Ik vond Trek 12: Himalaya een verfrissende roll & write toen deze uitkwam. Voor het vervolg, Trek 12 Amazonië, reizen we af naar het noorden van Zuid-Amerika. Hier gaan we niet alleen door het Amazone-gebied lopen, maar ook allerlei dieren en planten ontdekken.
Lees snel verder voor VEEL foto’s, de speluitleg én mijn Trek 12: Amazonië review!
NB: In Trek 12 Amazonië moet je nieuwe dingen ontdekken die in enveloppen zitten. Daar zeg ik niks over, dus dit blog is spoilervrij!
Voordat je begint met lezen: Geronimo Games gaf mij het dobbelspel Trek 12: Amazonië zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in het Amazonie-gebied meerdere dier- en plantensoorten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
- Algemene Informatie
- Unboxing
- Speluitleg
- Review
- Verschil tussen Trek 12 Himalaya en Amazonië
- Waar te koop?
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Dobbelspel
- Aantal Spelers: 1-50 Personen
- Speelduur: 15 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 8 Jaar
- Uitgever: Geronimo Games
- Spelauteur: Bruno Cathala & Corentin Lebrat
- Illustrator: Olivier Derouetteau & Maxime Morin
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Trek 12 Amazonië:
- 1 Groene dobbelsteen (met cijfers 1 t/m 6)
- 1 Gele dobbelsteen (met cijfers 0 t/m 5)
- 8 Observatiekaarten
- 7 Genummerde kaarten (met cijfers 0 t/m 6)
- 1 Scoreblok met 50 Verkenningsbladen
- 2 Enveloppen met Avonturen
- 1 ‘Houten’ kist
- 1 Trek 12 Amazonië spelregels
- 1 Trek 12 Amazonië spelregels (Solo)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
In de binnenkant zit een soort dubbele bodem, wat dient als schatkist met daaronder leuke verrassingen!
Vóórdat je aan die schatkist toekomt, moet je eerst nog deze enveloppen vrijspelen:
Je vindt de Trek 12: Amazonië spelregels terug in een boekje van 12 bladzijden:
Wil je solo spelen? Dan moet je die nog even apart lezen en dat is 4 bladzijden extra:
Je krijgt een blok met 50 verkenningsbladen (niet dubbelzijdig). Dat lijkt misschien weinig, maar zoals gezegd zitten er nog wat leuke verrassingen in de doos ;).
Je krijgt 2 dobbelstenen. Een gele met de cijfers 0 t/m 5 en een groene met de cijfers 1 t/m 6:
Dan zijn er 2 soorten kaarten:
De kleine kaarten zijn genummerde kaarten van 0 t/m 6:
De grote kaarten zijn observatiekaarten met verschillende dieren:
3 – Trek 12 Amazonië: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Trek 12 Amazonië? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Trek 12 Amazonië speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Trek 12 Amazonië?
Trek 12: Amazonië is het (op zichzelf staande) vervolg van Trek 12: Himalaya. Het werkt grotendeels hetzelfde.
Je gooit elke beurt met 2 dobbelstenen. Vervolgens kiest elke speler een optie: de laagste waarde, de hoogste waarde, het verschil, de som of het product. Elke optie mag je gedurende het spel maar 4x kiezen. De gekozen waarde vul je in op een cirkel van je scoreformulier (grenzend aan een andere ingevulde cirkel). Zo vorm je sporen (oplopende waardes) en zones (gelijke waardes).
Trek 12: Amazonië speelt zich vanzelfsprekend af in het Amazonie-gebied en brengt observaties met zich mee. Noteer je bepaalde waardes? Dan mag je dieren observeren en extra punten verdienen. Bovendien zitten er weer meerdere enveloppen in de doos. Je gaat dus niet alleen nieuwe dieren ontdekken, maar nog veel meer.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Trek 12 Amazonië. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Geef elke speler een scoreformulier en een potlood of pen (zijn niet inbegrepen!). Leg de dobbelstenen op tafel. Schud de observatiekaarten en leg er 3 gedekt op tafel. Schud de genummerde kaarten en leg er 3 open op de gedekte observatiekaarten. Iedereen schrijft de getallen linksonder in de observatietabel op zijn of haar scorevel. Leg tot slot de nog niet geopende envelop met avonturen met het laagste cijfer op tafel.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Trek 12: Amazonië in 20 rondes. Elke ronde werpt iemand de 2 dobbelstenen (maakt niet uit wie). Vervolgens kiezen alle spelers tegelijk een resultaat van de dobbelstenen en schrijven deze op hun scoreblad. Afhankelijk van het gekozen resultaat kunnen spelers dieren en planten observeren.
Resultaat kiezen
Alle spelers kiezen tegelijkertijd een resultaat. Dat doe je door één van de volgende opties te kiezen:
- Laagste waarde
- Hoogste waarde
- Verschil (-) tussen de dobbelstenen
- Som (+) van de dobbelstenen
- Product (x) van de dobbelstenen
NB: Je moet een resultaat kiezen!
Resultaat noteren
Eenmaal een resultaat gekozen?
Dan kruis je eerst het meest linkse vrije veld in de tabel aan om aan te geven welke optie je hebt gekozen. Elke optie mag je gedurende het spel niet vaker kiezen dan 4 keer.
Daarna kies je een cirkel om het resultaat in te noteren. De eerste cirkel is een vrije keuze. Volgende cirkels moeten altijd grenzen aan een eerder ingevulde cirkel.
Belangrijk:
- Je mag nooit een getal noteren dat hoger is dan 12. Kun je niet anders? Teken dan een spin in de cirkel en kruis één bolletje door in de gevaarzone onderaan je scoreformulier.
- Je hebt Junglecirkels (groen) en Riviercirkels (blauw). In Junglecirkels mag je altijd schrijven. In Riviercirkels mag je strafloos schrijven als je een optie aankruist waarin een bootje staat. Schrijf je er via een andere optie in? Dan noteer je het getal, kleur je de piranha in en kruis je één bolletje door in de gevaarzone.
Na het noteren van je getal in een cirkel moet deze cirkel, indien mogelijk, onderdeel worden van een Spoor of Zone.
Een Spoor is een reeks van verbonden cirkels met unieke, opeenvolgende cijfers. Je verbindt cirkels van eenzelfde spoor met een lijntje. Elk cijfer mag maximaal één keer voorkomen in een Spoor én elk cijfer mag nooit deel uitmaken van meer dan één spoor. Kan een cijfer meer sporen uitbreiden? Dan mag jij kiezen bij welk spoor het zich aansluit.
Een Zone is een groep van verbonden cirkels met hetzelfde cijfers. Je verbindt cirkels van eenzelfde zone met eenzelfde ingekleurd patroon. Een cijfer mag nooit deel uitmaken maken van meer dan één Zone.
MAAR:
Een cirkel kan wel onderdeel zijn van een Spoor én een Zone.
Ontdekken en observeren
Noteer je een getal op je scoreformulier dat ook op één van de genummerde kaarten boven de observatiekaarten staat? Dan zijn er 2 mogelijke scenario’s:
Is de observatiekaart nog niet open gedraaid? Draai ‘m dan, nadat iedereen deze ronde zijn of haar getal heeft genoteerd, open. Iedereen noteert nu de getallenreeks linksonder op het scoreformulier in de rij met overeenkomstig nummer. Spelers die deze ronde het getal op de kaart hebben genoteerd mogen nu het meest linkse veld van de reeks omcirkelen.
Was de observatiekaart al opengedraaid? Ook dan geldt: Spelers die deze ronde het getal op de kaart hebben genoteerd mogen nu het meest linkse veld van de reeks omcirkelen.
3.3 – Einde van het spel
Het spel eindigt na de ronde waarin alle spelers het 20e kruisje in hun tabel rechts op het scorevel hebben gezet.
Nu krijgen spelers (min)punten voor elk:
- Spoor: Zoveel waard als het hoogste getal + 1 punt per extra cirkel van dit spoor.
- Zone: Zoveel waard als het getal + 1 punt per extra cirkel van deze zone.
- Observatie: Zoveel waard als het meest rechts omcirkelde veld van die rij.
- Gevaar: Elk aangekruist cirkeltje is 5 strafpunten waard.
For the record, je kunt dus meer sporen, zones en observaties hebben. Sterker nog, dat raad ik aan ;).
De speler met de meeste punten wint!
4 – Trek 12 Amazonië: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Trek 12 Amazonië recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Trek 12: Amazonië trek je door het Amazone-woud en ontdek je dieren, planten en nog veel meer. En dat terwijl je simpelweg een dobbelspel speelt. Het thema zorgt vooral voor de looks en niet voor ondersteuning van het spel. Of nouja, op één ding na misschien: het ontdekken van dieren.
Het artwork spreekt mij aan. Je vindt dit vooral terug op de doos, kaarten en in spelregels. Het voelt als een cartoonish of stripachtige stijl. En dat vind ik leuk en mooi. Of jij er van houdt… dat weet je zelf het beste natuurlijk.
De scoreformulieren zijn duidelijk en werken met goede iconografie. Er is één element wat ik minder vind en dat was bij Trek 12: Himalaya ook al. Als je een getal hoger dan 12 invult moet je een spinnetje tekenen in zo’n cirkel. Nou, dat gaat niet altijd even goed. Wij willen er dan nog weleens gewoon kruisjes van maken. Het visje, of de piranha, gaat prima trouwens.
Over het algemeen ben ik gewoon heel tevreden over het speelmateriaal. Het is van goede kwaliteit, ziet er leuk uit en heeft duidelijke iconografie. Een kritische noot zou zijn dat ik dubbelzijdige scorevellen had gewaardeerd.
Spelregels & Toegankelijkheid
De Trek 12: Amazonië spelregels vind ik erg sterk. Ze hebben een logische structuur, zijn volledig én hebben een goede opmaak. Er is relatief weinig tekst, wordt gebruik gemaakt van duidelijke illustraties en bij belangrijke informatie zijn er extra accenten toegevoegd door kleur, fontgrootte of dikte.
Grappig detail is dat je gedurende het spel nieuwe elementen ontdekt en dat dit ook nieuwe spelregels met zich mee brengt. Daar is in het regelboekje ruimte voor gereserveerd (zie het vakje met blauwe symbool rechts):
Trek 12: Amazonië is eenvoudig qua regels, maar brengt de nodige diepgang mee tijdens het spel. Je hebt meestal diverse opties om te noteren. Welke optie de beste keuze is, vergt wat denkwerk en is een leuke puzzel.
Qua complexiteit zou ik het plaatsen tussen Clever (relatief complex) en Keer op Keer (relatief eenvoudig).
Net zoals in (bijna) alle roll & writes speel je ook in Trek 12: Amazonië tegelijk met de andere spelers. Dit houdt spelers betrokken en het zorgt voor een lage downtime. Het enige moment dat je moet wachten is wanneer een speler zijn of haar hersenen breekt over de beste keuze.
Al met al durf ik te stellen dat Trek 12: Amazonië heel toegankelijk is. Een breed publiek zal het waarderen. Zolang je maar geen kettingreacties verwacht (zoals in Clever).
Strategie of Geluk?
Trek 12: Amazonië bevat een mix tussen geluk en tactiek.
De geluksfactor zie je natuurlijk terug in het resultaat van de geworpen dobbelstenen. Je kunt de pech hebben dat het getal wat jij nodig hebt er niet mee te maken is. Je kunt echter het geluk hebben dat het getal dat je behoeft wél te maken is met de 2 dobbelstenen.
Hoewel je niet elk cijfer op de rivier invult, zul je toch moeten roeien met de riemen die je hebt ;). En daar zit het tactische aspect. Niet elk resultaat is perfect. De kunst is dus om te kijken hoe je er het meeste uit kunt halen.
Zelf gebruik ik altijd 2 belangrijke tactieken.
Ten eerste zorg ik dat ik kansen spreid. Concreet betekent dit dat ik m’n scoreformulier zó invul, dat zoveel mogelijk getallen altijd wel te combineren zijn met andere getallen in een spoor of zone. Funfact: laatst speelde ik een potje waarin ik in de laatste worp nog een verschil moest noteren. Ik kon alles kwijt, behalve een 6. Kansen gemaximaliseerd. En wat wordt er gegooid? Een 0 en een 6! Moest ik nog een 6 plaatsen. Ondanks tactiek dus toch wat pech ;).
Ten tweede maak ik kleine groepen. Het liefst van hoge getallen (al zijn die beperkt). Een voorbeeld maakt duidelijk waarom ik dit doe. Stel dat ik een zone heb van vier 8en. Dat levert dan 8 + 1 + 1 + 1 = 11 punten op. Wat als ik 2 zones had gemaakt van twee 8en? Dan had ik 8 + 1 en 8 + 1 = 18 punten gehad. Ook dit is dus een tactiek die ik ten zeerste aanraad.
Kortom, je bent absoluut afhankelijk van de dobbelsteen maar kunt wel degelijk tactiek toepassen!
Spelmechanisme
Ik zou Trek 12: Amazonië definiëren als een roll & write met kenmerken van een legacy spel. Je dobbelt, schrijft en ontdekt na meerdere potjes weer nieuwe spelregels en nieuw speelmateriaal.
Een roll & write brengt eigenlijk altijd een combinatie van deze mechanismen met zich mee: Paper & Pencil en Dice Rolling. Je hebt een speelformulier, gooit met de dobbelstenen en noteert, afhankelijk van de worp, iets met potlood of pen op je papier. Dit is in Trek 12: Amazonië precies zo.
Andere bekende roll & write spellen zijn Qwixx, Keer op Keer, Railroad Ink en Clever.
Iets wat je minder vaak ziet, is Chaining. Dit betekent dat figuren of schrijfsels vast staan, maar als een ketting kunnen worden verlengd over een bord. In het geval van Trek 12 betreft dit dus dat je kettingen maakt van cijfers. Dit kunnen op- en afgelopende cijfers zijn (Spoor) of exact dezelfde cijfers (Zone). De beperkingen op je speelvel zorgen voor de extra uitdaging.
Chaining komt ook voor in (de voorganger) Trek 12: Himalaya, Great Plains, Fjord en Santa Monica.
Daarnaast vind ik dat in Trek 12: Amazonië ook Set Collection zit. Bij dit mechanisme verzamel je setjes van iets om bonussen, extra acties of punten te scoren. In Trek 12: Amazonië kun je ervoor kiezen om voor Observaties te gaan. Je probeert dan een zo groot mogelijke set van eenzelfde cijfer te verzamelen. Des te groter de set, des te meer punten.
Dit mechanisme ken je wellicht uit Ticket to Ride: Europe, Azul, Sushi GO! en Wingspan.
Interactie
Er zit geen interactie in Trek 12: Amazonië. Dobbelstenen zijn voor iedereen beschikbaar, je kunt geen invloed uitoefenen op het speelvel van een ander en Observaties zijn voor iedereen beschikbaar.
Heel veel meer kan ik hier dus niet over vertellen, haha. In Trek 12: Amazonië ben je gewoon lekker met je eigen projectje bezig.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Trek 12: Amazonië goed. Het spelverloop is rechttoe rechtaan en altijd hetzelfde.
Echter, je kunt nieuw speelmateriaal (en nieuwe spelregels) ontdekken. Hier moet je bepaalde doelen voor behalen. Dit kun je zien als kleine missies die in enkele potjes voor extra uitdaging zorgen. Ook houdt het verrassingselement Trek 12: Amazonië leuk. Je weet immers niet wat er in de envelop of kist zit…
En dan zorgen nieuw speelmateriaal en nieuwe spelregels natuurlijk ook voor extra variatie.
Mijn Trek 12 Amazonië review in het kort?
Ik vind Trek 12: Amazonië een leuk vervolg op het origineel, Trek 12: Himalaya. De succesformule is gelukkig weer aanwezig: Het verfrissende spelverloop om via rekensommen jouw gewenste resultaat uit een dobbelsteencombinatie te kiezen, op een efficiënte manier waardevolle kettingen op je speelvel te noteren én enveloppen met leuke verrassingen. Amazonië wordt daarnaast verrijkt met Observaties. Zo kun je niet alleen scoren met Sporen of Zones, maar ook met ontdekkingen in de jungle. Dit zorgt voor leuke variatie en nog meer uitdaging dan het origineel.
5 – Verschil tussen Trek 12 Himalaya en Amazonië
Trek 12: Himalaya en Trek 12: Amazonië lijken erg op elkaar. Hieronder beschrijf ik enkele verschillen zonder in te gaan op speelmateriaal dat je later in de spellen ontdekt.
Het eerste verschil is dat je met Trek 12: Himalaya niet alleen punten, maar ook reputatiesterren kunt verdienen. Je speelt dan een reeks van 3 potjes (3 verschillende speelvellen) waarbij je tijdens het spel sterren kunt verdienen. Het zijn dus niet alleen hoge punten die je naar de overwinning leiden. In Amazonië heb je dit niet en speel je gewoon altijd 1 potje voor punten.
Het tweede verschil is dat je in Trek 12: Himalaya hulpkaarten hebt. Dit zijn specifieke eigenschappen die je mag kiezen als je een groep maakt van twee 0en, 1en of 2en. Deze kleine voordelen komen in Amazonië niet voor.
Het derde verschil is dat je in Trek 12: Amazonië een extra manier hebt om punten te scoren, namelijk via Observaties. Uit de getallen 0 t/m 6 worden er willekeurig 3 gekozen en random bij de 3 observaties gelegd. Zo heb je met lage getallen (die minder interessant zijn voor groepen) extra opties om punten te scoren. Himalaya heeft deze score-mogelijkheid niet.
Het vierde verschil is dat in Trek 12: Amazonië het speelveld wat uitdagender is door de rivier. Hier mag je kosteloos een cijfer in schrijven als je een dobbelsteencombinatie met bootje kiest. Anders mag je er ook schrijven, maar kost je dat 5 strafpunten.
Al met al vind ik Trek 12: Himalaya wat toegankelijker en Trek 12: Amazonië wat uitdagender.
6 – Trek 12 Amazonië: Waar te koop?
Je kunt het spel Trek 12: Amazonië online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het spel Trek 12 Amazonië. Het werd bedacht doorBruno Cathala & Corentin Lebrat en internationaal uitgebracht door Lumberjacks Studio. Geronimo Games verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Trek 12 Amazonië review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor dit blog heb ik een foto gebruikt van JAY PARK via Pixabay.