Een tijd geleden bracht een vriend van me de Engelse versie (uitgebracht door Underdog Games) van Trekking Through History mee. Het was een regelrecht succes bij meerdere spelgenoten. Nu White Goblin Games Trekking Through History in het Nederlands heeft uitgebracht laat ik je er graag meer van zien.
In dit blog vind je VEEL foto’s, de speluitleg én mijn Trekking Through History review!
Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel Trekking Through History zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je tijdens tijdreizen meerdere dimensies vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Naam: Trekking Through History
- EAN: 8718026305789
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 60 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: White Goblin Games
- Spelauteur: Charlie Bink
- Illustrator: Eric Hibbeler
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Trekking Through History:
- 108 Geschiedeniskaarten:
- 36 van Dag 1
- 36 van Dag 2
- 36 van Dag 3
- 12 Voorouderkaarten
- 24 Reisplannen
- 1 Klokbord
- 1 Speelmat
- 1 Jaaroverzicht
- 1 Plastic tray
- 84 Ervaringsfiches:
- 20 Personen (Rood)
- 18 Gebeurtenissen (Blauw)
- 16 Innovatie (Geel)
- 16 Vooruitgang (Groen)
- 14 Wilds (Paars)
- 20 Tijdkristallen
- 4 Kristaltanks (1 per speler)
- 4 Zakhorloges (1 per speler)
- 4 Scorestenen (1 per speler)
- 1 Trekking Through History spelregels
- Time Warp uitbreiding:
- 24 Time Warp kaarten
- 4 Time Warp scorestenen
- 1 Time Warp spelregels
- Solo variant:
- 2 Solo reisplannen (dubbelzijdig, 4 niveaus)
- 1 Solo spelregels
NB: Ik weet niet of toekomstige versies de Time Warp en Solo module gaan bevatten!
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
Dit is de achterkant:
En dit is de binnenkant (met insert):
Je vindt de Trekking Through History spelregels terug in een boekje van 8 bladzijden:
Je krijgt geen speelbord, maar een speelmat (die mooi opgerold in de doos past). Ik heb ‘m hieronder zijwaarts op de foto gezet zodat je ‘m beter kunt bekijken.
Er is wel een bord voor de klok:
Tijdens het spel verzamel je geschiedeniskaarten. Je speelt 3 rondes en voor elke ronde zijn er aparte kaarten. Hieronder zie je er enkele uit dag 1:
Enkele van dag 2:
En hier zie je er een paar van dag 3:
Er zijn ook voorouderkaarten waar geen jaartal op staat:
Je krijgt er ook een jaaroverzicht bij, zodat je weet welke jaartallen in welke set geschiedeniskaarten zitten:
Voor elke speler is er een houten scoresteen (en een extra steen voor de Time Warp module):
Ook krijgt elke speler een plastic zakhorloge voor op het klok bord:
En elke speler krijgt een kristaltank om tijdkristallen op te leggen:
Gedurende het spel verzamel je ervaringsfiches en tijdkristallen. Die zijn mooi opgeborgen in een plastic tray:
Hieronder zie je de ervaringsfiches (innovatie, persoon, vooruitgang, gebeurtenis, wild) en tijdkristal van dichtbij:
Je legt ervaringsfiches op reisplannen:
Er zijn nog overzichtskaarten voor elke speler:
In de doos zit een Time Warp uitbreiding. Die bestaat uit wat regels en kaartjes:
Tot slot zit er speelmateriaal in voor een solo variant:
3 – Trekking Through History: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Trekking Through History? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Trekking Through History speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Trekking Through History?
In Trekking Through History ga je een 3-daagse tour maken door de geschiedenis van de mens. Je speelt 3 rondes. De speler wiens zakhorloge achteraan (of bovenop) staat is aan de beurt. Tijdens je beurt neem je een geschiedeniskaart, zet je je horloge vooruit, ontvang je beloningen voor op je reisplan, voeg je de kaart toe aan je ’trek’ en vul je de kaartrij weer aan. Treks moeten van oud naar nieuw lopen. Des te meer kaarten in je trek, des te meer punten de trek waard is. Je scoort ook punten door je reisplan te vullen. Als alle zakhorloges 12 uur hebben bereikt eindigt de ronde en na 3 rondes eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Trekking Through History. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van een ronde
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Leg de speelmat op tafel en zet de klok én de plastic tray met ervaringsfiches en tijdkristallen ernaast. Sorteer de geschiedeniskaarten in I, II en III, schud ze, leg de stapel van dag I open op de speelmat en leg de 5 bovenste kaarten open in de ‘vertrekhal’. Leg ook een aantal voorouderkaarten op de mat.
Elke speler kiest een kleur, zet een scorepion op veld 0 van het puntenspoor, zet het zakhorloge (gestapeld in willekeurige volgorde) op 12 uur van de klok en krijgt een kristaltank met daarop 1 tijdkristal. Schud de reisplannen, geef elke speler er 4 en laat elke speler er één kiezen die hij of zij open voor zich neerlegt. De andere reisplannen worden bewaard voor latere rondes.
Je bent nu klaar om te beginnen.
3.2 – Spelverloop
Je speelt Trekking Through History in 3 rondes, ook wel dagen genoemd.
De beurtvolgorde wordt bepaald door de zakhorloges op de klok. Het zakhorloge dat achteraan staat óf bovenop ligt, is aan de beurt. Dit betekent dat een speler vaker dan een keer achter elkaar aan de beurt kan zijn.
Een beurt bestaat uit 5 stappen:
- Kaart pakken
- Zakhorloge verplaatsen
- Beloningen verzamelen
- Kaart aan trek toevoegen
- Vertrekrij aanvullen
1. Kaart pakken
Je mag één van de 6 zichtbare geschiedeniskaarten uit de vertrekhal pakken. Dat betekent de bovenste kaart van de trekstapel of een van vijf kaarten ernaast.
Je kunt er ook voor kiezen om een voorouderkaart te pakken. Dit is soort joker onder de geschiedeniskaarten, omdat het jaartal er niet toe doet.
Waarom is het jaartal belangrijk? In stap 4 voeg je de kaart toe aan je trek. En een trek bouwt zich op van oud naar nieuw. Daarover later meer.
2. Zakhorloge verplaatsen
Op de gekozen kaart staat links onderin een klok met een cijfer. Dit bepaalt hoeveel vakjes je jouw zakhorloge vooruit moet zetten op het klokbord.
Je mag een tijdkristal inzetten om het aantal stapjes met 1 te verminderen. Je mag meer tijdkristallen inzetten, maar je moet altijd ten minste 1 stap vooruit.
Je mag alleen tijdkristallen inzetten die op je kristaltank liggen. Je mag dus niet de tijdkristallen gebruiken die je tijdens deze beurt als beloning krijgt. De beloningen krijg je immers pas hierna.
3. Beloningen verzamelen
Nadat je je zakhorloge hebt verplaatst neem je de beloningen die op de gekozen kaart én onder de gekozen kaart op de speelmat staan. Beloningen zijn tijdkristallen en/of ervaringsfiches.
Tijdkristallen leg je op je kristaltank.
Ervaringsfiches komen op je reisplan. Je legt deze fiches altijd op het eerst beschikbare vakje van boven naar beneden in de overeenkomende kolom. Ervaringsfiches met de W (van Wild = Joker in het Engels) mag je in een kolom naar keuze leggen (maar ook op het eerste bovenste, vrije vakje).
Leg je een ervaringsfiche over het symbool van een tijdkristal? Dan mag je direct een tijdkristal uit de voorraad op je kristaltank leggen. Leg je een ervaringsfiche over het symbool van punten? Zet je scoresteen dan direct zoveel vakjes vooruit op het puntenspoor. Sommige horizontale rijen leveren ook punten op zodra je de rij volledig hebt gevuld met fiches.
4. Kaart aan trek toevoegen
Neem vervolgens de gekozen kaart. Met de eerste kaart die je kiest begin je jouw eerste ’trek’.
Een trek is een serie kaarten die je in chronologische volgorde hebt bezocht. Des te meer kaarten in de trek, des te meer punten deze trek waard is.
Met de volgende kaarten die je kiest kun je het volgende doen.
Is het jaartal op de nieuwe kaart later dan op de vorige kaart uit je trek? Dan leg je de kaart er zó bovenop dat alleen het jaartal nog zichtbaar is.
Is het jaartal op de nieuwe kaart ouder dan op de vorige kaart uit je trek? Dan neem je alle kaarten uit de trek en vormt er een gesloten stapel mee. Hier kan niets meer aan worden toegevoegd. Vervolgens leg je de nieuwe kaart open voor je neer om weer een nieuwe trek te beginnen.
Heb je een voorouderkaart gekozen? Dan leg je deze bovenop de laatste kaart in je trek. Het jaartal van de voorouderkaart is gelijk aan het jaartal dat er onder ligt. Zo maak je je trek langer zonder er daadwerkelijk jaartallen aan toe te voegen.
NB: Je mag nooit een trek beginnen met een voorouderkaart.
5. Vertrekrij aanvullen
Schuif vervolgens de geschiedeniskaarten in de vertrekhal naar rechts om deze aan te vullen. De bovenste kaart van de trekstapel schuif je dus af naar rechts, zodat er een nieuwe kaart zichtbaar wordt op de stapel.
3.3 – Einde van een ronde
Spelers moeten altijd met hun zakhorloge op 12 uur stoppen. Sta je op 11 uur en pak je een kaart van 4 uur? Dan ga je dus maar 1 stap vooruit. Neem je een geschiedeniskaart (en lever je eventueel tijdkristallen in) waarmee je precies op 12 uur eindigt? Dan krijg je de stiptheidsbonus van 3 punten.
Zodra alle spelers op 12 uur staan eindigt de ronde en doorloop je de volgende stappen:
- Verwijder alle geschiedeniskaarten van de speelmat.
- Leg de stapel geschiedeniskaarten van de volgende dag op de mat en schuif er weer 5 open.
- Iedereen legt zijn of haar reisplan af en kiest vervolgens weer een nieuwe voor de volgende ronde.
De volgorde van zakhorloges bepaalt wie de volgende ronde mag beginnen.
NB: Aan het einde van een ronde leg je je huidige trek niet af! Je gaat er gewoon mee door in de volgende ronde.
3.4 – Einde van het spel
Na de 3e ronde eindigt het spel.
Tijdens het spel krijg je al punten voor reisplannen.
Aan het einde van het spel krijg je nog punten voor:
- Tijdkristallen (1 punt per ongebruikt kristal in je tank)
- Je verzamelde treks (Variabel)
Voor treks geldt: des te meer kaarten, des te meer punten. En let op. Heb je een trek van slechts 1 kaart? Dan is die trek 3 minpunten waard.
De speler met de meeste punten wint. De tiebreaker is de langste trek.
4 – Trekking Through History: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Trekking Through History recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
Met Trekking Through History gaan we tijdreizen. Via het bedrijf Wayback Tours gaan we op een 3-daagse tour door de geschiedenis. De tijdmachine brengt ons bij allerlei belangrijke gebeurtenissen uit het verleden. Elke gebeurtenis kost een paar uur om bij te wonen.
Tot zover een logisch thema. Want daarna komen er punten bij. Die kun je verdienen als je jezelf aan je reisplan houdt en historische gebeurtenissen in chronologische gebeurtenissen bezoekt. Dit maakt het thema naar mijn mening minder sterk. Maar oké, er moet natuurlijk wel een spel-element inzitten :).
Tijdreizen is een thema wat bijzonder complex kan zijn. Er zijn meerdere visies over de werking van dimensies, het butterfly effect en de ethische vraagstukken rondom het (in theorie) aanpassen van het verleden.
Is Trekking Through History dan ook complex? Nee, totaal niet. De makers van het spel hebben het concept van tijdreizen lekker eenvoudig gehouden. Zelfs met de Time Warps module die je kunt toevoegen. Petje af.
Het speelmateriaal is van hoge kwaliteit. Je krijgt een fraaie, doch stevige speelmat, een dikke kartonnen klok en gedetailleerde, stevige speelstukken zoals zakhorloges en ervaringsfiches. Noemenswaardig is ook de insert die je bij het spel krijgt en hoe geweldig alles een eigen plekje heeft. Sterker nog, je krijgt een apart bakje voor de ervaringsfiches.
De kaarten zijn niet alleen verrijkt met prachtige illustraties die een gebeurtenis schetsen, maar bevatten ook een tekstuele beschrijving van de gebeurtenis. Daar zal het meeste vertaalwerk in hebben gezeten voor White Goblin Games. De echte geek of geschiedenisfanaat zal dit ongetwijfeld waarderen.
Een fijne toevoeging is ook het jaaroverzicht. Hierop staan alle jaartallen in chronologische volgorde die je verdeeld over de 3 dagen kunt vinden. Met deze informatie kun je beter inschatten of het nog loont om je trek langer te maken.
M’n enige puntje van kritiek over de look&feel zit bij de speelmat. Deze ligt opgerold in de doos. Rol je die uit? Dan staan de zijkanten toch nog een beetje omhoog. Geen grote ramp (en het gebeurt ook vaak genoeg bij kartonnen speelborden), ik wilde het alleen wel even noemen.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Trekking Through History spelregels een perfect voorbeeld van hoe zo’n boekje moet zijn. Ze zijn kort, hebben een logische opbouw, een aangename opmaak en duidelijke illustraties. Qua informatie vond ik niks te kort of overbodig. Alles is precies goed.
Trekking Through History is uitermate toegankelijk. Ik zou het dan ook definiëren als een gateway game. Het is ideaal om mensen kennis te laten maken met de wondere wereld van moderne bordspellen. Zie het als een nieuwe Carcassonne of Ticket to Ride.
Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met titels als:
- Azul
- Tokaido
- Splendor
- Akropolis
- Magic Maze
- Challengers!
- Potion Explosion
- De Avonturen van Robin Hood
Ook de kleurrijke uitstraling, de korte speelduur en het overzichtelijke spelverloop dragen bij aan de toegankelijkheid. Met name hetgeen je kunt/moet doen in je beurt – een kaart kiezen – is behapbaar. Je hebt een aantal keuzes en that’s it. Gebruiksvriendelijk voor mensen die niet vaak spellen spelen en bevredigend genoeg voor mensen die wel vaak spellen spelen.
Al is er ook een groep waar het niet zo toegankelijk voor is. Met name spelers die graag wat meer keuzes in een spel willen zullen Trekking Through History te licht vinden. Voor hen zal dit meer een leuke, volgroeide filler (spel voor tussendoor) zijn.
Helemaal als je daar de module Time Warps aan toevoegt.
Strategie of Geluk?
Trekking Through History is geen strategisch spel, maar bevat wel een mix tussen geluk en tactiek.
Waarom is het niet strategisch? Omdat je niks voor de lange termijn kunt bepalen. De enige strategie die je kunt volgen is er het beste van maken met de kaarten waar je uit kunt kiezen. En als dat de enige strategie is, dan omschrijf ik een spel liever als tactisch.
Je bent bij Trekking Through History nu eenmaal afhankelijk van de kaarten waar je op dat moment uit kunt kiezen. Soms liggen er goede kaarten, soms niet. Elke keer zul je een afweging moeten maken.
- Kies je kaarten om je trek langer te maken?
- Kies je kaarten om ervaringsfiches te krijgen om punten te scoren met je reisplan?
Dan voelt het heerlijk als je een kaart kunt pakken die aan zowel je trek als reisplan bijdraagt.
Bovendien moet je altijd even kijken hoeveel tijd een bepaalde kaart kost. De beurtvolgorde hangt namelijk af van de positie op de klok. De speler die achteraan staat, mag eerst. Zo kun je ook vaker achter elkaar zijn.
Vaak wil je startspeler zijn (als er goede kaarten liggen), maar het komt ook voor dat je juist niet aan de beurt wil komen (omdat er niks bruikbaars ligt). In dat geval koop je misschien liever een kaart die veel tijd kost, zodat andere spelers daarna eerst wat kaarten kunnen kopen.
Spelmechanisme
Ik zie 3 opmerkelijke mechanismen in Trekking Through History.
Te beginnen met Open Drafting. Dit betekent dat spelers iets pakken uit een open aanbod. Iedereen kan zien wat je pakt. Jijzelf dus ook. Bij Trekking Through History pak je steeds een van de beschikbare, open kaarten.
Je ziet dit ook terug in spellen als Wingspan, Everdell en Azul.
Dan is er natuurlijk nog Set Collection. Je verzamelt setjes van speelmateriaal, symbolen of iets anders met als doel om bonussen en/of punten te scoren. Bij dit bordspel verzamel je kaarten die punten opleveren als de volgorde chronologisch is.
Set Collection zit ook in bijvoorbeeld Pandemic, Splendor, Ohanami en Sushi GO!
En tot slot is er nog Turn Order: Time Track. Bij dit mechanisme wordt de beurtvolgorde bepaald door een bepaald spoor. De positie van spelers op dit spoor bepaalt wie er aan de beurt is. Door acties te doen ga je vooruit op het spoor. Bij Trekking Through History zit dit in de klok en zakhorloges. Als je een kaart neemt, betaal je een prijs. En die prijs zijn stappen vooruit op het klokbord.
Dit ken je ongetwijfeld uit bijvoorbeeld Patchwork, Nova Luna en Glasgow.
Interactie
Je vindt interactie in Trekking Through History op 2 belangrijke momenten.
Laten we beginnen met het pakken van kaarten. Hier heerst namelijk een vorm van concurrentie. Zeker met meer spelers. Als spelers rond hetzelfde jaartal zitten, dan willen ze meestal wel dezelfde kaart (of bepaalde ervaringsfiches sluiten van een andere kaart beter aan). Het komt dus sowieso voor dat spelers kaarten voor elkaars neus wegkapen. Meestal onbewust, incidenteel bewust.
Niet alleen de weggenomen kaarten kunnen zeer doen. Na het pakken van een kaart, schuift alles door naar rechts tot de open plek weer is opgevuld. Dit betekent ook dat de beloning (het ervaringsfiche) die op de speelmat staat afgebeeld verandert. En trust me, ik heb vaak zat meegemaakt dat ik dan precies het ervaringsfiche misliep dat ik het hardst nodig had ;).
En dan, de beurtvolgorde. Dit principe is vooral bekend van Patchwork. De kaart die je koopt bepaalt hoeveel stapjes je vooruit gaat op het spoor. De speler die na een beurt achteraan staat, is de volgende beurt aan de beurt. Koop je dus een dure kaart? Dan is er een grote kans dat je daarna meermaals niet aan de beurt bent. Het zwaar snijdt echter aan 2 kanten. Want koop je een goedkope kaart? Dan heb je een grote kans dat jij nog een keer (en soms zelfs een 3e keer) aan de beurt bent.
Al met al hebben je acties wel invloed op andere spelers. Mijn ervaring is echter dat dit meestal niet bewust is. Die spelingsruimte heb je niet. Je bent vooral bezig met wat voor jou het beste werkt. De rest is collatoral damage.
Herspeelbaarheid
Voor dit kaliber spel vind ik de herspeelbaarheid van Trekking Through History goed.
Tijdperkkaarten komen nooit in dezelfde volgorde in het spel. Je spaart dus nooit echt hetzelfde. Daarnaast biedt een aanbod van 20 reisplannen (en elke speler kiest er 3) ook de nodige variatie.
Ik zeg alleen wel bewust ‘dit kaliber spel’. Het is immers een relatief eentonig spelverloop. Hoewel geen enkel potje hetzelfde is, kan de gameplay toch gaan vervelen. Zeker voor spelers die graag iets complexere spellen willen.
Je hebt overigens nog de module Time Warps. Deze zorgt elke dag voor eenmalige actie (die tijd kost) of een permanent effect voor die ronde. Zie het als een soort gebeurteniskaart. Het geeft een extra keuze in het geheel. Past prima bij het niveau van het spel, maar het zorgt niet ineens voor zoveel extra keuzes dat het veel tactischer wordt. Feit blijft wel dat je er ook mee kunt variëren en dat komt dus wel weer ten goede van de herspeelbaarheid.
Mijn Trekking Through History review in het kort?
Ik vind Trekking Through History een perfecte titel om aan lijstjes met gateway games (instappers tot de moderne bordspellen) toe te voegen. Tijdreizen is meestal een complex thema, maar de makers zijn erin geslaagd om het concept te simplificeren. Dit sluit naadloos aan op het eenvoudige en gestroomlijnde spelverloop alsook de overzichtelijke beurten. Spelers zullen elkaar niet echt dwarsbomen en als het al gebeurt, is het meestal onbewust. Je bent vooral lekker bezig met je eigen puzzel. Ik neem ook graag m’n petje af voor de algehele productie. De kwaliteit van het speelmateriaal ligt hoog, je krijgt een uitstekende insert, het kleurrijke artwork knalt er uit en de teksten op kaarten zijn – indien gewenst – nog leerzaam ook. Kon ik maar terug in de tijd en Trekking Through History gebruiken om spelenderwijs geschiedenis te leren op school ;).
5 – Trekking Through History: Waar te koop?
Je kunt het spel Trekking Through History online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Trekking Through History. Het werd bedacht door Charlie Bink en internationaal uitgebracht door Underdog Games. White Goblin Games (WGG) verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Trekking Through History review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik gebruik gemaakt van foto’s van Pete Linforth en Bernd via Pixabay.