Sinds kort biedt DSV Games reizen aan naar een mysterieus eiland, waar wonderlijke wezens het habitat aankleden met hun pracht en praal. Kom je mee een kijkje nemen?
In dit blog deel ik mijn Wondrous Creatures review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: DSV Games gaf mij het bordspel Wondrous Creatures zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel Wondrous Creatures. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn Wondrous Creatures review in het kort
Ik vind Wondrous Creatures een heerlijke engine builder. Mechanisch doet het wat denken aan Everdell, maar de speelervaring voelt vrijer. De productie is heel netjes. Je krijgt toffe houten componenten, dubbellagige spelersborden en fraai artwork op de kaarten. Daar tegenover steekt het speelbord wat ‘plat’ af, maar het is wel functioneel.
Ik ben echt verbaasd over de herspeelbaarheid. Geen enkele keer leidde bij ons hetzelfde tot de overwinning. Dit is vooral te danken aan de 126 wezenkaarten, met ieder een eigen effect. Kapiteins moeten ook zorgen voor assymetrie en variatie, maar die meerwaarde vond ik wat summier. Los daarvan troffen wij elke potje weer andere combinaties. Erg verfrissend. Wel speelt ’the luck of the draw’ een aardige rol. Meermaals pakte een speler bij ons richting het einde een kaart die bepalend was voor zijn of haar winst.
Verder doe je veelal je eigen ding. De interactie valt onder de noemer ‘concurrentie’. Spelers pakken (on)bewust kaarten weg of nemen plekken op het bord in die tegenstanders ook graag wilden. Ik speel ‘m het liefst met 2 of 3 spelers. Vond 4 nét iets te lang. Maargoed. Zoek je een engine builder waarbinnen je veel kunt variëren? Dan kan ik Wondrous Creatures zeker eens aanraden!
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is Wondrous Creatures iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: Wondrous Creatures
- EAN: 6151337591533
- Soort spel: Engine Builder
- Aantal Spelers: 1-4 Personen
- Speelduur: 90-120 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: DSV Games
- Spelauteur: Yeom C.W.
- Illustrator: Sophia Kang
- Te koop bij: SpelletjesVrienden.nl
Korte speluitleg
In Wondrous Creatures gaan jullie een mysterieus eiland verkennen dat wordt bewoond door wonderlijke wezens.
Spelers zijn na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt kun je 1 hoofdactie kiezen.
(1) Een werker plaatsen en grondstoffen krijgen.
(2) Grondstoffen betalen om 1 of 2 kaarten te spelen en te profiteren van eenmalige, permanente en terugkerende effecten én punten.
(3) Een doel behalen en een trofee nemen.
Of (4) rusten en je werkers terugnemen.
Je mag ook vrije acties kiezen. Zo kun je gespeelde energiekaarten activeren of een schepnet betalen om locaties die aan een van je werkers grenzen te activeren.
Zodra de trofeeën op zijn eindigt het spel. De speler met de meeste punten wint.
Is Wondrous Creatures iets voor jou?
Ik kan Wondrous Creatures aanraden als je…
- graag iets moois op tafel legt.
- het niveau kennerspellen aankan.
- het heerlijk vindt om een engine op te bouwen.
- het fijn vindt om de nodige vrijheid in een spel te hebben.
- het liefst veel kunt variëren met combinaties om punten te scoren.
Ik zal Wondrous Creatures afraden als je…
- veel interactie in een bordspel zoekt.
- moeite hebt met een mogelijke luck-of-the-draw.
- er niet tegen kunt dat het einde niet vast staat (maar afhankelijk is van spelers).
Vergelijkbare spellen
Wondrous Creatures is een worker placement waarbij je werkers plaatst om grondstoffen te verzamelen, kaarten te spelen en punten te scoren. De kaarten geven het een engine building element. Onderstaande spellen hebben daar elementen van. Mocht je er daar een of meer van leuk vinden? Dan denk ik dat je Wondrous Creatures ook leuk vindt.
- Targi
- Everdell
- Ark Nova
- Wingspan
- Creature Comforts
- Terraforming Mars
Uitgebreide review
Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van Wondrous Creatures? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Wondrous Creatures kruipen de spelers in de voetsporen van avonturiers die een mysterieus eiland gaan verkennen vol met wonderlijke wezens. Je zoekt voedsel op het eiland en lokt daar de wezens mee. Deze bied je een nieuw thuis in jouw reservaat. Daar heb je ook plaats voor ‘vergeten’ eieren die je tegenkomt. Je bent echter niet de enige: je tegenstanders werken ook aan een reservaat. Wie maakt de mooiste?
Het thema van Wondrous Creatures lijkt in eerste instantie vrij onschuldig, maar laten we wel wezen: je trekt wezens uit hun natuurlijke habitat en stopt je in jouw reservaat (wat je doel ermee ook mogen zijn). Ik kan me voorstellen dat dit niet iedereen aanspreekt. Kun je daar doorheen kijken (net zoals ik)? Dan kun je een bijna magische wereld ontdekken met prachtige wezens.
In hoofdlijnen ondersteunt het thema het spelverloop best goed. Het voelt alsof je een eiland verkent, grondstoffen verzamelt en wezens lokt. Op detailniveau ligt dat wat anders. Dat elk wezen een effect heeft voelt bijvoorbeeld wat gek vanuit thematisch oogpunt (al is dat mechanic-wise prima).
Het speelmateriaal is van hoge kwaliteit. In het oog sprongen bij mij direct de houten speelstukken. En dan in het bijzonder de wezens, waar je – door middel van magneetjes – verschillende avonturiers op kunt klikken. Afhankelijk van het karakter dat je kiest.
Toegegeven, ik had gedacht dat er meer houten speelstukken in zouden zitten. Dat komt misschien omdat de originele uitgever (Bad Comet) ook verantwoordelijk is voor titels als WILD Serengeti en Life of Amazonia. Twee titels die zich kenmerken door veel houten speelstukken.
Dat is bij Wondrous Creatures dus anders. De schoonheid zit vooral in de kaarten. Daar vind je namelijk de wonderlijke wezens waar het allemaal om gaat. Extra leuk detail vind ik dat het niet echt nieuwe wezens zijn, maar combinaties van allerlei bestaande beesten.
Funfact: er is zelfs een kaart opgedragen aan Nibbit, het konijn van Geert en Marieke (DSV Games) dat ten tijde van de productie van dit spel overleed.
Al het kartonnen speelmateriaal is netjes. De dubbellagige spelersborden zijn natuurlijk geweldig. Eitjes, doelstenen, grondstofstenen en kapiteinsborden passen er perfect in.
Het dubbelzijdige speelbord is ook top. Ik vind alleen dat het artwork van het speelbord niet per se mooi is. Wel functioneel. Dat wel. Maar het steekt wat ‘plat’ af tegenover de illustraties op kaarten.
De iconografie is prima. Ik merk dat mijn medespelers en ik toch vaak naar de tekst op kaarten grijpen en minder naar de iconen kijken. Pluspunt is dat die tekst erop staat (zodat je niet alles in een boekje of appendix hoeft op te zoeken). Idealiter was het misschien niet nodig geweest. Aan de andere kant… het is nu eenmaal een relatief groot spel.
Al met al een prima thema en hele nette productie.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind het spelregelboekje goed opgezet. Logische structuur, duidelijke illustraties en een gebruiksvriendelijke opmaak.
Tijdens het lezen viel me op dat sommige regels vaker óf met extra verduidelijking werden uitgelegd. Aan de ene kant maakt dit de regels onnodig langer (ware het een aantal zinnen). Aan de andere kant was alles ook gewoon duidelijk.
Oh wacht. Nee, één dingetje heb ik wel moeten vragen:
- Vraag: “Als je vooruit gaat op het tijdspoor, moet je dan verplicht vegen?”
- Antwoord: “Ja.”
Maar dat was het enige :).
Ik zou Wondrous Creatures definiëren als een kennerspel die richting het expert-genre gaat. Daarmee is het zeker niet voor iedereen geschikt. Spelers die regelmatig kennerspellen spelen zullen dit prima aankunnen.
Je kunt de complexiteit (en dus niet de gameplay) vergelijken met titels als:
- Orléans
- El Grande
- Concordia
- Santa Maria
- Race for the Galaxy
- Castles of Burgundy
- Het Orakel van Delphi
Een spel waar ik het vanuit mechanisch oogpunt op vind lijken is Everdell. Je plaatst werkers, verzamelt grondstoffen en kaarten én betaalt vervolgens grondstoffen om kaarten te spelen. Deze kaarten bieden tijdens het spel effecten en leveren aan het einde van het spel punten op. Daarnaast kun je verschillende doelen halen voor nog meer punten.
Betekent dit, dat als je Everdell leuk vindt, je Wondrous Creatures ook leuk vindt?
Die kans is wel aanwezig, maar de spelervaring is toch ook wel iets anders. Wondrous Creatures voelt vrijer dan Everdell. Je mag meer kaarten spelen, kunt naarmate het spel vordert meer grondstoffen krijgen, de markt wordt vaak ververst en het einde wordt bepaald door de speler die de laatste trofee neemt.
Ik wil nog een apart blog wijden aan Wondrous Creatures en Everdell.
Update, check voor meer informatie m’n blog: Everdell vs Wondrous Creatures.
Maar vind je Everdell, afgebakend als het is, perfect? Dan is Wondrous Creatures denk ik te vrij. Aan de andere kant, vond je Everdell juist te beperkend? Dan zou Wondrous Creatures een beter alternatief voor je kunnen zijn.
Strategie of Geluk?
Wondrous Creatures heeft wel een mix van alle drie.
De geluksfactor zit in de beschikbare kaarten in de wildernis tijdens je beurt. Of de kaarten die je blind trekt. Zijn ze wat je nodig hebt of totaal niet? En wat dacht je van de vraag of er eieren liggen op het speelbord als jij je werker of leefgebiedtegel mag plaatsen? Zo ja: top. Zo nee: pech.
Wat me ook opvalt – in werkelijk elk potje dat ik tot nu toe heb gespeeld – is dat één speler steeds een perfecte kaart op het juiste moment krijgt of een schaarse, gouden combinatie maakt. De kaart of combinatie levert dusdanig veel punten op, dat deze speler vooruit schiet op het scorespoor. Het resultaat is dat niemand hem of haar kan inhalen.
Zijn sommige kaarten of combinaties te sterk? Spelen de andere spelers ondermaats? Geen idee. Maar het is een ervaring die ik wil delen. Want het kan voor best wat teleurstelling zorgen. Iedereen bouwt goed aan een mooie motor. En dan vindt één speler op 3/4e van het spel een premium onderdeel waardoor zijn of haar motor tig keer zo hard draait.
Het strategische aspect zit ‘m in de doelen die je probeert te halen. Meestal kies je aan het begin 4 kaarten met een bepaald soort symbolen. In die richting ga je vervolgens proberen een doel te halen. Daarnaast heb je soms een kaart in het spel die aan het einde punten oplevert. Ook die kan een stip op de horizon zijn waar je wil eindigen.
Along the way is Wondrous Creatures ook tactisch. Je komt tijdens het spel voor genoeg vragen te staan waarbij je een verstandige keuze moet maken.
Zo zul je meerdere doelen willen halen en dus ook andere soorten symbolen moeten sparen. Welke ga je kiezen? Wat doen je tegenstanders? Is het verstandig om daar nog mee te concurreren?
En ga je een ‘lager’ doel kiezen, puur om het effect van je kapitein vrij te spelen? Of spaar je nog even door voor die extra symbolen en dus meer punten?
Ook op het speelbord is tactiek vereist. Welke plekken kies je? Is er een grondstof schaars die je per se nu moet kiezen? Kun je met een bepaalde plaatsing een ei krijgen en een extra grondstof activeren? Moet je een bepaalde kaart eerst spelen voor een extra bonus?
Elke beurt weer is het even kijken wat de beste keuze is. En soms zul je toch een gokje moeten wagen. Duren beurten daardoor lang? Nou, er kan wel Analysis Paralysis optreden. Maar mijn ervaring is dat dit één beurt vaak langer duurt. Dan plan je de volgende 3-4 beurten vooruit. Die gaan weer snel. Dan misschien weer een trage, enzovoorts.
Spelmechanismen
Ik zie drie noemenswaardige spelmechanismen.
Te beginnen met Worker Placement. Bij dit mechanisme plaats je werkers of arbeiders op locaties om grondstoffen, bonussen of punten te krijgen. Belangrijk is dat locaties een beperkt aantal plekken hebben. Bij Wondrous Creatures plaats je ook werkers op het bord om grondstoffen, kaarten en speciale acties te krijgen. Sta jij op een vak? Dan kan de ander niet meer staan. En een leuk detail: na het claimen van je eerste trofee wordt de werker met je kapitein iets sterker!
Worker placement zit ook in bijvoorbeeld Stenen Tijdperk, Agricola, Targi, Verdwenen Ruïnes van Arnak en Rovers van de Noordzee.
Dan is er Open Drafting. Dit betekent dat je een open markt hebt van speelmateriaal waar spelers iets uit kunnen pakken. Kenmerkend is dat je zelf keuze hebt in wat je pakt én dat andere spelers zien wat je pakt. In Wondrous Creatures is dit ook het geval. Hier pak je kaarten uit de wildernis. Je kunt doelgericht iets pakken (specifieke symbolen of effecten) en anderen zien wat je pakt.
Dit mechanisme ken je misschien uit Ark Nova, Wingspan, Dune Imperium, Kwakzalvers van Kakelenburg en Zoektocht naar El Dorado.
Tot slot benoem ik Set Collection. Tijdens het spel moet je setjes maken van speelmateriaal of symbolen. Dit levert dan bijvoorbeeld bonussen of punten op. In Wondrous Creatures zijn setjes van dezelfde symbolen cruciaal om punten te halen voor doelen. Die krijg je aan het einde van het spel. Er zijn echter ook kaarten die tijdens het spel al punten kunnen opleveren voor setjes van dezelfde symbolen.
Je hebt set collection wellicht al eens ervaren in spellen als Azul, Cascadia, Terraforming Mars, 7 Wonders Duel en Maracaibo.
Interactie
De enige vorm van interactie die in Wondrous Creatures zit, is concurrentie. En dan met name concurrentie rondom kaarten, locaties en doelen.
In de wildernis zullen spelers kaarten voor elkaars neus wegpakken (of vegen). Meestal doe je dit onbewust, maar je kunt ook bewust hate-draften (of hate-swipen).
Bij locaties heb ik nog niet gezien dat er bewust iemand wordt geblokkeerd. Daar zijn grondstoffen misschien toch te duur voor. Wel worden gewoon voortdurend locaties ingenomen die andere spelers ook graag hadden willen hebben. Simpelweg omdat je zelf iets nodig hebt, niet omdat je een ander iets wil ontnemen.
Tot slot heerst bij doelen concurrentie. Plaatsen zijn beperkt (bij 3 en 4 spelers). Bij de drie bovenste doelen krijgt de speler die ‘m als eerste haalt meer punten dan de ander. De onderste doelen kunnen spelers ook bewust halen met minder symbolen (voor minder punten).
Je kunt Wondrous Creatures spelen met 1, 2, 3 of 4 spelers.
Bij 2 spelers is het spel wat tactischer. Je kunt beter anticiperen op je mogelijkheden in de volgende beurt. Naarmate het spelersaantal stijgt, neemt dat tactische aspect af.
Daarnaast duurt het spel met elke speler extra langer. Logisch ook. Alleen bij een hoger spelersaantal kun je ook minder voorbereiden in je beurt en dit kan wat saai zijn. Helemaal omdat er geen enkele vorm van interactie is die je betrokken houdt in andermans beurten.
Behalve als je het niet erg vindt om te wachten en andermans beurten te bekijken, natuurlijk :).
Mijn favoriete spelersaantal is 2 of 3 personen. Bij 4 vond ik het lang duren.
Herspeelbaarheid
Wondrous Creatures heeft verschillende mogelijkheden om te variëren in het spel. Locaties van eieren variëren, leefgebiedtegels brengen steeds andere speciale acties in het spel en dát op wisselende locaties. Ook kun je met doelkaarten en kapiteins variëren.
Voor wat kapiteins betreft. Deze bieden assymetrische effecten. In principe leuk om te variëren, maar die effecten zijn dusdanig subtiel, dat het de herspeelbaarheid niet ineens extreem vergroot. We denken nooit van “Oh, nu ga ik die kapitein proberen!”.
De variatie die Wondrous Creatures biedt zit vooral in de wezenkaarten die je verzamelt. Want toegegeven, hier kun je echt veel mee variëren. De ene keer scoor je vooral punten met directe-kaarten, de andere keer met einde-spel-kaarten en weer een andere keer met rustkaarten (die je dankzij speciale effecten vaker kunt activeren).
Al met al vind ik de herspeelbaarheid van Wondrous Creatures goed. Er zijn niet alleen allerlei toffe wezens te ontdekken, maar ook allerlei verschillende effecten die de weg naar de overwinning steeds anders laten aanvoelen.
Waar kun je Wondrous Creatures kopen?
Je kunt het bordspel Wondrous Creatures in het Nederlands o.a. online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel Wondrous Creatures. Het werd bedacht door Yeom C.W., internationaal uitgegeven door Bad Comet en in het Nederlands door DSV Games.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!