Advertentie:
Exit

Wonderboek Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Wonderboek Bordspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Af en toe heb je van die bordspellen die meteen in het oog springen. Wonderboek is er ook zo een. En dat is natuurlijk allemaal te danken aan die imposante boom die te midden uit het boek oprijst. Ondanks die prachtige voorvertoning, dacht ik wel dat Wonderboek een bordspel voor jonge kinderen was.

Niets bleek echter minder waar.

In dit blog vertel ik je meer over dit spel. Ik laat je foto’s zien van al het speelmateriaal (no spoilers), geef je de speluitleg én deel mijn Wonderboek review met je!

Advertentie:
Speelgoed van het Jaar 2021

Zoals het Wonderboek meerdere verrassingen in petto heeft, zo heeft dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

  • Soort spel: Coöperatief
  • Aantal Spelers: 1-4 Personen
  • Speelduur: 60-90 Minuten
  • Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
  • Uitgever: 999 Games
  • Spelauteur: Martino Chiacchiera & Michele Piccolini
  • Illustrator: Dario Cestaro & Miguel Coimbra
  • Te koop bij: 999Games.nlSpellenrijk.nlbol.comSpelhuis.be

Advertentie:

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij 999 Games’ Wonderboek:

  • 1 Wonderboek
  • 1 Schatkist envelop
  • 6 Stapels kaarten (Hoofdstukken I, II, III, IV, V en VI)
  • 6 Wyrmkaarten
  • 16 Snipperkaarten
  • 4 Heldenfiguren
  • 8 Wyrmfiguren
  • 10 Lotfiches
  • 40 Hartfiches
  • 5 Dobbelstenen
  • 17 Sprankels Magie
  • 8 Bewusteloosfiches
  • 1 Donker Aura-fiche
  • 1 Wonderboek spelregels
  • 2 Opbergbakjes

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Wonderboek Bordspel: Voorkant Doos

En dit is de achterkant:

Wonderboek Bordspel: Achterkant Doos

De binnenkant heeft een mooie, fijne inlay mét kunststof ‘deksel’. Die staat niet op de foto omdat het licht reflecteert, maar ik kan je zeggen dat deze de boel mooi op z’n plek houdt :).

Wonderboek Bordspel: Binnenkant Doos

Je vindt de Wonderboek spelregels terug in een boek van 8 bladzijden:

Wonderboek Bordspel: Spelregels

Hieronder zie je waar alles om draait, het Wonderboek:

Wonderboek Bordspel: Het Wonderboek

Klap je deze open? Dan ziet het er zo uit:

Wonderboek Bordspel: Het Wonderboek (open)

Daarnaast krijg je een schatkaart envelop:

Wonderboek Bordspel: Schatkaart Envelop

Tijdens Wonderboek kruipen jij en je team in de huid van de kinderen Lisa, Anna, Finn en Luuk (je kunt ze schilderen, ik heb daar het geduld niet voor haha). Hieronder zie je hun heldenfiguur.

Wonderboek Bordspel: Heldenfiguren (Lisa, Anna, Finn & Luuk)

Door onderstaande plastic ringen om de voetstukken te doen, kun je spelerskleuren definiëren.

Wonderboek Bordspel: Gekleurde Plastic Ringen

Onze helden moeten het met regelmaat opnemen tegen de wyrmen. Hieronder zie je hoe een wyrmfiguur er uit ziet:

Wonderboek Bordspel: Wyrmfiguren

De helden hebben ieder een aantal levens, die worden aangegeven met de hartfiches:

Wonderboek Bordspel: Hartfiches

Zodra een held sterft kun je een lotfiche omdraaien om de held weer tot leven te brengen. Hieronder zie je de actieve en passieve kant:

Wonderboek Bordspel: Lotfiches

Wanneer de helden gaan vechten, moet je gooien met de dobbelstenen:

Wonderboek Bordspel: Dobbelstenen

Sla je een Wyrm knock-out? Dan kun je deze op z’n zij leggen óf een bewusteloosfiche om z’n nek plaatsen:

Wonderboek Bordspel: Bewusteloosfiches

Op een bepaald moment heb je ook het Donker-aurafiche nodig:

Wonderboek Bordspel: Donker Aura-fiche

Tijdens jullie avontuur kun je sprankels magie oprapen en gebruiken om eigenschappen te activeren.

Wonderboek Bordspel: Sprankels Magie

In Wonderboek kun je 6 verschillende hoofdstukken spelen. Voor elk hoofdstuk is een aparte stapel. Ze heten Een uniek boek, Verdwaald in het bos, De Sieraden der Schepping, Duistere Geheimen, Parallelle Lotsbestemmingen en De eindstrijd.

Wonderboek Bordspel: Kaarten voor Hoofdstukken 1, 2, 3, 4, 5, en 6

En zo dik zijn de stapels ongeveer:

Wonderboek Bordspel: Hoofdstuk 1 Kaarten

Naast de hoofdstukkaarten zijn er ook nog de zogenoemde Snipperkaarten en Wyrmkaarten:

Wonderboek Bordspel: Snipperkaarten
Wonderboek Bordspel: Wyrmkaarten

Tot slot krijg je er 2 mooie bakjes bij geleverd, waar je wat speelmateriaal in kunt doen:

Wonderboek Bordspel: Bijgeleverde Doosjes

Advertentie:

3 – Wonderboek: Speluitleg

Mocht je een vraag hebben over de spelregels van Wonderboek? Stel ‘m dan gerust in een reactie!

Hieronder lees je eerst mijn korte Wonderboek speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Wonderboek?

Wonderboek is een coöperatief bordspel waarbij jij en je team in de huid kruipen van (kinder)helden. Tijdens een episch avontuur, bestaande uit 6 hoofdstukken, moeten jullie proberen om het magische land Oniria te bevrijden. Elke ronde mag elke speler 3 acties uitvoeren. Maar daarna komen de Wyrms ook in beweging en die hebben het voorzien op jullie.

Lukt het jullie om de opdrachten te voltooien voordat de wyrms jullie verslaan?

Hieronder vind je mijn uitgebreidere spelregels van het Wonderboek bordspel. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel

En voordat je verder gaat met lezen, je hoeft niet bang te zijn voor spoilers.

3.1 – Voorbereiding

Je speelt in Wonderboek 6 verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk heeft in essentie dezelfde voorbereiding, maar er zitten hier en daar wel wat verschillen. Daar ga ik niet op in, omdat ik je geen spoilers wil geven. In de basis bereid je Wonderboek als volgt voor.

Leg het boek midden op tafel. Geef elke speler een karakter, bijbehorende karakterkaart (komt met hoofdstuk 1) en eventuele verzamelde kaarten (krijg je gedurende het spel). Elke speler neemt ook het aantal aangegeven hartjes en legt deze op zijn karakterkaart.

Schud de snipper- en wyrmkaarten en leg deze naast het boek. Leg de sprankels magie, dobbelstenen en bewusteloosfiches ook binnen handbereik. Pak de lotfiches en vorm 2 stapels. Een van 5 actieve- en een van 5 passieve fiches. Plaats voor elke speler 2 wyrms naast het boek. Dit is de wyrm-voorraad.

Pak tot slot het hoofdstuk dat je wil gaan spelen en maak je klaar om de eerste kaart te lezen. Nu begint het spel, en heb je dus zoiets als hieronder voor je liggen:

Wonderboek Bordspel: Startopstelling voor 3 Spelers

3.2 – Spelverloop

Wonderboek wordt begeleid door de kaarten van elk hoofdstuk. Ze vertellen een verhaal, zeggen wat er op het bord moet gebeuren en laten je soms keuzes maken. Bovendien geven ze aan welk (sub)doel de helden moeten halen.

Op het moment dat er zo’n doel wordt geïntroduceerd, krijg je 2 fases:

  1. Spelersfase
  2. Vijandfase

Deze fases wisselen elkaar net zolang af totdat het (sub)doel is behaald.

3.2.1 – Spelersfase

Tijdens de spelersfase mogen alle spelers maximaal 3 acties uitvoeren. Een speler moet zijn of haar acties hebben afgerond, voordat een andere speler aan zijn of haar acties begint. Je mag passen en hoeft niet alle acties uit voeren.

Spelers kunnen de volgende acties uitvoeren:

  • Een speelfiguur bewegen
  • Een sprankel magie oprapen
  • Een vaardigheid gebruiken
  • Een vijand aanvallen
  • Een interactiekaart afhandelen
  • Een voorwerp geven of nemen
  • Een speciale actie uitvoeren
Wonderboek Bordspel: Gevecht met Wyrms

Het kost 1 actie om je speelfiguur te bewegen naar een aangrenzend vak. Dit mag als er tussen de 2 vakken een stippellijn zit. Je mag niet over een doorgetrokken lijn heen.

Het kost 1 actie op een sprankel magie op te rapen. Dit sprankeltje magie dient op hetzelfde veld te liggen als de held die het opraapt.

Het kost 1 actie om een vaardigheid te gebruiken. Je betaalt dan de kosten (meestal een sprankel magie) en voert direct de vaardigheid uit die op je karakter- óf voorwerpkaart staat.

Het kost 1 actie om een vijand aan te vallen. Links op je karakterkaart staat met hoeveel dobbelstenen je mag gooien. Je gooit eerst, kijkt hoeveel hits je hebt en kiest dan één vijand die je wil aanvallen. Elke hit doet 1 schade. Wyrms raken na 1 hit bewusteloos en krijgen dan een bewusteloosfiche om. Krijgt een bewusteloze wyrm nog een hit? Dan sterft deze. Je plaatst ‘m dan terug in de voorraad.

Wonderboek Bordspel: Bewusteloze Wyrms

Het kost 1 actie om een interactiekaart af te handelen. Naast het boek worden soms interactiekaarten neergelegd. Deze stellen een plek (of iets anders) voor die je als speler kunt ontdekken. Staat jouw held naast zo’n kaart? Dan mag je de interactiekaart dus afhandelen. Maar pas op! De ene keer is dat leuk. De andere keer krijg je spijt ;).

Het kost 1 actie om een voorwerp te geven aan- of te nemen van een andere held. Je moet alleen op hetzelfde veld staan en wisselt vervolgens het voorwerp (= een kaart) uit.

Het kost 1 actie om een speciale actie uit te voeren. Tijdens het spel zul je kaarten tegenkomen waarmee je speciale acties kunt uitvoeren. Dit is vergelijkbaar met een vaardigheid.

3.2.2 – Vijandfase

Tijdens de vijandfase wordt de bovenste kaart van de wyrmstapel open gedraaid. Vervolgens doe je wat daarop staat. Meestal moet je nieuwe wyrms op het speelbord zetten (indien de voorraad toereikend is) én een X aantal acties voor de wyrms uitvoeren.

Deze acties zijn:

  1. Een wyrm bij bewustzijn laten komen (bewusteloosfiche verwijderen).
  2. Verplaats de een wyrm richting een held.
  3. Indien een wyrm bij een held staat, val de held aan.

Wyrms voeren actie 1 eerst uit. Is de wyrm al bij bewustzijn? Dan gaat hij verplaatsen. Is deze al bij een held? Dan valt de wyrm aan. De spelers moeten eerst alle acties van 1 wyrm afhandelen, voordat er wordt begonnen met de acties van een andere wyrm.

Zodra een wyrm een held aanvalt, verliest de held 1 hartje. Is een held alle hartjes kwijt? Dan leg je de held op zijn of haar zij. Tijdens de volgende spelersfase mag je de held weer omdraaien, maar je moet dan ook een actief lotfiche naar de passieve zijde draaien.

3.3 – Einde van het spel

Elke hoofdstuk is een spel. En elk spel kan op 2 manieren eindigen:

  • De helden winnen
  • De helden verliezen

De helden winnen als ze het hoofdstuk volledig hebben doorgelopen en minimaal 1 actief lotfiche hebben. Nu kun je door naar het volgende hoofdstuk (hoef je niet direct te spelen).

De helden verliezen als ze tijdens het spel hun laatste actieve lotfiche passief moeten maken. Nu moet je het huidige hoofdstuk opnieuw doen.

Wonderboek Bordspel: 6 Hoofdstukken

Behalen jullie het zesde hoofdstuk? Dan hebben jullie Wonderboek uitgespeeld.

Advertentie:

4 – Wonderboek: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Wonderboek recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Ik vind het thema, de vormgeving en het verhaal een van de betere elementen van Wonderboek. Wonderboek vertelt het verhaal van helden die Oniria moeten bevrijden. En daar word je stap voor stap in meegezogen. Het prachtige artwork en het op-wonderbaarlijke-wijze-in-elkaar-gezette wonderboek dragen daar natuurlijk ook aan bij.

Het boek is echt heel knap in elkaar gezet. Ik kan me niet heugen dat ik zo’n toffe constructie in andere spellen heb gezien. Dus chapeaux voor de bedenkers!

Wonderboek Bordspel: Imposante Boom

Er zitten diverse elementen in het boek die ik niet had verwacht. Niet dat het als ijzersterke plottwist aanvoelt, maar wel als aangename verrassing. Het houdt het spel vers. En door het verhaal (plus vormgeving) had ik het gevoel dat ik op avontuur ging. En dat vind ik echt het grootste pluspunt van Wonderboek.

Hoewel de acties die je kunt doen overzichtelijk zijn, was het misschien nog wel handig geweest om een overzichtskaart aan het geheel toe te voegen.

Spelregels & Toegankelijkheid

De Wonderboek spelregels zijn relatief eenvoudig. Het spelregelboekje voelt wel als aardig wat leeswerk. Ik heb het idee dat deze wat minder uitgebreid kon zijn. Enerzijds zit dat in formulering, anderzijds in het feit dat diverse spelregels ook op de kaarten van hoofdstuk 1 worden uitgelegd. Ofwel, eenvoudig, maar de spelregels konden wat efficiënter.

Wonderboek Bordspel: Spelregels (in Detail)

Kritische noot is het volgende. Ik ben met de ervaren bordspelers ‘DeSpelbrekers‘ aan hoofdstuk 1 begonnen en er ontstonden al snel een aantal vragen. En deze vragen werden niet eenduidig beantwoord in de spelregels. Ik ben bang dat de spelregels dus niet helemaal uitputtend zijn.

Los daarvan, als je de regels eenmaal door hebt, speelt Wonderboek erg makkelijk weg. Je hebt keuze uit een paar acties en je kunt bovendien samen bepalen wat de beste acties zijn. Wonderboek is in mijn optiek dus absoluut toegankelijk voor een grote groep spelers.

De enige waar ik het niet toegankelijk voor act, zijn mensen die van strategische spellen houden. Hoe dat zit lees je hieronder.

Strategie of Geluk?

Wonderboek is vooral een geluksspel. Je kunt tijdens het spel wel een paar verstandige keuzes maken. En dat heeft wel een tactisch aspect. Maar voor het grote deel wordt de uitkomst bepaald door… dobbelstenen.

Wonderboek Bordspel: Anna tegen Wyrm

Je zult tijdens het bordspel Wonderboek vechten tegen de kleine monstertjes, genaamd Wyrms. Als je een Wyrm aanvalt, mag je met 1 of 2 dobbelstenen gooien. Elke dobbelsteen geeft 50% kans op een hit en 50% kans op een miss.

En daar zit het pijnpunt.

Want het gaat gebeuren dat je hits nodig hebt en ze niet gooit. Dit kan er zelfs toe leiden dat jullie het spel verliezen. Niet omdat jullie domme keuzes hebben gemaakt, maar omdat je slecht hebt gedobbeld. Hier heb je geen grip op.

Deze geluksfactor maakt het spel weliswaar toegankelijk voor de minder ervaren spelletjesspelers en bijvoorbeeld kinderen, maar minder toegankelijk voor de strategen onder ons (daar hoor ik zelf ook bij).

Spelmechanisme

Er zitten diverse spelmechanismen in Wonderboek. De voornaamste is zonder meer het legacy aspect. Je vernietigt weliswaar geen kaarten, maar je volgt wel een soort campagne gedurende 6 hoofdstukken. Het is echt een verhalend spel.

Wonderboek Bordspel: 6 Hoofdstukken

Persoonlijk ben ik hier niet zo’n fan van, maar zoals gezegd: het verhaal dat je doorloopt zit goed in elkaar en biedt veel om je te boeien. Er zijn zelfs momenten waar jij en je team een keuze moeten maken die een klein beetje invloed heeft op toekomstige momenten in het spel.

Het is vooral het dobbelaspect dat een vervelende nasmaak kan geven.

Interactie

Wonderboek is een coöperatief bordspel. Je zult moeten samenwerken om te winnen. Communicatie is uitermate belangrijk. Vanzelfsprekend ontstaat er dus veel interactie tussen spelers. Je moet overleggen, discussiëren en elkaars krachten benutten.

Maar… Mensen die mij kennen weten dat ik geen fan ben veel coöperatieve spellen waarbij:

  • één speler de lead kan nemen
  • één speler alles kan bepalen
  • en de andere spelers achterover kunnen leunen

Wonderboek is zo’n type coöp game.

Wonderboek Bordspel: Lisa en Luuk tegen Wyrms

Zijn alle spelers analytisch aan elkaar gewaagd? Dan is er geen probleem. Echter, zodra een speler analytisch sterker is dan andere spelers, kan het gebeuren dat er geen sprake meer is van samenwerken. De sterke speler zal alles gaan bepalen en de anderen volgen als schapen.

Ik wil niet zeggen dat dit altijd gebeurd. De coöperatieve insteek van Wonderboek ontleent zich er alleen wel voor. Spellen als Paleo, Pandemic en Jaws hebben dat ook. Mocht bovenstaande bij jouw spellengroep niet voorkomen? Dan zal dit bij Wonderboek ook geen probleem zijn.

Ben je, net als ik, meer fan van coöperatieve spellen waarbij alle spelers actief mee moeten doen en niemand de lead kan nemen (zoals Yokai, Menara en De Crew Missie Diepzee)? Dan past Wonderboek denk ik niet goed bij je.

Herspeelbaarheid

Hoewel er wordt genoemd dat je Wonderboek na het 6e hoofdstuk nog een keer kunt spelen, ben ik het daar niet mee eens. De variatie die het biedt is te minimaal om écht een nieuwe spelervaring te bieden. Bovendien zijn er veel kaarten waarvan je weet wat ze doen. Dit beïnvloed het spel dusdanig dat het verrassingseffect verdwijnt.

Ik zeg het dus niet graag, maar Wonderboek heeft een hele lage herspeelbaarheid.

Wél kun je Wonderboek prima doorverkopen als je het hebt uitgespeeld. Je scheurt namelijk geen kaartjes door, plakt geen stickers en verandert niets in het boek. Dus €79,99 is weliswaar veel geld, maar als je het daarna voor wat minder kunt doorverkopen, betaal je indirect niet de volle mep.

Wonderboek Bordspel: op Tafel

Mijn Wonderboek Bordspel review in het kort?

Ik vind Wonderboek een uniek, mooi en verrassend coöperatief bordspel. Je wordt meegezogen in een avontuurlijk verhaal waarin jij en je teamgenoten de hoofdrollen vertolken. Door de hoge geluksfactor zou ik Wonderboek niet aanraden aan strategen, maar wel aan gezelligheidsspelers. De toegankelijkheid en vormgeving maken het naar mijn mening een perfect familiespel!

5 – Wonderboek bordspel: Waar te koop?

Je kunt het Wonderboek bordspel o.a. bestellen op 999Games.nl, Spellenrijk.nl, bol.com en Spelhuis.be.

Advertentie:

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het bordspel Wonderboek. Het werd bedacht door Martino Chiacchiera & Michele Piccolini, uitgegeven door dV Giochi en in het Nederlands uitgegeven door 999 Games.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Wonderboek bordspel review met je.

Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

7 reacties

  1. Advertentie:

    Advertentie:

  2. erg duur spel voor iets dat met simpele dobbelsteen worpen wordt beslist. Lijkt mij erg leuk an sich maar die dobbelstenen en de hoge prijs weerhoudt mij ervan dit te kopen.

    1. Beste Roy,

      Bedankt voor je reactie op m’n Wonderboek review. Ik snap jouw gedachtegang volkomen. Heb je goed!

      Groet,
      Hans van Spellenwijs.nl

  3. Hallo, Heb dit gekregen, maar zoals je zei is het allemaal niet zo duidelijk. Vooral de kaarten, de 3 boeken, het doel is die af te werken? Hoe begin je er aan?.
    Is voor mij een onduidelijk spel. We zijn begonnen zoals moet met hoofdstuk 1 daar zien we de binnenkant niet.

    Groeten, misschien weet jij het, alvast bedankt Lucien

    1. Beste Lucien,

      Bedankt voor je vraag over de Wonderboek spelregels!

      Het makkelijkste is om de kaarten van hoofdstuk 1 erbij te pakken (en de spelregels even links laten liggen).

      Probeer dan eens stap voor stap uit te voeren wat er op de kaarten staat. Dat geeft misschien wat grip op het spelverloop. Aanvullende regels kun je dan wel uit het spelregelboekje halen.

      Of je moet voor een overzicht mijn speluitleg in dit blog eens doornemen. Wellicht helpt dat :). En anders eens een filmpje van Nox Spellenzolder bekijken (Google maar eens op ‘nox wonderboek’ dan vind je ‘m vast wel).

      Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

      Groet en veel speelplezier!
      Hans van Spellenwijs.nl

  4. Beste Hans, bedankt voor uw antwoord, maar nog is het niet duidelijk, ik ben geen slimmen. Je komt aan de 3 boeken, nr’s 13 14 en 15, wat moet je dan doen ? 1 De kaarten de 3 ongelezen opzij leggen, 2 de kaarten omdraaien en lezen, dat doet weinig. Dan kom je aan kaart 16 daar staat : Handel alle kaarten van het magisch boek af. Is dit dan gewoon de stapel afwerken ?
    Zal aan mij liggen, maar is de functie van nrs 13,14 en 15 enkel 1 snipperkaart en 6 sprankels op het bord plaatsen.

    Alvast bedankt groeten Lucien

    1. Beste Lucien,

      Bedankt voor je reactie. Ik had je vraag niet goed begrepen, denk ik.

      Na kaart 12 leg je 2 magische sprankels op het speelbord en daarna leg je de kaarten 13, 14 en 15 als trekstapel naast het getekende boek (je legt de kaarten niet op het speelbord). Daarna ga je verder met de beurten.

      Als je nu op het speelbord in het veld met het boek staat, kun je als actie de bovenste interactiekaart van de trekstapel afhandelen.

      Zodra je dit 3x hebt gedaan, is het doel (wat op kaart 16 staat) volbracht en kun je verder.

      Maakt deze uitleg het iets duidelijker? Hoor graag en thanks!

      Groet en veel speelplezier,
      Hans van Spellenwijs.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie:

Advertentie: