In Wondrous Creatures plaats je werkers, verzamel je grondstoffen en betaal je die om kaarten te spelen. Kaarten leveren punten op en zorgen dat je doelen kunt halen die nóg meer punten opleveren.
Funfact: ik kan de woorden ‘Wondrous Creatures’ hierboven vervangen voor het woord ‘Everdell’ en dan klopt het nog steeds.
Vanuit mechanisch oogpunt lijken de spellen nogal op elkaar. Maar ondanks dat deze basis hetzelfde is, bieden beide spellen toch een andere spelervaring. In dit blog vertel ik je daar meer over.
Voordat je begint met lezen: ik heb Everdell en Wondrous Creatures gekregen van de uitgevers in ruil voor een review. Dit blog is op eigen initiatief geschreven en mijn redactionele vrijheid is volledig behouden.
1. Middelen krijgen
In Everdell en Wondrous Creatures plaats je werkers om middelen te krijgen. Een wezenlijk verschil is echter dat je in Wondrous Creatures makkelijker én meer middelen krijgt dan in Everdell.
Zo kan je werker in Wondrous Creatures aan maar liefst 4 leefgebieden grenzen die elk een middel opleveren. En middelen zijn grondstoffen én kaarten. In Everdell kom je sowieso al moeilijker aan kaarten én mag je alleen blind van de trekstapel pakken.
In Wondrous Creatures mag je open kaarten uit de ‘wildernis’ pakken. Daarnaast kun je een schepnet gebruiken om speciale gebieden te activeren. Dit levert je nóg meer op.
Bovendien worden er, naarmate het spel vordert, ook meer leefgebiedtegels op het bord gelegd. Locaties waar je je werker kunt plaatsen grenzen dus steeds vaker aan leefgebieden die iets opleveren.
2. Mate van verandering in aanbod
In zowel Wondrous Creatures als Everdell vind je op het bord een ‘open aanbod’. In Wondrous Creatures heet dit de ‘wildernis en in Everdell de ‘weide’.
Maar in Wondrous Creatures ververst dit aanbod veel vaker. Dat doe je door middel van bezemen. Die actie vind je terug op kaarten (als effecten), in speciale actievelden en op het tijdspoor (als je in rust gaat). Elke keer dat deze actie wordt uitgevoerd leg je 3 of 6 kaarten uit de wildernis af en vul je ‘m weer aan.
En geloof me. Dit gebeurt vaak.
Zeker in tegenstelling tot Everdell, waar de weide alleen wordt ververst door de kaart ‘begrafenisondernemer’.
3. Grootte van je speelgebied
In Everdell mag je maximaal 15 kaarten (paar kleine uitzonderingen daar gelaten) in je speelgebied hebben. In Wondrous Creatures is het aantal ongelimiteerd.
Dit betekent dat je bij Everdell meer moet wikken en wegen of je plek hebt voor een kaart. Bij Wondrous Creatures moet je jezelf vooral afvragen of je de kaart kunt betalen en of je er nog tijd voor hebt (richting het einde van het spel).
4. Asymmetrische spelereigenschappen
In Wondrous Creatures begint iedereen met een kapitein die een unieke eigenschap heeft. Hierdoor krijgt het spel een asymmetrisch karakter.
In Everdell begint iedereen ‘gelijk’. In de Everdell uitbreiding Bellfaire krijg je overigens wel speler-eigenschappen. Maargoed, dat zit dus niet standaard in het spel.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het effect van de kapitein in Wondrous Creatures wat summier vind.
5. Soorten kaarten
In Everdell heb je kaarten met 5 soorten eigenschappen:
- Inkomsten
- Direct en eenmalig
- Permanent
- Extra locaties
- Punten einde spel
In Wondrous Creatures heb je ook kaarten met 5 soorten eigenschappen:
- Rust
- Direct en eenmalig
- Permanent
- Energie
- Punten einde spel
De effecten ‘Direct’, ‘Permanent’ en ‘Punten einde spel’ zijn hetzelfde. De effecten ‘Inkomsten’ en ‘Rust’ zijn vergelijkbaar. Ze leveren immers iets op als je een soort van past. Alleen de ‘Locatiekaarten’ en ‘Energiekaarten’ zijn anders.
Een wezenlijk verschil tussen de kaarten is dat in Everdell bijna alle kaarten vaker voorkomen. In Wondrous Creatures is elke kaart (en diens effect) uniek.
Bovendien vind ik in Everdell alleen de effecten interessant. De rest doet er bijna niks toe. Terwijl in Wondrous Creatures juist ook de symbolen op kaarten relevant zijn. Die dragen immers bij aan het behalen van doelen.
En ja, ik vind dat doelen in Wondrous Creatures belangrijker zijn dan in Everdell. Zie hieronder.
6. Belang van doelen
In Everdell richten de meeste spelers die ik ken zich pas op de doelen (ook wel gebeurtenissen genoemd) vanaf de helft van het spel. In Wondrous Creatures focus je al vanaf het begin op doelen. Ze bepalen welke kaarten je gaat houden, verzamelen en spelen.
Kortom… Doelen zijn in Wondrous Creatures meer leidend in het spel.
7. Einde van het spel
In Everdell eindigt het spel als iedereen klaar is met het vierde seizoen: De herfst. Spelers zijn overigens niet altijd tegelijk klaar! In Wondrous Creatures eindigt het spel nadat de laatste trofee is geclaimd. Daarna komen alle andere spelers nog eenmaal aan de beurt. Daarna eindigt het spel.
Dus…
Everdell’s einde staat vast en kun je naartoe werken.
Die van Wondrous Creatures staat niet vast en zorgt voor meer spanning (of stress): “kan ik nog grondstoffen pakken om deze kaart te spelen of kan ik die betere kaart nog pakken?”
Dus… Everdell of Wondrous Creatures?
Als ik bovenstaande verschillen samenvoeg, kom ik uit tot dit gegeven:
Everdell is als spel meer afgebakend. Dat geeft een vorm van rust tijdens het spel, maar betekent ook dat je efficiënt met middelen om moet gaan.
Wondrous Creatures voelt vrijer. Je kunt van alles krijgen en doen, maar het onvoorspelbare einde maakt dat je vaker op hete kolen zit. Heb je nog tijd genoeg om alles te doen wat je wil?
Hopelijk kun je met bovenstaande bepalen wat beter bij jou past.
Je kunt EVERDELL o.a. bij deze webshops kopen:
bol.com
Spellenrijk.nl
Spellenwinkel.nl
SpelletjesVrienden.nl
Spelhuis.be
Je kunt WONDROUS CREATURES o.a. hier bestellen:
Everdell én Wondrous Creatures?
Ik kan me voorstellen dat je Everdell al thuis hebt. Moet je Wondrous Creatures dan ook hebben?
En wat als je Everdell niet leuk vond? Is Wondrous Creatures dan wel de moeite waard?
Vooropgesteld: Hoewel de spellen qua mechanics op elkaar lijken, vind ik de spelervaring anders genoeg om beide te hebben. Zoals gezegd: Everdell biedt een meer afgebakende gameplay en Wondrous Creatures voelt vrijer (met meer spanning richting het einde).
Vind je Everdell juist leuk vanwege het afgebakende spelverloop? Dan is Wondrous Creatures misschien wel ’te’ vrij voor je. Dit werkt ook andersom. Vind je Everdell juist niet leuk omdat het soms wat beperkend is? Dan biedt de vrijheid in Wondrous Creatures misschien juist uitkomst.
Maar.
Mocht je in Everdell juist de ‘luck of the draw’ vervelend vinden? Dus het gegeven dat een speler geluk kan hebben om precies op het juiste moment de kaart te krijgen die hij of zij nodig heeft (en daardoor wint)? Dan denk ik dat je Wondrous Creatures ook niet kunt waarderen.
Beide spellen hebben namelijk dit element. En ja, in Wondrous Creatures verversen kaarten vaker en komt er meer voorbij. Maar toch kwam het in bijna al mijn potjes voor dat een speler richting het einde nét de juiste kaart kreeg die hem of haar pak ‘m beet 10 punten meer gaf dan een ander (en daardoor won).
Vind je vooral dat element niet leuk aan Everdell? Dan denk ik dat je Wondrous Creatures ook niet gaat waarderen.
Welke vind ik leuker?
Wat ik leuk vind aan Everdell is dat de meeste punten van kaarten komen. Doelen zijn bijzaak. Daarbij vind ik het persoonlijk fijner dat het einde vast staat. Dan speel ik toch wat relaxter.
Wat ik leuk vind aan Wondrous Creatures is de verscheidenheid aan kaarten (elk effect is uniek) en het feit dat de wildernis zoveel ververst. Het wordt in zekere zin makkelijker om bepaalde kaarten te krijgen.
Beide spellen hebben dus zo hun charmes.
Maar als ik dan toch moet kiezen, kies ik voor Everdell. Het afgebakende concept past beter bij mijn spelvoorkeuren.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je vertelt waar de verschillen tussen Everdell en Wondrous Creatures zitten, welke spelervaring elke biedt én welke mijn persoonlijke voorkeur heeft.
Herken je de verschillen? Heeft mijn advies je geholpen? En welke vind jij leuker?
Ik hoor het graag van je in een reactie!
Dag Hans,
Leuk om te lezen. Ik heb W.C. maar 1x gespeeld en Everdell misschien wel 50x keer dus over diepgang en strategie kan ik nog niet veel zeggen.
Veel herken ik uit je tekst.
Wat ze samen ook gemeen hebben , is dat “ on the spot”denken. Niet vastzitten aan 1 strategie maar links of rechts kunnen afslaan wanneer dar tot betere resultaten leidt ( bijv het wachten op bep kaarten…)
Bij Everdell wordt er , bij mensen die het veel spelen , wel degelijk vanaf de start gelet op de doelen ( en of die kaarten tevoorschijn komen). Het fijne van Everdell is dat je de doelen niet persee nodig hebt als andere spelers daar ook niet zo op spelen.Beginnende spelers zie je de doelen vaak veel later bekijken…
Ik weet nog niet of dat het geval is bij W.C. Of de doelen dwingender zijn in dit spel ( omdat ze zo het tempo bepalen en je bonussen naar smaak kunt unlocken. )Ik ben dus benieuwd of je net zoals in Everdell je ook dit spel kunt winnen als je de doelen wat meer ontwijkt, zo het spel rekt en met kaarten bijv meer punten kan behalen ( dan de doelen).
Leuk vind ik aan W.C dat je zelf w.placement plekken kunt creeeren door bep grondstoftegels te kunnen toevoegen ( die bijv jouw kaarten / strategie voeden).
Ook vind ik de interactie op het bord wel leuk ( blokken van plekken). In Everdell zit dat iets minder ( behalve de Fool en het wegpakken van bep kaarten- snel bezetten van een W.placement plek.)
Everdell is daarnaast nog meer een puzzel. Door de beperkte plaatsing van kaarten. Ik vind de kaarten in Everdell ook veel meer met elkaar connecten.
In W.C zorgen ze meer / sneller voor een engine .
De race in W.C zorgt voor meer spanning. Je let meer op je tegenstanders maar moet je inderdaad fijn vinden. Persoonlijk vind ik dat weer leuker.
Everdell is een aangename puzzel. Hoe creeer je gebied van 15 kaarten met de best mogelijke combi’s die je bent tegengekomen..
Ik zie Wondrous Creatures meer als een race ( sneller op plekken zijn, op de tijd de juiste kaarten ( makkelijker) kunnen bemachtigen. Sneller je doelen behalen.
Everdell heeft zichzelf al voor mij bewezen als een spel dat elke keer anders is en met meerdere winnende strategieen.
De reis in Wondrous Creatures is voor mij nog niet zo ver dat ik dat op dit punt kan overzien…Erg veel zin om dat te gaan ontdekken en ervaren. Ik hou je op de hoogte 😉
Dank je voor jouw inzichten !
Groet, Lies
Beste Lies,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Leuk om te lezen en zeker interessant voor andere lezers die wat meer ervaringen zouden willen lezen. Dus nogmaals, dank!
Ik ben benieuwd naar je toekomstige ervaringen met Wondrous Creatures.
Voor nu wens ik je veel plezier en mocht je meer ervaringen willen delen? Dan weet je me te vinden :).
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl