De Verdwenen Ruïnes van Arnak: Review, Speluitleg + Unboxing!

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Review, Speluitleg + Unboxing

Ik denk dat De Verdwenen Ruïnes van Arnak hét spel van 2021 is waar ik het meest naar uitkijk. Het kreeg internationaal veel lof en ik vind het er werkelijk waar prachtig uit zien. Erg gaaf dus dat White Goblin Games het spel in Nederland heeft uitgebracht.

Het spel is bedacht door het duo Elwen en Mín en dit het eerste spel dat afkomstig is van hun hand.

Ik ben benieuwd, dus laten we maar eens afreizen naar het mysterieuze eiland Arnak. In dit blog laat ik je foto’s zien van al het speelmateriaal, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Verdwenen Ruïnes van Arnak review met je.

Voordat je begint met lezen: White Goblin Games gaf mij het bordspel De Verdwenen Ruïnes van Arnak zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je op het eiland Arnak meerdere locaties kunt ontdekken, zo bestaat dit blog uit meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Bordspel
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 60-120 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 12 Jaar
  • Uitgever: White Goblin Games
  • Spelauteur: Elwen & Mín
  • Illustrator: Jiří Kůs, Ondřej Hrdina, Jakub Politzer, František Sedláček & Milan Vavroň
  • Te koop bij: Spellenrijk.nlbol.comSpelhuis.beWhiteGoblinGames.nl

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij De Verdwenen Ruïnes van Arnak:

  • 1 Dubbelzijdig speelbord
  • 4 Dubbelzijdige spelersborden
  • 1 Dubbelzijdig voorraadbord
  • 110 Speelkaarten
    • 35 Artefacten
    • 40 Voorwerpkaarten
    • 19 Angstkaarten
    • 16 Basiskaarten (4 voor elke speler)
  • 8 Houten archeologen (2 in elke kleur)
  • 4 Houten vergrootglazen (1 in elke kleur)
  • 4 Houten logboeken (1 in elke kleur)
  • 16 Locatietegels
    • 10 Van niveau 1
    • 6 Van niveau 2
  • 16 Afgodsbeelden
  • 15 Bewakertegels
  • 12 Assistenttegels
  • 18 Onderzoekbonustegels
  • 24 Tempeltegels
  • 5 Blokkeertegels
  • 27 Munten
  • 27 Kompassen
  • 16 Kleitabletten
  • 12 Pijlpunten
  • 9 Robijnen
  • 10 Verzameltegels
  • 1 Startspelertegel
  • 1 Maanstaf
  • 1 Scoreblok
  • 4 Overzichtskaarten
  • 1 Boekje Spelregels
  • 15 Rivaaltegels (voor het solo spel)

Dat is een behoorlijke lijst nietwaar? Laten we de foto’s maar eens bekijken!

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Voorkant Doos

En de achterkant:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Achterkant Doos

De binnenkant bevat helaas geen inlay. Maar oké, was dat wel het geval geweest, dan was het spel nog duurder I guess.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Binnenkant Doos

Je vindt de Verdwenen Ruïnes van Arnak spelregels terug in een boek van 24 bladzijden:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Spelregels

Het speelbord is dubbelzijdig. Het basisbord bevat de zogenaamde Vogeltempel (midden, rechts):

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Speelbord met Vogeltempel

En de achterkant bevat de zogenaamde Slangentempel (midden, rechts):

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Speelbord met Slangentempel

Onder het spelersbord wordt het voorraadbord neergelegd:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Voorraadbord

Voor elke speler is er een spelersbord:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Spelersborden (Voorkant)

Aan de andere kant van elk spelersbord vind je een zijde voor de solo variant:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Spelersborden (Achterkant)

Daarnaast krijgt elke speler een archeoloog in zijn of haar kleur:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Archeologen

Een vergrootglas in zijn of haar kleur:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Vergrootglazen

En een logboek in zijn of haar kleur:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Logboeken

Ook krijgt elke speler 4 basiskaarten voor in zijn of haar begin ‘deck’ met kaarten:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Basiskaarten

Op het bord worden in de tempel de zogenaamde tempeltegels en onderzoekbonustegels gelegd:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Tempeltegels
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Onderzoekbonustegels

Daarnaast heb je een voorraad met munten, kompassen, kleitabletten, pijlpunten en robijnen:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Munten
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Kompassen
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Kleitegels
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Pijlpunten
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Robijnen

Mocht de voorraad tekort schieten, dan kun je gebruik maken van voorraadtegels. De ene zijde geeft x3 aan en de andere zijde is een angsttegel:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Verzameltegels

Dan zijn er ook nog assistenttegels (zilveren zijde is niet opgewaardeerd, gouden zijde wel):

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Assistenttegels

En bewakertegels (monsters om tegen te ‘vechten’):

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Bewakertegels

Dan liggen er nog locatietegels op het bord. Die heb je met niveau 1 en 2:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Locatietegels Niveau 1
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Locatietegels Niveau 2

En op de plekken waar de locatietegels komen, komen afgodstegels te liggen:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Afgodsbeelden

Sommige locaties op het speelbord doen niet mee bij 1, 2 en 3 spelers. Die blokkeer je met blokkeertegels:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Blokkeertegels

Bovenin op het bord komen de kaarten te liggen:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Kaarten

Deze kaarten zijn artefacten, angstkaarten en voorwerpkaarten:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Artefactkaarten
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Angstkaarten
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Voorwerpkaarten

Tussen de kaarten ligt de maanstaf om de huidige ronde aan te geven:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Maanstaf

De startspeler krijgt de startspelertegel:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Startspelertegel

Dan is er nog een overzichtskaart voor elke speler:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Overzichtskaarten

En een scoreblok:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Scoreblok

Voor de solo variant van De Verdwenen Ruïnes van Arnak krijg je onderstaande rivaaltegels:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Rivaaltegels

3 – Verdwenen Ruïnes van Arnak: Speluitleg

Hieronder lees je eerst mijn korte Arnak speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je De Verdwenen Ruïnes van Arnak?

In De Verdwenen Ruïnes van Arnak ga je het eiland Arnak verkennen. Middels deckbuilding verzamel je voorwerpen en artefacten die je helpen tijdens de expeditie. Door worker placement ontdek je ruïnes en kun je bewakers verslaan voor beloningen. Daarnaast kun je ook nog tempels onderzoeken om bonussen en punten te verzamelen. Wie de meeste punten heeft, wint het spel!

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Je beurt
  4. Acties
  5. Voorbereiden volgende ronde
  6. Einde van het spel
  7. Puntentelling

Let op: de spelregels van De Verdwenen Ruïnes van Arnak zijn dusdanig uitgebreid, dat het niet te doen is alle details te omschrijven. Met mijn speluitleg zal ik vooral proberen je in hoofdlijnen te vertellen wat er zoal gebeurt.

3.1 – Voorbereiding

Leg het speelbord op tafel met het voorraadbord eronder. Leg op het voorraadbord de munten, kompassen, kleitabletten, pijlpunten en robijnen. Creëer ook 3 evenhoge stapels met assistenttegels en leg de locatie- en bewakertegels op hun aangegeven plek.

Vorm bovenin de tempel stapels met de tempeltegels en vul de tempel met onderzoekbonustegels. Leg ieders vergrootglas en logboek onderaan de tempel. Op de onontdekte locaties leg je de aangegeven hoeveelheid afgodstegels neer. Afhankelijk van het aantal spelers leg je blokkeerfiches neer bij de onderste 5, open locaties.

Leg bovenin het bord de stapels artefact-, angst- en voorwerpkaarten. Plaats de maanstaf onder ronde 1. Leg links van de maanstaf 1 artefact open en rechts van de maanstaf 4 voorwerpkaarten. Bepaal de startspeler en die krijgt de startspelertegel.

Tot slot krijgt elke speler een spelersbord, 2 archeologen, 4 basiskaarten en 2 angstkaarten. De 6 kaarten worden geschud en links gedekt op het spelersbord gelegd. Nu heb je als het goed is zoiets als hieronder op tafel liggen:

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Startopstelling voor 3 Speelers

3.2 – Spelverloop

Je speelt De Verdwenen Ruïnes van Arnak in 5 rondes. Na de 5e ronde vindt een puntentelling plaats en wint de speler met de meeste punten het spel.

Elke ronde worden in hoofdlijnen de volgende fasen doorlopen:

  1. Iedere speler pakt kaarten van zijn of haar deck tot hij of zij 5 kaarten op handen heeft.
  2. Spelers voeren om de beurt steeds 1 hoofdactie en een onbeperkt aantal vrije acties uit.
  3. Als je niet meer kunt of wil, pas je.
  4. Als iedereen is gepast, ga je voorbereiden op de volgende ronde.
  5. En tot slot wordt de maanstaf 1 plek naar rechts verplaatst.

3.3 – Je Beurt

Als je aan de beurt bent, mag je 1 hoofdactie uitvoeren en een onbeperkt aantal vrije acties.

De hoofdacties zijn (deze licht ik zo verder toe):

  1. Opgraving doen
  2. Nieuwe locatie ontdekken
  3. Bewaker overwinnen
  4. Kaarten kopen
  5. Kaart spelen
  6. Onderzoek doen
  7. Passen

Je kunt hoofdacties uitvoeren door kaarten te spelen en/of door middelen te betalen. Dit verschilt per hoofdactie.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Opgewaardeerde en Gebruikte Assistenten

Vrije acties herken je aan het bliksemsymbool. Dit symbool vind je terug op kaarten, assistenten en bewakers. Vrije acties leveren je bonussen op. Denk daarbij aan het krijgen van extra middelen (munten, kompassen, kleitabletten, pijlpunten en robijnen), extra kaarten mogen trekken en zelfs kaarten mogen vernietigen.

Belangrijk: Op kaarten staan reissymbolen (links bovenin) en effecten (onderste helft). Als je een kaart speelt moet je kiezen of je deze voor het reissymbool of het effect gebruikt. Je mag niet beide gebruiken!

3.4 – Acties

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Opgravingen Doen

Wil je een opgraving doen? Dan kies je een ontdekte locatie, betaal je de reiskosten (links bovenop je kaart) en zet je één van jouw archeologen daar neer. Vervolgens neem je de bonus(sen) die op de locatie staan afgebeeld. Bij de meeste locaties kan slechts één archeoloog staan. Alleen bij de onderste 5 kan ook een tweede archeoloog worden geplaatst.

W.b. de reiskosten: Je mag altijd 2 munten betalen om een vliegtuigsymbool te ‘creëren’. Je mag een vliegtuig altijd inzetten als auto, schip of laars. Daarnaast mag je een auto en schip altijd inzetten als laars. De laars kan niet worden ingezet voor een ander symbool.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Nieuwe Locatie Ontdekken

Wil je een nieuwe locatie ontdekken? Dan kies je een onontdekte locatie, betaal je het aangegeven aantal kompassen (niveau 1 = 3 kompassen en niveau 2 = 6 kompassen), betaal je de reiskosten en zet je één van jouw archeologen daar neer.

Daarna neem je de afgodsbeelden (en open liggende bonus) die er liggen en leg je de bovenste locatietegel van de trekstapel open op die plek. Nu ontvang je direct de bonus(sen) van die locatie. Plaats tot slot de bovenste bewakertegel open op de zojuist neergelegde locatietegel.

Je kunt tot 4 afgodsbeelden op je spelersbord inzetten om een bonus te krijgen. Maar let op, want elke keer dat je dit doet, kost dat de punten die op je spelersbord staan!

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Bewaker Overwinnen

Wil je een bewaker overwinnen? Dan moet een archeoloog van jouw bij die bewaker staan. Vervolgens betaal je de aangegeven middelen en leg je de bewaker open voor je neer. In de rechter bovenhoek van elke bewaker staat een bonus (hoofdactie of vrije actie). Zodra je die hebt gebruikt, draai je de tegel om.

Wil je een kaart kopen? Dan betaal je in het geval van een artefact (blauwe kaart) het aantal aangegeven kompassen en in het geval van een voorwerp betaal je het aantal aangegeven munten. Een artefact leg je in je speelveld én je mag de eigenschap gratis gebruiken. Een voorwerp leg je onderop je trekstapel.

Als je een kaart koopt ontstaat er een leeg veld. Schuif nu alle kaarten richting de maanstaf en leg er op de buitenste positie een nieuwe kaart bij. Kocht je een artefact? Dan schuiven de artefactkaarten dus naar rechts. Kocht je een voorwerp? Dan schuiven de voorwerpkaarten naar links door.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Artefacten Kopen

Wil je een kaart spelen? Dan leg je één handkaart in je speelgebied en vervolgens voer je het aangegeven effect uit. Let op: bij een artefact moet je altijd een kleitablet betalen om het effect te gebruiken (behalve als je ‘m deze ronde hebt gekocht).

Wil je onderzoek doen in de tempel (rechts op het bord)? Dan betaal je eerst de aangegeven middelen en vervolgens mag je jouw vergrootglas of logboek omhoog verplaatsen. Let op: het logboek mag nooit hoger liggen dan het vergrootglas!

Ligt er een bonustegel? Dan krijg je direct wat erop staat. Daarnaast krijg je, afhankelijk van of je het veld met een vergrootglas of logboek betrad, de bonus die rechts staat afgebeeld.

Met het logboek kun je assistenten werven (maximaal 2). Je kiest dan één van de drie zichtbare assistenttegels op het voorraadbord en plaatst deze rechts op je spelersbord. Je kunt de eigenschap van een assistent elke ronde 1x gebruiken. Daarna is deze uitgeput. Er zijn kaarten die je in staat stellen om een assistent nogmaals in een ronde te gebruiken.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Tempel Onderzoeken

Als je het bovenste veld van de tempel hebt bereikt, dan leg je jouw vergrootglas in het meest linkerveld (=meeste punten). Nu mag je ook tempeltegels gaan kopen. De tempeltegels hebben geen effect, maar leveren 2, 6 en zelfs 11 punten op!

Tot slot nog over angstkaarten (-1 punt) : als je een angstkaart vernietigt, gaat deze uit het spel en dus niet terug op de stapel. Moet je een angstkaart trekken, maar is de stapel leeg? Dan trek je een angsttegel (-2 punten). Mag je vervolgens een angstkaart vernietigen? Dan mag je eerst een angsttegel vernietigen.

3.5 – Voorbereiden volgende ronde

Zodra iedereen is gepast, ga je de volgende ronde voorbereiden:

  1. Neem je 2 archeologen terug. Voor elke archeoloog die aan het einde van een ronde bij een bewaker stond leg je 1 angstkaart in je speelveld.
  2. Heb je nog kaarten in je hand? Kies dan of je ze wil houden of in je speelgebied wil leggen.
  3. Schud alle kaarten uit je speelgebied en plaats ze onderop je trekstapel.
  4. Fris je assistenten op.
Verdwenen Ruïnes van Arnak: Maanstaf Tussen Kaarten

Vervolgens pas je de kaartrij met artefacten en voorwerpen aan:

  1. Vernietig de twee kaarten aan weerszijde van de maanstaf.
  2. Verplaats de maanstaf 1 veld naar rechts.
  3. Vul de kaartrij aan (links artefacten en rechts voorwerpen).

3.6 – Einde van het spel

Na ronde 5 nemen alle spelers hun archeologen terug. Ook nu leg je voor elke archeoloog die nog bij een onoverwonnen bewaker stond 1 angstkaart in je speelgebied. Daarna is het tijd voor de puntentelling.

3.7 – Puntentelling

Je krijgt punten voor:

  • Het bereikte veld van beide onderzoekstenen.
  • Verzamelde tempeltegels.
  • Elk afgodsbeeld én lege afgodsbeeldvelden op je spelersbord.
  • Elke bewaker die je hebt overwonnen.
  • Elk voorwerp- en artefactkaart.

Je krijgt minpunten voor angstkaarten en angsttegels die je nog in je bezit hebt.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Eindscore

Tel alles bij elkaar op en de speler met de meeste punten wint het spel.

Bij een gelijkspel wint de speler die als eerste het hoogst haalbare veld in de tempel heeft bereikt met zijn of haar vergrootglas. Nog steeds gelijk? Dan wint de speler die het hoogst in de tempel is gekomen.

4 – De Verdwenen Ruïnes van Arnak: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze De Verdwenen Ruïnes van Arnak recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid
  • Final Thoughts…

Thema & Vormgeving

Het thema van De Verdwenen Ruïnes van Arnak spreekt me heel erg aan. Het voelt een beetje aan als Indiana Jones die met zijn crew naar het eiland van King Kong afreist en tijdens de expeditie talloze monsters moet overwinnen. Maar het staat natuurlijk los van die films ;).

M’n punt is, het thema is zo tastbaar dat ik mezelf tijdens een potje ook echt als avonturier op expeditie waan. In de spelregels staan ook korte passages beschreven die verschillende acties echt tot leven brengen. Je kunt dus zien dat er echt goed over is nagedacht.

Een belangrijke vraag: is het thema goed in het spelmechanisme verweven?

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Worker Placement

De Verdwenen Ruïnes van Arnak combineert deck building met worker placement. Jouw workers, ofwel archeologen, verkennen verschillende locaties op het eiland en vinden daarbij middelen. Deze middelen helpen bij het aanschaffen van voorwerpen, het ontcijferen van artefacten, het onderzoeken van de tempel én bij het bevrienden van bewakers.

Er zitten wel een paar rare elementen in. Ik bedoel, je bent op een mysterieus eiland, maar kunt wel nieuwe voorwerpen kopen?

Maar al met al storen die kleine details mij niet. Ik word zo overweldigd door de omvang* van het spel, de pracht van het artwork en degelijkheid van het materiaal, dat ik gewoon vol lof ben over zowel het thema als de vormgeving.

*Zonder gein: je hebt veel ruimte nodig om het speelbord en alle spelertableaus op tafel te leggen!

Ook het gebruik van symbolen is supergoed gedaan. Alle symbolen spreken bijna voor zich. Bovendien zorgen ze ervoor dat het spel weinig tekst behoeft, wat het spelverloop naar mijn mening ten goede komt.

Mijn enige kritiek zit eerder in het spelmechanisme. Naar mijn ervaring bouw je niet een heel groot deck op (want dat wil je meestal niet). Dus het ‘deckbuilden’ komt m.i. niet heel erg lekker uit de verf. Het werkt, dat wel. Het worker placement onderdeel heb ik niet echt iets op aan te merken.

Spelregels & Toegankelijkheid

Aan de spelregels van De Verdwenen Ruïnes van Arnak heb je een flinke kluif. Dat is een feit. Wel vind ik dat de spelregels goed zijn opgebouwd en een heldere uitleg geven.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Spelregels (in Detail)

Ook wil ik benoemen dat de spelregels fijn lezen. Zo wordt er goed gewerkt met illustraties om voorbeelden te geven. Én ik noemde het net al bij het thema: er staan fraaie passages in de spelregels die voor mij een belevingswereld openen waardoor ik het leuk vind om de spelregels te lezen.

Ik had trouwens het idee dat De Verdwenen Ruïnes van Arnak redelijk complex zou zijn, omdat het spelregelboekje best lang is. Maar uiteindelijk vond ik dat best meevallen. Wanneer je weet welke acties je kunt doen en wanneer je de symbolen begrijpt, dan speelt dit bordspel makkelijk weg.

Conclusie: ik denk dat De Verdwenen Ruïnes van Arnak toegankelijker is dan hij lijkt. Ja, het is een groot bordspel. En ja, er komt wel wat tactiek bij kijken. Maar is het moeilijk? Ik vind van niet. Voor een spel van dit kaliber vind ik het best toegankelijk.

Strategie of Geluk?

Ik beoordeel De Verdwenen Ruïnes van Arnak niet als strategisch, maar als tactisch spel met een vleugje geluk.

Dat zit zo.

Ik vind de geluksfactor laag, maar als die toeslaat, is die onverbiddelijk. Zoals in elke deckbuilder, ben je namelijk afhankelijk van de kaarten die je trekt.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Speelveld

Zo speelde ik onlangs een potje waarbij ik nog 2 perfecte kaarten in m’n deck had. De laatste ronde begon, ik trok 5 kaarten en er bleven 3 kaarten op m’n trekstapel liggen. En precies daar zaten die 2 perfecte kaarten in. Aangezien dit de laatste ronde was (en er geen +1 kaarten acties waren), kon ik er dus niets meer mee.

En daar zit dat vleugje geluk.

Het gebrek aan strategie komt naar mijn mening doordat iedereen eigenlijk dezelfde strategie uitvoert. Je verzamelt een paar kaarten, ontdekt een paar locaties en probeert zo hoog mogelijk in de tempel te komen. Wat je eerst doet, hangt af van wat je tegenstanders doen en welke middelen jij krijgt.

Daarmee kom ik tot mijn besluit dat De Verdwenen Ruïnes van Arnak vooral een tactisch spel is. Je plant een paar acties vooruit en probeert steeds af te wegen wat de meest efficiënte actie is om uit te voeren.

Interactie

Naar mijn mening bevat De Verdwenen Ruïnes van Arnak een passieve vorm van interactie. Zelfs de spelregels zeggen het bij de Veelgestelde Vragen:

“Er zijn in het spel geen effecten waarmee je kaarten, speelstukken of middelen van een andere speler kunt beïnvloeden.”

Verdwenen Ruïnes van Arnak: Opgravingen Doen

Het enige interactieve element zit volgens mij alleen in kaarten kopen, bonusonderzoektegels pakken en je archeoloog op bepaalde locaties zetten. Daarmee kun je namelijk een ander dwarsbomen. Of je dat nu bewust of onbewust doet.

Maar dat vind ik zelf minimale interactie en in de meeste gevallen dus passief (niet bewust om een tegenstander te naaien).

Herspeelbaarheid

De Verdwenen Ruïnes van Arnak ontleent zich perfect voor een hoge herspeelbaarheid.

Immers, je deck zal elke keer een andere ontwikkeling doormaken, locatietegels en bewakertegels krijgen elke keer een andere positie, bonusonderzoektegels liggen elke keer anders én de keuze uit assistenten zal bijna altijd anders zijn.

En dan heb je óók nog een ietwat aangepast speelveld (de Slangentempel) aan de achterkant van het bord. Daar zijn reiskosten anders én is de tempel iets anders opgebouwd.

Houd er dus alleen wel rekening mee dat je niet elke keer een andere strategie o.i.d. kunt proberen.

Verdwenen Ruïnes van Arnak: op Tafel

Kortom, als je De Verdwenen Ruïnes van Arnak leuk vindt, dan denk ik niet dat dit bordspel je snel zal vervelen.

En doet het dat toch? Check dan even mijn De Verdwenen Ruïnes van Arnak Expeditieleiders review!

Zoek je een handige manier om het speelmateriaal op te bergen? Check dan de Folded Space insert voor Arnak.

Final Thoughts…

Ondanks dat De Verdwenen Ruïnes van Arnak een deckbuilder is, vind ik niet dat je een uitgebreid deck bouwt. Je voegt er wel wat kaarten aan toe, maar meestal is het slim om niet teveel kaarten toe te voegen. Want dat kost veel middelen én de kans dat je al die kaarten überhaupt kan spelen, is niet zo groot.

Vergeet niet: je speelt 5 rondes en mag per ronde 5 kaarten op handen nemen. Dat betekent 25 kaarten om te spelen, exclusief eventuele +1 kaart bonusacties.

De Verdwenen Ruïnes van Arnak heeft ook een solo variant. Op dit moment van schrijven ben ik helaas nog niet in de gelegenheid geweest om die te spelen. Wél hoor ik van verschillende ‘collega reviewers’ dat deze erg tof is. Ik ga ‘m dus zeker nog een keer doen.

Als aanvulling op de solo variant heeft White Goblin Games ook wat extra digitaal materiaal beschikbaar gesteld, namelijk:

  • Een special met interessante informatie over het spel.
  • Speelmateriaal (print & play) voor 2 mini uitbreidingen voor de solo variant.
  • Spelregels van deze 2 mini uitbreidingen.

Credits voor mazinho die de specials deelde in een thread op Bordspelmania.

Mijn Verdwenen Ruïnes van Arnak review in het kort?

Ik vind De Verdwenen Ruïnes van Arnak hartstikke leuk om te doen. Het ziet er prachtig uit en brengt twee gewaardeerde spelmechanismen, namelijk Deckbuilding en Worker Placement, samen. Deckbuilding blijft naar mijn mening wat ondergeschikt, maar ik vind niet dat dit ten koste gaat van de gameplay. Laat je vooral niet afschrikken door het formaat (behalve als je een kleine tafel hebt) en de spelregels, want een overzichtelijk en vloeiend spelverloop maken Arnak toegankelijker dan het lijkt!

5 – Verdwenen Ruïnes van Arnak: Waar te koop?

Je kunt het bordspel De Verdwenen Ruïnes van Arnak online bestellen op bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl, Valhallaboardgames.nl, Spelhuis.be en WhiteGoblinGames.nl.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het grote bordspel De Verdwenen Ruïnes van Arnak. Internationaal werd het uitgebracht door Czech Games Edition en in Nederland door White Goblin Games. Het spel is bedacht door auteurs Mín en Elwen.

Ik liet je foto’s van al het speelmateriaal zien, gaf je de speluitleg én deelde mijn De Verdwenen Ruïnes van Arnak review met je.

Wat vind jij van dit spel? Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!

Voor de hoofdafbeelding van dit blog heb ik een foto gebruikt van Marcel S. via Pixabay en een screenshot uit de film van Indiana Jones.

16 reacties

  1. De spullen die je kunt kopen zullen vast achter zijn gelaten door de leden van de vorige expeditie.
    Top review. Ziet er prachtig uit. Kan niet wachten om hem bij ons op de tafel te proberen.

    1. Beste Patrick,

      Bedankt voor je reactie en lieve woorden op mijn Arnak recensie!

      Ah, zo simpel kan het zijn. Ik denk dat je gelijk hebt, thanks 🙂

      Hopelijk kun je ‘m snel spelen!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  2. Hoi Hans.
    We hebben het spel een paar keer gespeeld en het meeste is duidelijk.
    We hebben een vraag over kaarten waarop staat: “(poppetje) reis gratis naar een locatie”.
    Hoef je geen kompassen te betalen ? En ook geen kaarten met reissymbool ? Maar moet je wel een archeoloog hebben om te reizen ? Of heb je ook geen archeoloog nodig ?

    1. Beste Elles,

      Bedankt voor je vraag over de Verdwenen Ruïnes van Arnak.

      Als het goed is mag je gewoon een archeoloog gebruiken van je spelersbord op of het bord. Ontdek je een nieuwe locatie? Dan moet je wel de kompassen betalen. Is de locatie al ontdekt? Dan hoeft dat niet. Hier hoef je geen kaarten met reissymbool meer voor te spelen. Je activeert simpelweg het effect van de kaart die de gratis verplaatsing biedt :).

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Toch nog een vraag over artefacten:
        Mijn archeologen staan al op het bord.
        Dan koop ik artefact “Dodenschelp” waarop staat:
        “Reis gratis naar een opgraving-locatie. Je mag dit effect 2x activeren. MAg je dus gewoon 2x middelen pakken?

        Wat kun je doen met: artefact “Kroon van bewaker”.
        Het staat wel beschreven, maar we snappen het niet. Moet je een bewakerskaart van de stapel pakken en neerleggen op een locatie waar niets staat, ook geen archeoloog? Activeer die locatie…. Moet je dan ook een locatiekaart neerleggen?

        1. Beste Elles,

          Wederom bedankt voor je vragen bij m’n Verdwenen Ruïnes van Arnak review. Hieronder mijn antwoorden:

          Dodenschelp: Yes, je activeert de locatie waar je (gratis) naartoe verplaatst 2x in plaats van 1x.

          Kroon van Bewaker: Verplaats een bewaker van een locatie waar je een archeoloog hebt staan, naar een andere (al eerder ontdekte) locatie en activeer de nieuwe locatie van de bewaker.

          NB: Houd er rekening mee dat je de artefacten direct na aankoop gratis mag gebruiken. Speel je een artefact later uit je hand en wil je dat effect activeren? Dan moet je wel 1 tablet betalen.

          Hopelijk helpt dit :).

          Groet en veel speelplezier!
          Hans van Spellenwijs.nl

      2. Je zegt dat je geen kaart en geen kompassen hoeft te betalen. Maar je moet toch wel een archeoloog plaatsen? De locatie moet dus wel onbezet zijn.

        1. Beste Elles,

          Dat klopt. Je moet een speelfiguur plaatsen én de locatie moet altijd onbezet zijn.

          Groet en veel speelplezier!
          Hans van Spellenwijs.nl

  3. Hoi Hans,

    Ik had een vraag als je een bewaker hebt overwonnen, moet je de volgende keer als je deze locatie bezoekt of de andere speler bezoekt het moet je dan een nieuwe bewaker erop plaatsen of blijft deze locatie leeg? En mag je op deze locatie weer bezoeken en de beloning krijgen van deze locatie? Dit staat niet echt duidelijk vermeld in de handleiding.

    Groeten,
    Nick

    1. Beste Nick,

      Bedankt voor je vraag bij m’n De Verdwenen Ruïnes van Arnak review.

      Per locatie wordt eenmaal een bewaker geplaatst (na de eerste keer ontdekken). Is de bewaker verslagen? Dan komt er dus geen nieuwe.

      Als een locatie eenmaal is ontdekt (en het monster is verslagen), dan mag je deze locatie gewoon opnieuw bezoeken om de beloning te krijgen.

      Mocht je nog vragen hebben, let me know.

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  4. Hallo Hans..
    We hebben weer 2 vragen.
    1. De bewaker is niet overwonnen en ligt de volgende ronde nog op het bord. Nu kan dus elke speler die bewaker overwinnen. Moet je dan een reiziger plaatsen en de kosten betalen voor de bewaker? Of hoef je alleen de kosten te betalen om de bewaker te overwinnen?
    2. Artefact: Kristallen oorbel. Neem tot 3 kaarten van de stapel. Welke stapel??
    Neem er dan 1 op hand, leg er 1 bovenop de stapel en leg er 1 in je speelgebied. Als je 3 kaarten hebt genomen.
    Ik denk dat het gaat om kaarten die je zelf al hebt en die op je spelersbord liggen.
    Maar nergens in de spelregels staat of het kaarten van de artefact stapel zijn of kaarten op je spelersbord.

    Nadeel van net spel: Onduidelijke uitleg van de artefact kaarten.

    1. Beste Elles,

      Bedankt weer voor je vragen over het bordspel van Arnak.

      Hieronder mijn antwoorden:

      1. Als er aan het begin van een nieuwe ronde nog een bewaker bij een locatie ligt, dan betaal je de kosten (auto, boot en/of vliegtuig) om je arbeider bij die locatie neer te zetten en ontvangt de bonus van die locatie. In je volgende beurt mag je de bewaker verslaan door de kosten te betalen die op de bewaker staan.

      2. Je neemt de 3 kaarten van je persoonlijke trekstapel. Het is dus een kaart die je helpt om sneller door je deck te komen en/of onbruikbare kaarten af te leggen.

      Hopelijk helpt dit je weer verder. Voor meer vragen weet je me te vinden :).

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  5. Hoi Hans.
    Bedankt voor je goede uitleg.
    We blijven problemen hebben met de uitleg van sommige kaarten.
    1. Kun je uitleg geven over “de verrekijker”. Wij denken dat de locatie al ontdekt moet zijn. Dan kun je die locatie dus activeren. Mogen er wel een archeoloog staan op die locatie, die je activeert?
    2. Tent. Wat kun je met deze kaart?

    1. Beste Elles,

      Graag gedaan! Daar ben ik voor :). Hieronder mijn antwoorden:

      Verrekijker: Je mag de bonus van een ontdekte Niveau 1 locatie nemen zónder daar een archeoloog voor te verplaatsen. Het maakt niet uit of er een archeoloog van een andere speler staat.

      Tent: Je mag de bonus van een locatie nemen waar een archeoloog van jou staat. Bij een Niveau 2 locatie betaal je 2 kompassen. Bij andere locaties hoeft dat niet.

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

      1. Dank je wel Hans. Het spel draait dus echt om het verkrijgen van de middelen om het onderzoeksspoor te kunnen aflopen.
        Mijn man vindt dat allemaal maar vervelend van het spel…. maar 2 archeologen, geen middelen kriijgen want locatie is al bezet, etc… 😛
        Groetjes, Elles.

        1. Haha, dat herken ik wel. Je wil teveel, maar kunt niet alles.

          Hopelijk krijgt hij er toch wat lol in ;).

          Groet en veel speelplezier,
          Hans van Spellenwijs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *