Na een basisspel, talloze uitbreidingen en promo’s en zelfs een Big Box, verscheen een nieuw, op zichzelf staand spel van De Zoektocht Naar El Dorado: De Gouden Tempels. Is het anders genoeg dan het origineel? Dat lees je in deze review!
Voordat je begint met lezen: 999 Games gaf mij het spel De Zoektocht naar El Dorado: De Gouden Tempels zodat ik er een interessant blogartikel over kon schrijven. Dit artikel is dus gesponsord. Maar ik heb mijn redactionele vrijheid behouden en volledig zelf bepaald wat ik in dit artikel heb gezegd.
Korte speluitleg
Heb je een vraag over de spelregels? Stel ‘m gerust in een reactie!
De Gouden Tempels speelt grotendeels hetzelfde als De Zoektocht Naar El Dorado.
Maar waar je in het eerste spel zoekt naar de stad El Dorado…
…speelt De Gouden Tempels zich af in de legendarische stad El Dorado!
Het speelveld wordt opgebouwd met 4 terreintegels en 3 tempeltegels. Op één terreintegel staat de schatkamer. Op de tempeltegels komen verschillende edelstenen te liggen (rood, groen en blauw). Ook is er een markt met nieuwe kaarten die je kunt kopen.
De Gouden Tempels is net als zijn voorganger een deck building game. Elke speler krijgt een stapel gedekte kaarten (een zogenaamde startdeck) en trekt er 4.
Spelers zijn na elkaar aan de beurt. Tijdens je beurt doorloop je deze stappen:
- Kaarten spelen
- Kaarten afleggen
- Kaarten trekken
1. Kaart spelen
Eerst mag je handkaarten spelen. Die gebruik je om te (1) Bewegen en/of (2) Kaarten te kopen.
Eerst kun je kaarten spelen om je speelfiguur naar aangrenzende velden te bewegen op het speelbord. Elk veld toont 1, 2 of 3 symbolen van een specifieke soort. Machetes, peddels en fakkels. Deze staan ook op je kaarten. Wil je naar een veld? Dan moet je een handkaart spelen met het aangegeven aantal symbolen.
Let op:
- Je mag een hoger aantal symbolen op een kaart altijd verdelen over meerdere (aangrenzende!) velden. Je mag echter niet hetzelfde symbool op twee of meer kaarten combineren om naar een veld met meer symbolen te lopen.
- Je kunt elke kaart eenmaal per beurt gebruiken.
Eindigt je speelfiguur na het verplaatsen:
- Bij een tempel? Dan neem je bijbehorende edelsteen en die leg je voor je neer.
- Naast een wachterveld? Dan handel je het effect van die tegel direct af (dit zijn bijna altijd voordelen voor andere spelers!)
- Op een eldo-tegel? Dan neem je één eldo. Eldo is een munt die je ook kunt gebruiken bij verplaatsingen en het kopen van kaarten.
Je kunt ook met palissades spelen. Palissades zijn houten staken (met een punt). De punt wijst één kant op. Wil je in die richting bewegen? Dan kan dat. Je kunt echter niet tegen die richting in! Bij palissades moet je soms dus omlopen.
Daarna mag je één (en niet meer!) nieuwe kaart kopen uit de markt. De kaart die je koopt leg je op je aflegstapel.
Links- en rechtsboven op handkaarten staan soms munten aangegeven. Elke kaart zonder een munt is standaard een halve munt waard. Onderaan elke kaart staat in het midden hoeveel deze kost.
Je speelt simpelweg handkaarten om te betalen voor een nieuwe kaart uit de markt. Je kunt alleen een kaart op de onderste rij kiezen. Is er een plek vrij in die rij? Dan kies je een stapel van boven de rij en die leg je in de rij. Nu kan elke speler die kaart kopen (totdat het op is).
NB: Je moet altijd eerst bewegen en daarna pas kopen.
2. Kaarten afleggen
Nadat je hebt bewogen en/of kaarten hebt gekocht, moet je je gespeelde kaarten afleggen. Je legt ze simpelweg op je aflegstapel.
3. Kaarten trekken
Tot slot moet je 4 nieuwe kaarten trekken. Is je trekstapel leeg? Dan schud je de aflegstapel en vorm je er een nieuwe trekstapel mee. Daarna is de volgende speler aan de beurt.
Einde van het spel
De speler die als eerste drie verschillende edelstenen heeft verzameld én de schatkamer bereikt, wint het spel.
Bekijk het spel in een slideshow:
Korte review
Toen ik De Gouden Tempels voor het eerst zag dacht ik dat het een uitbreiding was. Het bleek echter een standalone, ofwel, een op zichzelf staand spel in de reeks van De Zoektocht naar El Dorado.
Maar… is het dan wel anders genoeg dan het eerste spel?
Vanuit een speltechnisch oogpunt? Nee.
Het spel is nog steeds gebaseerd op deckbuilding en een race element. Je gebruikt kaarten om nieuwe kaarten te lopen. Je gebruikt kaarten om je speelfiguur over het speelbord te bewegen. Het doel is om zo snel mogelijk de eindstreep te halen.
Vanuit een ervaringsperspectief? Mja, wel een beetje. Je hebt iets meer om over te nadenken (lees: keuzes te maken) én er is iets meer interactie.
Kijk, in het originele spel kun je met je speelfiguur één kant op bewegen. Voorwaarts. Richting El Dorado. In De Gouden Tempels moet je naar 3 verschillende plekken en tot slot naar de schatkamer.
NB: Dit element is vergelijkbaar met de tempels uit de 2e uitbreiding Gevaren en Muisca.
Dit brengt een extra keuze met zich mee: welke kant ga je op in het begin? Ga je in dezelfde richting als andere spelers of ga je je eigen weg? Of kies je juist voor de richting waar de hoogste barricade ligt (om een gelijkspel te winnen)?
Daarnaast heb je dus wachterfiches. De effecten van deze fiches hebben – op één fiche na – altijd een positieve invloed op andere spelers. Deze vorm van interactie zit niet in het originele basisspel (NB: Wel in een uitbreiding als ik het mij goed herinner).
Bovendien krijg je door wachterfiches nóg een keuze: neem je de korte weg en activeer je de wachterfiches of loop je er met afstand omheen (dat kost je vaak meer symbolen en tijd).
Wat betekent dit?
Vind je De Zoektocht naar El Dorado al niet leuk? Dan brengt De Gouden Tempels daar geen verandering in. Kun je het concept juist wel waarderen? Dan kan dit een leuke variatie zijn op hetgeen je al kent. Zoek je echter iets heel vernieuwends? Dan is dit niet wat je zoekt.
Verder kun je De Gouden Tempels combineren met het basisspel en modules uit de andere uitbreidingen. In het spelregelboekje staat uitgelegd welke precies.
Je kunt zelfs het ‘Grote Avontuur‘ doen waarbij je eerst met De Zoektocht naar El Dorado naar de legendarische stad racet. Heb je die eenmaal bereikt? Dan ga je binnen El Dorado zoeken naar de drie edelstenen.
Hier kun je ook grotfiches aan toevoegen.
Daarnaast kun je dus modules toevoegen uit Helen & Demonen, Gevaren en Muisca en Draken, Schatten & Mysteries.
NB: Op dit moment van schrijven heb ik nog geen ervaring met de combinaties! Mocht jij die wel hebben opgedaan, deel het dan gerust in een reactie. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.
Trouwens. Met De Zoektocht naar El Dorado ligt onze tafel altijd helemaal vol. Misschien omdat we lange routes gebruiken.
Met De Gouden Tempels blijft het speelveld iets compacter. Daardoor past het iets beter op kleinere tafels. Kan een pluspunt zijn :).
Keerzijde is wel dat de variatiemogelijkheden hierdoor wat lager liggen dan in het oorspronkelijke spel.
Persoonlijk had ik iets meer van Eldo munten verwacht. Juist omdat ze relatief moeilijk te krijgen zijn. Bijvoorbeeld dat je deze munten wél mag combineren om naar een goudveld te gaan met bijvoorbeeld 3 symbolen. Dit is nu niet het geval.
En last but not least: ik vind het artwork van Vincent Dutrait echt een verrijking voor de table-presence.
Algemene informatie
- Naam: De Zoektocht naar El Dorado: De Gouden Tempels
- EAN: EAN: 8720289478414
- Soort spel: Bordspel
- Aantal Spelers: 2-4 Personen
- Speelduur: 60-90 Minuten
- Vanaf Leeftijd: 10 Jaar
- Uitgever: 999 Games
- Spelauteur: Reiner Knizia
- Illustrator: Vincent Dutrait
Waar te koop?
Je kunt De Zoektocht naar El Dorado: De Gouden Tempels o.a. bestellen bij deze webshops:
Spellenwinkel.nl
SpelletjesVrienden.nl
999Games.nl
Spelhuis.be
Nu ben jij aan de beurt!
Heb jij De Zoektocht naar El Dorado: De Gouden Tempels al gespeeld? Wat vond je ervan?
Wil je er nog iets over weten? Let me know in een reactie!