Wild Cards is na CuBirds het tweede spelletje dat zich kenmerkt door de herkenbare artstyle van Kristiaan der Nederlanden (Cubosaurus is de derde). Hoewel Wild Cards door een andere auteur is gemaakt dan CuBirds, wordt het wel weer uitgegeven door Gam’inBIZ.
In dit blog vind je VEEL foto’s, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Wild Cards spel review!
Voordat je begint met lezen: Gam’inBIZ gaf mij het kaartspel Wild Cards zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Zoals je in de natuur meerdere diersoorten vindt, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:
1 – Algemene Informatie
- Soort spel: Kaartspel
- Aantal Spelers: 2-5 Personen
- Speelduur: 20-30 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: Gam’inBIZ
- Spelauteur: Ferdinand Schnitzler
- Illustrator: Kristiaan der Nederlanden
- Te koop bij: Gaminbiz.nl – bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – Spelhuis.be
2 – Unboxing
Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.
Wat zit er in de doos?
Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Wild Cards:
- 100 Kaarten:
- 1 Talismankaart
- 5 Aanvulkaarten
- 6 Leiderkaarten
- 42 Dierkaarten
- 46 Habitatkaarten
- 25 Puntenfiches:
- 15 met Waarde 1
- 4 met Waarde 2
- 4 met Waarde 4
- 2 met Waarde 8
- 1 Wild Cards spelregels (Nederlands en Engels)
Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.
Hieronder zie je de voorkant van de doos:
En dit is de achterkant:
De binnenkant ziet er zo uit:
Je vindt de Wild Cards spelregels terug in een boekje van 20 bladzijden. Hiervan zijn 9 bladzijden de Nederlandse spelregels en 9 bladzijden de Engelse spelregels.
Je hebt een talismankaart. De eigenaar van deze kaart heeft een voordeel bij een gelijkspel:
Spelers krijgen één aanvulkaart (hieronder rechtsboven afgebeeld) en spelen het hele spel met Habitatkaarten. Deze hebben de waardes 1 t/m 4 en kunnen bergen, bossen, savanne of alle 3 (een joker) tonen:
Tijdens het spel verzamelen spelers dierkaarten. De dieren die je kunt verzamelen zijn de leeuw, het stokstaartje, de eekhoorn, de pauw, de adelaar en de steenbok:
Door dierkaarten te verzamelen kun je ook leiderkaarten krijgen. Deze bieden speciale eigenschappen en zijn punten waard:
Tot slot zijn er nog puntenfiches omdat je ook punten gedurende het spel kunt verdienen:
3 – Wild Cards: Speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels van Wild Cards? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!
Hieronder lees je eerst mijn korte Wild Cards speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.
Hoe speel je Wild Cards?
In Wild Cards probeer je de meest waardevolle verzameling dieren te krijgen. Elke beurt bieden spelers met habitatkaarten voor de beurtvolgorde. De hoogste bieder mag eerst een dier naar keuze kopen, daarna de volgende bieder, enzovoorts. Betaal je alleen met kaarten die bij hetzelfde habitat horen als het dier? Dan krijg je extra punten. En heb je evenveel óf meer kaarten van één dier? Dan krijg je daar de bijbehorende leider bij. Deze levert niet alleen punten op, maar ook een voordeel tijdens het spel. De speler met de meeste punten wint.
Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Wild Cards. Die deel ik op in de volgende onderdelen:
- Voorbereiding
- Spelverloop
- Einde van het spel
3.1 – Voorbereiding
Vorm een voorraad met de puntenfiches en leg de 6 leiderkaarten open op tafel. Schud de dierkaarten, vorm een trekstapel en verwijder er 14, 6 of 2 bij respectievelijk 3, 4 of 5 spelers. Leg daarna een aantal dieren open op tafel (dit noemen ze de Expo) gelijk aan het aantal spelers -1.
Vorm vervolgens een gesloten trekstapel voor habitatkaarten. Geef elke speler er gedekt 7 én geef elke speler een aanvulkaart. Geef een willekeurige speler de talismankaart.
Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel:
3.2 – Spelverloop
Je speelt Wild Cards in een onbepaald aantal rondes. Elke ronde bestaat uit 4 fasen:
- Bieden
- Aanvulkaarten afhandelen
- Dierkaarten pakken
- De volgende ronde voorbereiden
In de eerste fase gaan alle spelers bieden. Je biedt door een habitatkaart uit je hand gedekt voor je neer te leggen. De waarde op de kaart bepaalt je bod. Je mag ook passen en een aanvulkaart spelen om je hand aan te vullen. Zodra iedereen een kaart heeft neergelegd worden alle kaarten tegelijk omgedraaid.
In de tweede fase worden eerst aanvulkaarten afgehandeld. Ofwel, spelers die een aanvulkaart hebben gespeeld mogen hun hand nu aanvullen tot ze 7 habitatkaarten hebben. Daarna nemen ze de gespeelde aanvulkaart weer op hand. Tot slot is hun beurt voorbij.
NB: Je standaard handlimiet bestaat uit 7 habitatkaarten en 1 aanvulkaart.
In de derde fase mogen spelers die een bod hebben uitgebracht 1 dierkaart uit de Expo pakken. De speler met het hoogste bod mag eerst, daarna de speler met het op een-na-hoogste bod, enzovoorts.
Als je een dierkaart wil pakken moet je betalen met habitatkaarten. Je betaalt met de habitatkaart waarmee je een bod deed én habitatkaarten uit je hand. Bood je dus 4? Dan moet je nog 3 kaarten bijleggen. Leg je habitatkaarten op de aflegstapel en neem een gewenste dierkaart.
Hebben 2 of meer spelers hetzelfde bod gedaan? Dan leggen alle spelers eerst zoveel habitatkaarten bij hun bod als nodig is om de kaart te betalen. Vervolgens vergelijk je de totale waarde van alle kaarten. De speler met de hoogste totale waarde mag eerst een dierkaart pakken. Is het nog steeds gelijk? Dan mag de speler die, met de wijzers van de klok mee, het eerst na de speler met de talismankaart komt als eerste een dierkaart pakken.
Komen alle habitatkaarten waarmee je betaalt overeen met het habitat van je gekozen dierkaart? Dan krijg je direct 2 extra punten. Jokers tellen dus als elk gewenste habitat.
Heb jij van iedereen de meeste dierkaarten van een bepaalde soort in je verzameling? Dan mag je bijbehorende leiderkaart pakken. Heeft iemand al een leiderkaart in zijn of haar bezit? Dan mag je die afpakken op het moment dat je evenveel (of meer) dierkaarten van dezelfde soort hebt als die speler. Leiderkaarten hebben een unieke eigenschap die je direct mag gebruiken.
- Pauw: Geen eigenschap, maar is 3 punten waard in plaats van 1.
- Eekhoorn: Je mag 10 habitatkaarten in plaats van 7 pakken na het spelen van een aanvulkaart.
- Steenbok: Je mag de habitatkaart waarmee je een bod deed terug op handen nemen in plaats van afleggen.
- Adelaar: Je mag in fase 1 twee handkaarten neerleggen als bod en, nadat de andere spelers hun bod bekend hebben gemaakt, er een opendraaien en de andere terug op handen nemen.
- Leeuw: Je wint conflicten altijd.
- Stokstaartje: Als je in fase 1 een aanvulkaart onthult mag je in fase 2 één dierkaart uit de Expo omruilen met een dierkaart in je verzameling. Hierdoor kan het gebeuren dat eigenaren van leiderkaarten veranderen!
Wil je, ondanks dat je een bod hebt gedaan, toch liever passen? Neem dan de kaart waarmee je geboden hebt terug op handen en trek 2 habitatkaarten van de trekstapel. Houd rekening met je handlimiet.
In de vierde fase worden alle gespeelde habitatkaarten op de aflegstapel gelegd. Daarna stop je alle overgebleven dierkaarten van de Expo terug in de doos en leg je weer hetzelfde aantal nieuwe dierkaarten in de Expo gelijk aan het aantal spelers -1.
3.3 – Einde van het spel
Het spel is afgelopen als je in fase 4 niet meer voldoende dierkaarten in de Expo kunt leggen. Nu volgt direct de puntentelling. Je scoort punten voor:
- 2 Punten per kaart van de diersoort waar je de meeste van hebt.
- 1 Punt per kaart van de diersoort waar je er daarna de meeste van hebt.
- 1 Punt per leiderkaart (voor de Pauw krijg je 3 punten).
- Verzamelde puntenfiches.
De speler met de meeste punten wint het spel.
4 – Wild Cards: Review
Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Wild Cards recensie op in de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Wild Cards bieden spelers met habitatkaarten om dieren uit een expositie te kopen. Betaal je met habitatkaarten waar het dier zich in thuis voelt? Dan is het diertje blij en krijg je extra punten. Heb jij de meeste dieren van een soort? Dan krijg je ook de leider van de kudde. En deze biedt je tijdens het spel extra voordelen.
Nouja, als ik het zo typ dan is het thema behoorlijk abstract.
Dat neemt niet weg dat Kristiaan der Nederlanden er, na CuBirds en vóór Cubosaurus, weer in is geslaagd om met zijn eigenzinnige stijl de meest schattige beestjes te creëren. Kenmerkend voor de stijl zijn kleurrijke voxels, ofwel driedimensionale pixels. Ondanks een abstracte vormgeving, voelt deze stijl voor mij toch veel tastbaarder aan dan verwacht.
Persoonlijk houd ik er wel van, maar ik weet ook dat het een uitgesproken tekenstijl is waar niet iedereen van houdt.
Cool detail: net als bij CuBirds en Cubosaurus is elke kaart uniek. Dezelfde dieren staan op elke kaart net weer iets anders en de wolkjes hangen op habitatkaarten net weer ergens anders in de lucht. Voor het spel niet zo spannend, maar ik vind het leuk dat er oog is voor dergelijke details.
Ik vind de iconografie erg geslaagd. Het lijkt me best een risico om een variërende achtergrond (zoals 1, 2, 3 of 4 bomen bij een bos-habitatkaart) te gebruiken. Je wil immers snel zien voor welke habitat een kaart is. Mijn medespelers en ikzelf hebben hier op geen enkel moment problemen mee ervaren. Steeds was duidelijk welk dier bij welke habitat hoorde.
Voor wat betreft de iconen op leiderkaarten: die spraken niet meteen voor zich. Maar mijn ervaring is dat als je de betekenis een of twee keer opzoekt, je ze daarna wel onthoudt. En anders zorgt het symbool er wel voor dat je het effect kunt opdreunen uit je hoofd. En dat werkt met de meeste spellen zo, dus prima.
De kwaliteit van het speelmateriaal is goed genoeg. Je kunt lichte slijtage plekken aan de randen van kaarten zien. Aangezien habitatkaarten geheim moeten blijven, is dat wel wat minder. Dan had misschien beter iets van kunststof als materiaal gebruikt kunnen worden óf een wit randje rondom de achterkant van de kaart. Dan vallen beschadigingen minder op.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Wild Cards spelregels erg goed. De volgorde is logisch, de spelregels zijn – voor zover ik kan beoordelen – volledig én het is een fijne opmaak. Ik waardeer ook dat er een voorbeeld van een volledige ronde in staat. Ook al kloppen spelregels, het is soms fijn om even te zien hoe een ronde precies in zijn werk gaat.
Klein kritiekpuntje heb ik wel op pagina 4, bij de alinea onder “Een dierkaart pakken of toch passen“. Hier wordt gezegd “Als je 2 of hoger hebt geboden…“. Dit zorgde bij mij voor verwarring. Het komt er namelijk gewoon op neer dat je altijd zoveel habitatkaarten moet betalen als je bod. Met de huidige zin is het net alsof dit bij een bod van 1 niet hoeft.
Ik had dit dus wat anders geformuleerd. Maar oké, nu ben ik wel aan het muggenziften hè ;).
Wild Cards is niet moeilijk.
Maar ondanks de eenvoud is het ook niet voor iedereen geschikt. Je kunt Wild Cards namelijk definiëren als een bied- en blufspel. En een belangrijk aspect daarbij is dat je dingen voor andermans neus wegkaapt en andere spelers voor de gek houdt (ten nadele van hun).
Mensen kunnen dit omschrijven als listig, pesterig, venijnig, smerig of hoe je het ook wil noemen. Voor de een nodigen deze termen juist uit tot spelen. Voor de ander schrikken ze af.
Hoe dan ook, mocht je van andere bied- en blufspellen houden? Dan kun je Wild Cards ook wel waarderen. Het gaat niet alleen om bieden en bluffen, want door de leiderkaarten speelt tactiek ook een grote rol. Dat maakt het mijns inzien iets uitdagender dan bijvoorbeeld Perudo, Skull of Koehandel.
Strategie of Geluk?
Wild Cards bevat een combinatie van geluk en tactiek.
Ten eerste worden er, afhankelijk van het aantal spelers, een X aantal dierkaarten uit het spel verwijderd. Je weet dus nooit zeker hoeveel dieren er precies in zitten én hoe groot de kans is dat je een leiderkaart kunt krijgen/kwijtraken. Dit kan in je voordeel en in je nadeel werken.
Ten tweede ben je afhankelijk van de habitatkaarten die je trekt. Als je de meerderheid van eekhoorns wil, dan zou het fijn zijn dat je habitatkaarten met bomen trekt. Maar trek je die niet? Dan loop je bonuspunten mis. Uiteraard kun je ook het geluk hebben dat je wél de juiste habitatkaarten pakt.
Gelukkig ben je niet alleen maar overgeleverd aan het lot.
Tijdens het spel kun je altijd slimme keuzes maken en daar zit het tactische aspect in. Probeer aanvulkaarten pas te spelen als je handkaarten bijna op zijn. Des te vaker kun je meebieden. En verzamel niet van elk dier iets, maar focus juist op 2 soorten. Immers, alleen je twee grootste groepen leveren punten op.
Ook tijdens het bieden kun je soms tactisch spelen en bluffen. Heb je veel kaarten? Dan verwachten spelers misschien dat je een hoge kaart gaat spelen. Speel op zo’n moment juist een lage kaart. Best kans dat je dan alsnog als een van de eersten mag kiezen.
Verzamel bovendien zo snel mogelijk een leiderkaart om diens voordeel te gebruiken. En let op goede combinaties, zoals de Adelaar en Steenbok of de Eekhoorn en het Stokstaartje.
Spelmechanisme
Je ziet twee belangrijke spelmechanismen terug in Wild Cards.
De eerste is Auction/Bidding. Dit betekent dat er tijdens een veiling kan worden geboden. In Wild Cards bied je op dieren. Het bod bepaalt hoeveel habitatkaarten je daarvoor moet betalen. Net zoals bij andere biedspellen kun je tijdens het bieden ook nog weleens bluffen. Datzelfde geldt ook voor Wild Cards.
Je kent dit mechanismen misschien wel uit spellen als Perudo, Skull, TEN en Koehandel.
Het tweede mechanisme is het populaire Set Collection. Spelers moeten setjes verzamelen van kaarten, figuren, grondstoffen – dit kan echt van alles zijn. Setjes leveren meestal bonussen of punten op. In Wild Cards leveren setjes niet alleen punten op aan het einde van het spel, maar bieden ook het voordeel van een leiderkaart en diens speciale eigenschap die je tijdens het spel kunt gebruiken.
Set Collection komt ook voor in populaire spellen als Ticket to Ride: Europa, Pandemic, Splendor, Azul, Cascadia, 7 Wonders en Sagrada.
Interactie
Wild Cards wordt gemaakt (of gekraakt) door de interactie tussen spelers. Het bieden geeft dit spel haar charmes. Doet een speler hier niet goed aan mee? Dan raakt de lol er snel van af. Vinden spelers het juist leuk om elkaar te slim af te zijn – door slim te bieden of gewoon te bluffen? Dan komt Wild Cards pas goed uit de verf.
Je kunt Wild Cards goed met 3 spelers doen, maar zelf vind ik het leuker met 4 of 5. Des te meer spelers waar je het tegen op moet nemen, des te meer biedingen er worden uitgebracht en des te spannender dit moment wordt.
Leiderkaarten vind ik leuk bij zowel minder (2 of 3) als meer (4 of 5) spelers. Bij lage spelersaantallen krijgen spelers sneller 2 of meer leiderkaarten te pakken en worden spelers over het algemeen sterker. Bij hogere spelersaantallen heb je meestal 1 (misschien 2) leiderkaarten.
Daarnaast zul je merken dat leiderkaarten best veel wisselen tussen spelers. Zeker omdat je niet per se meer dieren van eenzelfde soort moet hebben dan een andere speler, maar evenveel dieren ook genoeg is om een leiderkaart af te pakken. Over en weer schietende leiderkaarten houden Wild Cards lekker dynamisch.
Bij 2 spelers moet je trouwens een virtuele tegenstander Leo toevoegen. En dat kun je ook doen bij 3 of 4 spelers. Een virtuele tegenstander heeft niet de voorkeur, maar het werkt prima. Ik houd er meestal niet van omdat virtuele tegenstanders onvoorspelbaar zijn en soms onlogische acties doen. Als je met ‘Leo’ speelt zul je dus van wat onvoorspelbaarheid moeten houden.
Herspeelbaarheid
Voor mij is Wild Cards een filler game. Een klein, kort spelletje dat prima is voor even tussendoor. Afhankelijk van de spellengroep leg ik ‘m graag op tafel, maar ik hoeft niet per se meerdere potjes achter elkaar te spelen.
Het spelverloop is veelal hetzelfde, maar dankzij de leiderkaarten voelen potjes toch vaak verschillend. Meestal krijg je weer een andere leiderkaart (of combinatie van leiderkaarten) te pakken en die specifieke eigenschap is best bepalend voor je tactiek.
Voor de omvang van dit spelletje heeft Wild Cards dus best veel te bieden. Hoewel één keer op een avond voor mij genoeg is, zie ik echte liefhebbers van bied- en blufspelletjes dit gerust vaker achter elkaar op tafel leggen!
Mijn Wild Cards review in het kort?
Ik vind Wild Cards een geslaagd bied- en blufspelletje waarbij tactiek een belangrijke rol speelt. De zogenaamde leiderkaarten geven spelers unieke voordelen tijdens het spel en dat maakt Wild Cards iets uitdagender dan soortgelijke spellen, zoals Koehandel, Perudo en Skull. Bovendien zorgen leiderkaarten er ook voor dat potjes – ondanks een relatief gelijkvormig spelverloop – toch een andere speelervaring kunnen bieden!
5 – Wild Cards: Waar te koop?
Je kunt het kaartspel Wild Cards online bestellen op Gaminbiz.nl, bol.com, Spellenrijk.nl, Spellenwinkel.nl en Spelhuis.be.
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog heb ik je verteld over het kaartspel Wild Cards. Het werd bedacht door Ferdinand Schnitzler en internationaal uitgebracht door Board Game Circus. Gam’inBIZ verzorgt de uitgave in het Nederlands.
Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Wild Cards kaartspel review met je.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!
Waarom zitten er puntenfiches van 1,4 en 8 in de doos als je er telkens 2 krijgt bij gelijke habitat?
Beste Jolien,
Bedankt voor je vraag bij m’n Wild Cards review.
Wij gebruiken de fiches ook om aan het einde de eindpunten te verdelen. Dan hoef je uiteindelijk alleen maar alle fiches te tellen.
Ik denk dus dat ze daar voor zijn.
Helpt dat :)?
Groet en veel speelplezier!
Hans van Spellenwijs.nl