Windmill Valley: Speluitleg

Windmill Valley: Speluitleg

Spelauteur Dani Garcia (die voorheen trouwens videogames bedacht) bedacht eerder al Arborea en Barcelona. Laatstgenoemde werd bijzonder goed ontvangen en zal door White Goblin Games in het Nederlands worden uitgegeven. Zijn derde titel, Windmill Valley, kreeg echter als eerste een Nederlandse uitgave. Komt vast door het oud Hollandse thema ;).

In dit blog geef ik je Windmill Valley speluitleg en beantwoord ik graag je vragen over de spelregels.

Voordat je begint met lezen: Asmodee gaf mij het bordspel Windmill Valley zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

In dit blog geef ik je de speluitleg van het bordspel Windmill Valley. Heb je vragen? Stel ze gerust. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je een vraag over de spelregels van Windmill Valley? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Windmill Valley: Tulpenveld Bijna Vol

Korte speluitleg

In Windmill Valley kruipen spelers in de huid van tulpenkwekers en ondernemers. Tijdens je beurt moet je de tandwielen op je molenbord naar voren draaien (nooit terug!). Dit bepaalt welke actie(s) je mag uitvoeren. Zo kun je molens plaatsen, tulpenbollen kopen, je tandwielen upgraden, tulpenbollen verkopen, tulpen planten én de hulp inschakelen van helpers. Laatstgenoemde leveren voordelen of extra punten op als ze respectievelijk boven of onder je molenbord liggen. Zodra iemands tandwiel 4 keer is rondgedraaid eindigt het spel. Tijdens het spel verdien je al punten. Tot slot krijg je nog punten voor contracten en geplante tulpen (specifieke kleuren, volle kolommen en volle rijen op je tableau). De speler met de meeste punten wint het spel.

Uitgebreide spelregels

Hieronder vind je mijn uitgebreidere handleiding of gebruiksaanwijzing van Windmill Valley. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van een ronde
  4. Einde van het spel

1. Voorbereiding

Leg het speelbord op tafel. Linksboven komt de kalenderlimiettegel en de X-tegels naast het bord. Sorteer de verbetertegels, schud ze en leg er 4 open op het bord. Schud alle ontwikkelingskaarten en leg er 3 open op het bord. Schud de exportkaarten (face-up) en vorm een stapel onderin het bord. Leg daar ook het sluisdeurblokje én waterpeilblokje op hun plek. Vorm een voorraad met tulpenbollen en gereedschapsfiches.

Geef elke speler een boerderij- en molenbord alsook molens en spelersstenen in eenzelfde kleur. Zet de molens links op het boerderijbord, zet een kleine steen rechts op je tableau om je geld aan te duiden en houd een kleine steen bij je voor als je aan de ‘Wens van de Koning’ voldoet. Leg een grote steen op puntenveld 5 en het eerste vak van het kalenderspoor.

Bepaal de startspeler. Leg zoveel start-ontwikkelingskaarten open als het aantal spelers + 1. In omgekeerde beurt kiest elke speler er één en schuift deze linksboven onder zijn of haar tableau. De overgebleven kaart leg je open naast het kalenderspoor. Dit is de ‘Wens van de Koning’. Vervolgens legt iedereen in omgekeerde beurtvolgorde de laatste grote spelerssteen op de markt. Afhankelijk van het aantal spelers komen er neutrale stenen bij.

Windmill Valley: Startopstelling

Je bent nu klaar om te beginnen.

2. Spelverloop

Je speelt Windmill Valley in een onbepaald aantal rondes. Spelers zijn na elkaar aan de beurt. Net zolang totdat een speler het 4e kalenderveld heeft bereikt. Dan wordt het einde van het spel ingeluid.

Elke beurt doorloop je de volgende stappen:

  1. Sluisdeur aanpassen
  2. Waterpeil aanpassen
  3. Wielen draaien
  4. Acties uitvoeren

2.1 – Sluisdeur aanpassen

Deze stap is niet verplicht.

Vanuit thematisch oogpunt bepaal je hoeveel water er door de sluisdeuren binnenkomt. Dit water stroomt door de wielen van je molenbord en bepaalt hoeveel stappen je de wielen minimaal moet draaien in stap 3.

Je mag het sluisdeurblokje tegen betaling omhoog verplaatsen of gratis omlaag verplaatsen. Ga je omhoog? Dan betaal je 1 munt voor de eerste stap en 2 munten voor de tweede stap, maar je krijgt er respectievelijk ook 1 en 3 punten voor. Ga je omlaag? Dan mag je het blokje gewoon 1 of 2 stappen omlaag schuiven.

Je mag het sluisdeurblokje in één beurt 2 stappen omhoog of omlaag verplaatsen. Je mag het blokje echter nooit in één beurt in beide richtingen verplaatsen.

Windmill Valley: Sluisdeur en Waterpeil

2.2 – Waterpeil aanpassen

Deze stap is verplicht.

Vanuit thematisch oogpunt laat het binnenstromende water het waterpeil stijgen.

Het niveau van het sluisdeurblokje bepaalt hoeveel stappen je het waterpeilblokje moet verplaatsen. Als het sluisdeurblokje op niveau 1, 2 of 3 staat stijgt het waterpeil met respectievelijk 0, 1 of 2 stappen.

Staat het waterpeilblokje op het laatste veld? Dan MOET je het sluisdeurblokje in stap 1 verlagen. Het waterpeil kan immers niet verder stijgen.

Staat het waterpeilblokje op het een na laatste veld? Dan mag het waterpeil niet met meer dan 1 stap stijgen. Het sluisdeurblokje kan in dit geval dus nooit op positie 2 staan.

2.3 – Wielen draaien

Deze stap is verplicht.

De positie van het sluisdeurblokje bepaalt hoeveel stappen je jouw actiewielen minimaal moet draaien. Dit kan dus 1, 2 of 3 stappen zijn. Je kunt het aantal stappen verlagen of verhogen door gereedschapsfiches (elk fiche is 1 stap) te betalen. Je MOET altijd ten minste 1 stap vooruit en mag maximaal 4 stappen vooruit.

Windmill Valley: Actiewielen Draaien

Je linker-actiewiel heeft 6 actievelden. Je rechter-actiewiel 5. De twee actievelden die elkaar bovenin je molenbord treffen bepalen welke actie(s) je mag doen. In de basis kun je óf de linker óf de rechter kiezen.

Op je linker actiewiel staat een rode streep. Deze lijn je in het begin uit met de rode pijl bovenin. Zo begint je actiewiel. Komt deze rode lijn weer opnieuw tegen de pijl aan (en is het wiel dus 1x helemaal rond gegaan)? Dan zet je jouw spelerssteen 1 stap vooruit op het kalenderspoor.

Dit levert altijd een gewone beloning en, als je op tijd bent, een bonus beloning. De gewone beloning staat op het bovenste vakje. De bonus beloning op één van de vrije velden eronder. Kies je een bonus? Dan leg je daar een X-tegel op. Deze bonus is niet meer beschikbaar. De speler die als laatste naar het volgende kalenderjaar gaat krijgt dus geen bonus.

2.4 – Acties uitvoeren

Na het draaien van je actiewielen kijk je welke acties elkaar – boven, midden op je molenbord – treffen. Aan het begin kun je slechts 1 van deze acties doen. Gedurende het spel kun je verbeteringstegels verzamelen waarmee je soms beide acties kunt doen. Daarover lees je zo meer.

Je zult de volgende acties tegenkomen:

  • Waterpeil verlagen
  • Wielen verbeteren
  • Ontwikkelingskaart nemen
  • Markt bezoeken
  • Tulpenbollen planten
  • Exporteren
  • Molen bouwen

Mag je het waterpeil verlagen? Dan schuif je het waterpeilblokje zoveel stappen naar beneden als bij de actie aangegeven staat. Je krijgt nu ook een bonus per stap die je omlaag gaat. De vertrekpositie van het waterpeilbokje bepaalt welke bonus je krijgt. Dit kan 1 munt, 1 munt of 1 punt en zelfs 2 munten of 2 punten zijn. Ga je 2 stappen omlaag? Dan krijg je bovenstaande dus 2 keer (en je mag voor de ene stap munten nemen en voor de andere stap punten).

Windmill Valley: Verbetertegel Plaatsen

Mag je je actiewielen verbeteren? Dan neem je één van de verbeterwielen op het speelbord. De bruine zijn gratis, voor de beige betaal je 1 munt en voor de zilveren betaal je 2 munten. Je legt de tegel neer op een veld naar keuze (dit mogen niet de 2 actieve velden zijn!). Je mag eerder genomen verbetertegels ook vervangen. Vooraf mag je eenmalig 1 munt betalen het aanbod te verversen.

Windmill Valley: Ontwikkelingskaart Nemen

Mag je een ontwikkelingskaart nemen? Dan neem je een ontwikkelingskaart van het speelbord. Je schuift deze onder je spelersbord. Doe je dit boven? Dan wordt de kaart een ‘Helper’ die een permanent voordeel oplevert. Doe je dit onderaan? Dan wordt de kaart een ‘Contract’ die extra punten oplevert. Vooraf mag je eenmalig 1 munt betalen het aanbod te verversen.

NB: Permanente voordelen van helpers worden maximaal 1 keer per beurt geactiveerd!

Windmill Valley: Steen over Markt Schuiven

Mag je de markt bezoeken? Dan mag je jouw spelerssteen zoveel stappen als de actiewaarde – met de klok me – verplaatsen. Bij elke stap neem je één beloning maal het aantal stenen (maximaal 3) dat erbij ligt. Liggen er 3 stenen? Dan sla je die plek over óf je betaalt 1 gulden aan een speler om jouw steen bovenop die van hem of haar te zetten. Vooraf mag je eenmalig 1 munt betalen om een neutrale steen te verplaatsen naar een gebied waar jouw steen deze beurt ook komt.

Windmill Valley: Tulp in Opslag Leggen

Mag je tulpenbollen planten? Dan leg je zoveel tulpen als de aangegeven actiewaarde van je opslag naar je bollenveld. Per rij werk je van links naar rechts. Zo bedek je meestal iconen die direct een bonus opleveren. Volle rijen en kolommen leveren punten op. Daarover later meer. Oja, als je tulpen krijgt leg je die dus altijd eerst in je opslag. Van links naar rechts. Bij een 6e en 7e tulp moet je betalen!

Windmill Valley: Exporteren

Mag je exporteren? Dan leg je een tulpenbol uit je opslag – in een kleur die nog niet op de kaart ligt – op de actieve exportkaart. Je activeert de 2 acties die naast je geplaatste tulpenbol staan. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van bovenstaande, alle tulpenbollen van de exportkaart te pakken en in je opslag te leggen.

Windmill Valley: Molen Plaatsen

Mag je een molen bouwen? Dan neem je een molen van je boerderijbord, betaal je de aangegeven kosten (0 tot 4 munten) op het speelbord en plaats je de molen op die locatie. Let wel: molens moeten altijd direct of indirect via een pad van andere molens verbonden zijn met de markt. Gebruik je een pad met een of meer molens van andere spelers? Dan krijgen zij per molen 1 punt. Kun je meer paden volgen? Dan bepaal jij welk pad je volgt. Nadat je de molen hebt geplaatst voer je de 2 of 3 omringende acties uit. Jij bepaalt de volgorde, maar een actie moet afgerond zijn voordat je aan andere begint.

NB: Mocht je gedurende het spel voldoen aan de vereiste van de ‘Wens van de Koning’? Dan leg je jouw kleine spelerssteen op het meest vrije, linkse veld en ontvang je direct die punten.

3. Einde van het spel

Zodra een speler zijn of haar spelerssteen naar het vakje van het 4e kalenderjaar verschuift, wordt het einde van het spel ingeluid. De speler maakt zijn of haar beurt af, daarna wordt de ronde afgespeeld en tot slot wordt er nog één ronde gespeeld. Dan volgt de puntentelling.

Windmill Valley: Naar Volgend Kalenderjaar

Je krijgt punten voor:

  • Contracten op je boerderij
  • (Lege) molengroepen
  • Voltooide rijen en kolommen in je bollenveld

De contracten onder je spelersbord zijn variabel.

Links op je boerderijbord zijn lege molengroepen ontstaan doordat je molens hebt gebouwd. Voor elk leeg vak vermenigvuldig je het aantal punten dat rechts staat aangegeven met de kleur tulp in je bollenveld.

Tot slot krijg je punten voor elke volle rij en kolom in je bollenveld. Let op, volle kolommen leveren extra punten op als ze alleen maar verschillende kleuren bevatten en minpunten als ze 2 of meer dezelfde kleuren bevatten (dit laatste gebeurt ook als de kolom niet vol is!). Volle rijen leveren extra punten op als alle tulpen in een rij van dezelfde kleur zijn.

Windmill Valley: Eindscores

Tel alle punten bij elkaar op. De speler met de meeste punten wint. De tiebreakers zijn in onderstaande volgorde:

  • de meeste tulpenbollen in zijn of haar bollenveld,
  • de meeste tulpenbollen in zijn of haar opslag en anders
  • de meeste molens op het speelbord.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog vertelde ik je hoe je Windmill Valley speelt. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.

Heb je nog een vraag over de spelregels? Stel je vraag gerust in een reactie.

Voor de hoofdafbeelding van dit blog is een afbeelding gebruikt van iftikharalam via Vecteezy.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *