit is een shortcut waar alleen jij toegang tot hebt en een ideale manier om snel over het speelbord te bewegen.
Het kost 2 actiepunten om een tempel vrij te maken. Tempels leveren tijdens de puntentellingen zoveel punten op als ze aangeven. Heb je een expeditielid bij een tempel? Dan mag je deze tempel vrijmaken en met 1 ophogen. Per beurt mag je één tempel maximaal 2x vrijmaken met 2 verschillende expeditieleden. Je mag wel meer tempels vrij maken.

Het kost 3 actiepunten op een schat op te graven. Heb je een expeditielid bij een ruïne waar een of meer schatfiches liggen? Dan mag je het bovenste fiche pakken en open voor je leggen. Per beurt mag je maximaal 2 schatten opgraven bij dezelfde ruïne als je 2 expeditieleden bij die ruïne hebt staan. Je mag wel meer dan 2 schatten opgraven bij verschillende ruïnes.
Het kost 3 actiepunten om een schat te ruilen. Je neemt dan een schat waar jij er maar één van hebt en ruilt deze met een schat waar je tegenstander er ook maar één van heeft. Heeft de eigenaar van de schat 2 of 3 exemplaren? Dan kunnen deze niet worden geruild. De ruil kan niet worden verhinderd. Geruilde schatten worden open neergelegd.
Het kost 5 actiepunten om een tempel te beschermen. In dit geval plaats je een expeditielid van jou dat bij een tempel staat op diezelfde tempel. Dit wordt nu een wachter. Je mag dit alleen doen als je de meeste invloed* bij deze tempel hebt. Staan er andere expeditieleden van jou bij deze tempel? Dan worden ze uit het spel verwijderd. Je wachter blijft permanent staan en er mag niks meer bovenop de tempel worden gelegd. Maar deze tempel levert je dus wel gegarandeerd punten op tijdens puntentellingen. Je mag niet meer dan 2 wachters hebben.

*Invloed wordt bepaald door het aantal expeditieleden. Elk kleine expeditielid is 1 invloed waard. Je grote expeditieleider is 3 invloed waard.
3.3 – Waarderingsrondes
Zodra iemand een vulkaantegel of de laatste tegel trekt, vindt er een waarderingsronde plaats.
Te beginnen met de speler die de betreffende tegel trok en daarna met de klok mee, voeren alle spelers een ‘extra’ beurt uit. Daarin doen ze het volgende:
- 10 Actiepunten gebruiken
- Overwinningspunten scoren
De actiepunten gebruik je gewoon zoals beschreven in 3.2.
Vervolgens scoor je punten voor:
- Tempels die jij controleert
- Schatten die je bezit

Je controleert tempels waar een wachter van jou op staat én waar jij met expeditieleden de meeste invloed hebt. Elk expeditielid is 1 invloed waard. Je expeditieleider is 3 invloed waard. Dit levert 2-10 punten op.
Je bezit schatten die voor je liggen. Je krijgt 1, 3 of 6 punten per set van respectievelijk 1, 2 of 3 dezelfde schatten.
3.4 – Einde van het spel
Na de 4e waarderingsronde eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.
De tiebreaker is de wachter op de hoogste tempel.
De tweede tiebreaker is de speler met de meeste schatschijven.

3.5 – Gevorderde regels met biedsysteem
Je kunt Tikal met gevorderde regels spelen. Je speelt dan eigenlijk in rondes.
Aan het begin van elke ronde worden er zoveel tegels open gedraaid als het aantal spelers.
Vervolgens gaan spelers bieden met punten om als eerste een tegel te mogen kiezen. De speler die de meeste punten biedt, betaalt de punten en voert vervolgens zijn of haar beurt uit. Na diens beurt bieden de overgebleven spelers op de volgende tegels, enzovoorts. De laatste speler mag zijn of haar tegel gratis nemen.
NB: Je betaalt alleen punten als je de bieding wint.
De eerste ronde begint de oudste speler met een bod en vervolgens bied je met de klok mee totdat iedereen, behalve één speler is gepast.
Na elke volgende veiling mag de speler, die in beurtvolgorde na de speler komt die zojuist de veiling won, als eerste een bod doen.
Is er een ronde voorbij? Dan leg je weer opnieuw zoveel tegels open als het aantal spelers, enzovoorts.
Bij de laatste waarderingsronde voert eerst de speler met de minste punten zijn of haar laatste 10 actiepunten en scoring uit. Daarna de speler met de op één na minste punten, enzovoorts.
4 – Tikal Bordspel: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Tikal bordspel recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Tikal gaan verschillende expedities op zoek naar tempels en schatten. Beetje bij beetje ontdekken ze meer van de jungle en moeten expeditieleden zorgen dat ze op de juiste plekken komen. Bewegen is tijdrovend, dus extra kampen plaatsen is nodig. Het vrijmaken van tempels is kostbaar, maar nodig om te ontdekken wat deze waard is. Pas alleen op dat andere expedities niet meer invloed over jouw tempels krijgen!

Het thema slaagt er in om mij als een expeditieleider te laten voelen. Ik leg niet gewoon een tegel of blokje neer, maar ben echt bezig met het verplaatsen door de jungle, tempels ontdekken, kampen opzetten en schatten vinden. Dat is wat de look & feel doet.
Daarnaast vind ik dat het thema het spelverloop ondersteunt. De acties die je kunt doen worden logisch door ze een naam te geven die binnen het verhaal past.
Ik ben dus erg goed te spreken over het thema.
De look&feel van het speelmateriaal ondersteunt dit. De houten speelstukken zijn top, het artwork op het bord en tegels is mooi en de tempels… just wow. De tempels zijn absoluut de eyecatchers van het Tikal bordspel.
Het toffe vind ik dat de tempels eigenlijk net niet helemaal perfect zijn. Ze zijn licht gehavend en sluiten niet voor 100% aan op elkaar, maar dat maakt het juist realistisch. Het maakt ze tempels zoals je ze in de echte jungle zou vinden.

In de originele Tikal stapelde je trouwens gewoon kartonnen fiches op om de tempel hoger te maken. Hierdoor bleven speelstukken altijd goed zichtbaar. Het enige nadeel van de prachtige tempels uit de nieuwe Tikel editie is dat ze soms – althans zo ervaarden wij dat – het zicht erachter kunnen belemmeren. Dan mis je misschien net een expeditielid.
Geen groot probleem, maar wel handig om te weten zodat je soms even van links naar rechts moet bewegen om erachter te kijken ;).
Spelregels & Toegankelijkheid
Wat mij vooral opvalt is dat de Tikal spelregels volledig zijn. Althans, al onze vragen zijn beantwoord. Dat is dus een groot pluspunt. Wel ogen de spelregels wat druk en rommelig (terwijl ze dat niet zijn). Iets meer aandacht voor witregels had een groot verschil gemaakt. Persoonlijk ben ik ook geen fan van het lettertype dat wordt gebruikt voor koppen en tussenkoppen.

Een mooi detail in de spelregels vond ik trouwens dit slotwoord:

Deze persoonlijke woorden van Martin – wiens vader in 2020 overleed aan de gevolgen van kanker – ontroeren me. Ze doen me beseffen hoeveel betekenis een spel kan hebben voor de uitgever zelf.
Veel bordspelers kennen Tikal ongetwijfeld van vroeger (de oude Rio Grande of Ravensburger editie) en delen wellicht ook het sentiment van Keep Exploring Games’ oprichter Martin van Looij. Ik denk dat de oude editie van Tikal tegenwoordig als platte eurogame zal worden bestempeld. De vernieuwde editie van Tikal zorgt dat deze klassieker kan blijven voortbestaan in een bordspellenwereld waar het vaker om esthetica draait dan originaliteit. Dat vind ik tof.
Ik vind Tikal een toegankelijk bordspel. Ik zou het geen gateway noemen, maar wel een relatief makkelijk spel. Met name het spelverloop is overzichtelijk en makkelijk uit te leggen.
Hoewel de acties goed te doen zijn, zit daar naar mijn mening ook de lastigheid. Je hebt elke beurt 10 actiepunten te besteden en 8 acties waar je er een paar van kunt kiezen. Dit maakt het naar mijn mening minder behapbaar dan een standaard gateway game zoals Catan, Carcassonne en Ticket to Ride.
Sterker nog, dit gegeven maakt Tikal erg gevoelig voor Analysis Paralysis. Je wil verschillende scenario’s uitdenken, opties overwegen en kijken wat het beste is voor jou (en het slechtste voor een ander). Je beurt zal hierdoor langer duren. En in potjes met 3 of 4 spelers zal niet iedereen daarop zitten te wachten.

Tot slot is een cruciaal element van Tikal dat je concurreert om schatten en meerderheden bij tempels. Je gaat dus automatisch je tegenstanders dwarsbomen en zij jou. Dit is iets waar je van moet houden. Helemaal als je speelt met de gevorderde regels, waarbij je tegen elkaar gaat bieden over wie eest mag.
Al met al is Tikal een relatief eenvoudig en toegankelijk bordspel als je het niet erg vindt zo nu en dan op je beurt te wachten en anderen te dwarsbomen.
Strategie of Geluk?
Tikal is een verrassend tactisch bordspel met een lage (zelfs bijna geen) geluksfactor.
De geluksfactor zie je alleen terug bij het omdraaien van terreintegels en schatten. Bij terreintegels kun je de pech of het geluk hebben dat je respectievelijk een slechte- of goede tegel omdraait. Idem bij schattegels.

Speel je echter met de gevorderde regels? Dan ben je nog wel afhankelijk van welke terreintegels er worden open gedraaid, maar kun je wel een tactische keuze maken bij het bieden. Hoeveel punten ben je bereid op te geven om als eerste een tegel te kunnen kiezen?
Feit blijft: buiten de terrein- en schattegels om ligt alle informatie verder open en bloot. Niets is geheim. Behalve wat je tegenstanders in hun volgende beurten gaan doen.
Alles wat je doet heeft als doel om punten te scoren via:
- Schatten
- Tempels
Goed plannen gaat niet, dus Tikal is niet strategisch te noemen.
Je moet jezelf flexibel opstellen en elke beurt opnieuw kijken wat je tegenstanders hebben gedaan en hoe jij hen voor kunt blijven bij het scoren van punten.

Zorg dat je expeditieleden of -leider op de juiste momenten op de juiste plek staan. Overweeg, als je voor schatten gaat, om er zoveel mogelijk te pakken. Puur om de kans op een eenzame schat, die gestolen kan worden, te minimaliseren. En kies het juiste moment om een tempel te bewaken. Of kiest er bewust voor om een tempel aan je voorbij te laten gaan.
Spelmechanisme
Ik zie de volgende noemenswaardige spelmechanismen in het bordspel Tikal.
De eerste is Action Points. Dit houdt in dat spelers elke beurt een X aantal ‘punten’ te besteden hebben waarmee ze uit een legio van acties kunnen kiezen. Elke actie kiest ook weer een X aantal punten. Bij Tikal krijg je 10 actiepunten en die verdeel je over acties als verplaatsen (=1 actiepunt), schatten opgraven (=3 actiepunten) en tempels beschermen (=5 actiepunten).
Je ziet dit mechanisme ook terug in bijvoorbeeld Sleeping Gods, Photosynthesis, Verboden Eiland, Jaws en Café.
Het tweede mechanisme is Map Addition. Het betekent dat je dat stap voor stap stukjes van het bord toevoegt. Bij Tikal zit dat in het gegeven dat je elke beurt een terreintegel omdraait en op het bord legt. Zo ontdek je tegel voor tegel meer van het speelbord. En het speelbord is natuurlijk elke keer weer anders.
Dit ken je misschien wel uit Carcassonne, Saboteur, Lamaland, Tapestry, Fjords, Cacao en Getaway Driver.
Dan de derde: Grid Movement. Hierbij verplaats je speelstukken binnen een raster van vakje naar vakje. Deze vakjes kunnen vierkant en zeshoekig zijn óf een compleet andere vorm hebben. In Tikal zijn het je expeditieleden (en leider) die je van vakje naar vakje verplaatst. Afhankelijk van de stapstenen betaal je een 1-6 actiepunten om te verplaatsen.
Grid Movement komt ook voor in de spellen Scythe, De Zoektocht naar El Dorado, Karuba, Magic Maze, Orakel van Delphi en alle varianten van Mr. Jack.
Nummer 4 betreft Area Majority / Influence. Op een bepaald moment in het spel is het belangrijk om de meeste invloed of een meerderheid in bepaalde gebieden te hebben. Bijvoorbeeld om bepaalde bonussen, acties of punten te krijgen. In Tikal wil je de meeste invloed hebben bij tussentijdse puntentellingen. Puur voor punten.
Andere bordspellen met dit zogenaamde area controle mechanisme zijn bijvoorbeeld Wolven, Small World, Spirit Island, Renature, El Grande, Mombasa en Endless Winter Paleoamericans.
Tot slot hebben we nog Set Collection. Zoals de naam al suggereert moet je setjes verzamelen. Dit kan van allerlei soorten speelmateriaal zijn. Kaarten, speelstukken, symbolen, enzovoorts. Met deze setjes kun je bonussen, acties en/of punten verdienen. Bij Tikal komt set collection terug bij de schatten die je verzameld. Zo leveren 1, 2 of 3 schatten van dezelfde soort respectievelijk 1, 3 of 6 punten op.

Misschien heb je set collection weleens ervaren in 7 Wonders, Ticket to Ride, Splendor, Jaipur, Boonanza en Sushi GO!
Interactie
Er zit aardig wat interactie in Tikal.
De meest voor de hand liggende vorm van interactie zit ‘m in het behalen van de meerderheid bij tempels. Hier ontstaat concurrentie omdat jij zelf natuurlijk punten wil scoren en eventueel wil voorkomen dat een andere speler punten kan krijgen. Het betekent overigens niet dat slechts 1 speler per tempel punten kan scoren.
Vanwege de ‘waarderingsronde’ die je om de beurt doet, kan het zijn dat speler A de meerderheid bij een tempel heeft en punten scoort. Als speler B vervolgens met zijn 10 actiepunten de meerderheid bij die tempel weet te krijgen (door expeditieleiders te verplaatsen), kan speler B ook gewoon die punten scoren.

Zou speler A er voor hebben gekozen om de tempel te bewaken, dan was het een ander verhaal geweest. Sterker nog, zeker in de laatste ronde kun je zo iemand flink punten door de neus boren.
Een gemenere vorm van interactie zit in het neerleggen van tegels. Je kunt tegels namelijk zó neerleggen bij tegenstanders, dat ze ineens veel stapstenen moeten passeren om naar een volgende tegel te gaan. Of ze moeten omlopen, wat meestal ook relatief duur is. Op deze manier speel je natuurlijk wat venijniger en niet iedereen houdt daarvan.
Nog een gemene speelwijze: schattegels afpakken. Als je Tikal goed wil spelen ontkom je er eigenlijk niet aan. Wordt er een schattegel van jou gestolen? Dan zijn dat niet alleen een verspilde actiepunten, maar ook verloren punten. En dan krijgt de tegenstander er nog meer ook.
We kunnen dus wel concluderen dat Tikal een scherp randje heeft als het gaat om elkaar dwarsbomen.

De hoeveelheid spelers heeft overigens grote invloed op de interactie.
Met 2 spelers hoef je elkaar niet altijd tegen te komen en is de interactie dus lager. Daar staat wel tegenover dat het tempo er vaak wat beter in blijft en je per persoon meer beurten (en dus hogere scores) hebt.
Met 4 spelers kom je elkaar altijd wel tegen en ligt het interactieniveau juist hoger. On the downside ligt het tempo wel lager en heb je per speler minder beurten.
Met 3 spelers zit je daar precies tussenin. Mijn persoonlijke voorkeur heeft dan ook om Tikal met 3 personen te spelen.
Herspeelbaarheid
Geen enkel spelletje Tikal is hetzelfde. Je trekt tegels altijd in een andere volgorde, je legt meestal op andere plekken aan, besteedt actiepunten uiteindelijk weer anders, schattegels komen nooit met dezelfde volgorde in het spel en puntentellingen vinden op verschillende momenten plaats.
En speel je met de gevorderde regels en het biedsysteem? Dan wisselt de beurtvolgorde ook nog eens de hele tijd.
Dit gegeven maakt dat Tikal de basis heeft voor een hoge herspeelbaarheid.
Toegegeven, je hebt niet echt verschillende strategieën om uit te proberen. Je scoort punten met tempels, met schatten of met allebei. That’s it. Meer mogelijkheden heb je niet.
Dat gezegd hebbende: Tikal blijft voor mij een interessante puzzel. Het verveelt me gewoon niet om elke keer weer uit te zoeken hoe ik m’n actiepunten zo efficiënt mogelijk kan besteden en welke acties ik nu weer het beste kan doen.

Mijn Tikal bordspel review in het kort?
Ik vond Tikal altijd al een geweldig, tactisch bordspel. Het thema zorgt voor een fraaie aankleding én laat het spelverloop logisch aanvoelen. De werking van actiepunten (en keuze uit maar liefst 8 acties) maken Tikal een stuk uitdagender dan de standaard gateway games en brengt – eerlijk is eerlijk – het risico van analysis paralysis met zich mee. Ondanks dat blijft het een heerlijke puzzel om de meest efficiënte acties te kiezen. De meeste interactie zit in de concurrentie om bij tempels een meerderheid te halen, maar af en toe kunnen spelers elkaar ook bewust dwarsbomen met het plaatsen van tegels of stelen van schatten. Heb ik nog iets te zeggen over de vernieuwde editie? Ja hoor. Dankzij de esthetische upgrades denk ik dat Tikal (nog) langer mee zal gaan in een bordspellenbranche waar uitstraling een steeds grotere rol speelt.
5 – Tikal Bordspel: Waar te koop?
Je kunt het bordspel Tikal online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Amazon.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Tikal. Het werd bedacht door Michael Kiesling & Wolfgang Kramer internationaal uitgebracht door Super Meeple. Keep Exploring Games verzorgt de uitgave in het Nederlands (en Duits).
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Tikal spel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Heeft dit spel enige overeenkomsten met Tikal van Ravensburger?
Beste Dennis,
Bedankt voor je reactie bij m’n Tikal bordspel review.
Qua spelregels is deze Deluxe nagenoeg gelijk aan de ‘oude’ versie van Ravensburger.
Het is dus vooral de look & feel die anders is.
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl