Zinga Dobbelspel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Zinga Spel: Review, Speluitleg + Unboxing!

Eens in de zoveel tijd brengt 999 Games een eigen productie uit. Ditmaal was het de beurt aan het dobbelspel Zinga. Een reactiespel dat werd bedacht door twee Nederlanders: Dennis Harmsen & Esmée Spaargaren.

In dit blog laat ik je VEEL foto’s zien, geef ik de speluitleg én deel ik mijn Zinga spel review!

Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het dobbelspel Zinga zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.

Zoals je bij Bingo meerdere rijen kunt vullen, zo vind je in dit blog meerdere onderwerpen:

  1. Algemene Informatie
  2. Unboxing
  3. Speluitleg
  4. Review
  5. Waar te koop?

1 – Algemene Informatie

2 – Unboxing

Deze unboxing bestaat uit 2 delen. Eerst geef ik een lijst van het speelmateriaal dat er in de doos zit. Daarna laat ik foto’s zien van het speelmateriaal.

Wat zit er in de doos?

Je krijgt het volgende speelmateriaal bij Zinga:

  • 6 Dobbelstenen in verschillende kleuren
  • 4 Verschillende scoreblokken (25 velletjes per blok)
  • 1 Bel
  • 1 Pion
  • 4 Potloden
  • 5 Zinga spelregels (NL, FR, DE, EN en SP)

Laten we maar eens naar wat foto’s kijken.

Hieronder zie je de voorkant van de doos:

Zinga Spel: Voorkant Doos

En de achterkant:

Zinga Spel: Achterkant Doos

De binnenkant bevat een handige inlay:

Zinga Spel: Binnenkant Doos

Je krijgt de Zinga spelregels in 5 talen. Nederlands, Engels, Duits, Frans en Spaans. Het is een uitklapbaar, dubbelzijdig leaflet:

Zinga Spel: Spelregels

Er zijn 4 soorten scoreformulieren. Die komen ieder op een eigen blok:

Zinga Spel: Scoreformulieren

Dan zit er nog een bel bij:

Zinga Spel: Bel

Dobbelstenen in verschillende kleuren (geel, oranje, rood, blauw, groen en wit):

Zinga Spel: Dobbelstenen in Verschillende Kleuren

Een blauwe pion:

Zinga Spel: Pion

En 4 potloodjes:

Zinga Spel: Potloden

3 – Zinga: Speluitleg

Heb je een vraag over de spelregels van Zinga? Stel ‘m dan gerust in een reactie onder dit blog. Ik beantwoord je vraag zo snel mogelijk!

Hieronder lees je eerst mijn korte Zinga speluitleg. Daarna vind je ook nog een uitgebreide uitleg.

Hoe speel je Zinga?

Zinga is een roll & write waarbij reactievermogen een grote rol speelt.

De actieve speler gooit de 6 dobbelstenen. Daarna mogen alle spelers een combinatie van kleur en getal zoeken die op hun eigen scoreformulier staat (de actieve speler heeft een voordeel). De speler die als eerste een combinatie vindt, slaat op de bel en noemt de kleur en het getal.

Klopt de genoemde combinatie? Dan mag je het getal aankruisen.

Maak je een fout? Dan moet je een foutief kruisje zetten. Pas op, want bij 3 fouten lig je uit het spel!

Met de blauwe 9 kun je de blauwe pion krijgen waarmee je een tegenstander kunt naaien óf jezelf kunt redden. Think wisely 😉

De speler die als eerste een rij (verticaal, diagonaal of horizontaal) weet aan te kruisen, wint het spel.

Hieronder vind je mijn uitgebreidere speluitleg van Zinga. Die deel ik op in de volgende onderdelen:

  1. Voorbereiding
  2. Spelverloop
  3. Einde van het spel

3.1 – Voorbereiding

Leg de bel, dobbelsteen en pion in het midden van de tafel. Geef elke speler een scorevel. Probeer elke speler een ander scorevel te geven. Als het goed is heb je nu zoiets als hieronder op tafel liggen:

Zinga Spel: Startopstelling voor 4 Spelers

Je kunt Zinga ook met 5 of meer spelers doen. Je moet dan alleen wel zelf voor potloden zorgen. Het belangrijkste is dat alle spelers goed bij de bel kunnen én alle dobbelstenen kunnen zien!

3.2 – Spelverloop

Ik deel het spelverloop van Zinga even op in de volgende onderdelen:

  • Een beurt
  • Extra vakjes
  • Fouten maken
  • De blauwe pion

Een beurt

Zinga bestaat uit een onbepaald aantal beurten. Je speelt met de klok mee. De speler die aan de beurt is, is de actieve speler. De anderen zijn passieve spelers.

Dobbelstenen Gooien bij Zinga

De actieve speler gooit de 6 dobbelstenen. Nu proberen alle spelers zo snel mogelijk een getal te vinden dat overeenkomt met een kleur en getal op hun eigen scorevel. Daarbij geldt:

  • De actieve speler kiest één gekleurde dobbelsteen of maakt een combinatie van de witte en één gekleurde dobbelsteen.
  • De passieve speler mag alleen een combinatie maken van de witte en één gekleurde dobbelsteen.

Zodra iemand een geschikt getal ziet, drukt hij of zij zo snel mogelijk op de bel en zegt direct de kleur en het getal. Daarna mag deze speler het getal op zijn of haar scoreformulier wegstrepen. Per beurt kan slechts 1 speler dit doen.

Heeft deze speler nu een rij of kolom met 4 van de 5 getallen? Dan moet hij of zij dit kenbaar maken!

Hierna (of als niemand een getal kan wegstrepen) is de speler links van de actieve speler aan de beurt.

Extra vakjes

Noemt een speler de combinatie van een kleur en getal die hij of zij al eerder heeft weggestreept? Dan mag deze speler een kruisje zetten in het bovenste, beschikbare (groene) EXTRA veld.

Zinga Dobbelspel: Extra Aankruisen

Zodra hij of zij het derde vakje met het klavertje vier aankruist mag deze speler eenmalig een veld naar keuze wegstrepen. Dit mag nooit het laatste veld zijn dat nodig is om te winnen!

Fouten maken

Maakt een speler een fout? Dan moet hij of zij een kruisje zetten in het bovenste, beschikbare (rode) FOUT veld. Deze beurt is direct voorbij. Niemand zet nu een kruisje.

Zinga Dobbelspel: Fouten Aankruisen

Onderstaande zijn fouten:

  • Zodra de speler het derde vakje (explosie) aankruist, ligt hij of zij uit het spel.
  • Een speler maakt een fout als hij of zij:
  • Op de bel slaat en een kleur en getal noemt die niet op tafel ligt.
  • Op de bel slaat en een kleur en getal noemt die niet op zijn of haar scoreformulier staat.
  • Op de bel slaat en niet direct een kleur en getal noemt.
  • Op de bel slaat, zichzelf vergist en verbetert.
  • Een getal noemt voor de optie EXTRA maar daar geen plek meer heeft.
  • Niet heeft genoemd dat hij of zij nog maar 1 getal in een rij of kolom nodig heeft.

De blauwe pion

Zodra een speler de blauwe 9 wegstreept óf er een kruisje mee zet in het EXTRA veld, mag hij of zij de blauwe pion voor zich zetten. Staat deze bij een andere speler? Dan pak je die af.

Zinga Spel: Blauwe Pion Pakken

Met de blauwe pion kun je 2 dingen doen:

Je mag een andere speler blokkeren. Als deze speler op de bel slaat en een getal noemt, mag je direct STOP roepen en de blauwe pion voor die speler zetten. De beurt eindigt direct. Niemand zet kruisjes. Het ‘slachtoffer’ heeft nu dus wel zelf de blauwe pion.

Of

Je mag jezelf ermee redden. Als je het derde vakje (en alleen het 3e vakje!) bij FOUT moet inkleuren, dan mag je de pion midden op tafel zetten om dit te negeren. De beurt eindigt daarna. Niemand zet kruisjes.

NB: Het kan voorkomen dat niemand meer een blauwe 9 kan aankruisen en ook geen kruisjes meer bij EXTRA kan zetten. In dat geval kun je de blauwe pion niet meer afpakken!

3.3 – Einde van het spel

Zinga Dobbelspel: Volle Rij

Het spel eindigt zodra een speler een rij van 5 getallen heeft aangekruist. Deze rij kan horizontaal, diagonaal en verticaal zijn. Deze speler wint het spel.

4 – Zinga: Review

Om mijn mening zo goed mogelijk te geven, deel ik deze Zinga recensie op in de volgende onderdelen:

  • Thema & Vormgeving
  • Spelregels & Toegankelijkheid
  • Strategie of Geluk?
  • Spelmechanisme
  • Interactie
  • Herspeelbaarheid

Thema & Vormgeving

Zinga heeft geen thema. Wél heeft het een kleurrijk artwork en duidelijke iconografie. Iets waar ik altijd vrolijk van word.

Zinga Spel: Kruis Zetten

Over het speelmateriaal ben ik ook tevreden. De bel heeft al vele rake klappen overleefd, de dobbelstenen blijven mooi en ook de potloodjes doen wat ze moeten doen.

Eigenlijk kan ik hier dus kort over zijn: Zinga is een goede productie binnen het genre roll & write!

Spelregels & Toegankelijkheid

Ik vind de Zinga spelregels gebruiksvriendelijk opgezet, duidelijk en volledig. Het is een fijne layout. Goede tussenkoppen, voldoende alinea’s en een prima witruimte maken het aangenaam leesbaar. Ik heb dus niks over het spelregelboekje te klagen.

Zinga Spel: Spelregels (in Detail)

Het spelverloop is echt simpel:

Je dobbelt, zoekt, slaat op de bel en kruist iets aan (of niet).

Deze eenvoud maakt Zinga zonder twijfel toegankelijk voor een groot publiek. Sterker nog, door tijdens de speluitleg aan te geven dat het op Bingo lijkt, breng je de boodschap nóg sneller over.

Het enige wat misschien ingewikkeld lijkt, zijn de regels over wat fout is. Mijn advies is echter om te spelen en proberen een goed getal te noemen. Ontstaat er een scenario waar je over twijfelt? Pak dan die regels er bij. Zo leer je spelenderwijs wat wel en niet in Zinga mag. Het is nu eenmaal een reactiespel, waarbij je niet altijd lang kunt nadenken.

Het moge duidelijk zijn dat als je niet van reactiespellen houdt, dat dit ook niks voor je is.

Tot slot wil ik nog een praktisch aspect delen die ik aan de levende lijve heb ondervonden. Onthoud, je speelt met een bel. Die maakt geluid. Spelers slaan hard op die bel. Spelers roepen of schreeuwen. En niet geheel onbelangrijk, spelers lachen. Ze lachen veel.

Zinga Spel: op de Bel Slaan

M’n punt? Dit maakt lawaai.

Heb je boven kinderen in bed liggen of houden je buren van stilte? Denk dan even goed na of je Zinga wil spelen ;).

Strategie of Geluk?

Zinga is een combinatie van geluk en reactievermogen.

Je moet geluk hebben dat je de combinaties kunt maken die je nodig hebt. Ligt jouw getal en/of kleur niet op tafel, maar die van een andere speler wel? Dan heb je gewoon pech.

Zinga Spel: Dobbelstenen Gooien

Liggen er combinaties op tafel voor meer spelers? Dan draait alles om je reactievermogen. Hoe snel kun je zoeken? Hoe snel kun je op de bel slaan? En kun je het hoofd koel houden bij het goed noemen van de combinatie?

Het spel heeft een tactisch karakter als je kunt kiezen welk getal je aankruist. Bijvoorbeeld wanneer je 2 combinaties ziet of wanneer je met het 3e EXTRA kruisje een willekeurig getal mag aankruisen. Hier wil je natuurlijk het getal aankruisen waarmee je de winkans maximaliseert.

Mijn ervaring is echter dat tactiek bijna nooit een rol speelt, want het gaat allemaal snel.

Spelmechanisme

Zinga is een combinatie van een roll & write, Bingo en Halli Galli.

Je werpt dobbelstenen en daarna kun je iets op je scorevel aankruisen. Hoewel niet iedereen elke beurt een kruisje kan zetten, moet iedereen wél elke beurt meedoen en opletten. Daar zit het roll & write aspect in.

Het feit dat je getallen moet aankruisen en wint als je een rij vol hebt, lijkt natuurlijk sprekend op Bingo.

Bij Bingo denk ik alleen snel aan een zaal waar (vaak toch) oude mensen in alle rust naar getallen luisteren. Bij Zinga is dat precies het tegenovergestelde. Omdat er slechts 1 speler iets mag aankruisen, je op een bel moet slaan en je geen fouten wil maken, zorgt Zinga voor hectiek en hilariteit aan tafel.

Bovenstaande kunnen weliswaar voor lelijke blikken zorgen, maar ook hilarische en gezellige momenten opleveren. Zo zie je hieronder het plezier tijdens m’n eerste potje Zinga bij Spellenwinkel de Betovering.

Zinga spelen bij Spellenwinkel de Betovering

Je reactievermogen en het slaan op de bel doet natuurlijk denken aan Halli Galli.

Interactie

Je vindt in Zinga 2 vormen van interactie terug.

De eerste vorm is passief van aard en betreft concurrentie. Je probeert immers als eerste op de bel te slaan. Dit doe je alleen niet om een ander doelbewust te dwarsbomen, maar juist om jezelf te helpen.

De interactie wordt agressiever van aard bij het plaatsen van de blauwe pion. Hierdoor kan een speler zijn of haar getal niet aankruisen. Je bent dan dus wél doelbewust aan het naaien.

Zinga Spel: Blauwe Pion bij een ander Plaatsen

Je kunt overigens wel zo ver gaan om bewust een fout te maken. Stel dat je tegenstander een bepaalde combinatie van kleur en getal nodig heeft. En jij ziet die voordat je tegenstander die ziet? Dan sla je gewoon op de bel en noem je iets willekeurigs. Jij hebt een fout, maar de andere heeft in ieder geval nog niet gewonnen ;).

Herspeelbaarheid

De herspeelbaarheid is in mijn optiek matig. Ondanks dat de dobbelstenen nooit hetzelfde vallen en je met verschillende scorevellen kunt spelen, is het spelverloop altijd hetzelfde. Dit kan het op den duur wat saai maken.

Dan is er nog een persoonlijk tintje. Ik geniet op z’n tijd echt wel van een reactiespel. Het zorgt meestal voor hilarische en gezellige momenten. Echter, ik merk ook dat dit soort spellen mij vaak veel energie kosten. Waarschijnlijk omdat de boog voortdurend gespannen is.

Ik zal een spel als Zinga dus wel vaker uit de kast trekken, maar het nooit meer dan 2 keer achter elkaar spelen.

Zinga Dobbelspel: op Tafel

Mijn Zinga review in het kort?

Ik vind Zinga een geslaagde combinatie van een roll & write, Bingo en Halli Galli. Als je ook maar één van dit soort spellen leuk vindt, dan is de kans groot dat je Zinga ook zult waarderen. Roll & writes staan bekend om hun eenvoud en spreken een breed publiek aan. Combineer dit met snelheid en je hebt een toegankelijk reactiespel dat garant staat voor een hilarische en gezellige avond!

5 – Zinga: Waar te koop?

Je kunt het spel Zinga online bestellen op Spellenrijk.nl, bol.com, Spelhuis.be, Spellenwinkel.nl en 999Games.nl.

Nu ben jij aan de beurt!

In dit blog heb ik je verteld over het spelletje Zinga. Het werd bedacht door de Nederlanders Dennis Harmsen en Esmée Spaargaren. 999 Games verzorgt de uitgave in Nederland.

Ik liet je foto’s zien van al het speelmateriaal, gaf je de speluitleg én deelde mijn Zinga spel review met je.

Als je nog vragen hebt over dit dobbelspel, stel ze dan gerust in een reactie. Wil je graag je eigen review delen? Dan hoor ik je mening graag ook in een reactie, zodat andere lezers er nog wat aan hebben :)!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *