Toen Stonemaier Games zonder al teveel toelichting Wyrmspan aankondigde, ontstond er de nodige heisa (want het lijkt qua looks nogal op Wingspan) en duurde het niet lang of 999 Games kondigde aan dit bordspel in het Nederlands uit te geven.
In dit blog deel ik mijn Wyrmspan review en vertel ik je of dit spel iets voor jou is.
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het bordspel Wyrmspan zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
In dit blog vind je algemene informatie én mijn recensie van het bordspel Wyrmspan. Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Klaar voor de review? Let’s go!
Mijn Wyrmspan review in het kort
Ik vind Wyrmspan een geslaagde variant op Wingspan. Thematisch is het geen uitblinker, maar het thema ondersteunt het spel voldoende. Ondanks behapbare spelregels biedt het spelverloop de nodige uitdaging. Je kunt makkelijk enkele beurten vooruit plannen en op verschillende manieren punten scoren. Lekker tactisch dus. Hoewel dit Wyrmspan minder geschikt maakt voor mensen die gevoelig zijn voor Analysis Paralysis, is het juist geschikt voor spelers die van de nodige controle tijdens een spel houden en het niet erg vinden dat je soms even op elkaar moet wachten. Hoe dan ook, je bouwt elk potje weer aan een fijn motortje en bent – ondanks de concurrentie rondom het gildebord en de ‘einde ronde doelen’ – vooral bezig met je eigen project. Mijn ervaring is ook dat je gedurende het spel best veel kunt en veel middelen krijgt. Dat zorgt voor een fijn gevoel en weinig frustratie. Tot slot ligt de herspeelbaarheid van Wyrmspan erg hoog door de nodige variatie die het biedt.
Meer weten? Scroll verder voor:
- Algemene informatie
- Korte uitleg
- Is Wyrmspan iets voor jou?
- Met welke spellen kun je het vergelijken?
- Mijn uitgebreide review
- Én webshops waar je het spel kunt kopen.
Algemene informatie
- Naam: Wyrmspan
- EAN: 8720289477042
- Soort spel: Engine Builder
- Aantal Spelers: 1-5 Personen
- Speelduur: 90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 14 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Connie Vogelman
- Illustrator: Clémentine Campardou
- Te koop bij: bol.com – Spellenrijk.nl – Spellenwinkel.nl – 999Games.nl – Spelhuis.be
Korte speluitleg
In Wyrmspan ga je als dracoloog draken huisvesten in 3 leefgebieden.
Je speelt 4 rondes. Elke ronde zijn spelers na elkaar aan de beurt, totdat iedereen is gepast. Spelers krijgen elke ronde 6 munten die ze kunnen gebruiken om acties uit te voeren: grotten uitgraven, draken lokken of leefgebieden verkennen. Grotten bieden bonussen en plek voor draken. Draken bieden bonussen, plek voor eieren en punten. Met verkennen krijg je ook weer bonussen. Denk daarbij aan kaarten trekken, extra munten krijgen, middelen vinden, eieren leggen en vooruit op het drakengildespoor. Met deze laatste verdien je bonussen en/of punten aan het einde van het spel.
De speler die na de 4e ronde de meeste punten heeft, wint het spel.
Is Wyrmspan iets voor jou?
Ik kan Wyrmspan aanraden als je…
- het leuk vindt om iets op te bouwen dat steeds meer oplevert (engine building).
- van spellen houdt die over het algemeen een positief gevoel geven tijdens het spel.
- grip op het spel wil houden, maar een aanwezige geluksfactor niet erg vindt.
- graag bezig bent met je eigen project en niet teveel interactie wilt.
Ik zal Wyrmspan afraden als je…
- niet van beurten houdt die wat langer kunnen duren (door overdenken).
- liever geen spellen speelt waarin je veel opties moet afwegen.
Vergelijkbare spellen
Wyrmspan is een engine builder. Je kunt je eigen acties sterker maken, zodat ze later in het spel steeds meer opleveren. Dat soortgelijke principe zie ik ook terug in onderstaande titels (van makkelijk naar moeilijk). Mocht je een of meer van onderstaande spellen leuk vinden? Dan denk ik dat je Wyrmspan ook leuk vindt.
- Splendor
- Flamecraft
- Wingspan
- Rolling Heights
- Imperial Settlers
- Witchstone
- Scythe
Uitgebreide review
Wil je meer lezen over mijn ervaringen en bevindingen van Wyrmspan? Dan lees je hieronder mijn volledige review. Ik doorloop de volgende onderdelen:
- Thema & Vormgeving
- Spelregels & Toegankelijkheid
- Strategie of Geluk?
- Spelmechanisme
- Interactie
- Herspeelbaarheid
Thema & Vormgeving
In Wyrmspan ben je een welgestelde amateur dracoloog. Je beheert een eigen landgoed dat zo groot is, dat je 3 verschillende, rotsachtige leefgebieden kunt creëren voor draken: een hol, een spelonk en een kloof. Je graaft in elk leefgebied grotten uit waar draken zich kunnen huisvesten en – als je gelukt hebt – eieren kunnen leggen.
Je verkent de leefgebieden regelmatig om nieuwe middelen te vinden, zoals vlees en melk. Die gebruik je weer om verder te graven en nieuwe draken te lokken. Het huisvesten van draken én verkenningstochten organiseren kost geld en dat kun je beperkt uitgeven. Je doet steeds meer kennis op en dat ziet de drakengilde ook. Word jij de meest succesvolle dracoloog?
Nou, thematisch ben ik niet echt onder in de druk. Het voelt allemaal vergezocht en soms wat inconsistent, puur om er een drakenthema op te kunnen plakken. Blijkbaar ben je rijk genoeg om een enorm landgoed te beheren, maar kun je slechts ‘6 munten’ besteden per ronde. Dat voelt wat krom.
Dat je grotten uitgraaft en prepareert als drakennest en vervolgens draken lokt met middelen als vlees en melk klinkt logisch. Lokken met goud en kristal vind ik minder logisch, maar misschien onderschat ik het intellect van draken en kunnen zij die middelen wel degelijk gebruiken.
Naarmate je meer verkent (en te weten komt over draken) stijgt je aanzien ook in de drakengilde. Je profiteert hier onderdeel van te zijn. Fair enough, die logica zie ik ook nog wel.
Hoewel ik het thema niet heel sterk vind, ondersteunt het wel grotendeels het spel. Veel acties die je doet voelen normaal in het geheel. Misschien ben ik dus iets te kritisch met bovenstaande opmerkingen. Toch wilde ik mijn mening daarover delen.
Het artwork is niet iets waar ik warm van word. Dat is puur smaak, I know. Sommige medespelers vonden het wel erg mooi. Waar we het wel over eens waren was de ietwat scheve verhouding van getekende draken en het formaat dat op de kaart stond. Ik vond een draak bijvoorbeeld klein lijken, terwijl op de kaart stond dat deze ‘groot’ was. De tekst is gewoon leidend. Punt. Toch wekte de illustratie soms een andere indruk bij mij (en andere spelers).
De iconografie vind ik erg sterk. Ik vond alleen de beschrijving ‘eenmaal per ronde’ niet duidelijk genoeg. Dit effect op een draak handel je weliswaar eenmaal per ronde af, maar dan wel aan het einde van de ronde. Ik had liever ‘einde van ronde’ als tekst gezien. Tot zover weer wat muggenziften ;).
De kwaliteit van het speelmateriaal is erg goed. Het kartonnen speelmateriaal zoals borden en fiches zijn netjes. De borden zijn hier ook nog niet krom getrokken (zeker een pré). Het houten speelmateriaal zoals avonturiers, blokjes en eieren is ook netjes gemaakt. Soms heb je oneffenheden in het hout, dat was bij mijn exemplaar niet het geval. De kaarten zijn van hoge kwaliteit met de bekende linnen finish die Stonemaier Games vaker gebruikt.
De doos heeft geen insert. Gelukkig zijn er al verschillende inserts van in de maak. Ik kijk dan ook uit naar de kleureninsert van Folded Space.
Oja, voordat ik het vergeet. Dubbelzijdige scoreformulieren! Altijd fijn :).
Je krijgt ook een boekje waarin alle draken op alfabetische volgorde staan. Het voegt niks noodzakelijks toe, behalve een korte thematische beschrijving van elke draak. Dit had er voor mij niet bij gehoeven (ik vrees dat het vooral de prijs iets opschroeft), al zullen er genoeg mensen zijn die dit een fraaie toevoeging vinden.
Spelregels & Toegankelijkheid
Ik vind de Wyrmspan spelregels echt top. Het boekje is een fijn, handzaam formaat. Ideaal om er even bij te pakken als je tijdens het spel iets wilt opzoeken. De opbouw is logisch. Ik had zelf misschien alle drakenvaardigheden ná de 3e actie ‘Verkennen’ uitgelegd in plaats van ervoor. Maar hey, het werkt :). Qua opmaak en illustraties heb ik eigenlijk niks te klagen.
Door naar de toegankelijkheid. Dit ga ik op 2 manieren bespreken.
De eerste manier is via een vergelijking met Wingspan. Wyrmspan vraagt meer van je denkvermogen dan Wingspan. Het is niet veel moeilijker, maar je kunt met meer rekening houden en dus beter vooruit plannen. Dit maakt dat beurten in Wyrmspan wat langer kunnen duren dan in Wingspan.
Vind je Wingspan lang genoeg en de flow van dat spel goed zoals die is? Dan is Wyrmspan niks voor jou.
Wil je een kleinere geluksfactor, meer grip op het spel en maakt een langere speelduur niet uit? Dan kan ik Wyrmspan absoluut aanbevelen.
De tweede manier is door wat andere vergelijkingen te maken en concepten te bespreken. Eerst eens de complexiteit. Deze (en dus niet de gameplay) kun je vergelijken met spellen als:
- Paleo
- Hacienda
- Tang Garden
- Steampunk Rally
- Brieven van Whitechapel
- Taveernen van de Oude Stad
Wyrmspan is dus niet het makkelijkste spel dat er is, maar ook zeker niet het moeilijkste. Het is een spel dat je relatief snel onder de knie kunt krijgen. De uitdaging zit vooral in het spelverloop. Daarbij bepalen je starthand en de drakengilde een prima vertrekpunt (alsook een snelle start). Daarna wordt het vooral stap voor stap kijken wat je het beste eerst kunt doen. Het is lekker tactisch.
Bovendien bevat Wyrmspan niet veel negatieve interactie. Sommige drakenvaardigheden worden geactiveerd als je gaat verkennen, of jij de vaardigheid nou wel of niet gebruikt. Dit geeft veel positieve beloningen over en weer. Ook worden gelijke standen bij de einde-ronde-doelen vriendelijk afgehandeld. Een fijn gegeven.
De negatieve interactie zit simpelweg in kaarten en plaatsen op de drakengilde die spelers misschien voor elkaars neus wegkapen. Ondanks dit vind ik Wyrmspan een relatief vriendelijk en positief spel.
Strategie of Geluk?
Ik vind Wyrmspan uit een combinatie van geluk, tactiek en een vleugje strategie bestaan.
De geluksfactor zit in de kaarten die je krijgt. Zowel grot- als drakenkaarten. Grotkaarten kunnen heerlijke effecten bieden. Krijg jij die alleen niet? Dan is dat pech. Wil je voor een einde-ronde-doel graag gemiddeld grote draken maar pak je ze maar niet? Jammer dan. En heb je voor de vaardigheid van een draak vooral schuwe draken nodig en zijn die nergens te vinden? Sucks.
Dit element is eigenlijk het enige waar geluk bij komt kijken. En laten we eerlijk wezen. Je kunt niet alleen pech hebben, maar ook fortuinlijk zijn. Het zal niet altijd tegen zitten. En je kunt zelfs nutteloze kaarten gebruiken om in te wisselen wanneer je een grot plaatst op het laatste veld van een leefgebied. Helemaal nutteloos zijn ze dus niet.
Wyrmspan is voor het grootste deel tactisch.
Je bent weliswaar afhankelijk van (geluk door) kaarten, maar de rest staat allemaal vast. Je weet welke middelen je kunt nemen en/of krijgt als je ergens gaat verkennen, je weet welke bonussen het gildespoor je gaat opleveren en je weet of het verstandig is om een eerst een draak te spelen alvorens je in dat gebied gaat verkennen.
Er zit zelfs een vleugje strategie in Wyrmspan.
Zo kun je jezelf laten leiden door het gildespoor of draken die je in je starthand krijgt. Kun je via het gildespoor extra punten krijgen door eieren? Dan kun je focussen op eieren. Levert een drakenvaardigheid je aan het einde van het spel punten op voor een volle kolom? Zorg dan dat die draak in een volle kolom terecht komt. Enzovoorts.
Feit blijft alleen wel dat je niet altijd krijgt wat je nodig hebt om die strategie te volgen. Over het algemeen is de enige strategie die je in Wyrmspan kunt hanteren: “Roei met de riemen die je hebt.” Daarom zal ik dit bordspel nog altijd meer als tactisch bestempelen dan strategisch.
Spelmechanisme
Ik zie 3 noemenswaardige mechanismen in Wyrmspan.
De eerste is Hand Management. Hierbij is het belangrijk welke kaarten je verzamelt, welke je speelt en in welke volgorde je dat doet. Bij Wyrmspan moet je sowieso eerst een grotkaart spelen voordat je een draak kunt spelen. Daarbij komt ook nog eens dat sommige kaarten middelen opleveren die je nodig hebt om weer andere kaarten te kunnen spelen.
Dit mechanisme speelt ook een grote rol in titels als Wingspan, Everdell, Brass Birmingham, Spirit Island en De Crew.
De tweede gooi ik onder Engine Building. Dit betekent dat je (herhaaldelijk) acties uitvoert die toekomstige acties sterker maken. Officieel is het geen mechanisme, maar het beschrijft precies wat je in Wyrmspan doet. Je speelt draken soms voor eenmalige effecten, maar meestal om de actie ‘Verkennen’ sterker te maken. De meeste draken leveren namelijk iets op als je gaat verkennen.
Andere bekende spellen die geliefd zijn om engine building zijn bijvoorbeeld Scythe, It’s a Wonderful World, Terraforming Mars, Dominion en Splendor.
De derde is End Game Bonuses. Het staat voor de veelzijdigheid aan manieren waarmee je aan het einde van het spel nog punten kunt halen. Geen groot mechanisme an sich, al vind ik het bij Wyrmspan erg typerend. Je kunt namelijk op ontzettend veel manieren punten scoren. De draken zelf, eieren, weggestopte kaarten, overgebleven middelen, het gildespoor en vaardigheden van draken. Het geeft veel opties.
Je kent end game bonuses misschien wel van Age of Innovation, Cascadia, Azul, Earth en Sagrada.
Interactie
Wyrmspan bevat aardig wat interactie. Een deel is positief en een deel draait om concurrentie.
De positieve vorm van interactie zit in de drakenvaardigheden die geactiveerd kunnen worden. Zo zijn er vaardigheden waarbij alle spelers iets krijgen. De eigenaar van de kaart krijgt natuurlijk meer (bijvoorbeeld 3 middelen) dan de andere spelers (bijvoorbeeld ieder 1 middel). Deze vaardigheden worden altijd geactiveerd bij het verkennen. Het kan dus geregeld voorkomen dat je ineens een aangename verrassing krijgt.
De concurrentie vind je terug bij de markt met kaarten, het gildebord en de einde ronde doelen. Soms ligt er een mooie grot- of drakenkaart. Tja, dan kan het zijn dat een speler die voor je neus weggrist. Bij het gildebord kun je interessante, eenmalige effecten óf puntenbonussen krijgen. De plaatsen per bonus zijn alleen wel beperkt. Wie het eerst komt, eerst maalt.
Ook zit er nog concurrentie bij de einde ronde doelen. De speler die het beste aan een doel voldoet, krijgt de meeste punten. Een gelijkspel wordt op prettige wijze afgehandeld. Alle gelijkspelende spelers krijgen de punten. De speler die daarna het beste aan een doel voldoet krijgt gewoon de punten voor de volgende positie. Er is dus een grote kans dat je punten krijgt. Altijd fijn.
Tot slot wil ik aangeven dat Wyrmspan prima speelt met alle spelersaantallen. Uiteraard is het wel goed om te weten dat bij 4 en 5 spelers het spel langer zal duren en je minder goed je volgende beurten kunt plannen. Met 2 en 3 spelers speel je weer wat sneller, neemt ook de grip toe maar verversen kaarten weer minder snel. Persoonlijk speel ik Wyrmspan het liefst met 3 personen.
Herspeelbaarheid
Ik vind de herspeelbaarheid van Wyrmspan erg goed. Dit zit enerzijds in het verschillende speelmateriaal dat er is alsook de verschillende routes die je (vrijwillig of gedwongen) moet bewandelen.
Kijk. Je hebt 75 grotkaarten met deels dezelfde effecten. Ze komen alleen wel steeds in een andere volgorde in het spel. Dan zijn er 183 drakenkaarten met veelal unieke vaardigheden. Ook deze komen altijd weer in andere volgordes en combinaties in het spel. En soms ook helemaal niet. Tot slot zijn er nog de 4 verschillende gildeborden én de einde ronde doelen waarmee je elke keer weer kunt variëren.
Met name de draken die je krijgt, het gildebord en de einde ronde doelen zorgen er elke keer voor dat je andere routes gaat bewandelen. Tuurlijk, in hoofdlijnen wil je gewoon punten scoren. Maar de ene keer is het verstandig om voor eieren te gaan, de andere keer voor dure draken en wéér een andere keer voor een zo vol mogelijke grot. Meestal probeer je toch weer wat anders.
Dus afgaande op zowel het gevarieerde speelmateriaal alsook de diverse mogelijkheden om punten te scoren maken dat ik de herspeelbaarheid erg goed vind.
Waar kun je Wyrmspan kopen?
Je kunt het bordspel Wyrmspan in het Nederlands o.a. online bestellen op:
Nu ben jij aan de beurt!
In dit blog gaf ik je mijn recensie over het bordspel Wyrmspan. Het werd bedacht door Connie Vogelman, internationaal uitgegeven door Stonemaier Games en in het Nederlands door 999 Games.
Via onderstaande links vind je m’n andere blogs over dit spel.
Als je nog vragen hebt over dit bordspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!